Goede acties door/voor onbekende mensen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:33

Ondanks dat er al een topic loopt volgens mij over goede/leuke acties van mensen waar je dankbaar voor bent wou ik graag een wat specifieker topic maken over hulp die je gekregen hebt van een compleet vreemde. Gewoon om ook wat leuke verhalen over de mensheid te horen. :)

Ik zal zelf met een paar verhalen beginnen.

Ondanks dat ik zelf echt extreem socially awkward ben probeer ik wel zo behulpzaam te zijn als ik kan.
De situatie ging als volgt; ik was 's nachts aan het skaten. En ik met mijn slecht zicht dacht dat er vuilniszakken op de grond lagen, met mijn blinde kop was ik natuurlijk al in mezelf aan het joken van 'same, dat is mijn leven'. Maar toen ik dus dichter kwam zag ik dat er een vrouw op de grond lag met de fiets bovenop haar en ze had een klein hondje vast aan de halsband. :o
Ik wandel er op af en ik vraag of alles oké is? (Obviously not maar hé)
Zegt ze 'Ja ja hoor'... Euhm ja... De hond zat aan een flexilijn, maar die was kapot gesprongen en zat helemaal rond het wiel van de fiets gewikkeld..
Awkward als ik ben vraag ik 'Moet ik de fiets van je afhalen?'
Dat moest ook niet. :+ (Vrouw was dronken)
Uiteindelijk begon ik over haar hond en de leiband. Ze liet het wel toe dat ik haar hond even vasthield aan de halsband en die ondertussen een beetje probeerde te herstellen. Terwijl zij dus nog steeds op de grond lag met de fiets half op haar.
Nog een paar keer gevraagd of het oké was of ik de fiets mocht opheffen, maar dat moest nog steeds niet. Uiteindelijk kwam er wel een vriendelijke gast voorbij die de fiets gewoon van haar heeft afgehaald zonder het te vragen, zo moeilijk was het dus. :o :+

Om het kort te maken; uiteindelijk heb ik de flexilijn tussen haar wielen proberen uit te vissen en ze was mij wel ongelooflijk dankbaar. Ik had nog voorgesteld om eventueel met haar mee te wandelen omdat ze toch wel vrij dronken was... En ik me ook ergens wel zorgen maakte over het hondje, die had ze nu in de zijtas van haar fiets gezet. Maar dat moest niet. Maar ze beloofde me wel dat ze niet zou fietsen dus ik was al wat 'geruster'.

Tweede verhaal was weeral 's nachts. Ik was op weg naar huis en ik zag een oudere man langs de baan zitten. Ik vroeg wat er was en hij zei meteen 'Goh, jij bent de eerste die dat vraagt zeg...'
Blijkbaar wouden taxichauffeurs hem geen rit geven omdat hij dronken overkwam. Hij was al eens naar het ziekenhuis geweest omdat hij een hele rare bult op zijn scheenbeen had, maar daar vonden ze het blijkbaar niet erg genoeg (toen)? De bult had hij ook laten zien en het zag er erg naar uit... (Al had ik het persoonlijk niet willen zien, het was best wel schrikbarend. :o )
Dit is al een tijdje geleden gebeurd dus ik weet niet meer exact hoe het ging. Maar het ziekenhuis is hier dichtbij, dus ik heb hem aangeraden om toch maar even langs het spoed te gaan. Of hij werkelijk dronken was of niet weet ik niet, hij gedroeg zich wel 'vreemd' met hoe hij daar in het gras zat langs de baan, half te rollen, maar ik kan me wel voorstellen dat hij veel pijn had. Uiteindelijk is hij dus wel opgestaan en weg gewandeld richting het ziekenhuis.

Een laatste om het af te sluiten. Ik had geen zin meer in de fuif dus ik besloot om even vijf kilometer alleen naar huis te wandelen. Nuja, in het begin van mijn tocht kwam ik al iemand tegen. :+
Er zat een jonge half in de struiken met zijn gezicht in zijn handen. Dus ik ga er naartoe en ik vraag of alles oké is? Er waren problemen met zijn vrienden ofzo. Dus ik stelde voor dat hij wel met mij mee mocht wandelen als hij wou, want het was ook erg koud buiten en daar blijven zitten was niet echt een goed idee..
Uiteindelijk dus vijf kilometer gewandeld met een vreemde. Al heb ik er soms gemengde gevoelens over. Zelf was hij heel 'verwonderd' dat ik een vreemde aansprak en hielp. Hij zei dat hij dat zelf nooit zou doen. Ik vroeg waarom niet? Nuja, zijn antwoord was 'Omdat ik gewoon te fel met mezelf bezig ben, en als ik naar huis wil wil ik naar huis, dan maakt het mij niet uit of iemand daar zit.'
Iedereen zijn ding natuurlijk... Maar ik snap zo'n egoïsme niet. Ofja, ik snap het wel, maar ik vind het spijtig.
En toen zei hij verder nog dingen die niet echt door de boeg konden maar ik niet direct ga noemen.
Uiteindelijk zei hij 'Gij zijt echt mijn reddende engel, ik denk dat ge mij nog vaak gaat redden.'
Oké, ik ben behulpzaam, maar na wat hij gezegd/'gedaan' had dacht ik toch van 'Nee, dat denk ik niet.' :+

Voelde me uiteindelijk ook niet helemaal comfortabel bij deze situatie en dan vroeg ik me toch even af of het soms wel zo'n goed idee is om vreemde mensen op straat (half) op te pikken... Maar uiteindelijk zal ik het waarschijnlijk wel weer opnieuw doen.

Nu heb ik wel enkel voorbeelden van mezelf gegeven, maar ik heb al vrij veel getypt, anders gaat het te lang worden. :o

Maar omdat kleine acties ook wel tellen; in Londen in het museum wees een vriendelijke man mij erop dat mijn kaartje uit mijn zak gevallen was. Zonder dat kaartje had ik de rest van de dag buiten kunnen zitten waarschijnlijk.
Of op een warme zomerdag langs het tankstation wandelen om drinken te kopen. Uiteindelijk kwam ik vijf cent te kort (prijs kwam niet overeen met wat er op het rek stond). Dus ik zei dat ik wel iets anders zou nemen. Maar het meisje was zo vriendelijk om te zeggen dat het wel goed was zo. Terwijl ik gerust wat anders had kunnen nemen dat ik kon betalen. (En ja het gaat maar over vijf cent, maar ik kan me voorstellen dat het voor winkels wel wat uitmaakt.) Ondanks dat het maar iets 'kleins' was vond ik het wel erg vriendelijk.

Ondertussen zitten er terug al wat nieuwe verhalen in mijn hoofd van mensen die mij geholpen hebben. Maar ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen. :D Hopelijk kan ik er in de loop van het topic ook nog wel een paar toevoegen.
[Edit] Ik zie net wel dat het dus ongelooflijk lang geworden is. :') Respect als je alles gelezen hebt. _O-

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:38

Ik had bij de dierenambulance gewerkt en ik moest met de bus naar de trein toe om naar huis te gaan. Had ik de bus gemist. Stond daar een groepje hang-Marokkanen en die vroegen waarom ik zo chaggo was. Uitgelegd en eentje heeft mij achterop de fiets naar het station gebracht. Echt mn geluk kon niet op. Ik vond het zo fantastisch. Hij hield ook wel van dieren. Niet van honden. Maar het maakte niet uit, ik deed goed werk. :D

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:42

Ik weet niet of het helemaal in het topic past, maar was van de week te paard onderweg en kwam twee "jochies" tegen van 'n jaar of 15, met voetbal in de hand dus ik dacht ja hoor, ga maar zo ver mogelijk de berm in want die gaan toch dom doen :\

Niets bleek minder waar, ze zeiden vriendelijk goededag en een van hen wees me er ook nog op dat ik voorzichtig moest zijn en beter links kon rijden want er lag een hoop glas die ik misschien niet zou zien.
Nou, daar heb ik heel vriendelijk voor bedankt en vond dat ook echt heel lief van hun! Wie weet wat er gebeurd was als ik inderdaad door dat glas was gereden :n

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:48

Dat is echt wel heel vriendelijk. :j Al zijn veel mensen (begrijpelijk) panisch over het meegaan met vreemde mensen.

