Pijn in je lijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 18:08

Nu ben ik niet de jongste meer :D maar ik vroeg mij af of er meer ruiters zijn die best wel spierpijn hebben ondanks dat je regelmatig te paard zit. Zelf rij ik een keer of 4/5 in de week dressuur (Z2 niveau) en het valt me op dat ik steeds vaker last van mn lijf heb daarna.

Herkenbaar? Of wat doe ik fout?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:31

Misschien dat je voor je op je paard gaat je ook eerst een warming-up doet. Als het goed is stap je ook eerst even met je paard en doe je een warming -up met langere teugels.
Misschien dat het helpt .

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:55

Als ik vroeger reed dan had ik achteraf pinn aan mijn poep voor en achterkant.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 15:51

Bij mij is het echt spierpijn. Ik ga ook maar eens aan de magnesium, zou ik mn paard ook geven ;)

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:34

Als ik intensief gereden heb (sporten überhaupt) barst ik van de spierpijn. Laatst sprak ik met iemand, diegene zei je lichaam moet wennen aan sporten. Nu sport ik al jaren. Hardlopen doe ik sinds 2011 (met tussenliggende periode rust ivm blessures) ik heb ook tegen diegene gezegd, ik rijd 28 jaar paard. Als mijn lichaam er nu nog niet aan gewend is, dan zal dat ook niet meer komen. Na het hardlopen neem ik een eiwitshake, hier herstel ik aanzienlijk sneller van en heb veel minder spierpijn. Daarnaast slik ik standaard magnesium (bijkomend voordeel is een gunstige stoelgang :D) Met het ouder worden merk ik wel steeds meer pijntjes her en der, om het over het lef wat je kwijt raakt maar niet te hebben :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:49

Ik volg even want ik herken het ook. Als supplementen kunnen helpen zou dat wel fijn zijn. Ik merk dat ik echt wel een ander lijf heb als 20 jaar terug het herstelt allemaal minder snel.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:54

En m'n gewrichten beginnen ook op te spelen......

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:45

Starbreeze schreef:
Bij mij is het echt spierpijn. Ik ga ook maar eens aan de magnesium, zou ik mn paard ook geven ;)


Magnesium slikken is zeker een aanrader! Er is wel een groot verschil in dosering dus het is een beetje aftasten wat je nodig hebt. Ik slik normaal gesproken 1 capsule van 400 mg, maar heb na een zware training (hardlopen en/of personal training) er echt wel 3 nodig ...

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:47

Meer sporten ;-)... Dan bouw je spierconditie op en kunnen ze meer aan...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:04

Meer sporten? Het is echt iets van de laatste 2 a 3 jaar. Ben niet minder gaan sporten eerder meer. Vroeger nooit last. Nu dus sneller spierpijn.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:06

Wat doe je van sport? Veel cardio gaat nl niet helpen bij spierpijn van krachtinspanning...

thequeensmum
Berichten: 3519
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:08

henst schreef:
Als ik vroeger reed dan had ik achteraf pinn aan mijn poep voor en achterkant.

Huh? Poep voor- en achterkant? :D :D

Maar goed, ik volg. Ben 61, en de soepele kantjes zijn er wel wat af.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:47

Misschien dat goed rekken en strekken van te voren kan helpen?

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:55

maximuss schreef:
Meer sporten ;-)... Dan bouw je spierconditie op en kunnen ze meer aan...

Precies dit! In combinatie met normale (ietwat eiwitrijke) voeding en heel misschien een supplementje magnesium erbij kom je al zo'n eind.

Dingen als lichte krachttraining, Pilates, yoga, zijn ideaal voor paardijden omdat je er naast spierkracht ook meer coördinatie door ontwikkeld. Buitenspelen is ook een leuk alternatief en ook nog eens enorm goed voor je mentale gesteldheid.

Ik merk een enorm verschil als ik een normaal sportritme heb en op het paard ga zitten, of een tijd niks gedaan heb.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:58

Maar hoe kan het dan dat ik nog nooit last gehad heb tot een jaar of 2 a 3 geleden? Rij al vanaf mijn 7e. Ben naast het paardrijden ook vrij actief loop en fiets veel. Zou toch apart zijn dat ik er nu ineens wel iets naast moet gaan doen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:27

Lopen en fietsen is dus cardio. Paardrijden is quasi statische kracht/ weerstandstraining met een hoge time under tension...
Hoe het komt dat je nu pas last krijgt? Dat kan aan veel dingen liggen: veroudering, tekorten, ander eetpatroon, ander paard, meer stress...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:41

Zal die eerste wel zijn dan :7 word 40 dit jaar. Alle andere factoren zijn ongewijzigd. Ben nu zelfs fitter dan pak hem beet 2 jaar terug want ben 20 kilo afgevallen. Voel me ook veel fitter nu. Eet gezond ook veel eiwitten groente en fruit. Daar kan het niet aan liggen dus.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:47

truus1957 schreef:
henst schreef:
Als ik vroeger reed dan had ik achteraf pinn aan mijn poep voor en achterkant.

Huh? Poep voor- en achterkant? :D :D

Maar goed, ik volg. Ben 61, en de soepele kantjes zijn er wel wat af.


Voor- en achterbips om het netjes te zeggen :D

Henst is van België ;)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:54

SusanH schreef:
Zal die eerste wel zijn dan :7 word 40 dit jaar. Alle andere factoren zijn ongewijzigd. Ben nu zelfs fitter dan pak hem beet 2 jaar terug want ben 20 kilo afgevallen. Voel me ook veel fitter nu. Eet gezond ook veel eiwitten groente en fruit. Daar kan het niet aan liggen dus.

Lekkah bezuuugh! *\o/*
Misschien tegen de stramheid toch meer rekken, eventueel warming up voor je gaat rijden? Er zijn ook veel ruiterfitheids-schema's te vinden tegenwoordig :)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 23:29

Haha ok, ik ben niet de enige die niet zo soepeltjes meer is :D idd vroeger nooit last gehad.

Meer sporten zit er niet in, heb ik simpelweg de tijd niet voor. M’n potje magnesium is leeg, morgen eens een nieuwe halen en even goed structureel innemen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 23:31

maximuss schreef:
Lopen en fietsen is dus cardio. Paardrijden is quasi statische kracht/ weerstandstraining met een hoge time under tension...
Hoe het komt dat je nu pas last krijgt? Dat kan aan veel dingen liggen: veroudering, tekorten, ander eetpatroon, ander paard, meer stress...

Ik heb op de een of andere manier ook altijd een rondgeribt paard. Brede boom in het zadel. Zelf vrij korte pootjes dus dat zit ook al niet zo makkelijk dan op een smal paardje.
Hij heeft ook vrij veel beweging in de rug dus doorzitten is ook al niet meer wat het geweest is :(

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:55

Veel kans dat je in dit geval al veel voordeel kunt halen uit het gericht (laten) losmaken/ stretchen van je bekken.

Ik rij ook vooral brede paarden maar ik "moet" een zadel hebben met een smalle twist. Zelfs met veel training/fysio kan ik niet pijnloos rijden met een "breed" zadel.

rboerbokkie
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-06-18

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:51

Het gaat allemaal om het juiste zadel en de juiste kleren. Daarnaast is rekken eventueel een optie.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 21:48

Zadel is op maat gemaakt voor mn paard. Helaas weinig keus hierin verder omdat hij een enorme piepert is hiermee.

Ik moet zeggen dat de magnesium zn werk lijkt te doen? Het gaat echt al een stuk beter :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pijn in je lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:17

Ik weet niet of je een bad hebt TS, maar ik heb heel erg de indruk dat een badje met magnesiumzout(bitterzout/epsomzout) een enorm verschil maakt op mijn spierpijn klachten.
Overigens kan je na wat goed speurwerk het zout ook best goedkoop krijgen!