Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 10:45

Hallo Bokt,

Een paar weken geleden ben ik begonnen met een baantje bij een restaurant omdat ik in een tussenjaar zit met studeren. Ik twijfel echter heel erg of ik er nog mee door wil. Ik merk dat ik heel erg veel moeite heb met de onregelmatige uren. Ik werk vaak tot laat maar weet van te voren niet hoelaat ik klaar ga zijn. Ik dacht altijd wel flexibel te zijn maar dit valt me echt heel erg zwaar. Ik werk er ongeveer 30 uur per week. Mijn proefperiode zit er ondertussen bijna op en ik moet nu een keuze gaan maken of ik door ga of niet.

Mijn verstand zegt dat ik gewoon moet doorzetten, het is maar voor een half jaar en wie weet hoelang het zou duren tot ik iets anders vind. De rest van mij zegt eigenlijk dat ik er mee moet stoppen. Ik ben de afgelopen weken gewoon ziek van de stress. Ik krijg geen hap door mijn keel als ik weet dat ik die dag moet gaan werken en ook op het werk ben ik steeds maar misselijk, en heb ik hoofdpijn en buikpijn. Het is zelfs meerdere keren voorgekomen dat ik huilend in de auto ernaartoe heb gezeten omdat ik me er zo ellendig bij voelde. Ik slaap bijna niet meer en als ik dan slaap heb ik nachtmerries over van alles (terwijl ik daar nooit last van gehad heb). Ik heb de nodige psychische problematiek, en waar dat eerst heel goed ging, merk ik dat ik daarin nu weer een terugval begin te krijgen. Ik probeer me heel hard te bedenken dat er ook leuke kanten aan zitten. Maar dat blijkt heel lastig, ik vind het werk ook verschrikkelijk en voel ook gewoon niet thuis bij de rest van het team.

Ergens wil ik gewoon stoppen en gaan zoeken naar iets anders, iets wat gewoon overdag is en in ieder geval met vaste eindtijden werkt (als in dat je van te voren weet hoelaat je klaar bent). Ook omdat ik dan naast werk nog tijd zou hebben voor andere dingen. Nu kan ik ook niet meer naar mijn paard of sporten op de dagen die ik werk, wat ook niet helpt met de stress. Dan maar nog even een tijdje zonder inkomsten, maar ik heb het idee dat ik gewoon niet geschikt ben voor de horeca. Ik heb regelmaat en duidelijk nodig merk ik nu, en dit is verre van dat. Thuis word er gezegd dat ik gewoon door moet gaan,het is maar een half jaar. Maar ik denk dat ik er in dat half jaar echt aan onderdoor ga.

Wat vind bokt, moet ik doorzetten of mijn verlies nemen en er mee ophouden in de hoop dat ik iets kan vinden wat beter bij mij past? En heeft iemand misschien suggesties voor waar ik naar zou kunnen kijken als ik iets anders ga zoeken?

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:47

Als je gezondheid eronder lijdt zou ik zeker stoppen.
Waarom jezelf kwellen en doorgaan? Daar wordt niemand beter van en al helemaal jij zelf niet.

Ik zou kijken of je misschien iets alvast in je studie richting kan gaan doen?
En buiten dat, als je nu een half jaar door gaat en je uiteindelijk in de put zit daardoor, hoe ga je aan je nieuwe studie beginnen dan? Lijkt me geen goed idee als je niet lekker in je vel zit en er doorheen zit om dan aan een nieuwe studie te beginnen -O-

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:49

tja,zoiets is moeilijk zeggen natuurlijk.

in hoeverre heb je het inkomen nodig?
want als je zelf denkt en vreest van niet direct ander werk te vinden,en je hebt het geld nodig,dan zou ik verder zoeken en ondertussen ander werk zoeken.
als je enkele maanden kan overbruggen kan je direct stoppen.

heb je iets van diploma om ander werk te vinden?
want vlug werk vinden met mooie uren en regelmaat,zonder diploma,zal niet zo simpel zijn vrees ik....

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 10:55

@tengeltje Ik woon nog thuis en heb op zich dus bijna geen vaste lasten. In principe zou ik makkelijk een tijd kunnen overbruggen met het geld wat ik voor wat ik nu gewerkt heb krijg. Ik heb helaas verder nog geen diploma. Het hoeft ook geen superbaan te zijn, het belangrijkste is dat het niet tot s avonds laat doorgaat en dat bij het begin van je dag bekend is hoelaat je klaar bent. Verder hoeft het niet super te betalen en op zich kan ik fysiek werk makkelijk aan. Ik hoop misschien iets te vinden bij een winkel ofzo.

@Robijn Daar ben ik dus ook bang voor, dat ik mezelf nu weer zo naar de maan ga helpen dat studeren nog niet gaat lukken. Welke studierichting ik ga doen ben ik nog niet helemaal uit, dus het wordt lastig om iets te vinden wat daarbij aansluit.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:58

Stoppen en iets anders proberen! Zo'n tussenjaar kan juist enorm handig zijn om dingen uit te proberen en te ontdekken wat bij jou past en ook wat niet. Het is heel nuttig om te leren dat die lange dagen niet goed voor je zijn. Met doorgaan bereik je niets, behalve dat je misschien niet optimaal aan je studie kunt beginnen, en dat zou zonde zijn.
En je weet ook nog niet welke studie je wilt, des te meer reden om gewoon eens wat verschillende dingen te proberen. Al doende leer je ook wat meer wat je wel en niet leuk vindt.

