Km vergoeding woon-werkverkeer

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:17

In het kort komt het hier op neer. Ik had een sollicitatie lopen en ben inmiddels na een aantal gesprekken in principe aangenomen. Wij gaan komende week om tafel om loon e.d door te spreken. Maar nu loop ik tegen het volgende aan. Normaliter werkte ik alleen via uitzendburo's en mbt de woonwerk afstand kreeg ik of een vaste vergoeding per dag of ik kreeg 19c per kilometer betaald. Echter hanteerd deze werkgever een veel lagere km vergoeding en dat houdt in dat dit voor mij niet in verhouding staat tot de gemaakte km. Zij willen mij tegemoed komen dmv hogere inschaling. Nu vind ik dat opzich geen probleem, maar dit zal ongetwijfeld voors en tegens met zich mee brengen, maar ook de vraag of hun hogere inschaling ook voor mij daadwerkelijk kostendekkend zal zijn.
Van deze contructie heb ik totaal geen kaas gegeten en in mijn omgeving is er niemand welke mij daar verder mee kan helpen.
Voor zo ver ik nu weet zijn de postitieve punten meer loon, meer ploegentoeslag, vakantiegeld e.d, maar wat zijn de minpunten?
En hoe bereken ik in vresenaam een km vergoeding door in een hoger loon?
Ik zie liever dat ik gewoon een vaste vergoeding van 19c krijg, of een vaste dagvergoeding. Dan was het tenminste duidelijk voor mij.

Is er misschien een Bokker wie mij daar in wat helderheid kan verschaffen?


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:25

Er is of was? een aftrekpost bij je belastingen voor woon-werkverkeer van 19 cent/km. Ik weet niet of je daar het verschil kan terughalen aan het eind van het jaar?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:29

hogere schaal hoeft niet echt voordeliger te zijn.. ik zou kijken wat dit op je loon uitmaakt.
want er zijn veel schalen die overlappen met de volgende.. dus het plafond van het ene, ligt boven de bodem van de volgende..

dus als je hoog in de schaal ingeschaald wordt, dan kan het per defenitie betekenen dat je hetzelfde loon houdt in je nieuwe schaal.. enige voordeel is dat je plafond niet snel bereikt wordt dan, dus dat je door kunt groeien.. dan is het echter een latere beloning als per direct.

ik denk zelfs dat zoiets aan de orde is.. want 19 ct de km, of een volledige schaal oversteken (dus zeg maar van 50 procent in de lagere schaal, naar 50 procent in de hogere schaal) is vaak een verschil dat veel groter is dan die reiskosten vergoeding.

als het groter bedrijf is, zullen ze voor jou echt geen uitzondering maken kwa reiskosten vergoeding, dat kun je ook niet afdwingen helaas.. die 19 cent is het maximale bedrag dat een werkgever belastingvrij kan betalen aan km vergoeding (daarboven wordt t als loon gezien)..
de minimale staat in je cao.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:30

tamary schreef:
Er is of was? een aftrekpost bij je belastingen voor woon-werkverkeer van 19 cent/km. Ik weet niet of je daar het verschil kan terughalen aan het eind van het jaar?


dat is de maximale aftrek..
je kunt alleen datgeen aftrekken wat ook daadwerkelijk aan je betaald is volgens mij..

Anoniem

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:35

Ik zou maximaal 6 euro per werkdag betaalt krijgen, maar rij 110km per werkdag. Zij hanteren dus geen 19c p.km.
Het gaat inderdaad om een groter bedrijf en zo inschattende denk ik ook niet dat zij voor mij een uitzondering gaan maken nee :-)

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:38

Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:41

Soms kam het ook eind van het jaar verrkend worden.
Km. vergoeding is onbelast en je hogere salaris is natuurlijk wel belast, dus het is voor jou voordeliger om een hogere km vergoeding te krijgen of om dit 1x per jaar te laten verrekenen

https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... rkeer.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:46

Ibbel schreef:
Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.

