Grasmaaiers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 14:54

Wij hebben hier een mooie kippenweide van zo'n 10m x 10m groot. Hier zitten nu 4 hennen en een haan op.
Er groeit veeeeeeel te veel gras, we moeten geregeld met de bosmaaier erdoor zodat de beestjes elkaar überhaupt nog kunnen zien lopen :')

We zijn dus op zoek naar een leuk beestje dat mee het mooie stuk kan helpen 'onderhouden', lees graag gras eet. Ik dacht aan een koppel konijnen, maar mijn man zegt dat ze te veel ontsnappingspogingen zouden ondernemen.
Toen dacht ik aan eenden, maar geen idee of ze gras eten?
Een minivarken misschien?

Kortom, wie komt er met HET ideale, lieve, grasetende diertje :)

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:02

Geiten, schapen?

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:06

Cavia's?

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:43

Voor vee is dit echt veel te klein. Schapen hebben idealiter 1000m2 per schaap (mits je niet wil bijvoeren). Dus 100m2 voor twee schapen, geiten of varkens is echt te klein.

Loopeenden of ganzen zou je ook eens kunnen uitzoeken. Of een groep cavia's. Die breken niet uit :-)

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 17:22

Schapen of geiten zijn idd niet de bedoeling. We willen graag de dieren de nodige ruimte geven om zich goed te voelen.
Eten loopeenden gras?
Cavia's... Krijgen die geen diarree van te veel gras?

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:41

Loopeenden eten vooral slakken en andere kleine beestjes naast hun voer. Gras heb ik ze hier nog nooit zien eten dus daar zal ik ze niet voor aanschaffen. En ondanks hun naam hebben ze ook weldegelijk water nodig.

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:50

Konijnen graven dus dan moet je al gaas onder de grond hebben onder de omheining en eigenlijk ook diep anders graven ze zich er nog uit. En een dichte omheining. Als je dat goed voor elkaar hebt blijven ze binnen. Beste is nog een harde ondergrond onder het zand maar je hele bodem aanpassen is meer werk dan bosmaaien.

Misschien kan. Je af en toe een geiten koppel van de buren er op zetten? ( Hoewel die ook snel ontsnappen)

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 17:59

Hmmm...
Iemand dan ervaring met mini varkentjes?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:27

Konijnen kan best. Ik had gewoon kippengaas op het gras gelegd en vast gemaakt aan de buiten omheining. Even is dat geen zicht maar eer je een paar maanden verder bent is het gras er heel goeddoor gegroeid en zit het gaas net in de grond. Graven is onmogelijk en uitbreken dus ook. Let wel op dat bijv. Vlamen wel met gemak over 1 meter hoogte kunnen springen...
Zou ze in de winter wel verhard zetten anders lopen ze alles kapot vrees ik.
Mijn nijnen had in de winter ook op totaal andere plek dan in de zomer ivm zon en gras enz. verplaatste hun 2x per jaar dus met kennel (ren) en al

Cavia's zijn leuk maar erg tocht gevoelig...

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:51

Minivarkentjes hebben een terrein van 10 x 10 in zeer korte tijd omgewoeld tot een grote modderpoel...heb je geen mogelijkheden/ ruimte om geiten ,schapen of varkentjes ergens neer te zetten en ze dan af en toe uurtje op dit weitje te zetten? Varkentjes eten nl wel goed gras..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:21

xTiffani schreef:
Geiten, schapen?

Op 10x10.... 8)7

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:22

Twee kalkoenen? Dat zijn echte planteneters. Ganzen ook, maar die maken er wel een vieze stinkzooi van. :)

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:27

Neem een Gardena.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:30

_CS_ schreef:
Neem een Gardena.


De waterslang de grasmaaier of kunstmest variant ?

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 20:09

Bedankt voor de reacties tot hiertoe.
Kalkoenen had ik nog niet aan gedacht! Ga ik dadelijk wat meer info over zoeken.

Een Gardena tuinslang hebben we al :D

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:24

Ken je niemand die bv een braaf koppel schapen of zelfs pony's heeft?
Maandelijks beestjes er enkele uurtjes laten grazen en klaar is Kees?
Het stuk is te klein om er echt iets gras-etends op te steken à la varken ed.
Wij hebben eenzelfde stuk en hadden er 2 konijnen opzitten.
Ze zijn weg. Ze knaagden alles kapot(en hadden wilgentakken en hooi à volente),zo erg dat er nu,2 maanden na hun vertrek,nog steeds geen spriet gras te bespeuren is....erg sneu voor de kippen vind ik het.....(ze knaagden de palen,het hok,....allemaal kapot)
Wij hebben ook varkens ( kune kune's),maar die zijn echt te groot voor zo'n stukje,zitten hier op 1 ha ongeveer.
Ganzen eten erg veel gras,misreken je daar niet aan,na de winter zal het ook door ganzen en vieze boel zijn!

Gewoon met de grasmaaier erdoor kan ook ern optie zijn?

Ibbel

Berichten: 49122
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:28

10 x 10 meter. Hoe lastig is het dat stukje iedere 2 weken even met de grasmaaier mee te pakken? Je zoekt een oplossing voor een probleem dat er niet is, imo :+ De kippen houden het vermoedelijk als je het een beetje bijhoudt vóór het 30 cm hoog staat ook zelf beter kort.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:47

Ibbel schreef:
10 x 10 meter. Hoe lastig is het dat stukje iedere 2 weken even met de grasmaaier mee te pakken? Je zoekt een oplossing voor een probleem dat er niet is, imo :+ De kippen houden het vermoedelijk als je het een beetje bijhoudt vóór het 30 cm hoog staat ook zelf beter kort.

Is stuk minder werk dan een goed huis en de verzorging van weer andere beesten lijkt mij. Iedere diersoort heeft zo zijn eigen behoeftes en verzorging nodig en als er dan ook nog eens een keer medisch iets aan schort dan had je qua moeite (als het je daarom te doen is) het dus beter bij een echte grasmaaier gehouden.

gerlindie

Berichten: 4639
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:59

Bij ons hebben de kippen juist zelf hun hele ren leeg gegeten :+

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Re: Grasmaaiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 22:09

Net omdat we zo van dieren houden hebben we de inrichting van onze kippenweide nogal 'interessant' gemaakt. Het is geen vlak stuk met gewoon lang gras. Om die reden kunnen we geen grasmaaier gebruiken.
Natuurlijk is het niet enkel een natuurlijke grasmaaier die we zoeken, een fijne toevoeging aan onze beestenboel is altijd mooi meegenomen.