Kijk zeker bij uitzendburea's, ik heb destijds een aantal administratieve baantjes gevonden die ik uiteindelijk best wel met veel plezier heb gedaan. En met hele keurige kantoortijden.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:03

Ik zou ook stoppen als je je er zo naar door voelt.
Je hebt het een paar weken geprobeerd en niet ieder baantje past bij iedereen.
Het is niet de bedoeling dat je eraan onderdoor gaat.

Wellicht dat je iets kan vinden in een winkel of in de schoonmaak?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:05

Inderdaad, lekker stoppen en wat anders gaan doen. Gebruik dit tussenjaar juist om uit te vinden wat je wel en niet leuk vindt! Je hebt nu hele waardevolle informatie over jezelf gekregen, op naar de volgende uitdaging! :j

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:06

Elke keer dat je huilend naar je werk gaat is 1x teveel..
Blijkbaar past dit niet bij jou. Het mooie is dat je juist nu kunt ontdekken wat wel bij je past. Iets met meer regelmaat of duidelijkheid over je werktijden wellicht?
Als je écht wilt, is er altijd wel iets te vinden.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:11

Ik zou stoppen en wat anders zoeken. Op dit moment is er aardig wat seizoenswerk in de landbouw / tuinderijen. Maar ook bij uitgeverijen sorteerwerk / inpakwerk, vakantiewerk in ziekenhuis oa maaltijden uitdelen etc. Ik heb al van alles voorbij zien komen!

In elke geval, huilend naar het werk gaan is echt niet goed!! Dat moet je gewoon voorkomen. Sterkte met je beslissing!

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:12

Ik zou direct op zoek gaan naar iets anders en tot je wat nieuws gevonden hebt, even op je kiezen bijten. Meestal kun je, vooral rond deze periode, al wel vrij snel wat nieuws vinden wat beter bij je past! Even langs het uitzendbureau en solliciteren bij jobs die beter bij jou aan sluiten.

Als je het financieel redt, kun je er ook voor kiezen direct te stoppen, maar ikzelf zou volhouden tot een nieuwe baan. Maar ik heb inmiddels een uitgavepatroon waarin ik mijn maandelijks salaris wat moeilijk kan missen :')

Ervaring leert dat je na dit soort baantjes wel meer weet wat je zoekt en wat je absoluut niet wil. Ik heb voor een maand in de fabriek gewerkt waar ik me heel naar voelde en niet wist hoe snel ik ander werk moest hebben. Ik had na twee weken een nieuwe bijbaan gevonden en nog twee weken later (opzegtermijn in de fabriek) werkte ik daar.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:14

Je kan ook altijd in een call center gaan werken, daar is altijd wel vraag naar volgens mij. Ik heb toen ik jong was ook in de horeca gewerkt en werd er net zo ongelukkig van als jij. heb het ook niet lang volgehouden, vond het ook echt verschrikkelijk :(

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:14

Stoppen, ik heb 12 jaar in de horeca gewerkt en met de zomer in het zicht gaat het alleen maar zwaarder worden.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:17

Ik zou ook stoppen en snel op zoek gaan naar iets anders. Dat hoeft vaak helemaal niet lang te duren, gewoon een middagje bij uitzendbureau's langs gaan en zeggen dat je per direct beschikbaar bent. Denk ook eens aan inbound callcenter werk, zoals klantenservice, storingsdienst etc. Dat werk is helemaal voor een maanden best heel oke om te doen met heldere werktijden en een prima salaris.

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 11:53

Oh wauw, ik had niet verwacht dat bijna iedereen er dezelfde mening over zou hebben. Uitzendbureau is een goed idee ja. Iemand zei ook iets over administratief werk etc. Heel gek, maar dat lijkt me best wel fijn werk om te doen. Callcenters had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik heb nog een sollicitatie lopen bij een postbedrijf, dus ben benieuwd wat daar uit komt.

Het hele idee van dit tussenjaar gebruiken om uit te vinden wat ik wel en niet wil, is een goede instelling. Gek genoeg heb ik het zo nog helemaal niet bekeken. Gelukkig is het niet zo dat ik het werk nu financieel superhard nodig heb, dus in principe zou ik makkelijk een maand kunnen overbruggen. Tis namelijk zo dat als ik niet in de proefperiode stop, het eens stuk lastiger wordt ivm allerlei regeltjes die dit bedrijf daarover heeft.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:59

Ik herken het, ik zit in eenzelfde situatie. Echter kan ik het financieel niet veroorloven om te stoppen voor ik ander werk gevonden heb.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:03

Stoppen en gewoon iets anders zoeken. Zeker via een uitzendbureau kan je zo weer aan het werk zijn. In de vakantie staan alle vakantieparken weer te springen om schoonmakers, is meestal maar 2 dagen in de week maar verdient best leuk.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:05

Stoppen! Hier ga je aan onderdoor, huilend naar je werk en misselijk worden bij de gedachten aan je werk is niet goed.
Gewoon lekker iets anders zoeken iets wat wel bij je past. Doorzetten is alleen goed als je gewoon geen zin hebt. En niet als ie deze klachten van je werk krijgt.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:11

Stoppen! Direct. Het leven is te kort om je zo ongelukkig te voelen. Nergens voor nodig!

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 14:02

Ik moet wel even goed gaan kijken naar hoe het ontslag nemen precies werkt. Ik snap van het contract vrij weinig, het is erg onduidelijk over het ontslag nemen. Het is me duidelijk genoeg dat dit werk het gewoon niet gaat worden. Ik moet alleen even goed bedenken hoe ik het ontslag nemen dan ga aanpakken.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:06

Pluisje1998 schreef:
Ik moet wel even goed gaan kijken naar hoe het ontslag nemen precies werkt. Ik snap van het contract vrij weinig, het is erg onduidelijk over het ontslag nemen. Het is me duidelijk genoeg dat dit werk het gewoon niet gaat worden. Ik moet alleen even goed bedenken hoe ik het ontslag nemen dan ga aanpakken.


je gaf aan dat je nog in je proefperiode zat toch? dan kan je gewoon naar je baas stappen en zeggen dat het werk niet bij je past. daar is verder niet echt een procedure voor volgens mij.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:08

Het beste is om een korte en duidelijk brief te printen waarin je in 1/2 zinnen zegt te stoppen per ingang "datum". En die brief te geven aan je baas met ook de mondelinge mededeling dat je stopt ALs je nog in je proeftermijn zit mag je dus ook pas de dag vantevoren zeggen dat je de dag daarna stopt, als je bang bent dat ze vervelend doet als je het eerder aangeeft. Na je proeftijd heb je vaak een maand opzegtermijn, dus zeker niet te lang wachten.

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:11

Ik zou inderdaad ook stoppen! Ik heb dit ook een beetje meegemaakt met mijn bijbaantje naast school. Er was geen leuke sfeer en ik werd veel vaker ingeroosterd dan mijn maximum. Ik heb dat een paar keer aangegeven maar er werd niet geluisterd. Nu heb ik een ander baantje en dit bevalt veel beter. Heb meer tijd voor school en paard en ik zit lekkerder in m'n vel nu. Ik denk dat je vast nog wel ander leuk werd kan vinden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:33

"Het doel van het experiment is dat het informatie oplevert".

Als jij er zo slecht van slaapt en alles: gewoon stoppen.
De conclusie van het experiment is dat jij niet geschikt bent voor in elk geval deze baan.

Ik zie NUL meerwaarde in 'doorzetten'.
Hoezo zet jij nu niet door?
En hoezo wordt jij niet opgehaald, maar breng je jezelf en anderen in gevaar door met slaaptekort na een uitputtende werkdag zelf naar huis te rijden...?

Er zijn banen en baantjes genoeg, binnen en buiten de horeca - waarbij je wellicht een prettiger team hebt, duidelijke eindtijden etc.

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 14:48

Janneke2 schreef:
"Het doel van het experiment is dat het informatie oplevert".

Als jij er zo slecht van slaapt en alles: gewoon stoppen.
De conclusie van het experiment is dat jij niet geschikt bent voor in elk geval deze baan.

Ik zie NUL meerwaarde in 'doorzetten'.
Hoezo zet jij nu niet door?
En hoezo wordt jij niet opgehaald, maar breng je jezelf en anderen in gevaar door met slaaptekort na een uitputtende werkdag zelf naar huis te rijden...?

Er zijn banen en baantjes genoeg, binnen en buiten de horeca - waarbij je wellicht een prettiger team hebt, duidelijke eindtijden etc.


Ik word opgehaald, ik weet niet waar je leest dat ik zelf rijd. Zelf met de auto gaan is geen optie omdat het parkeren daar niet te betalen is. Dit is nog een reden waarom het ontzettend onhandig is met de niet heldere tijden, mijn ouders morten nu constant wakker blijven tot ik klaar ben daar.

Mijn ouders vinden dat ik niet doorzet, en dat ik het gewoon maar vol moet houden tot mijn contract afloopt.

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:49

Ik zou stoppen. Ik heb bij mijn vorige bijbaantje soortgelijke problemen gehad, met slecht slapen etc. Nu was dit niet met onregelmatige tijden, maar door een vervelende baas. Ik ben gestopt en dat heeft bij mij echt voor heel veel opluchting gezorgd. Ik had (heb) ook nog geen nieuwe bijbaan en ik zat midden in mijn contract waardoor ik wel een maand opzegtermijn had. Alleen de rust die ik daarna gekregen heb is het rondkomen met wat minder geld wel waard voor mij. Mijn ouders zeiden ook steeds dat ook door moest zetten hoor, maar op een gegeven moment zagen zij ook dat het voor mij gewoon geen doen was..