Hoef misvormd en bevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TGS

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Ossenzijl

Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 19:49

Hallo allen,
Even mijn verhaal ik heb een paard die licht hoefbevangen is, maar dat is opzich nog niet het ergste. De smid die hier was geweest had de ijzers niet op de juiste positie geplaatst onder de hoef waardoor nu de onderkant van de hoef is misvormd en dat doet mijn lieve schat heel veel pijn. Icm een nieuwe smid speciaal beslag en pijnstillers maar nu kont het tegenstrijdige de ene da zegt bewegen dat is goed voor de bloedsomloop de andere zegt stilzetten absolute boxrust.
Ik heb nooit een bevangen paard gehad en al helemaal niet een die door beslag nu misvormde onderhoeven heeft. Het paard zelf wil niks meer en loopt het liefst alleen op haar achterbenen maar dat gaat helaas niet. Iemand tips of ideeën ? Ik hoef geen commentaar over de smid oid die komt mijn erf al niet meer op.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:49

Dierenarts erbij?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:50

Storm schreef:
Dierenarts erbij?


Dierenarts en pijnbestrijding???

TGS

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Ossenzijl

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 19:51

Dierenarts heb ik er al bij en pijnbestrijding ook maar dat helpt niet

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:53

TGS schreef:
Dierenarts heb ik er al bij en pijnbestrijding ook maar dat helpt niet


Wat heb je voor pijnbestrijding? Je kan veel lezen en vragen in het hoefbevangenheid topic?
Als de pijnstillers die je nu hebt niet voldoende zijn zal je in overleg moeten wat dan wel.

Voeten koelen.. en als het paard zoveel pijn heeft. Stil zetten

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:54

Dan de dierenarts terug laten komen of een andere zoeken.
Paard in nat zand zetten en niet meer laten lopen dan hij zelf wil.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:54

een paard wat dus blijkbaar nog zoveel pijn heeft met pijnbestrijding ga je toch sowieso niet laten lopen?

TGS

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Ossenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 19:56

Staat op but! De bevangenheid is volgens denken van de da en hoefsmid niet het grootste probleem maar de misvorming van de onderkant van de hoef!

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:57

Er zijn twee dingen die je absoluut niet moet doen met een bevangen paard en dat zijn:

A) IJzers eronder zetten
B) Op stal zetten / stilzetten

De hoef kan alleen genezen als het weefsel goed doorblied wordt. Bovenstaande factoren beperken de doorbloeding en verslechteren daarmee de genezing.

TGS

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Ossenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 19:58

Kinke schreef:
een paard wat dus blijkbaar nog zoveel pijn heeft met pijnbestrijding ga je toch sowieso niet laten lopen?

Lijkt mij ook niet maar daarom mijn vraag aan iedereen hier want de dierenartsen spreken elkaar hier tegen.

AnnoNiemand schreef:
Er zijn twee dingen die je absoluut niet moet doen met een bevangen paard en dat zijn:

A) IJzers eronder zetten
B) Op stal zetten / stilzetten

Ijzers is wel een beetje het redmiddel omdat de hoef aan de onderkant misvormd is door het voorgaande ijzer.

De hoef kan alleen genezen als het weefsel goed doorblied wordt. Bovenstaande factoren beperken de doorbloeding en verslechteren daarmee de genezing.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:59

AnnoNiemand schreef:
Er zijn twee dingen die je absoluut niet moet doen met een bevangen paard en dat zijn:

A) IJzers eronder zetten
B) Op stal zetten / stilzetten

De hoef kan alleen genezen als het weefsel goed doorblied wordt. Bovenstaande factoren beperken de doorbloeding en verslechteren daarmee de genezing.


Als een paard zoveel pijn heeft moet je het niet laten lopen.. zit midden in de herstelperiode... ijzers idd niet tenzij ze al op ijzers staan.... Maar goed.. dat is verschil van mening.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:00

Lotus83 schreef:
AnnoNiemand schreef:
Er zijn twee dingen die je absoluut niet moet doen met een bevangen paard en dat zijn:

A) IJzers eronder zetten
B) Op stal zetten / stilzetten

De hoef kan alleen genezen als het weefsel goed doorblied wordt. Bovenstaande factoren beperken de doorbloeding en verslechteren daarmee de genezing.


Als een paard zoveel pijn heeft moet je het niet laten lopen.. zit midden in de herstelperiode... ijzers idd niet tenzij ze al op ijzers staan.... Maar goed.. dat is verschil van mening.

Ik bedoel ook niet dwingen tot lopen, maar wel zelf de keuze geven. Iig niet opsluiten. :)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:00

TGS schreef:
Staat op but! De bevangenheid is volgens denken van de da en hoefsmid niet het grootste probleem maar de misvorming van de onderkant van de hoef!


Over de misvorming kan hier weinig gezegd worden.. als je foto's hebt weet iedereen wat je precies bedoeld

TGS

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Ossenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 20:05

Lotus83 schreef:
TGS schreef:
Staat op but! De bevangenheid is volgens denken van de da en hoefsmid niet het grootste probleem maar de misvorming van de onderkant van de hoef!


