[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:51

Oryani schreef:
Momenteel heb ik een Subaru Forester op het oog. Net wat meer info opgevraagd, want weet enkel het volgende (en dat zegt mij niet meteen veel):
Benzine
Manueel geschakeld
2.0
179 pk
Turbomotor
Bj 2001
180.000+ km’s.
Hij is wel spuuglelijk, maar de verkoper biedt de optie ombouw naar lichte vracht aan en dat maakt veel goed. Ik ben benieuwd!


Wij rijden nu 10 jaar met een Forester 2 liter benzine, zonder turbo, het model na datgene dat je op het oog hebt. Er staat 200.000 km op de teller en trekken er onze Ifor williams 2-paards trailer mee zonder problemen.
We zijn er nog steeds super tevreden mee.


BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:08

MarcR schreef:
Oryani schreef:
Momenteel heb ik een Subaru Forester op het oog. Net wat meer info opgevraagd, want weet enkel het volgende (en dat zegt mij niet meteen veel):
Benzine
Manueel geschakeld
2.0
179 pk
Turbomotor
Bj 2001
180.000+ km’s.
Hij is wel spuuglelijk, maar de verkoper biedt de optie ombouw naar lichte vracht aan en dat maakt veel goed. Ik ben benieuwd!


Wij rijden nu 10 jaar met een Forester 2 liter benzine, zonder turbo, het model na datgene dat je op het oog hebt. Er staat 200.000 km op de teller en trekken er onze Ifor williams 2-paards trailer mee zonder problemen.
We zijn er nog steeds super tevreden mee.


Hier met turbo en 230 000 op de teller, heb een ATEC Centauer XL.
kan de Subaru Forester of Legacy/outback ook aan bevelen.

Geen ervaring met de dieselmoter van Subaru maar dat lijkt mij gezien de leeftijdverschil tussen de genoemde auto,s een heel goede optie

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:32

Een tijdje terug had ik een vraag gesteld over mijn nieuwe auto met afneembare trekhaak.
Bij aankoop bleek die trekhaak helemaal niet compleet te zijn. De vorige eigenaar was de haak kwijt en heeft hem niet meer kunnen vinden. Heb je wat aan :')
Vanmorgen is de nieuwe (vaste) trekhaak binnen gekomen en wordt er morgen onder gezet.
Moet de auto nog gekeurd worden met de nieuwe haak, hoe zit dat eigenlijk? Het is een (nieuwe) Brink trekhaak, goedgekeurd voor mijn type auto. Maar mag je dat zomaar vervangen? Moet dat nog op papier gewijzigd worden? Of kan ik beter de RDW even berichten? Waar moet ik op letten?

Ik ben echt reuze benieuwd hoe de auto het gaat doen. Heb de auto intussen wel mooi leren kennen in ieder geval. En dan met name de automaat. Heb altijd hand geschakeld gereden.
Maar met een trailer is het natuurlijk weer heel anders. De één zegt juist niet in de sportstand, de ander wel. Hier las ik ook dat ik hem juist in de sportstand moest doen. Maar mensen in mijn omgeving zeggen van niet. Ik weet het echt niet meer wat het juiste is. Ik wil hem ook niet kapot rijden. Dus ik zit daar best wel een beetje mee in dubio.
Het is voor mij voor het eerst dat ik met een automaat ga rijden met een aanhanger. Voorheen gewoon schakel auto's.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:18

Ik heb een paar auto's geleden gewoon een gebruikte trekhaak van mp op gezet. Volgens mij hoeft dat niet gemeld te worden, zitten niet in Duitsland waar alles in de papieren 'eingetragen' moet worden.

Vraag je ook waaróm wel/niet sportstand?
Mijn redenatie: je wilt niet sportief rijden, maar je wilt wel dat het blok wat meer toeren draait dan zonder gewicht aan de haak. En dat kan de sportstand regelen, die schakelt wat later op dan de gewone stand.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:02

Hij zit er onder, morgen gaan we hem testen! Eerst zonder paard. We gaan hooi halen :)

wythlove

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:59

Wij hebben onze Renault Grand Scenic ingeruild voor een Peugeot 3008.
De Renault had minder moeite met de trailer als de Peugeot nu heeft, maar goed het is evengoed nog prima te doen. En de Peugeot mag zwaarder trekken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:04

Dank voor het delen van je ervaring. Welke motor had de Renault en heeft de Peugeot?

wythlove

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:13

De Renault was 2.0 1.6 (als ik het goed heb onthouden). De Peugeot heeft een minder krachtige motor (1.6 1.6). Maar deze trekt hem prima hoor en er staat niks zwaars in de trailer :o


Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:51

muurbloempje schreef:
Hoi hoi, ik heb een vraagje, misschien staat het wel ergens in het topic maar kan niet alles terug lezen.

Welke auto kan 1600 of 1800 kg trekken?
Wil liefst een auto van rond 2 a 3 jaar oud hebben jullie enig idee?
zie veel auto's kunnen maar 1500 kg trekken maar denk met een trailer van 765kg en een groot paard dat net niet kan



Ik heb nu een VW Tiguan van 3 jaar oud gekocht die 1800 kg mag trekken. We hebben best een tijd gewacht om er een in NL te vinden die ook 2000 kg mag trekken (voor onze 2-paards trailer), maar die zijn in NL bijna niet te vinden met de overige specs die wij graag wilden (zoals automaat, leren bekleding).
Dan moet je al over de grens naar Duitsland gaan, daar staan er wel meer die 2000 kg mogen trekken.

We hebben BE rijbewijs. Ik moet de paarden nog eens gaan wegen, maar met een ijslander en fijnere e-pony denk ik niet dat ik over de 1800 kg uitkom met trailer erbij.

Ik vraag me af of het nuttig is om de trailer terug te keuren naar het max. gewicht wat de auto mag trekken (1800 kg dus). Alleen al om discussies bij een eventuele controle te voorkomen. Ik las dat ook al op de caravantrekkers site, maar dat was dan om discussies in het buitenland te voorkomen.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:57

Dat heeft geen enkele zin dat terugkeuren als je BE hebt. Zonde van je geld.
Welke discussie verwacht je dan in het buitenland?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:37

Volgens mij zijn er landen waar je auto alleen trailers mag trekken die eenzelfde tmm hebben als wat de auto maximaal mag trekken.
Als je naar zulke landen moet is dat handig.
Anders zie ik ook geen meerwaarde.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:36

Ik zag net het volgende filmpje over het effect van gewicht verplaatsing:


IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:02

Ik ben mij aan het oriënteren voor en andere auto. Ik rij nu een diesel (30.000 kilometers per jaar) echter zou ik graag willen overstappen naar LPG, maar welke auto is dan geschikt om een trailer te trekken? (natuurlijk dan op benzine).

Trailer + paard wegen 1300 kg en ik ben in het bezit van een BE rijbewijs.
Mijn budget is max. €13.000 en de auto die ik zoek mag max 120.000 tot 130.000 kilometer op de teller hebben

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:38

Er zijn veel auto's die zo'n 1500 kg of meer kunnen en mogen trekken. Bijvoorbeeld de nodige middenklassers a la Mondeo, Passat enz enz met een fatsoenlijke motor erin.


In jouw geval is de belangrijkste vraag welke motorblokken goed tegen LPG kunnen. Daar zit nogal verschil in, ook bij één fabrikant kan het best zijn dan de blokken met code XY27 prima op LPG lopen terwijl de XY28 blokken regelmatig problemen krijgen (de verbranding van LPG is namelijk heter dan bij benzine).

Dat soort details is vaak wel te vinden op een forum van eigenaren van die auto's zoals b.v. opel-forum.nl voor -verrassing- de Opel motorblokken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:45

Ik zag vandaag in een krantje een review over de nieuwe Mercedes G klasse die uitkomt. 113.000€ als startprijs en zuipt 11l, maar wel fantastische terreinwagen nog steeds.

Vind 'm bloedmooi maar die zou ik echt niet mee het veld in willen nemen. Zou me de ogen uit de kop huilen bij een krasje.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:15

113.000 euro voor een auto???? NOOIT hahaha

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:30

Mercedes heeft tegenwoordig ook een pickup zag ik, misschien is die iets goedkoper ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:01

“Iets”
Hij is ongeveer de helft goedkoper (dus 60k?), maar als je dan toch een krachtige pick-up wil is een VW amarok momenteel een van de beste prijs/ kwaliteit, samen met een hilux dacht ik.
Die zijn er vanaf 40k.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:42

Iemand van hier??

Afbeelding

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:45

En gewoon doorrrrr! Wat een malloot zeg.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:48

Ah daarom reed mijn bus zo moeilijk gisteren! Ik dacht al :')

Ik heb intussen trouwens met mijn nieuwe combi gereden en............. zalig!!!!!!!!!!! Ik wil niet meer anders :') Automaat 3.0 V6 24v is echt super, super fijn! Ligt ook als een blok op de straat. (Sport coupé).

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:50

Die Mercedes pickup heb ik alleen als advertentie langs zien komen dus geen idee verder van hoe of wat.

Zou zelf ook voor een g gaan als ik een Mercedes zou moeten kiezen maar dan wel oud model, gewoon nog vierkant enzo ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:02

Afbeelding

Is deze auto geschikt om een 1.5 paards trailer en een new forest pony grote C maat te trekken?

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:41

Zo over de duim ingeschat heeft die Seat een motorblok dat sterk genoeg is, anders haalt ie de 192 km/h niet. Afhankelijk van de trailer schat ik het totaalgewicht in op ongeveer 1200 kg. Dat is minder dan de auto maximaal mag trekken en hoewel niet verplicht is het ook prettig dat de auto wat zwaarder is dan de last aan de trekhaak.

Afgaand op bovenstaand zie ik geen bezwaren.
Gezien TMM auto kunnen de meeste 1,5p trailers (tmm 1600 kg of lager) zelfs zonder BE rijbewijs gebruikt worden.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:27

Goed om te horen is een tdi rood 2.0 mijn vriend zat er aan te denken om of een andere auto aan te schaffen of een trekhaak eronder te hebben daarvoor moeten we wel weten of deze auto geschikt is natuurlijk en hij is erg gehecht aan deze auto. Bedankt voor het antwoord.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers