[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:28

Ziet er mooi uit die deken!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 01:36

Zoiets zal 't wel worden ja... nog even goed de gedachten over laten gaan wat 't handigste is.
Voor komende najaar/winter toch ook maar aan de halsstukken met 'm.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 02:16

Hoe lang gaan jullie vliegendekens mee?

Dit is nu de 2de zomer en het lijkt erop ook de laatste

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 06:58

Voor die van mijn merrie wordt 't nu de 5e zomer. Die van mijn ruin gaat nu denk ik de 2e zomer in, kan ook 3e zijn. De vorige deken heb ik vervangen vanwege pasvorm, hij was nog niet heel kapot.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:14

Het is de Rambo sweet itch geworden. Maat had ik nooit verwacht. Ze is 1.40 ong in stokmaat en hele korte rug. Toch heeft ze 195 in dekenmaat.


Afbeelding

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:24

Mijn protector gaat het 3de seizoen in, wel paar kleine gaatjes maar die gemaakt en dus weer helemaal prima.

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:36

Mijn vliegendeken is gesneuveld, dus er zal weer een nieuwe moeten komen. -O-

Afbeelding



Het gaat om een normaal gebouwde haflinger, dekenmaat 175. Hij heeft geen zomereczeem maar is wel erg gevoelig voor vliegen. Ik zou graag een deken met hals en buikflap voor hem willen. Omdat dekens hier vaak maar één seizoen meegaan wil ik niet meer dan €70 uitgeven. Hebben jullie nog aanraders?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:41

Kun je niet beter gaan zoeken naar een tweedehands Rambo Sweet itch?
Die zijn toch een stukje steviger dan de gemiddelde vliegendeken.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:04

Welk merk heb je nu? Master voldoet aan al je eisen, is echt een degelijke deken.

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:20

Tweedehands zou normaal zeker een optie zijn, maar met dit weer kan paardlief echt niet zonder staan dus ik heb even iets nodig met een snelle levertijd.

Na even flink speuren lijkt master me inderdaad wel wat. Nu nog even kijken of ik voor een vliegendeken ga of toch maar direct een eczeem deken, meer bescherming lijkt me niet verkeerd voor hem maar ik vraag me af of een eczeemdeken niet warmer is?

Mijn huidige deken is (nouja was) een Harry's horse, maar die lag niet helemaal lekker en had ook geen buikflap.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:26

Waarschijnlijk als je nu wat meer uitgeeft aan een rambo dan hoef je niet jaarlijks een deken te kopen. Die hh vodjes sneuvelen hier ook zo. Rambo gaat al jaren mee.

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:32

[/quote]

Misschien kun je een close-up foto plaatsen, dan kunnen we zien of het katoen is of een mazige stof[/quote]


Afbeelding


Afbeelding[/quote]

Iemand hier die mij kan vertellen of dit gewoon als vliegendeken gebruikt kan worden? Gaat om een HV Polo vliegendeken die ik tweedehands heb gekocht. Twijfel over de stof

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:35

De stof zou wel kunnen, maar zo'n donkere deken verandert in een oven in de hete zon.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:55

Erg donker idd, zou daarmee oppassen qua warmte..

Mijn Bucas is ook tijden mee gegaan en nu verkocht. De amigo na een seizoen verkocht maar die zag er nog keurig uit.
Ik denk ook dat een goed passende deken minder kans heeft op slopen, de druk op bepaalde delen is minder en op de juiste delen is de deken versterkt. En een paard die niet schuurt en/of weidegenoten hebben die niet knagen helpt ook natuurlijk.

