Compleet supplement in brokvorm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 10:46

:wave:

Ik ben voor mijn merrie op zoek naar een compleet supplement in brokvorm, om te kunnen mengen door haar portie muesli. Brokvorm omdat het een kieskeurige eter is, poedertjes worden gewiekst van het voer af geblazen en gefrutseld.

Wat ik wil bereiken is een extra steuntje voor spierontwikkeling, iets hogere weerstand en als het even kan ook een bestanddeel wat haar hoeven sterk houdt.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Omdat ik niet scheef wil gaan voeren bij voorkeur één supplement.

Anoniem

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:06

Een vitaminebrok dus?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:09

Zit daar alles in wat ze nodig heeft? In dat geval, ja. :)
Aanraders? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:09

Kijk eens naar vitalbix, ben zelf sinds een paar maanden vitalbix gaan voeren en heel tevreden.
Ik heb een oudje die kieskeurig is, ben gestopt met supplementen geven, en ze doet het er super op!
Ze glimt meer dan ooit, is energiek maar niet heet en zit gewoon goed in haar vel.

Heb ook ooit de metazoa geprobeerd maar dat wou die van mij niet eten, vitalbix gelukkig wel.


Afbeelding
Dit was ze voor de tijd (25 jaar)


Afbeelding
Dit nu
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-18 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:13

Subli Atleet?
Een vitaminebrok met extra aminozuren voor de spieropbouw. Ik heb deze gekozen boven de Vitalbix juist vanwege die extra aminozuren, zodat ik daar geen extra supplement voor bij hoef te geven.

Is ook een topic over:
[VS] Ervaringen Subli Atleet

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:53

Dat is een flink verschil Romy! Ziet er goed uit! :)
Ik heb wat proefverpakkingen Vitalbix besteld. Even kijken wat ze ervan vindt!

Atleet klinkt ook goed! Is dat vergelijkbaar met Pavo Topsport?

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:57

upendo schreef:
Atleet klinkt ook goed! Is dat vergelijkbaar met Pavo Topsport?

Geen idee, het is denk ik al ca. 30 jaar geleden dat ik voor het laatst iets van Pavo heb gevoerd.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:59

:))

Ik zal het eens naast elkaar gooien in voervergelijk! Ik merk dat ze de sportsfit muesli van Pavo altijd netjes opeet, terwijl het wel een kieskeurige eter is. Als topsport vergelijkbaar is met Atleet dan denk ik dat ze het in mueslivorm nog makkelijker eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:05

Roodvos schreef:
Subli Atleet?
Een vitaminebrok met extra aminozuren voor de spieropbouw. Ik heb deze gekozen boven de Vitalbix juist vanwege die extra aminozuren, zodat ik daar geen extra supplement voor bij hoef te geven.

Is ook een topic over:
[VS] Ervaringen Subli Atleet

Ziet er goed uit, maar je moet er best nog wel wat van voeren? Bij een paard van 600 kg minimaal 800 gr per dag?

Mijn paard krijgt nl helemaal geen krachtvoer. Ik geef haar nu Pavo Vital. En onbeperkt ruwvoer en gras.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:09


Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:12

Als je paard pavo eet zou ik iets van pavo erbij doen, dus de vital of topsport wellicht. Mijn merrie blieft ook alleen pavo :=

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:15


Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:23

De mijne krijgt ook Marstall Force door haar muesli.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:00

[***] schreef:
Roodvos schreef:
Subli Atleet?
Een vitaminebrok met extra aminozuren voor de spieropbouw. Ik heb deze gekozen boven de Vitalbix juist vanwege die extra aminozuren, zodat ik daar geen extra supplement voor bij hoef te geven.

Is ook een topic over:
[VS] Ervaringen Subli Atleet

Ziet er goed uit, maar je moet er best nog wel wat van voeren? Bij een paard van 600 kg minimaal 800 gr per dag?

Even uit mijn hoofd: het advies is 0,5 - 1 gram per kg lichaamsgewicht. Dat is 300 - 600 gr voor een paard van 600 kg. Afhankelijk van de behoefte en wat ze verder krijgen aan kracht- en ruwvoer. Ja, dat is best wel veel ja.

