Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poeky
Berichten: 272
Geregistreerd: 29-06-11
Woonplaats: België

Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:17

He bokkers,

Ik zit wat in dubio en vroeg me af of mensen hier misschien advies hebben dat me verder kan helpen. Ik was op zoek naar een nieuw (anatomisch) hoofdstel voor mijn paard en die zoektocht zelf is intussen afgerond. Ik ben uitgekomen op het Duitse merk Sabro dat me zeer aanspreekt. Echter hebben zij zowel een western hoofdstel als een kaptoom met extra riempjes om een bit aan te verbinden.

Nu heb ik nog wel een kaptoom hangen in mijn kast, maar over de kwaliteit ervan ben ik niet erg tevreden, en ik doe vrij veel handwerk met de kaptoom. Aangezien er ook nog een nieuw bit op de agenda staat heb ik niet het budget om zowel de kaptoom als het western hoofdstel van Sabro te kopen.

Ik vroeg me nu dus af of er mensen zijn die ervaring hebben met het gebruiken van een kaptoom als hoofdstel. Dan bedoel ik niet om bitloos te rijden, maar effectief met de riempjes in kwestie mijn bit erin te hangen en het soms dus puur als hoofdstel te gebruiken. Zou die kaptoom in se net zo goed als hoofdstel kunnen dienen als een normaal hoofdstel denken jullie? Of zien jullie hier nadelen aan verbonden? Mijn grootste nadeel op dit moment is dat ik graag zonder neusriem rijd zodat ik wel gewoon weet wanneer mijn paard protesteert op het bit, maar tijdens het rijden zou ik de neusriem dan eventueel minder strak kunnen doen. Ik ben ook wel wat bang dat er meer ruis op het contact met het bit zou komen.

Linkje naar het kaptoom in kwestie en het riempje om een bit te bevestigen: https://www.sabro.de/Pferd/Angebote/Kap ... ght/100000
https://www.sabro.de/pferd1/kappzaum/ge ... aum/310000

Graag hoor ik jullie advies!

Poeky
Berichten: 272
Geregistreerd: 29-06-11
Woonplaats: België

Re: Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 10:59

Niemand die hier advies over heeft?

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:32

Het ziet er niet verkeerd uit. Ik zou het gewoon doen. Het idee van een micklem als kaptoom met de bitclips lijkt niet heel anders.

Hier een kaptoom neusriem aan een hoofdstel gedaan. Losse stangbakstukken voor het bit en gaat prima.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:38

Ik heb ervaring met een dergelijke combinatie, ik vind het prettig werken, vooral switchen van aan de hand/longe met kaptoom om daarna op bit te gaan werken.

Als je paard moeite heeft met aanleuning en bijv. beter loopt op een lage neusriem of met sperriem. Dan is dit waarschijnlijk niet het handigste, al kan je met een beetje creativiteit wel een sperriem aan dit kaptoom maken.
Je moet het "gewoon" zien als een hoofdstel met hoge neusriem zonder sperriem, als je paard daar normaal goed op loopt, dan zie ik het probleem niet.

Edit: ander nadeel, waarschijnlijk niet van toepassing, maar je kan met dit hoofdstel/kaptoom niet gewoon KNHS starten.

Als je liever zonder neusriem rijd, is er dan niet een vrij simpele/goedkope oplossing om dat te doen? of wil je kunnen switchen makkelijk van kaptoom naar bit?
Ik heb mijn hoofdstel zo laten maken dat ik er alles mee kan wat ik wil. daarmee kan ik in theorie zo de neusriem/kaptoom afklikken, en op bit verder. (in de praktijk hou ik de neusriem er liever op)

Poeky
Berichten: 272
Geregistreerd: 29-06-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 13:16

siskeh schreef:
Als je liever zonder neusriem rijd, is er dan niet een vrij simpele/goedkope oplossing om dat te doen? of wil je kunnen switchen makkelijk van kaptoom naar bit?
Ik heb mijn hoofdstel zo laten maken dat ik er alles mee kan wat ik wil. daarmee kan ik in theorie zo de neusriem/kaptoom afklikken, en op bit verder. (in de praktijk hou ik de neusriem er liever op)


Simpelere en goedkopere opties zijn ze zeker, maar ik heb besloten dat ik nu toch echt in een kwalitatief hoofdstel wil investeren waar ik dan liever wat meer voor neerleg. Het voordeel hieraan is natuurlijk ook dat ik in een latere fase van mijn training in staat ben met twee teugels te rijden.