Over de misvorming kan hier weinig gezegd worden.. als je foto's hebt weet iedereen wat je precies bedoeld

Staat nu op haertijzers met zool voor de drukverdeling dus kan helaas niks laten zien. Maar de onderkant van de hoef was een golfslagbad gevormd naar de vorm van het gat van de Duplo’s

Rizette
Berichten: 4367
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:08

Even foto's plaatsen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:12

Wanneer is de dierenarts geweest? Want als het paard nu zo vreselijk slecht is zou ik nu nog bellen voor overleg

TGS

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Ossenzijl

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 20:36

Gisteren nog en die adviseerde eathanasie omdat hij geen opties meer heeft/weet

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:42

Naar een kliniek gaan voor een dubbelle check?

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:45

Wat verschrikkelijk.
Op paard natuurlijk zijn kundige mensen die bevangen paarden goed kunnen behandelen.
Je hebt er natuurlijke bekappers met veel ervaring
Allicht kun je daar
Foto's plaatsen en ook hun mening vragen?
Naast het advies van je da
Je kunt ze op fb vinden

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:52

melissa_b schreef:
Naar een kliniek gaan voor een dubbelle check?


Een paard wat zoveel pijn heeft zet je niet op de trailer. Maar is er in de buurt geen andere dierenarts met mobiele apparatuur?

Hoeveel Bute krijgt je paard?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:57

Het hoeft niet het einde te zijn als het hoefbeen is gekanteld, of door de zool heen komt. Hoeveel energie, tijd etc wil je er zelf aan besteden? Ken je dit boek? Staat alles in wat je wil weten, hoe te genezen en voorkomen.
https://www.bol.com/nl/p/hoefbevangenhe ... lsrc=aw.ds

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:12

Ik heb ervaring met meerdere bevangen paarden. Waar je het wijste aan doet verschilt per geval.

De een (chronisch bevangen) heb ik in de rijbak gezet met een nat stuk zand en beperkt hooi. Met goed bekappen en bijhouden en in de meer acute fase op voldoende pijnstilling kreeg ik die er iedere keer weer door. Ik liet hem zelf zijn beweging bepalen.

Een ander staat nu licht bevangen (veranderd van paard aan huis naar pensionstal, bingo :-( ) Van het gras af, met een heel klein beetje hooi en onbeperkt stro. Geen pijnstilling, wel goed en regelmatig bekappen (korte teen) en daarnaast nog zo'n 4 keer per week een kwartiertje laten bewegen in stap en draf. Ze loopt wat stijf en wat gevoelig, maar door het lopen (op zachte bodem) helpt het haar om afvalstoffen sneller kwijt te raken. Ook biedt ik haar een zoutsteen aan. Zout zuivert en doordat het dorstig maakt, drinkt ze meer waardoor ze ook weer afvalstoffen afvoert.

Een pensionpaard kwam zwaar bevangen bij ons. Met alleen bekappen was dat niet meer te redden. Ze is flink op de pijnstillers gezet en kreeg orthopedisch beslag zonder zooltje. Zij is volledig opgeknapt op het paddock paradise. Arm hooi, aangevuld met stro en de mogelijkheid om in de kudde mee te gaan en te bewegen. Zo werd ze gestimuleerd om te lopen. Beetje bij beetje is de pijnstilling afgebouwd en inmiddels zijn de ijzers er weer onderuit. Ze is nu het actiefste paard in de groep en bovenal weer gezond.

Het zijn processen die al snel 4-6 maanden in beslag nemen, afhankelijk van de ernst.

Zoals jij het beschrijft denk ik ook dat een ijzertje voor nu je beste optie is. Zodra je paard weer enigszins kan lopen bouw je langzaam de pijnstiller af en uiteindelijk het ijzer. Je voerbeleid is daarbij wel van essentieel belang.

Wat ik me precies voor moet stellen bij misvormde hoeven is mij in dit geval niet helemaal duidelijk. Is de hoefwand vervormd? Is er iets met de zool of de straal niet in orde?

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:40

hier iemand die inmiddels tot mijn spijt veel ervaring heeft met hb. Paard niet laten bewegen als het niet wil bewegen, dat doet pijn, dus niet doen. Wat je wel kunt doen is 2 x per dag een zakje ascal (bloedverdunning) toedienen, door het dunnere bloed betere doorbloeding. tip van mijn dierenarts. En zo weinig mogelijk te eten geven, geweekt hooi, stro, dingen waar niets in zit. Ook magnesium is goed want dat ontspant de spieren, meestal geef ik ook een beetje zemelen met water en wat lucerne en daarbij foenegriek voor de smaak. Is maagvulling en doet niet veel kwaad.

TGS

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Ossenzijl

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 21:54

Bedankt voor de tips en verhalen
Ze staat nu op 2x but 1 zakje
Ze krijgt het armste hooi en stro
De zool is vervormd

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Hoef misvormd en bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:58

Maar bedoel je niet dat de zool nu gewoon bol is, door een hoefbeenkanteling?