Pony geen respect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froyaa
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-04-18

Pony geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 08:40

Hallo,
Ik heb sinds kort een verzorgpony en het is een Fjord van 8 jaar die best eigenwijs kan zijn. Ik ken haar nog niet zo goed, maar ik ben druk bezig haar beter te leren kennen en de begrijpen en een band op te bouwen. Er is al 2 jaar niks met haar gedaan: niet gereden(ze is wel beleerd onder het zadel maar niet de makkelijkste) niet gewandeld, niet gelonheerd, geen grondwerk gedaan en af en toe als ze heel vies was is er een borstel over haar heen gehaald. Laten we beginnen met de poetsen. Poetsen staat ze gewoon toe alleen is hoeven krabben een grote opgave wat ze niet accepteerd en waarbij ze weg loopt etc. Meestal als ik haar poets staat ze los(later uitleg) en is ze geconcentreerd op haar eten of andere dingen om haar heen(dus niet op mij) als ze wel op mij geconcentreerd is komt ze naar me toe tot heel dichtbij en gaat ze bijvoorbeeld aan je broek sabbelen. Ik sta dit niet toe en stuur haar dan weg, zodat ik genoeg ruimte heb en daar luisterd ze ook gewoon naar.(meestal gaat ze dan verder met eten) lopen aan de hand: normaal staan ze snachts binnen en overdag buiten. S’ochtends worden ze(de fjord en haar weide maatje een shet) uit de stal gehaald(los meestal pakt de eigenaar haar bij haar manen maar ze weet de weg naar de wei) en dan lopen ze naar de wei. Gisteren wilde ik haar met halster naar de wei brengen(ik dacht dan weet ze misschien weer wat een halster is en went ze eraan) dus ik maakt het halster vast geen probleem. Ik liep naar de wei geen probleem. Ik was in de wei en wilde haar stilzetten om het halster af te doen. Toen bleef ze niet staan en liep ze weg(naar het gras) en keek niet eens naar me om(geen respect ze ziet mij nog niet als baas) ik probeerde haar tegen te houden, met stemhulpen te werken, een volte te maken maar ze reageerde op alles niet en liep gewoon door. Toen ze bij het gras was en stond te eten kon ik wel gewoon haar halster af doen. Ook als je met haar door het weiland wandeld gaat ze vaak het haar hoofd heen en weer en trek ze het touw los. Heeft iemand misschien tips hoe ik haar een fijne pony kan maken om mee te werken en waar ik het beste mee kan beginnen?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Pony geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:11

Het lijkt met het beste en vooral het veiligste als iemand je even op weg helpt, ter plekke dus.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:06

Een band opbouwen met je paard gaat natuurlijk niet in een week, dat kost tijd. Paarden hebben wel dat beetje consequentie nodig, je mag ze best een keer op hun plek zetten (ze kunnen best wat hebben hoor), je wil namelijk niet dat een pony van 500 kg over je heen gaat lopen :P Als je het zelf wat spannend vindt of niet precies weet wat je moet doen; vraag iemand om je te helpen (ter plekke inderdaad). Ga vooral veel grondwerk doen; wandelen, vrijheidsdressuur of aan de lange lijnen oid.

Froyaa
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 17:50

Dankjewel voor jullie reacties!
Zaterdag ga ik weer naar haar toe en dan gaat m’n vader ook mee en dan gaan we wat met haar wandelen door wei en wat proberen!

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:59

Vrijheidsdressuur is veel respect op een speelse manier, meteen vanaf het begin duidelijk en consequent zijn, als ze hiernaar luisterd goed belonen, de pony is lastig omdat ze nooit anders heeft gekend.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Pony geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:12

Ik zou inderdaad ook beginnen met grondwerkles.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Pony geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:25

Begeleiding nemen en duidelijk en consequent zijn :) Dat is de absolute basis bij het werken met paarden.

anoniem2003
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:35

Je kan ook grondwerkles proberen. maar heb je een bak of paddock (zelf begon ik op het terrein (let wel op dat het paard niet weg kan rennen) waar gewoon zand is en geen gras. zo kan je hem leren op jou te focussen. je kan het best proberen met wandelen. loopt het paard door je heen trek hem terug je mag best is wat strenger zijn of wat harder met je hand. blijf dat doen. eerst hsd mijn verzorgshet ook geen respect voor me in een half jaar door alleen wandelen en poetsen een super fijne pony geworden. maar het was soms wel even zweten.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Pony geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:06

Je bent begonnen bij stap zoveel in plaats van stap 1, daar zit je probleem.
Begin eerst met de basis: focus op jou, en respect voor jouw persoonlijke ruimte.
Poetsen, wandelen etc lukt niet als de basis er niet inzit.
Meer info:
https://m.youtube.com/watch?v=qincEZod6mQ&t=434s