Heb ook een soortgelijke situatie gehad. Paard van vriendin was op hol geslagen op een zandweg. Paard was al lang uit het zicht... Maar er reed net een man voorbij die even gestopt was (om te plassen :+ ). Ik was er al te voet achter gegaan maar toen hij terug voorbijreed stelde hij voor om even te helpen zoeken. Dus ook bij hem in de auto gestapt en even rondgereden. Uiteindelijk was het paard gewoon terug naar de manege gelopen blijkbaar.
Hij heeft me toen heel vriendelijk terug op de manege afgezet. :j
Al hadden mijn vrienden wel schrik dat ik ontvoerd was. :')

Past zeker in het topic SuperAssie! Glas op de weg is heel vervelend...
Toen ik nog regelmatig buiten ging rijden kwamen we ook soms motorrijders tegen, zij legden dan altijd hun motor stil. Helemaal niet nodig voor ons eigenlijk, maar het was wel vriendelijk dat ze er rekening mee hielden. (Al schrokken de paarden uiteindelijk harder van de knal als ze hun motor terug aanzette, maar ach. :p )

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:50

Leuke verhalen! :D

Hier zelf veel situaties waarin ik juist graag had gewild dat andere mensen ingegrepen hadden. Een keer overvallen en bedreigd op de bus, ook vaak lastiggevallen door mannen etc, en telkens toch met behoorlijk wat omstaanders en niemand die wat deed.

Moet zelf al even nadenken over verhalen. Wel een keertje na een fuif een jongen buiten zien zitten. Ik was zelf al wat aangeschoten, maar toch op hem afgestapt. Hij was echt straalbezopen, kon niet meer op zijn benen staan en zat in de ijzige kou buiten op de grond. Hij was daar met z'n beste vriend maar die was schijnbaar andere mensen tegengekomen en naar een andere kroeg gegaan. Buiten stonden ook gewoon security mensen maar die hielpen helemaal niks, integendeel die gingen met hun zaklamp een beetje op hem schijnen en lachen 8)7 Uiteindelijk met zijn telefoon die vriend kunnen opbellen (die niet wilde komen trouwens), en vervolgens zijn oudere zus die hem kwam ophalen.

En onlangs stond ik op de bus te wachten. Er zat een meisje in het bushokje, en na 5min ging een man vlak langs haar zitten en begon te praten. Ik zag dat zij haar oortjes in deed en de man negeerde. Vrijwel meteen daarna liep ze weg en ging een stukje verder langs de straat staan. De man volgde haar, probeerde tegen haar te praten en op een gegeven moment pakte hij haar ook echt vast (arm rond de schouder). Zij probeerde hem subtiel weg te duwen. Ben toen naar haar gelopen, gedaan alsof ik haar kende en met haar beginnen praten, waarna de man gelukkig afdruipte. Ze stond bijna te janken en trillen op haar benen en was me zó dankbaar.

Vooral dat laatste is trouwens echt een aanrader als je ziet dat iemand lastig wordt gevallen :j

_Nadia_

Berichten: 2651
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:06

Met een grote dubbele kinderwagen met 2 niet lopende kinderen en 5 "loslopende" kinderen bij t metro station aankomen en dan werkt de lift niet.
Dus ik wil me omdraaien en zeg tegen mijn oudste dat we dan naar een ander station moeten lopen waar de lift wel werkt. Komt er een groepje jongens op me af, type hangjeugd, bomberjacks, kraagjes, je kent t wel.
Excuse me miss, did you want to go down to the platform? Dus ik zeg ja, maar dat de lift niet werkt en dat ik mijn kinderen niet los kon laten (special needs, als ik mijn een na oudste los laat issie weg, niet handig in een drukke stad) Nou daar gingen ze hoor met zn 5en, 2 pakten de kinderwagen, ik tilde 2 babies, en had mn een na oudste vast en de andere 3 jongens hebben elk een kind naar beneden geholpen, gezorgd dat we op t juiste platform kwamen en ons een hele goede reis gewenst. Ik woon in een buurt in London die niet als veilig bekend staat, en waar hangjeugd een heel groot probleem is, maar niets dan lof voor deze jongens.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:14

Toen mijn vriend en ik in de paleistuinen in Japan aan het wandelen waren, vonden we het niet zo indrukwekkend. Paar mooie perkjes , en vooral een grote stenen muur van 4 meter hoog.

We haalden een oudere heer met een wandelstok in, en een halve minuut later kwam diezelfde meneer op een holletje ons inhalen, om ons met handen en voeten heel duidelijk te maken om bij de volgende kruising rechtsaf te slaan.

We hebben hem buigend bedankt en kwamen uiteindelijk uit in een verborgen stukje waar het daadwerkelijk schitterend was!
Dat vond ik zo aandoenlijk en lief <3

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:20

Ik begeleidde ooit een kamp in de Ardennen. Vlakbij de grotten van Han. Ik sprak geen Frans, mijn collega wel. We zaten redelijk in de middle of nowhere, dorp was zo'n 3 km verder. Een ventje was boos naar buiten gerend. Ik erachteraan. Kom ik op een splitsing, maar ik zag m niet meer. Ik gokte op rechts. Kwam er een auto aan, hij sprak geen NL, ik geen Frans... Half Engels sprak hij iets over een jongetje. Ik; Oui!!! Kon ik bij hem instappen en reed hij me er naartoe. Ventje was dus de andere kant op gelopen. Ik kon uitstappen en heb hem echt 100x bedankt.

Achteraf had er zoveel kunnen gebeuren.... Middle of nowhere, vlakbij een bos, ik die de taal er niet spreekt, geen mobiel op zak..... Mijn collegaatje moest bij de andere kinderen blijven, dus die kon even niks op dat moment.

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:38

Ik heb ook wel eens mega geluk gehad met mensen. Ik had een tijdje een spalk om mijn voet/onderbeen (niet gebroken, andere redenen) waar ik gewoon op kon lopen en ook paardrijden (ik had een beugel meegenomen naar het ziekenhuis zodat de gipsmakers hem speciaal op die maat hebben kunnen gipsen :') ). Afin, toen ik niet kon rijden had ik een hele lieve bijrijder, die schijnbaar heel fanatiek een galoppad had aangeleerd aan mijn paard. Dat wist ik niet, dus ik met mn moeder op de fiets erna dat pad op, hop hop paardje weg ~~}> Na een onverwachte beweging ik nog een tijdje om zn nek gehangen, maar toen ik de maaiende voorbenen zag toch mezelf maar af geduwd en in de berm laten rollen. M'n moeder in paniek op de fiets erachter aan (wat doe je, bij je kind blijven of achter losgeslagen paard aan hahah). Echter minder leuk, ging mijn paard recht op een 80km weg af. Hij sprinte lekker naar huis. Op die weg hebben 2 zeer oplettende automobilisten de weg geblokkeerd aan beide kanten voor het overige verkeer. Zodra m'n moeder ter plekke was en een paardensnoepje trok was mn beestje weer gevangen.

Mega geluk gehad met alles, dat mn paard niet op een voorkap was beland, alle lof voor die automobilisten die dwars de weg bleven blokkeren <3

Zelf heb ik ook wel eens dronken mensen uit de berm getrokken, jongen was zo moe dat ie in slaap was gevallen op het gras. Niet zo prettig.

Verder ben ik blijkbaar heel makkelijk aanspreekbaar als iemand die de weg kent. Regelmatig in het buitenland word ik gevraagd om de weg terwijl ik daar zelf ook de obvious tourist uit hang :')

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:00

Wat een heerlijk topic dit!