Vreemd, ik krijg bij mijn huidige werkgever gewoon 19c p.km betaald als reiskosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:47

manonutjuh schreef:
Soms kam het ook eind van het jaar verrkend worden.
Km. vergoeding is onbelast en je hogere salaris is natuurlijk wel belast, dus het is voor jou voordeliger om een hogere km vergoeding te krijgen of om dit 1x per jaar te laten verrekenen

https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... rkeer.html

Dat zou dus inhouden dat ik een heel jaar de reiskosten zelf voorschiet begrijp ik.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:48

Je werkt nu toch via een uitzendbureau? Dan zijn jouw kms geen woonwerk, maar zakelijk. Je bent nl niet in dienst bij het bedrijf waar je heen rijdt.


Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:03

Ibbel schreef:
Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.


Jawel hoor, zie https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... osten.html

❤️

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:09

Hm, dat moet ik mijn eigen baas ook eens aan z'n jas gaan trekken, want dan is die regeling kennelijk veranderd.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:10

Kun je misschien een pro forma vragen? Dan weet je wat je per maand krijgt.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:11

Ibbel schreef:
Hm, dat moet ik mijn eigen baas ook eens aan z'n jas gaan trekken, want dan is die regeling kennelijk veranderd.



Dat is per cao vaak anders geregeld. Ik krijg van mijn werkgever ook max 40 km per dag vergoed.

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:12

Inxs schreef:
manonutjuh schreef:
Soms kam het ook eind van het jaar verrkend worden.
Km. vergoeding is onbelast en je hogere salaris is natuurlijk wel belast, dus het is voor jou voordeliger om een hogere km vergoeding te krijgen of om dit 1x per jaar te laten verrekenen

https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... rkeer.html

Dat zou dus inhouden dat ik een heel jaar de reiskosten zelf voorschiet begrijp ik.


Volgens mij kan/mag dit ook per maand geregeld worden

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:14

Ik zou even navragen wat dat per maand extra oplevert als ze je een schaal hoger inzetten.
Over je salaris komt nog vakantiegeld en wordt ook doorbetaald tijdens vakanties en eventueel ziek zijn.
Wat dat betreft kan het best gunstig zijn voor je.

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:25

Men haalt hier 2 zaken door elkaar: Zakelijke km's en woon-werk km's.

Normaal gesproken zijn ww-km's enkel van huis naar (vast) kantoor/locatie/werkplaats en terug. Werkgever mag die km's vergoeden, onbelast tot €0.19,- (min. van €0.15,-). Evt. kan een werkgever ook besluiten om het bij het salaris te voegen, hier moet je dan wel belasting over betalen.

Zakelijke km's maak je pas vanaf vertrek van werkgever naar een locatie extern, dus bijv. een monteur/accountmanager/vertegenwoordiger. Indien contractueel vastgelegd en van toepassing, kan het huisadres van werknemer direct geleden als vertrekpunt voor zakelijke km's.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:34

Volgens mij leest iedereen het verkeerd. Ts krijgt dus geen 19 cent per kilometer terwijl ze dat graag zou willen.

In plaats daarvan willen ze haar meer salaris geven.


Als eerste is salaris bruto en dus zal de werkgever veel meer moeten betalen. Ze willen dus echt niet afwijken. Vreemd.

Verder ben ik benieuwd of ze je een schaal hoger willen doen of hoger in de schaal.

In het laatste geval is het nu leuk. Maar als je eenmaal uitgegroeid bent in de schaal heb je geen voordeel meer.

In het eerste geval kun je inderdaad verder doorgroeien. Maar zegt niks over het verschil nu.

Voordelen zijn dat je indd meer vakantiegeld krijgt, toeslagen etc. En ook als je ziek bent wordt her betaald. In tegenstelling tot reiskosten vaak. (Aanname, kan bij dit bedrijf anders zijn).

Een hoger salaris is ook beter wanneer je een huis wilt kopen (al ben je het geld wel kwijt aan reiskosten).

