Merrie met SI blessure dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Merrie met SI blessure dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 22:09

Hoi,

Bij mijn paard is schade aan het SI gewricht ontdekt. We hebben haar laten behandelen ( inspuiten en osteopaat, revalidatietraining) maar het lijkt niet te mogen baten om haar weer op te pakken als rijpaard.

Nu komt ze uit een leuk lijntje, is zelf Z geklasseerd, kan bovengemiddeld bewegen en is nog aardig jong: 12.
Dus we denken eraan om dan maar een veulen bij de grasmaaier te fokken.
De ene vee arts zegt: geen probleem, andere zegt: ze krijgt het zwaar maar ik zou het wel aandurven...

Hmmm. Ik wil geen problemen tijdens dracht of geboorte. Wie weet waar het paard eventueel last van kan krijgen en zijn er ervaringen met gelijke blessure en dracht?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:46

Geen ervaring hier, wel een mening. Ik zou het niet aandurven. Een dracht en bevalling is topsport, daar moet je een fit paard voor hebben. Ik zou het risico niet willen lopen mijn paard meer pijn aan te doen omdat ik zo graag een veulen wil. En wat als de blessure door de bevalling verergert? Kun jij jezelf dat vergeven? Ik heb te veel afgeschreven paarden gezien waar persé nog een veulen in moest en die daar slechter van zijn geworden...

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Merrie met SI blessure dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:55

Ik heb merrie met hartproblemen door intensief sport. Mij werd aangeraden om kleine hengsten te nemen of hengsten die niet vergroten om dracht draaglijk te maken. Bevalling was rap gebeurd in minder dan 15 min.

Ik zou aanraden om kleine hengsten of hengsten die niet vergroten te nemen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:57

Als er al 1 arts is die zegt niet doen,dan zou ik het niet doen.
Teveel risico :(

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:00

Dakario schreef:
Ik heb merrie met hartproblemen door intensief sport. Mij werd aangeraden om kleine hengsten te nemen of hengsten die niet vergroten om dracht draaglijk te maken. Bevalling was rap gebeurd in minder dan 15 min.

Ik zou aanraden om kleine hengsten of hengsten die niet vergroten te nemen.


Het probleem is niet enkel de bevalling maar wanneer je SI-problemen hebt maar met name de draagperiode, denk aan bekkeninstabiliteit bij vrouwen.

Bij bekende SI-klachten, waarbij revalidatie al niet helpt, zou ik zelf toch wel erg voorzichtig zijn met het krijgen van een veulen.

Daarbij; heeft je merrie al eerder een veulen gehad?

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:03

Het zou er bij mij helemaal vanaf hangen of de merrie pijnvrij is en wat de oorzaak is van de blessure. Ik vind een dier met pijn laten lopen geen optie. Een dracht zal de pijn verergeren en je kan dan ook geen of nauwelijks medicijnen geven. Ook ben je verplicht de merrie na de bevalling nog een paar maanden aan te houden voor het veulen. Ook als je ziet dat ze eigenlijk niet meer mee kan. Dat is uiteraard het doemscenario.

Oorzaak van de blessure lijkt me duidelijk. Als het komt door een ongeluk komt, een valpartij oid, dan weet je dat het paard genetisch gezond is. Als de oorzaak onduidelijk is zou ik het nogal een risico vinden. Ik zou dan in elk geval een hengst zoeken die zelf langdurig in de sport heeft gelopen. Of nog loopt.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:13

Bedankt voor jullie meningen. Paard heeft nog niet eerder een veulen gehad. Beide DA’s hebben geen negatief advies gegeven, maar zoals gezegd ik wil geen problemen met de merrie.

Ze is klinisch in orde, maar verdraagt op het ogenblik geen ruiter in draf/ galop. Aan de longe picobello lopen.

Als er meer ervaringen/meningen zijn hoor ik het graag! Kleine hengst is goede tip. Ik zou haar sowieso eerst nog laten onderzoeken voordat ik besluit er wel voor te gaan

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:16

Niet doen.Wij hadden dit wel gedaan op aanraden van meerdere DA's en osteopaten, dracht en bevalling goed, maar merrie is nooit meer goed geworden in de zin van: protesteren bij het werken en onafgemaakte passen in draf.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:22

Hoi!