Ik heb zelf wel eens wat geld bijgelegd voor iemand die te kort kwam met de boodschappen.
En bij kindjes (incl. Mijn eigen) gewacht die buiten aan het spelen waren terwijl de moeder/vader ff snel de winkel in liep.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 15:47

Leuke bijdrages allemaal! :D

Ik herinner me zelf nog eentje, ook iets 'simpel' wat met geld te maken heeft maar hé. :p
Toen ik nog in het middelbaar zat gingen ik en een vriendin regelmatig bij dezelfde broodjeszaak een broodje halen.
Nu kwam ik dus plots eens 20 of 50 cent te kort. Dus ik zei dat het ik het wel even zou gaan afhalen (je kan er niet pinnen). Maar ze vertrouwde er wel gewoon op dat ik het de volgende keer terug zou geven. :D
Vond het toch wel 'leuk' dat ze zo'n vertrouwen had in twee 17 jarige snotbellen die af en toe een broodje kwamen halen.xd
Uiteindelijk was ze het zelf wel vergeten maar ik heb het uiteraard de volgende keer terug betaald.

_Nadia_

Berichten: 2651
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:58

Ook een leuke, t was 's avonds net voor sluitingstijd en mijn man stond in de Albert Heijn met een pak maandverband voor mij. Ik was onverwacht ongesteld geworden en had niets in huis. Afijn, man staat aan de kassa, wil met pin betalen, pas geweigerd. Er stond genoeg geld op de rekening maar mooi niet dat die pas werkte. Okay, naar de pin automaat gelopen en ook daar deed de pas niets, schijnbaar een storing bij de bank. De mevrouw achter hem in de rij heeft hem toen cash gegeven met de mededeling dat ze het zo lief vond dat hij voor mij naar de winkel ging. Ze wilde er niets van weten toen mijn man haar rekening nummer wilde hebben zodat hij het kon overmaken, nee, hij moest maar zorgen dat hij snel thuis kwam.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:05

Hmmm ik heb wel eens iemand opgevangen op de trap op het station, hij viel achterover. Telt dat ook mee?

Zelf een keer met mijn moeder met de auto in het water beland. Zonder kleerscheuren, wel met zeiknatte kleren op de kant te bibberen, het was midden in de winter. Stopte er een auto en die vroeg of hij kon helpen. Heeft die man, mij, terwijl ik zeiknat was, naar mijn stage gebracht. Vond dat echt super fijn, ook erg aardig van hem, aangezien ik zeiknat was <3

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:09

Ik had een paar weken geleden wat op Rotterdam centraal. Ik ben afgestudeerd als pedagoog, dus vanuit het vakgebied blijf ik onbewust naar kinderen kijken.
Afijn, zo liep er dus een 3 jarige alleen op rdam centraal, geen vader/moeder/oid te zien (want ik wilde naar de metro lopen). Dus ik wachtte even en toen ben ik er toch maar heen gelopen, kind bleef al om zich heen kijken. Na 15 minuten kwam de vader aangerend, bijna in paniek, want hij was blijkbaar op eigen houtje weggeleopen vanuit een winkel daar.
Die vader was zo blij dat ik er bleef staan (was tevens ook de enigste die er naar toe liep), bleef me wel duizend keer bedanken. Uiteindelijk nog een leuk geld bedrag als dank gekregen en een uitnodiging om in z’n restaurant met familie of vrienden een hapje te eten. Had niet gehoeven, maar het werd wel gewaardeerd hahaha :D.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Goede acties door/voor onbekende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:16

Ik ben een keer mijn portemonnee met pasjes kwijtgeraakt op t station. Ik was compleet in paniek en bij de balie zag ik m ook niet. Komt er ineens een man naar mij toe die in gebrekkig Duits/Engels vraagt of ik iets kwijt ben. Ik vraag in gebrekkig Duits of ie iets gevonden heeft en hij neemt me mee naar het hokje waar hij mijn portemonnee had afgegeven. Ik was zo opgelucht, echt, deze man was mijn engel die dag.