En als ke verhuisd kunnen ze je salaris niet inhouden

Be your best self

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:51

Joltsje, er is niet gezegd meer salaris, hogere schaal..
ligt er maar net aan, hoe hoog ze in de huidige schaal zit en tot hoe laag de andere schaal gaat..
vaak is een opschaling zonder directe loonsverhoging.. alleen met meer doorgroei mogelijkheden kwa loon.. daarom zou ik ook adviseren om het echt goed door te rekenen.

zeer zeker omdat de werkgever blijbkaar bereid zou zijn direct meer belasting te willen betalen ipv de vergoeding. dat riekt als een ommetje naar zonder extra kosten (dus geen loonsverhoging), ts tevreden te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:10

Precies Joltsje, ik zou graag 19c p.km willen zodat het gewoon duidelijk is wat loon is en welke de reiskosten. Gewoon normaal en duidelijk.
Zij hanteren nu een vast bedrag van 6 euro per dag voor de reiskosten en om het verschil te compenseren willen zij, zoals zij het zelf verwoorden, een hogere inschaling geven.
Persoonlijk vind ik dat ook vreemd omdat het mij lijkt dat zij duurder uit zijn dan het verstrekken van 19c p.km. Ergens zit er dus iets waar zij zelf beter van worden, ze geven mij heus geen extra loon omdat ik toevallig prachtige blauwe ogen heb, bij wijze van spreken :-)

Ik las op het internet ook iets in de geest van; als zij minder dan het toegestane geven, minder dan die 19c dus, dat er ergens belastingvrije ruimte overblijft welke gebruikt kan worden met bv vakantiegeld of een 13e maand welke dan minder zwaar belast zouden worden.

Wat mij trouwens, om het nog ingewikkelder te maken, te binnen schiet is het feit dat ik de eerste 2 maanden (proeftijd) via het uitzendburo werk om daarna overgenomen te worden door het bedrijf zelf. Het zou kunnen zijn dat het uzb de maximale norm gebruikt van 6 euro per dag en dat het uzb vind dat ik het verschil in reiskosten zelf maar moet compenseren door meer loon te vragen bij het bedrijf zelf.
En dat ik bv na deze 2 maanden bij het bedrijf zelf wel gewoon 19c p.km zou krijgen. Dat zou, denk ik, best wel eens kunnen.
Het lijkt mij namelijk raar dat men meer loon wil geven in ruil voor minder reiskosten.

Of maak ik het nu onnodig ingewikkeld :D
Ik zal morgen nog eens bellen met het uzb om te vragen van wie die 6 euro maximaal nu eigenlijk is. Van het uzb? Of van het bedrijf.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:17

Dat belastingvoordeel (belastingvrije ruimte) klopt iig wel. :j hoe het precies in elkaar zit moet je me niet vragen maar wij krijgen dit (voorheen over de 13e maand. Nu tegenwoordig in november (cao vvt z&w) ook ieder jaar

Edit: ik weet wel dat ik dit voorheen altijd kreeg maar nu ik meer declareerde (zakelijke km's van en naar cliënten à 27 ct de km) had ik dit belastingvoordeel niet meer. Nu werk ik weer in het verpleeghuis en zal ik dit jaar weer een positief saldo hebben.

Het komt erop neer dat een gedeelte van je salaris (de ruimte die je dan hebt, laat zeggen 300 euro) van je brutosalaris afgehouden wordt, je dan belasting betaald en op dezelfde loonstrook die 300 euro weer terug krijgt als zijnde Reiskostenvergoeding.

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:41

Ibbel schreef:
Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.




21.1.1 Onbelaste vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer

Uw werknemer gebruikt een eigen vervoermiddel voor reizen voor het werk. U mag uw werknemer voor deze reizen een onbelaste vergoeding betalen van maximaal € 0,19 per kilometer. Dit is een gerichte vrijstelling. U moet de vergoeding dan wel aanwijzen als eindheffingsloon, bijvoorbeeld door deze in uw administratie op te nemen als eindheffingsloon. Het maakt geen verschil of uw werknemer het vervoermiddel gebruikt voor woon- werkverkeer of ander zakelijk verkeer.