Mijn merrie heeft helaas ook artrose aan het rechter si gewricht. Ook ingespoten ed en dan ging ze wel weer lekker lopen. Helaas is ze daarna op een voorbeen onregelmatig gaan lopen, waar we helaas niets konden vinden...
Mijn merrie had echter wel eerder veulens gekregen, in 2010 en 2011.
Mijn dierenarts gaf aan dat het geen probleem zou zijn, dus ik heb haar laten dekken.
Tijdens de dracht, kon ze natuurlijk niet ingespoten worden, dit is ook niet gedaan. Nu is 23 april dit jaar mijn veulen geboren, en mijn merrie is er goed doorheen gekomen! Wanneer zij ook niet in het werk staat, heeft zij ook geen last van het SI.
Het is dus zeker wel mogelijk en hoeft geen groot probleem te zijn, al weet ik niet wat er bij jouw merrie "kapot" is aan het SI..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een trotse mama dat ze is! <3

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 17:55

Mooi stel, Kimsel!
Gelukkig zonder problemen ter wereld gekomen, dat biedt een beetje hoop.
Bij mijn paard ook artrose bij SI door ‘ongeluk’. Dus wieweet.

Jolyne, balen van jouw paard. Mijn paard is (op het moment ) alniet meer rijdbaar. Dus wat betreft het rijden weinig te verliezen. Maar het is niet de bedoeling dat de merrie niet meer een normaal ‘pensioen’ kan krijgen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:01

shirleyp schreef:
Geen ervaring hier, wel een mening. Ik zou het niet aandurven. Een dracht en bevalling is topsport, daar moet je een fit paard voor hebben. Ik zou het risico niet willen lopen mijn paard meer pijn aan te doen omdat ik zo graag een veulen wil. En wat als de blessure door de bevalling verergert? Kun jij jezelf dat vergeven? Ik heb te veel afgeschreven paarden gezien waar persé nog een veulen in moest en die daar slechter van zijn geworden...


Deels mee eens maar een bevalling is geen topsport. Hoeveel fokmerries hebben nog nooit een draf ohz gelopen of een conditie van 0.0 en die kunnen ook bevallen.

Dat 2e stuk ben ik het wel mee eens

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:22

Jester_ schreef:
shirleyp schreef:
Geen ervaring hier, wel een mening. Ik zou het niet aandurven. Een dracht en bevalling is topsport, daar moet je een fit paard voor hebben. Ik zou het risico niet willen lopen mijn paard meer pijn aan te doen omdat ik zo graag een veulen wil. En wat als de blessure door de bevalling verergert? Kun jij jezelf dat vergeven? Ik heb te veel afgeschreven paarden gezien waar persé nog een veulen in moest en die daar slechter van zijn geworden...


Deels mee eens maar een bevalling is geen topsport. Hoeveel fokmerries hebben nog nooit een draf ohz gelopen of een conditie van 0.0 en die kunnen ook bevallen.

Dat 2e stuk ben ik het wel mee eens


Ik denk dat ze met topsport niet de daadwerkelijke sport bedoelt maar dat het maken en dragen van een veulen enorm intensief is, denk aan heupproblemen/bekkeninstabiliteit/SI
problemen zoals ze ook bij vrouwen voorkomen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Merrie met SI blessure dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:57

Maar dan nog is dat geen ‘topsport’ tuurlijk is het even zwaar maar er zijn zoveel paarden en ook mensen met problemen die probleemloos een dracht/zwangerschap doorlopen. Het js niet altijd zwaar

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:30

Jester_ schreef:
Maar dan nog is dat geen ‘topsport’ tuurlijk is het even zwaar maar er zijn zoveel paarden en ook mensen met problemen die probleemloos een dracht/zwangerschap doorlopen. Het js niet altijd zwaar


Nee maar als je helemaal fit bent is wel anders als dat je er met een lichamelijk probleem aan begint...