Ik heb hiervoor gekozen om een aantal redenen. Ik heb eentje die na 2 jaar rust door een blessure nu weer in opbouw is, en die wil ik ondersteunen in de (spier)opbouw. En ik heb een ouwe van 30 jaar die wat terug valt in de bespiering en die ik in zijn geheel ik wat extra wil geven om hem zo fit mogelijk te houden. Dan staan ze nu beide 24/7 op de wei, waarin ze eigenlijk niks tekort komen, maar ik wel volodende vitaminen wil aanbieden. En dan wil ik beide paarden ook graag hetzelfde geven, zodat ik niet met 6 verschillende zakken voer zit (ik ben gelukkig niet veeleisend :Y) ).

's Winters geef ik apart een vitamine-supplement en een supplement voor de spieren. Maar dat is nu in het weideseizoen een heel gepruts omdat ik dat dan eerst door zemelen en muesli moet mengen. En dat wordt dan best volumineus, en dan eten ze dat niet helemaal op, want de buik vol met gras. En dan kan ik het restant (met alle dure supplementen) weggooien, want natte zemelen kan je niet bewaren.
Bij bijv. Vitalbix moet ik alsnog de eiwitten apart gaan aanbieden en blijft dit probleem.
De Atleet combineert de vitaminen en de eiwitten in 1 brokje, en dat kan ik zo even in een bakje of een handje bijvoeren. En wat ze niet opeten bied ik de volgende dag gewoon weer aan.

Ik geef nu ook lang die 300 gram niet hoor, na een gram of 50 willen ze weer terug naar het gras en hun vriendjes :+ . Als na de zomer het gras wat schraler wordt zal het wel wat meer gaan worden. En dan is hun systeem al mooi aan de samenstelling van dit brokje gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:13

upendo schreef:
Dat is een flink verschil Romy! Ziet er goed uit! :)
Ik heb wat proefverpakkingen Vitalbix besteld. Even kijken wat ze ervan vindt!

Atleet klinkt ook goed! Is dat vergelijkbaar met Pavo Topsport?


Had ik ook gedaan toen, eerst de proefverpakkingen, wel handig.
De eerste 2 weken even mengen met je huidige voer, ik heb zelf een advies mail van vitalbix aangevraagd zodat ik precies weet wat mijn paard nodig heeft, was ook wel heel prettig.

Anoniem

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:43

@roodvos, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb even op voervergelijk gekeken en vind het aandeel vit/min erg laag in de Atleet. Eiwitten is dan inderdaad weer een heel stuk hoger.

Eiwitten zou ik ook wel wat van willen bijvoeren aan mijn 6 jarige paard, dat rustig getraind wordt (4x per week zo'n 30/45 min op B niveau). Ze is goed op gewicht, maar wordt snel te zwaar. Daarom vind ik 600 gram snel te veel.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:54

@ [***]: in dat geval zou je misschien beter kunnen kiezen voor een los eiwitsupplement. Mijn IJslanders krijgen bijv. wheypoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:55

Wijslander schreef:
@ [***]: in dat geval zou je misschien beter kunnen kiezen voor een los eiwitsupplement.

Ja, dat denk ik ook. En dat dan gewoon naast de Pavo Vital geven? Heb jij tips voor een goed eiwitsupplement?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:59

[***] schreef:
Wijslander schreef:
@ [***]: in dat geval zou je misschien beter kunnen kiezen voor een los eiwitsupplement.

Ja, dat denk ik ook. En dat dan gewoon naast de Pavo Vital geven? Heb jij tips voor een goed eiwitsupplement?


Ik geef deze gewoon bij mijn vitaminebrok: http://www.vitella-webshop.nl/Vitella-H ... teine.html. Ben er erg tevreden over!

Anoniem

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:15

Ziet er interessant uit. Bedankt!

Wordt het een beetje makkelijk gegeten? Mijn merrie is nogal kieskeurig.....

