verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 10:26

Hey iedereen! Dit is zowaar mijn eerste berichtje op Bokt.nl! Ik heb een profiel aangemaakt omdat mijn paard met verstoppingskoliek in het ziekenhuis staat. Ik heb haar nog maar een jaartje en ze heeft me zoveel beter gemaakt als ruiter, ik wist niet dat ik zoveel om een paard kon geven, dus ik ben doodongerust. Hier dus even het verhaal:

zaterdagnamiddag kom ik bij haar voor onze dagelijkse bewegingssessie en ze staat op stal te stampen met haar voorbeen, wat ze normaal nooit nooit nooit doet. Ze stond ook even met haar voorbenen naar voor een achterbenen naar achter, al was dat snel voorbij. Ik roep dus meteen iemand van de manege om te komen kijken, maar van zodra we weer aan haar stal waren leek alles weer normaal. Heb ze uit de stal gehaald, rustig gereden, verzorgd, alles leek in orde.

Wanneer ik weer thuis ben krijg ik telefoon van de manege dat er toch iets niet klopt omdat ze wat onrustig op stal staat, dus ze hebben haar in de stapmolen gezet. Die avond nog, is er een dierenarts naar komen kijken en heeft krampenremmer gegeven. Hij zei ook dat we haar zoveel mogelijk moesten laten bewegen, dat we wat slobber mochten geven en dat ze moest drinken. Het leek hem niet al te ernstig.

Zondagochtend kom ik terug bij haar en staat ze weer in de stapmolen, omdat ze weer had staan stampen. Ik heb die voormiddag 2 uur met haar gestapt, ze heeft ook een paar keer gerold, maar telkens weer direct rechtgekomen en beginnen stappen. Ze heeft twee kleine mesthoopjes achtergelaten, maar die waren nog van voor de verstopping, denk ik. Die middag wou ze niet meer eten, niet meer drinken en begon ze koorts te krijgen dus hebben we haar meteen naar de kliniek gebracht.

Daar heeft ze ondertussen een eerste olieopspuiting en parrafinebehandeling gekregen. Zonder veel resultaat: één keer gemest, maar de verstopping zit volgens de dokters nog te vast in de dikke darm, dus ze dienen haar vandaag een tweede behandeling toe.

Ik ben doodongerust en niet klaar om mijn allerbeste vriend te verliezen. Kan iemand me geruststellen of zeggen waar ik me aan moet verwachten? Ik heb totaal geen ervaring met koliek dus mijn oogjes staan al heel dik van de traantjes en ik kan aan niks anders denken...

Dankjewel xxxxxxxxxxxxxx

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:30

Heel veel sterkte! Wat zeggen de artsen ervan? In welk deel van de dikke darm zit de verstopping? Is opereren een optie?

Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 10:33

Caily schreef:
Heel veel sterkte! Wat zeggen de artsen ervan? In welk deel van de dikke darm zit de verstopping? Is opereren een optie?


De artsen zijn kalm en alles verloopt volgens hun nog normaal. Ze heeft ook geen koorts meer, heeft minder krampen en staat er veel allerter bij dan toen we haar hebben weggevoerd. Ze schopt ook om eten te krijgen als de andere paarden dat krijgen, maar zij mag voorlopig niet eten om de verstopping niet erger te maken.

Ik weet niet in welk deel van de dikke darm, maar de arts zei gisteren dat er nog een plan B is en dan pas opereren, dus ja, ik denk wel dat opereren een optie is...

Dankjewel voor de steun!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:39

We hebben een minishet die vanwege verstoppingskoliek, door het stilvallen van de darmen door een virus, 5 dagen op de kliniek heeft gestaan. De is meerdere malen met paraffine gesondeerd, daarnaast heeft hij de eerste dag iedere paar uur water via de sonde gekregen. Het is een prijzige shet geworden en het heeft nog 4 maanden geduurd voordat hij er helemaal bovenop was, maar hij is er nog en doet het weer goed op de wei/pp.

Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 10:41

Mizora schreef:
We hebben een minishet die vanwege verstoppingskoliek, door het stilvallen van de darmen door een virus, 5 dagen op de kliniek heeft gestaan. De is meerdere malen met paraffine gesondeerd, daarnaast heeft hij de eerste dag iedere paar uur water via de sonde gekregen. Het is een prijzige shet geworden en het heeft nog 4 maanden geduurd voordat hij er helemaal bovenop was, maar hij is er nog en doet het weer goed op de wei/pp.


Het doet deugd dat te horen! Ik geef zeker niet op, maar wil gewoon zeker zijn dat de slaagkansen nog hoog zijn! Waar heeft hij dan nog last van gehad die 4 maanden?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:46

Net niet lekker in zijn vel zitten, lastiger hooi eten (alleen uit een gewone maas hooinet, niet uit een 2x2cm maas waar ze normaal uit kregen en dan alsnog binnen 1.5 uur leeg hadden; alleen het smakelijkere hooi en niet de suikerarme natuurhooibaaltjes), slecht door zijn haar komen, gevoeliger dan normaal op zijn darmen zijn (hij heeft slechte darmen), veel slapen. Dat soort dingen.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:07

Hou moed.Onze pony heeft niet op de kliniek gestaan maar was wel opgegeven door da.We hadden het al over inslapen gehad.Maar de da wilde toch even afwachten omdat ze nog en beetje pit in haar lijf had en een wonder,ze is met haar leeftijd van 31 weer helemaal genezen.Daarom heb ik ook als onderschrift"Britta ,ouwe taaie"Hou dus moed en zal voor je duimen.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:08

Hè bah wat naar! Die van mij heeft toen ik haar net een week had ook met verstoppingskoliek gestaan, maar dat is na een keer sonderen met paraffine gelukkig goed gekomen. Geen nuttige informatie voor jou dus, maar ik wil je wel veel sterkte toewensen!

Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 11:31

Britta31 schreef:
Hou moed.Onze pony heeft niet op de kliniek gestaan maar was wel opgegeven door da.We hadden het al over inslapen gehad.Maar de da wilde toch even afwachten omdat ze nog en beetje pit in haar lijf had en een wonder,ze is met haar leeftijd van 31 weer helemaal genezen.Daarom heb ik ook als onderschrift"Britta ,ouwe taaie"Hou dus moed en zal voor je duimen.


Mijn merrie is maar 7 jaar, dus ze heeft nog veel kracht. Dankjewel voor het lieve berichtje, ik hou goede moed!

Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 11:32

Fortitude schreef:
Hè bah wat naar! Die van mij heeft toen ik haar net een week had ook met verstoppingskoliek gestaan, maar dat is na een keer sonderen met paraffine gelukkig goed gekomen. Geen nuttige informatie voor jou dus, maar ik wil je wel veel sterkte toewensen!


Ze sonderen vandaag de tweede keer, dus dan kan alles hopelijk nog goedkomen... Dankjewel voor de lieve steun!

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:36

Duim,duim voor je :(:)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:40

Zo te horen hebben de artsen er nog alle vertrouwen in en heeft je paardje de moed ook nog niet opgegeven :Y)
Heel begrijpelijk dat je je zo ongerust maakt, hoor, het is ook heel naar je dier zo te moeten zien en niks te kunnen doen...

Maar ze is in goede handen, dus kop op!

Sterkte voor jullie beiden :(:)

Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 11:42

Shirley schreef:
Zo te horen hebben de artsen er nog alle vertrouwen in en heeft je paardje de moed ook nog niet opgegeven :Y)
Heel begrijpelijk dat je je zo ongerust maakt, hoor, het is ook heel naar je dier zo te moeten zien en niks te kunnen doen...

Maar ze is in goede handen, dus kop op!

Sterkte voor jullie beiden :(:)


Dankjewel, jullie lieve reacties helpen me echt!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:49

Mijn laatste wedstrijdpony heeft 1,5 week vooral gelopen. Dierenarts kwam meerdere keren per dag voor parafine toedienen. Verder kliniek was te ver weg en stapmolens waren er toen nog niet. Met de ponyclub waar we toen reden is een wandelschema vastgesteld en op een korte rust van soms een uur na heeft hij vooral willen lopen. Daarom heeft de dierenarts het ook aangedurfd nog verder te behandelen.

Toen was de oorzaak niet gevonden. Tijd later weer koliek en toen was duidelijk wat er was. Ondanks het door ons goed ontwormen was bij de vorige baas iets heel fout gegaan waardoor hij barstensvol wormen zat.Niks van te merken hij glom was fit en zijn eigen rennerige zichzelf.

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:01

Wat rot voor je! Die van mij heeft ook in de kliniek gestaan met verstoppingskoliek. Gaven toen aan dat hij heel erg verstopt was maar na een paar dagen op de kliniek en sonderen, is hij toch weer helemaal opgeknapt!
Heel veel sterkte en ik duim voor je!!

Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 12:02

_Nynkeeee_ schreef:
Wat rot voor je! Die van mij heeft ook in de kliniek gestaan met verstoppingskoliek. Gaven toen aan dat hij heel erg verstopt was maar na een paar dagen op de kliniek en sonderen, is hij toch weer helemaal opgeknapt!
Heel veel sterkte en ik duim voor je!!


Dankjewel <3 !

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:13

Hoe is het nu?

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:30

Jeetje, wat schrikken zeg.
Mijn vorige paard had in zijn opa jaren ook regelmatig koliek of verschijnselen ervan. Ik had toen en nu weer bij mijn nieuwe paardje. Altijd Colosan in mijn kast. Dit was voor ons echt wonder spul!!! Het heeft mij meerdere kliniek bezoeken bespaard. Het is Niet duur en het kan geen kwaad. Er is veel info over te vinden. Zoek maar eens op bokt. Er zijn veel positieve ervaringen.
Mijn huidige paard heb ik dit ook een x gelijk gegeven na verdenking van beginnende koliek. Het helpt echt als een tierelier :D
Miss niet voor alle koliek gevallen. Maar ik heb het nu altijd in mijn kast op stal.

Miss een tip voor jou.

Sterkte verder

tanjavdbroek
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 02:37

he wat naar..heel veel sterkte

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 06:43

sterkte!!!!!!

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:32

Hoe is het met je paardje?

Mijn merrie heeft ook 2x een verstoppingskoliek gehad.
De eerste keer was het na darmontspanner + pijnstiller op opgieten met paraffine goed.
Een jaar later was het weer raak en weer een verstoppingskoliek.
Dit was op zaterdagavond, toen weer darmontspanner + pijnstiller op opgieten met paraffine. Ze leek beter maar zondagochtend ging het toch weer slechter dus weer de da erbij.
Deze gaf aan nu niet weer op te kunnen gieten omdat het te kort op de keer ervoor zat dus toen alleen darmontspanner + pijnstiller gespoten.
Daarna knapte ze gelukkig weer op.
Maat pffff wat kan je dan blij wezen met mest :=

Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 08:29

Hoi iedereen! Ze heeft niet voldoende op de paraffine gereageerd dus nu geven ze om de twee uur een sondering van water met NaCl en zout. Ze heeft heel veel zin om te eten en zit vol leven dus staat er niet miserabel bij, maar de grote obstructie zit nog vast. Ik blijf erin geloven en rij voortdurend over en weer naar de kliniek op bezoek - ik denk dat ze me daar al een beetje beu zijn *\o/*

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: verstoppingskoliek, is er nog hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:33

Wat heftig zeg!

Is je paard ook gescand op zand?

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:40

zolang ze nog alert is, geen koorts en bloedwaardes ok, dan moet je nog niet het ergste gaan denken.

Paard van een vriendin heeft ook een keer verstoppingskoliek gehad, die is 3 dagen op rij opgegoten met parafineolie en moest minimaal 2x per dag gelongeerd worden en regelmatig stappen indien mogelijk. DA zijn redenering was, de obstructie "los schudden" door te laten galopperen.
Paard is er alleszins goed doorgekomen...

Hopelijk later op de dag ook voor jouw paard beter nieuws

Wynwood
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 08:41

Rocamor schreef:
Wat heftig zeg!

Is je paard ook gescand op zand?


Niet zeker... hoe doen ze dat? Ze hebben allerlei dingen onderzocht toen we aankwamen in de kliniek, maar geen idee hoe ze zand scannen? :)