Het is niet van belang met welk privévervoermiddel uw werknemer reist. Als uw werknemer bijvoorbeeld 8 kilometer van zijn werk woont en dagelijks met zijn fiets of bromfiets naar het werk reist, mag u maximaal € 0,19 per kilometer onbelast vergoeden. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers. Onder woon-werkverkeer vallen ook de kilometers die uw werknemer in de loop van een werkdag rijdt tussen de plek van het werk en zijn woning, bijvoorbeeld de kilometers om thuis te lunchen.

De onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer geldt niet voor:

uit privéoverwegingen gereden omrijkilometers (bijvoorbeeld om een kind naar de crèche te brengen)

een vergoeding voor (delen van) reizen waarvoor u voor vervoer zorgt (zie paragraaf 21.9)

https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... osten.html


Vanuit mijn werkgever krijg ik €0,08 cent per kilometer woon-werkverkeer vergoeding, 64 km per dag. Via de secundaire arbeidsvoorwaarden kan ik deels mijn eindejaarsuitkering " uitruilen" voor een hogere vergoeding ww-verkeer, tot 19 cent per kilometer. Het verschil van 11 cent per kilometer krijg ik dan als het ware netto uitgekeerd aan het eind vh jaar, i.p.v. eindejaarsuitkering.
Laatst bijgewerkt door Danjel op 10-06-18 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:45

Ik krijg € 0.04 per km met een max van 40km. Kan ik net 1x van tanken. Wel kan ik wat van de belasting terugkrijgen (zgn fiscale reiskostenregeling). Dan heb he een lager brutoloon (kan gevolgen hebben bij afsluiten hypotheek en iets met kinderen (verblijf oid)), maar je vakantiegeld en 13e maand krijg je dan onbelast de volle mep.

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:16

MissBambi schreef:
Dat belastingvoordeel (belastingvrije ruimte) klopt iig wel. :j hoe het precies in elkaar zit moet je me niet vragen maar wij krijgen dit (voorheen over de 13e maand. Nu tegenwoordig in november (cao vvt z&w) ook ieder jaar

Edit: ik weet wel dat ik dit voorheen altijd kreeg maar nu ik meer declareerde (zakelijke km's van en naar cliënten à 27 ct de km) had ik dit belastingvoordeel niet meer. Nu werk ik weer in het verpleeghuis en zal ik dit jaar weer een positief saldo hebben.

Het komt erop neer dat een gedeelte van je salaris (de ruimte die je dan hebt, laat zeggen 300 euro) van je brutosalaris afgehouden wordt, je dan belasting betaald en op dezelfde loonstrook die 300 euro weer terug krijgt als zijnde Reiskostenvergoeding.


Dit is een fiscale inruil voor reiskostenvergoeding. In de CAO vvt wordt dit volgens mij standaard aangeboden. Reiskosten in de Cao vvt zijn ook laag. Weet niet wat het nu precies is, maar er is een maximum bedrag ongeacht het aantal km.Paar jaar geleden was dat €68,- per maand, nu is het iets omhoog gegaan geloof ik.
Ik had toen 30 km enkele reis, kreeg door die inruil wel wat extra terug. Je krijgt dan een gedeelte bruto netto uitbetaald. Maar dat heeft wel ook gevolgen voor o.a. je pensioenopbouw.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:16

Ik denk dat het handig is om eerst helder te hebben onder welke CAO je valt.

Daar staat exact in beschreven hoe het bij deze werkgever met de reiskostenvergoeding is geregeld.

Verder is het zo dat reiskosten onder de "inlenersbeloning" vallen, dus het uitzendbureau zal jou de eerste 2 maanden gewoon de vergoeding dienen te geven zoals die bij de opdrachtgever gehanteerd wordt.

De uitzendkracht of gedetacheerde heeft recht op dezelfde onkostenvergoedingen als de vaste werknemers van de inlener, voor zover deze fiscaal niet belast zijn. Dat geldt ook voor de reiskostenvergoeding. Die moet dus maximaal € 0,19 per kilometer zijn of de kosten van het OV.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers