Ontwrichte staart kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 00:50

Mijn kat heeft haar staart ontwricht, meteen bij da geweest natuurlijk.
Dr staart hangt slap, maar gelukkig gaat plassen en ontlasting nog wel goed!
Volgens da waarschijnlijk wel beschadigde zenuwen en er is reëele kans dat haar staart eraf moet. ;(
Haar staart voelt overigens niet koud aan. Dus ik heb zelf nog wel wat hoop dat de zenuwen weer herstellen.
Ik vroeg me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met zoiets en hoe realistisch het is dat de staart weer mee gaat doen?
Hebben jullie nog tips oid waarmee ik haar nog meer kan helpen en evt herstel kan bevorderen?

Hieronder foto's van voor en na. Kans bestaat wel dat het botje gewoon weer verkeerd floept, het was niet heel stabiel en stabiliseren of spalken was niet mogelijk.


Afbeelding

Afbeelding


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 01:00

Onze kat had het wat lager, bij haar was de schade wel zo groot dat de staart er af moest. Paard schrok, sprong opzij en daar zat de ongelukkige kat net. En een paardenhoef is niet heel bevordelijk voor je staart... ;( Ze heeft geen staart meer, maar red zich prima in het buitenleven als stalkat. Herstel ging ook super snel, geen ontstekingen of gekkigheid gehad. Vanaf dag een ging het eigenlijk prima, ze kan zich nog steeds prima redden. Ze springt, klimt overal op en heeft gelukkig nergens last van.

Hopelijk herstelt ze goed en kan ze haar staart houden :(:) Maar het leven zonder staat is gelukkig ook meer dan prima :j

theadora99

Berichten: 3629
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 01:03

Hier geen ervaring met een ontwrichte staart, wel een kat zonder staart.
Mijn kat lijkt voor mij ontzettend gelukkig (ook zonder staart), heeft 0 problemen met balans etc. T ziet er niet mooi uit maar mijn ervaring is dat katten eraan wennen (redelijk snel).
Afbeelding
Afbeelding

♡♡♡♡♡

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 01:07

Ja, ze doet het ook nu met slappe staart heel prima, springen en gek doen lukt allemaal prima.
Zonder staart red ze zich ook wel denk ik, maar ze heeft juist zo'n prachtige lange staart, dus ik hoop heel hard dat die er niet af hoeft.
Las net dat zenuwherstel als het mogelijk is, heel langzaam gaat. Dus dan kan het wel even duren voor we iets van verbetering gaan zien.
In ieder geval is het positieve dat de staart niet koud is.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 01:26

Mijn vaders vriendin heeft een Noorse Boskat, zo'n prachtig monster met een heleboel haar en een prachtige staart. Zij kwamen terug na een weekje vakantie, de buren waren 1x per dag in het huis geweest om de voerbakjes te vullen. De Noorse boskat bleek alleen bij thuiskomst geen staart meer te hebben. Waarschijnlijk is ze aangereden en is ze er daarna vandoor gegaan.
De staart zelf is nooit meer terug gevonden en de wond is uit zichzelf mooi geheeld (uiteraard zijn ze meteen naar de dierenarts gegaan toen ze thuis kwamen).
Deze kat redt zich prima zonder staart. Ze klimt in bomen en springt, rolt en kroelt. Het is een raar gezicht, zo'n grote haarbal zonder staart, maar ze lijkt er totaal geen last van te ondervinden.

Joker's Valentine

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 06:21

Wat sneu! Hier alleen ervaring met een gedeeltelijke amputatie, kat had ergens klem gezeten en zelf de staart losgetrokken. Heeft er nooit last van gehad dat ze een stukje miste.
Trouwens over het warm aanvoelen van de staart, dat heeft vooral met de doorbloeding te maken en niet met de zenuwen. Zolang de doorbloeding goed is zal de staart warm zijn, ongeacht of ze wat voelt of niet.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 06:32

Vanuit de praktijk een aantal ervaringen hiermee en ik heb t nog nooit goed zien komen helaas. Wat vaak ook een probleem wordt is dat de staart over de grond sleept omdat ze m niet meer omhoog houden. Dan ontstaat er een wond en doordat de staart erg slecht doorbloed is geneest dat amper. Uiteraard hoop ik voor je dat t goed komt, maar bereidt je voor op amputatie.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:59

Ik denk als je jouw kat een pijnvrij leven wil geven je het beste de staart kunt laten amputeren. Deze ontwrichting is ontzettend pijnlijk aangezien de zenuw klem zit. Na de amputatie zal je kat nog steeds pijn hebben aangezien ze het niet kunnen amputeren bij het ontwrichte stuk. Dus die zenuw zal bekneld blijven zitten.



Ik heb een hond met een ruggewervel teveel die ook ontwricht is en ook nog eens a-symetrisch aan het bekken is vergroeid. Bij mijn hond is het gelukkig zo dat de zenuw nog niet bekneld is geraakt. Maar als dit het geval gaat zijn (opereren is niet mogelijk) staat bij mij de keus vast dat ik haar laat inslapen. Ik wil geen hond die dag in dag uit pijn moet lijden. (wil hier niet mee zeggen dat jij dit moet doen he :o )

Dat de staart niet koud word heeft er alleen mee te maken dat de bloedtoevoer nog niet bekneld is geraakt, maar zijn zenuwen daarin tegen wel..

Zou even goed met de DA gaan bespreken wat je hier nu het beste mee kan doen.. Maar ik zou alle opties open laten :)

Sterkte met het poezenbeest :(:)

Edit: Niet goed gelezen := zie dat op de onderste foto de wervel een stuk beter zit ;) Hopen dat het zo blijft en je kat nog een lang leven mag hebben :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 16:49

Ja ik hou alle opties open, hoe vervelend ook. Ik wil uiteraard niet dat ze met pijn moet leven. ;(

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:56

Zal inderdaad wel tijd nodig hebben, door de ontwrichting is er ook zwelling ontstaat die de zenuwen nu nog een tijd kan onderdrukken. Veel geduld hebben en zolang ze geen pijn aangeeft of op een andere manier last heeft van de slappe staart, moet het met tijd een stuk beter gaan.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:22

Onze eerste kat had ook een verlamde staart, waardoor weten we niet want hij kwam uit het asiel. Had wel gewoon een lange staart, maar die had dus geen functie meer.
Ik snap heel goed dat je er van baalt hoor, maar het is niet zo erg als het lijkt. Onze kat kon zich uitstekend redden, kon overal bovenop komen, super behendig en snel. :)

Helaas heeft hij maar 2,5 weekje bij ons mogen zijn, anders hadden we zijn staart ook laten amputeren.

Toby =^.^= Mara

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:45

Onze stalkat is door een hond gegrepen en heeft ook een staartverlamming. Staart sleept achter dr aan en puntje is wel eens stukgeschuurd. Inmiddels is er weer wat gevoel teruggekomen en kan ze dr staart aan het begin gebruiken. Staart recht omhoog gaat niet meer, dan valt tweederde omlaag maar het eerste deel werkt dus wel weer. Staart gaat nu in een boogje over dr rug.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:49

mijn stalkat had het jaren geleden een eind verderop in z'n staart, kwam met een afhangend stuk staart op stal. Niet te vangen natuurlijk. Het is genezen, hij kan alles weer met z'n staart, alleen als ie hem rechtop houdt, zit er een knikje in. Niks aan gedaan dus, want kan liet zich niet pakken voor een bezoekje aan de da

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 01:13

Dat geeft wel hoop! Lola, zo heet ze, lijkt er nu ook geen last van te hebben. Ze loopt en springt als altijd. Hopelijk is het een kwestie van tijd dat het deels of helemaal herstelt.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 00:11

Sinds gister gaat ze ineens plassen op vreemde plaatsen, naast het voerbakje en in de bench van de hond :=

Heeft iemand daar ervaring mee, waarom zou ze dat doen?
Meestal een teken van ongemak of pijn, toch?

Ze heeft 2 schone bakken tot haar beschikking..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:08

Eerste logische zou blaasontsteking zijn, maar aan de hand van je hele verhaal zou het ook idd pijn of ongemak kunnen zijn.
Heb je een foto van je kat en haar staart? En gebruikt ze haar staart wel gewoon?
Als je het niet vertrouwd, altijd de dierenarts bellen..

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 20:18

Waarom ze een paar keer op vreemde plekken heeft geplast blijft me een raadsel. Na het grondig schoonmaken van beide bakken heeft ze het niet meer gedaan.

Inmiddels zit er weer wat beweging in de staart, ze kan de 1e paar cm bij de aanzet weer een beetje dragen!
Ze is nog altijd onder controle van de DA maar herstel moet de tijd hebben. Ik heb inmiddels meer verhalen gehoord dat het wel een jaar kan duren... maar is het wel eerlijk om haar zo lang met de staart te laten slepen? Het uiteinde heeft nu ook wat 'schuurplekjes' van het slepen. Omdat ze weer een klein beetje kan dragen hangt hij niet meer constant op de grond, dus dat scheelt.
Ben wel benieuwd wat jullie zouden doen.

Anoniem

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:40

Hoe gaat het nu?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 12:00

UPDATE

Lola kreeg helaas last van wondjes op het uiteinde van haar staart.
Gister bij de dierenarts besloten dat we nu lang genoeg gewacht hadden op zenuwherstel. Zodra er wondjes op de staart komen is dan het beste om toch te amputeren omdat je dan steeds opnieuw wondjes krijgt en ze kan het zelf niet voelen dus ontstekingen liggen dan ook op de loer. Dus nu hebben we een 'pietje kortstaart' (kent iemand dat tekenfilmpje nog? :+ )
Ze heeft nu nog ongeveer een derde van haar staart over waar wel weer beweging en gevoel in zat. Was nog twijfel of er een derde of de helft over zou blijven en ik had liever nog wat meer over gehad, maar het was onmogelijk te bepalen tot waar er precies wel en niet gevoel in zat en dat 1e stukje was wel zeker.
Eigenlijk moest ze een kap om, maar dan wordt ze helemaal hysterisch.. dus dan maar een verbandje om de staart.
Via internet een ander soort kraag besteld waarmee ze wat meer vrijheid houden, ook om te eten en drinken. Hopelijk werkt dat beter. Want constant in het verband is ook niet optimaal voor de genezing. Met 14 dagen mogen de hechtingen er weer uit.
En mevrouw zit alweer voor het luikje want ze is heel graag buiten, maar dat mag helaas voor haar eventjes niet.


Afbeelding

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:06

Goede beslissing TS! Jullie hebben t ruim de kans gegeven om te herstellen, maar als t niet wil dan is amputeren echt beter. Je zal zien dat ze zich snel er prima mee kan redden, even t evenwicht opnieuw hervinden en hop daar gaan ze!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 14:05

Ja precies, nu had ze met de slappe staart ook alweer genoeg evenwicht hoor, ze deed gewoon alles wel. Alleen die staart bungelde er maar wat achteraan. (Zit je lekker op de bank, kwam ze voorbij gesprongen en dan zwieberde die staart je nog even vol in je gezicht :') )
Wellicht dat het wel meer had kunnen herstellen, maar dan praat je over een periode van jaren... en zo lang wachten lukt echt niet met een staart die over de grond sleept. Er was nu tenminste weer voor 1/3 herstel en beweging dus dat vond ik al heel fijn. Altijd beter dan niks!
En ook nu niks aan de hand qua evenwicht. Het is nu voor haar alleen even vervelend dat ze niet in de tuin mag. En de medicatie is ook niet haar favoriete ding :+

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:27

Och, wat een klein stukje is daar maar van over. :(:)
Maar het is wel een knappe dame. <3

Toby =^.^= Mara

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ontwrichte staart kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:00

Mijn kat had ineens een volkomen slappe en gevoelloze staart. Zelfs als ik hard kneep leek hij niets te voelen. BIj de DA geweest, die zei dat we alleen konden afwachten. Is helemaal goedgekomen. Kat was 1 toen het gebeurde en is uiteindelijk bijna 18 geworden met staart en al.

Een buurkat met ontwrichte staart gekend, daarvan is de staart geamputeerd. Het is maar net hoe het gaat. Geef de hoop niet meteen op.

Sterkte!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 bezoekers