De Master is idd wellicht een optie?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:44

Ik kom even binnen met een vraagje. Ik hen nu een amigo deken maar hij is te kort en de bovenste borstsluiting zit te hoog, nu zoek ik een maatje goter maar zit die borstsluiting dan ook echt lager? Normaal is 185 echt te lang maar deze 175 blijkbaar niet. Als de hoogte van de sluiting niet veel scheelt kan is misschien beter wat knutselen met een borstverbreder, de diepte van haar hals is vaker een probleem.
Afbeelding

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:54

Zou ook gelijk voor goede kwaliteit gaan. Heb nu een exzemdeken want die kleine rotknotjes gaan op ieder paard jeuken uiteindelijk. Daar hoeft je paard niet eens een exzemer voor te zijn.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:48

xLillith schreef:
Mijn vliegendeken is gesneuveld, dus er zal weer een nieuwe moeten komen. -O-

[ [url=m/T4IKQk.jpg]Afbeelding[/url] ]



Het gaat om een normaal gebouwde haflinger, dekenmaat 175. Hij heeft geen zomereczeem maar is wel erg gevoelig voor vliegen. Ik zou graag een deken met hals en buikflap voor hem willen. Omdat dekens hier vaak maar één seizoen meegaan wil ik niet meer dan €70 uitgeven. Hebben jullie nog aanraders?

Harry Horse is nou bepaald ongeschikt voor breder gebouwde paarden, en de stof is inderdaad prut. Voor mijn brede IJslander is Nika nét aan, die stof is ook wel ietsje steviger. Maar als je paard met slopers staat houdt zo'n deken het ook niet lang vol. Dan kun je inderdaad beter voor een stevige tweedehands gaan.

Azmay het lijkt me nuttiger om de sluiting los te tornen en op de juiste hoogte weer vast te zetten. Uurtje werk als je een machine hebt. En anders wat langer :P

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:54

Koper schreef:
Azmay het lijkt me nuttiger om de sluiting los te tornen en op de juiste hoogte weer vast te zetten. Uurtje werk als je een machine hebt. En anders wat langer :P


Haar kont piept er ook onderuit, denk dat het met een normale gespsluiting wel mee zou vallen, is 5 cm oid.

Bovenste sluiting los houden is misschien ook wel wat. Wellicht met een klein stukje ertussen bij de onderste.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:53

Maat groter zal wel te groot zijn?Stukje ertussen gezet en de deken valt ineens prachtig tot over haar bips.
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:12

Weet je Azmay. Ik heb het zelfde probleem als jij. En een maat groter is niet de oplossing. Wat voor mij wel de oplossing is is een maat kleiner -jaja, kleiner!- zodat de schoudersplit goed valt. Mijn paard heeft namelijk nogal enorme schouders waardoor de splitten standaard te ver naar voren zitten voor hem. En dan een slabbetje knutselen om aan de voorkant te hangen. Google maar eens op Bucas Altex, en de Optimo STALdekens hebben dat systeem ook.

Hij heeft een oude Amigo waarvan ik inderdaad de bovenste sluiting open laat. Die deken is voor nood. Want aan de voorkant trekt het wat op de bovenkant van zijn voorbeen. Er is aan die deken namelijk niks wat vanaf de voorkant richting de schouders de boel vasthoudt. De deken "hangt" als het ware op de voorbenen.

Tussenstukjes zijn geen oplossing als de sluiting te hoog zit. Het tussenstuk zit dan namelijk ook te hoog. Als je een deken hebt met gesp-en-riempjesluitingen, of clipje-en-oogje, dan kun je ze kruislings doen. Dat maakt vaak net genoeg ruimte. Ik maak z'n Nika en Weatherbeeta zo vast. Maar met Amigo kan dat niet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:21

Koper schreef:
Weet je Azmay. Ik heb het zelfde probleem als jij. En een maat groter is niet de oplossing. Wat voor mij wel de oplossing is is een maat kleiner -jaja, kleiner!- zodat de schoudersplit goed valt. Mijn paard heeft namelijk nogal enorme schouders waardoor de splitten standaard te ver naar voren zitten voor hem. En dan een slabbetje knutselen om aan de voorkant te hangen. Google maar eens op Bucas Altex, en de Optimo STALdekens hebben dat systeem ook.

Hij heeft een oude Amigo waarvan ik inderdaad de bovenste sluiting open laat. Die deken is voor nood. Want aan de voorkant trekt het wat op de bovenkant van zijn voorbeen. Er is aan die deken namelijk niks wat vanaf de voorkant richting de schouders de boel vasthoudt. De deken "hangt" als het ware op de voorbenen.

Tussenstukjes zijn geen oplossing als de sluiting te hoog zit. Het tussenstuk zit dan namelijk ook te hoog. Als je een deken hebt met gesp-en-riempjesluitingen, of clipje-en-oogje, dan kun je ze kruislings doen. Dat maakt vaak net genoeg ruimte. Ik maak z'n Nika en Weatherbeeta zo vast. Maar met Amigo kan dat niet.


Ik zat nu inderdaad aan zo'n "slabbertje" te denken en dan alleen tussen de onderste sluiting doen. Ze kan nu net comfortabel aan de grond met de onderste met het tussenstukje :roll: Dus de andere sluiting verlagen gaat ook haast niet. Gelukkig zit de onderste nog wel net op de schouder.
Probleem is wel dat die officicele tussenstukken meteen echt 20-30cm zijn volgens mij en ik heb dus 10cm nodig. Dekenmaat kleiner gaat niet omdat de singels al bijna op het langste zitten _O-

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:44

Hoi! Ik heb een vraagje :D Merken jullie echt het effect van de zebra strepen? Of is een effen gekleurde vliegendeken net zo goed? Ik ben namelijk opzoek naar een vliegendeken voor mijn jonge paard die dag en nacht op de wei staat. Hij heeft helaas ontzettend veel last van de vliegen etc maar aangezien hij met nog 2 jonge paarden staat word er flink wat gespeeld dus zoek ik ook echt een stevige vliegendeken die het liefst niet te duur is zodat als hij hem sloopt ik niet al mn geld 'kwijt' ben :j Oh ja hij heeft maat 215 dus dat is ook nog een dingetje... Weet iemand hier toevallig een fijne deken voor hem?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:58

Nou ik heb de rsih gekocht. Bidden dat hij past. Ze zit normaal tussen de maat jn en heb de grotere maat gedaan. De kleinere maat was er ook niet meer helaas

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:48

thoranLOVE schreef:
Hoi! Ik heb een vraagje :D Merken jullie echt het effect van de zebra strepen? Of is een effen gekleurde vliegendeken net zo goed? Ik ben namelijk opzoek naar een vliegendeken voor mijn jonge paard die dag en nacht op de wei staat. Hij heeft helaas ontzettend veel last van de vliegen etc maar aangezien hij met nog 2 jonge paarden staat word er flink wat gespeeld dus zoek ik ook echt een stevige vliegendeken die het liefst niet te duur is zodat als hij hem sloopt ik niet al mn geld 'kwijt' ben :j Oh ja hij heeft maat 215 dus dat is ook nog een dingetje... Weet iemand hier toevallig een fijne deken voor hem?

Ja, ik merk heel veel verschil.

Ik merk ook duidelijk verschil per paard. Met vliegen maakt het namelijk niet zo heel veel uit, daarvoor is een willekeurige kleur deken meestal wel afdoende. Maar voor dazen heeft het wel effect. En niet elk paard is even daas-aantrekkelijk. Vanochtend zag ik er eentje naar mijn merrie vliegen en spoorslags rechtsomkeert maken. Op de één of andere manier moeten ze allemaal mijn ruin hebben. En die heeft dus een zebradeken en mijn merrie niet.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:20

Ik zoek een vliegen/exceemdeken voor merrie die zoogt, ze heeft allergische reactie op de insectebeten en staat helaas vol bobbels op hals en romp. Dus flappen aan de lendenen niet te lang.
Ze is slank maar heeft brede schouders die wat uitsteken, dus de smalle dekens zoals bucas vallen af.
Liefst ook over de oren zodat de hals niet afzakt, maar mag ook zonder stukje over de oren als het goed blijft liggen.
Licht van stof want is hier erg warm.
Zebra kleur gezien er veel dazen zitten.
Alvast bedankt (zit al paar uur te zoeken en nog niets gevonden wat past).

Nu heeft ze een Rambo exceemdeken, maar die is veel te warm en veulen schrikt van lange flappen aan de lendenen.
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 07-06-18 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt