Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:04

Zoals de titel al zegt: zijn er hier mensen met een lage bloeddruk en hartslag die af en toe flauw vallen?
Mijn bloeddruk en hartslag zijn van nature erg laag en af en toe heb ik dus een flauwte. Vandaag was het weer zover. Ik was even bij de buren op de koffie, sta op en trek wit weg. Meestal voel ik dat en ga ik zelf alvast op de grond liggen, maar het komt ook weleens voor dat ik gewoon omknikker. Na vijf minuten is alles weer oké, maar natuurlijk wel heel vervelend en mensen die dit niet weten schrikken dan uiteraard ook. Ik voel me dan ook best lüllig als dit ergens gebeurd. Het is ooit weleens bij de dokter gebeurd. Ach, als je toch ergens moet flauwvallen, dan maar direct bij de dokter _O-
Gelukkig gebeurd het niet zo heel erg vaak, maar met dit warme weer lijk ik er meer last van te hebben.
Ik ben hier al eens voor naar de dokter geweest en had idd een hele lage bloeddruk en in rust kroop mijn hartslag naar de 31 slagen per minuut.
Volgens de dokter is dit niet ernstig en beter dan een hoge bloeddruk, maar je kunt jezelf natuurlijk wel bezeren wanneer je tegen de vlakte gaat.

Dus zijn er lotgenoten en hoe gaan jullie hier mee om? Ik merk dat het helpt wanneer ik wat frisdrank drink (doe ik normaal nooit). Dan voel ik me binnen no time weer beter.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 07-06-18 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:09

Ik heb het wel gehad, vooral in de pubertijd en ik ook bloedarmoede had. Ging over toen ik de pil ging (door) slikken. Mijn periodes zijn zo heftig geweest dat het gewoon niet meer gezond was.

Nu zijn mijn bloeddruk en hartslag nog steeds laag maar ik heb er geen last meer van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:10

Ik heb eigenlijk weinig last van mijn menstruatie dus daar kan het niet aan liggen. Maar dat lijkt me ook heel heftig zeg!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:13

Nee, ik zag al dat jij geen pubermeisje meer bent maar ik dacht, ik zeg het toch voor het geval dat er jongere meisjes hier er ook last van hebben.
Het is bij mij waarschijnlijk de combinatie geweest die mij om de haverklap liet flauwvallen. Mijn moeder, oma en een stel nichtjes hebben het als puber ook gehad.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:13

Ja erg bekend mee, inderdaad vooral in de pubertijd, maar nu ook nog regelmatig. Mijn standaard bloeddruk is 90/45. 's ochtends douchen als ik nog niet gegeten heb is geen optie, dat is vragen om flauwvallen. Snel opstaan of veel stress zorgen in elk geval voor zwart zien en soms meer.

Ik eet regelmatig drop en drink zoethout thee, verder goed verdeeld over de dag eten en suikers niet mijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:16

Dus toch veel last van in de pubertijd? Ik heb het eigenlijk pas na mijn pubertijd gekregen. Apart zeg!
Zonnebloem, mijn bloeddruk zit ongeveer rond hetzelfde. Het stomme is dat het flauwvallen soms maanden niet voorkomt en dan opeens meerdere keren per maand. Ik kan er ook geen touw aan vastknopen.
Gelukkig voel ik het meestal wel aankomen en kan ik er dan op anticiperen. Ik ga dan ook heel oppervlakkig ademen, wordt rillerig en trek echt wit weg.
Ik hoor van veel mensen dat zout eten dan goed helpt, maar bij mij lijkt suiker juist beter aan te slaan.
Ik heb overigens geen diabetes. Daar ben ik op getest omdat sommige symptomen overeen kwamen.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:19

Bij mij is het ook af en aan en hangt het ook erg samen met stress, als ik een periode meer gestrest ben heb ik het veel sneller.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:19

Ik ben er ook gevoelig voor hoor, al is flauwvallen nu gelukkig wel minder, het warme weer maakt het wel altijd wat erger.
Weet je zeker dat je ijzer e.d. verder wel op orde is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:20

siskeh schreef:
Ik ben er ook gevoelig voor hoor, al is flauwvallen nu gelukkig wel minder, het warme weer maakt het wel altijd wat erger.
Weet je zeker dat je ijzer e.d. verder wel op orde is?


IJzer was bij het laatste onderzoek inderdaad wel iets aan de krappe kant, maar omdat mijn bloeddruk zo laag is, gingen ze er vanuit dat het ijzer niet zo'n rol speelt?
Of ligt dat toch met elkaar in verband?

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:22

31 slagen per minuut... Dat is echt alles behalve goed.
Een topsporter zit net tegen de 30 aan...
Zou hier toch nog eens achteraan gaan en laten controleren.

Ik heb met dit warme weer ook last van wegvallen.. Ook vaak een hongerig gevoel, alsof ik dan te weinig op heb of een suikerdip krijg.. Heel naar,maar is vaak na wat drinken weer over.
En dit terwijl ik gewoon normaal eet en drink.

Hoe is je glucose?
En je ijzergehalte?


Stress kan een meespelende factor zijn.
K zou eens een second opini laten doen. Just to be sure.. :)


Ook vervelend voor je medemens als jij ineens omvalt, die zullen wel denken : Wtf....
Lijkt me ook een heel vreemd gevoel. Ook het voelen dat je gaat wegvallen en alvast kunnen gaan liggen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:25

Hoe ik het heb geleerd zorgt ijzer ervoor dat zuurstoftransport goed verloopt, dus wanneer dit te laag is, zal dit moeilijker gaan/minder zijn.
De lage bloeddruk zorgt er weer voor dat er te weinig (zuurstofrijk) bloed naar je hoofd gaat.
De combinatie van beide zorgt dat er bloed met te weinig zuurstof met een te "lage druk" naar je hoofd gaat.

Even in lekentaal, ik ben erg slecht in dergelijke dingen uit te leggen

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:47

Heel herkenbaar je verhaal :)
Mijn bloeddruk is gemiddeld 70 over 50. Bizar laag, maar volgens de huisarts niet gevaarlijk.

Vroeger voelde ik de flauwtes nooit aankomen en lag ik ineens op de grond. Tegenwoordig voel ik het wel en vang ik het op door rustig te gaan zitten of indien mogelijk te gaan liggen en flink zout te nemen. Ik heb altijd een rolletje zoute drop/zwartwitjes bij me.
Als ik ziek, moe of aangeschoten :+ ben, voel ik het niet en kan ik dramatisch ter aarde storten.

Het is mij ooit eens uitgelegd als “de reset knop van je lichaam”. Door de lage bloeddruk krijgt je hart het bloed niet goed rondgepompt. Door flauw te vallen komt je hoofd op gelijke hoogte als je benen, waardoor het bloed makkelijker rondgepompt wordt. Daardoor knap je weer op. Geen idee of dit klopt, maar klonk voor mij best als een logisch verhaal :+

Ik heb er ook met warm weer meer last van, en overgangen van koud naar warm en warm naar koud. Ook landen met het vliegtuig wil wel eens voor flauwtes zorgen. Ben al op de meest stomme plekken plat gegaan, op Mn werk, school, cursus, BHV (iedereen dacht dat ik lotus was), in het vliegtuig 2x, met stappen, bij de apotheek, in een winkel. In de puberteit viel ik vaker flauw, al was dat meer omdat ik het toen niet voelde aankomen en nu meestal wel :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:51

Grappig dit te lezen.
Ik heb als ik met warm weer opsta standaard zwart voor mijn ogen en kan niet focussen/ogen draaien. Heb niet het idee dat ik out ga, maar blijft wel gek dat het met warm weer is.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:55

Ik ben ook erg gevoelig voor flauwvallen. Merk dat als ik regelmatig eet/drink het beter gaat. Ik voel het vaak wel aankomen maar het blijft erg vervelend.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:02

Lage bloeddruk van 50 om 70 gehad tijdens mijn zwangerschappen, maar wel met een normale hartslag van 70. Daarom was het geen probleem maar jouw hartslag lijkt me echt niet oke. Ben je al eens helemaal doorgelicht bij een internist?? Mijn man heeft vroeger aan topsport gedaan en die had in rust een hartslag van 40 en hij heeft heel goed af moeten trainen om dat weer normaal te krijgen. Zou toch maar eens om een doorverwijzing vragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 17:27

Jolliegirl schreef:
31 slagen per minuut... Dat is echt alles behalve goed.
Een topsporter zit net tegen de 30 aan...
Zou hier toch nog eens achteraan gaan en laten controleren.

Ik heb met dit warme weer ook last van wegvallen.. Ook vaak een hongerig gevoel, alsof ik dan te weinig op heb of een suikerdip krijg.. Heel naar,maar is vaak na wat drinken weer over.
En dit terwijl ik gewoon normaal eet en drink.

Hoe is je glucose?
En je ijzergehalte?


Stress kan een meespelende factor zijn.
K zou eens een second opini laten doen. Just to be sure.. :)



Ik had een hartkastje voor 24-uurs meting omdat ik dus af en toe omval. Die 31 slagen per minuut zijn gemeten op het moment dat ik in bed lag. Volgens de huisarts was het wel heel laag, maar zien ze dat liever dan een hele hoge hartslag (ik vind dat zelf een rare vergelijking want het is beiden apart.)
Maar hij noemde het een 'sportershart' en die schijnen wel vaker een lage hartslag te geven.
Toevallig is gisteren nog mijn hartslag gemeten en die was overdag 48.

Glucose is een half jaar geleden nuchter gemeten en dat was goed (hoewel ik wel af en toe echt suiker nodig heb omdat ik anders omkieper :? ).
IJzer was aan de lage kant. En idd ben ik een stresskip, maar op de momenten dat ik flauw val ben ik eigenlijk juist vrij rustig.

Jeetje, BabbiiVeraa, dat is ook pittig zeg! Jij valt dus ook vaak flauw!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 17:30

Sorry Bigone, ik zag je post over het hoofd. Nee, ik ben nog nooit doorgelicht door een internist omdat de huisarts het onschuldig vind. Wel heb ik een 24 uurs meting gehad en daar kwam uit dat ik waarschijnlijk een sportershart (?) heb. Ik heb in het verleden wel heel veel cardio gedaan, dus dat zou misschien wel kunnen kloppen.
Toevallig is gisteren in het ziekenhuis met bloeddruk en hartslag nog opgemeten. De bloeddruk ben ik even vergeten (was wel vrij laag) en de hartslag was 48. Dat vonden ze niet alarmerend en ik voelde me toen ook gewoon prima.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:36

Ik heb het flauwvallen niet, maar wel af en toe het me "flauw" voelen. Beetje zwak, draaierig, sloom...Nogal lastig uit te leggen, maar wat mij dan in ieder geval helpt is dextro (van die druivensuiker) nemen. Omdat je zegt dat frisdrank bijvoorbeeld helpt.
Geen idee wat het verder is, maar het werkt :+

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:38

Mijn bloeddruk was standaard altijd te laag, mijn moeder heeft dit ook altijd gehad. Zij is toen meer zout gaan gebruiken en heeft er nooit meer last van. Hier hetzelfde, ipv zoutloos toch weer met zout gaan eten en sindsdien geen last meer van. Weet alleen niet of dat nou wel een gezonde manier is :o

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:47

Het kan zijn dat je je flauw voelt omdat je te snel opstaat. Je lichaam zit dan nog in 'relax modus' waarbij er vooral bloed gaat naar bijvoorbeeld je darmen. Als je dan ineens opstaat moet er ook meer bloed naar de spieren van je benen om te kunnen bewegen en moet het bloed ook naar hoger gepompt worden. Het kan dan zijn dat je hersenen even niet genoeg bloed krijgen en als reactie daarop gaat het lampje even uit, zeker als je van nature al een lage bloeddruk hebt.
Suiker of zout wordt opgenomen in je darmen om vervolgens naar je bloed te gaan. In je bloed komen er dan extra opgeloste deeltjes te zitten en dit trekt water aan. Hierdoor wordt je bloedvolume hoger en je bloeddruk dus ook :) Daarnaast geeft suiker, vooral snelle suikers zoals dextro, je ook een beetje extra energie waardoor je je minder flauw voelt.
Even kort door de bocht uitgelegd :+

Ik zou proberen om vooral genoeg te blijven drinken en zoals sommige al aangeven iets van dextro of zoute drop (zoute drop zou mijn voorkeur hebben) eten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:09

Cayenne schreef:
Ik was even bij de buren op de koffie, sta op en trek wit weg. Meestal voel ik dat

Wat ook helpt als je bij opstaan voelt dat het bloed uit je hoofd wegtrekt: been- en buikspieren flink aanspannen. Daardoor zakt het bloed minder makkelijk naar beneden, kan net het verschil maken tussen even zwart zien en daadwerkelijk plat gaan.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:26

ik heb niet het probleem dat ik flauw val, Maar heb wel een lage bloeddruk. hartslag Verder wel normaal.
ik ben twee weken terug wel opgenomen in het ziekenhuis omdat het mij ineens erg slecht ging en ik niet ik korte tijd beter ging voelen.
kwam uiteindelijk helemaal niets uit testen etc..

wat mijn dokter wel heeft gezegt dat ik veel water moet drinken en Meer zout tot mij nemen. Verder normaal Sport doen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Flauwvallen door lage bloeddruk/hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:30

Zou het kunnen samenhangen met het slaapgebrek en andere stress? Daarmee wordt je lijf ook flink overbelast.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 18:34

senna21 schreef:
Zou het kunnen samenhangen met het slaapgebrek en andere stress? Daarmee wordt je lijf ook flink overbelast.


Dat zou idd ook nog een factor kunnen zijn! Maar ik dacht dat je van stress juist een hoge bloeddruk krijgt.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:38

Ik heb precies hetzelfde maar ik heb een sporthart.
Wellicht kun je je daarop laten checken bij de cardioloog?
Ik kan het goed onder controle houden als ik niet teveel stress en genoeg slaap.
Anders val ik de hele dag om :+