Mag ik je vragen waar jij je hoofdstel hebt laten maken en heb je daar eventueel een foto van? Hoe je het beschrijft klinkt namelijk ook wel erg goed.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:19

Ik doelde meer op een simpel kopstuk, je kaptoom-overweging begrijp ik.
Ik kan via pb(of liever nog Facebook) wel een aantal foto's sturen, moet er ook nodig wat maken zie ik :Y)

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:31

Laatst bijgewerkt door Taffje op 09-06-18 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:31

Wij rijden nu een tijdje met een marjoman kaptoom met hierbij de bitriempjes en dus bit erbij.
Wij zijn erg blij met deze Vienna, evt ook anatomisch te krijgen :)

Afbeelding
foto van de bedicor site

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:34

Ik heb overigens ook een marjoman gehad, érg mooi leer, prima kwaliteit, alleen werkte weense kaptoom niet voor pony-lief.

Die van HH heb ik voor lesklanten(als in, dat raad ik aan als goedkoop alternatief ;) ), daarvoor een prachtig kaptoom, maar qua leer niet te vergelijken met bijv. Marjoman of mijn eigen kaptoom

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:00

siskeh schreef:
Ik heb overigens ook een marjoman gehad, érg mooi leer, prima kwaliteit, alleen werkte weense kaptoom niet voor pony-lief.

Die van HH heb ik voor lesklanten(als in, dat raad ik aan als goedkoop alternatief ;) ), daarvoor een prachtig kaptoom, maar qua leer niet te vergelijken met bijv. Marjoman of mijn eigen kaptoom


Dat dacht ik van mijn voorgaande, helaas stond ze een keer op het touw en trok in een keer een ring door het leer als tussenoplossing even deze gekocht omdat ik er een nodig had...........

Heb de HH nu een paar keer in de leer creme gezet en voelt al veel beter aan.
Pasvorm is goed en neusriem blijft stil liggen tijdens het werk.
Ben er boven verwachting blij mee

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:04

Voorgaande kaptoom? is niet de marjoman toch? Wbt scheuren, ja ik kan het me voorstellen, iets moet er breken, hoe knudde ook, ik weet zeker dat mijn op 'maat' kaptoom dan ook breekt, of ik hoop de musketon van de lijn.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:04

Is super handig vind ik zelf :) Rij er zelf ook mee.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:09

siskeh schreef:
Voorgaande kaptoom? is niet de marjoman toch? Wbt scheuren, ja ik kan het me voorstellen, iets moet er breken, hoe knudde ook, ik weet zeker dat mijn op 'maat' kaptoom dan ook breekt, of ik hoop de musketon van de lijn.


Kan je zeggen dat de musketon die ik op die lijn heb expres niet zo sterk is :o
Maar wees gerust, was niet de Marjoman :(:)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:40

Ahhh flut.... Maar nog, met marjoman kan het net zo goed gebeuren, net als "ff" vastzetten aan kaptoom ook geen slimme...

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:07

siskeh schreef:
Ahhh flut.... Maar nog, met marjoman kan het net zo goed gebeuren, net als "ff" vastzetten aan kaptoom ook geen slimme...


Was ook niet vastgezet, doe ik nooit aan wat voor een hoofdstel dan ook, alleen aan een halster (geen touwhalster).

Maar ze stond op het touw en deed haar hoofd omhoog, niet eens hard, denk dat ie er anders binnenkort met longeren ook wel doorgegaan was mogelijk een zwak plekje leer precies waar die ring onder zat..

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:28

Ik heb zelf zoiets dergelijks van Barefoot. Ook anatomisch en de kwaliteit is erg goed. Maar ik rij meestal bitloos, dus daar kan ik je niet echt advies over geven.

https://goo.gl/images/6z7i4w

Poeky
Berichten: 272
Geregistreerd: 29-06-11
Woonplaats: België

Re: Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 14:39

Ik heb inmiddels de kaptoom van bij Sabro besteld in combinatie met de extra riempjes om een bit aan te bevestigen. Heel benieuwd hoe die zal bevallen! Bedankt iedereen voor het advies!

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:04

persoonlijk zou ik dat niet doen. Een kaptoom is niet bedoeld als hoofdstel

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:11

julhan99 schreef:
persoonlijk zou ik dat niet doen. Een kaptoom is niet bedoeld als hoofdstel


Daar gelooft mijn paard helemaal niets van ;) Die rijd ik op de kaptoom zónder bit.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Kaptoom met bit gebruiken als hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:06

In de academische rijkunst word er ook met combinati kaptoom bit gereden. Dus je zou prima gewoon met een kaptoom hoofdstel als normaal hoofdstel kunnen rijden lijkt me.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:34

julhan99 schreef:
persoonlijk zou ik dat niet doen. Een kaptoom is niet bedoeld als hoofdstel


Wat is het dan ?
Kaptoom is gewoon een hoofdstel
Niet meer en niet minder
Alleen Met extra mogelijkheden waarbij je bitloos en Met bit aan de hand kan opleiden, enige verschil Met rijden is dat je er op zit ipv er naast staat