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:22

Atleet is in mijn ogen niet bedoeld als volwaardig krachtvoer, maar als eiwitsupplement naast volwaardig krachtvoer. Om voldoende selenium te voeren (naast 2kg hooi/100kg lichaamsgewicht) moet je 500g/100kg paard voeren, maar dan voer je weer extreem veel vitamine E (900IU/100kg paard), voor voldoende zink moet je 350g/100kg paard voeren en voor voldoende koper 300g/100kg paaard.

Als voorbeeld gebruik ik een volwassen ruin van 500kg. De vergelijkingen zijn tussen een paard op rust en een paard dat hard werkt (cat. zwaar of zeer zwaar werk: van het uur per dag, minimaal 20 minuten galopperen en maximaal 14 minuten stappen). De gegevens zijn van het NRC (nutrient requirement of horses, 6th edition).

DE (energie, zoiets als ewpa/vep): van 17 naar 27-34 Mcal per dag
Ruw eiwit: van 600g per dag naar 900-1000g ruw eiwit per dag. (x1.5)
Calcium: van 20g naar 40g/dag
Fosfor: van 14g naar 29g/dag
Magnesium: van 7.5g naar 15g/dag
Kalium: van 25g naar 39-55g/dag
Natrium: van 10g naar 25-41g/dag (x3)
Chloor: van 40g naar 67-91g/dag

Tot dusver dus gewoon ongeveer het dubbele, op natrium (keukenzout) en ruw eiwit na.

Maar dan:
Zwavel: van 15g naar 19g/dag
Kobalt: van 0.5mg naar 0.6mg/dag
Koper: van 100mg naar 125mg/dag
Jodium: van 3.5mg naar 4.4mg/dag
IJzer: van 400mg naar 500mg/dag
Zink: van 400mg naar 500mg/dag
Mangaan: van 400mg naar 500mg/dag
Selenium: van 1.0mg naar 1.25mg/dag (het cvb rekent met 0.3, dus 1.5mg, maar heeft dan helemaal geen toeslag bij hoge inspanning. Ik gebruik normaliter de hoogste waarde van CVB en NRC om veilig te zitten).

Er zijn hier dus veel kleinere verhogingen te vinden. Het gaat veelal op 20 tot 25%.

En om het af te maken de 3 grote vitamines:
A: van 15.000IU naar 22.500IU/dag
D: blijft op 3.300IU constant
E: gaat van 500IU naar 1.000IU/dag (en er zijn aanwijzingen dat alle paarden het beter doen met minimaal 3IU/kg paard/dag, dus 1.500IU/dag, maar in ieder geval de sportpaarden. Als bovengrens wordt 10IU/kg paard aangehouden).

De spoorelementen hoeven dus nauwelijks extra gevoerd te worden als een paard gaat werken. Zout vang je op met een zoutblok of los zout, de rest vul je grotendeels gelijktijdig met de energie aan. Alleen het eiwit kan een probleem zijn, omdat traditioneel eiwit voornamelijk vanuit het ruwvoer wordt gevoerd (granen zijn eiwitarm). Daarnaast moet er extra vitamine E gevoerd worden, als de traditionele richtlijnen aangehouden worden. En daarvoor is Subli Atleet zeer geschikt. Het is echter ook nooit ontworpen om als enkel krachtvoer te voeren (zie site subli) en dat zie je duidelijk terug aan de samenstelling. Het kan wel, maar is dus eigenlijk af te raden. Het is bedoeld om er bovenop te voeren.

Pavo topsport is bedoeld om een kg voer mee te vervangen, de samenstelling ligt dan ook veel dichter bij een gewone brok en kan wel als enig krachtvoer ingezet worden. Als je daar 500g/100kg paard van voert, voer je 375IU vit. E/100kg paard bij, dat zit dus iets boven de 3IU/kg paard, maar onder de bovengrens van 10IU/kg paard. Het is alleen een vrij prijzig product om zo te gebruiken. Met 350g/100kg paard zit je op de ondergrenzen van koper en zink en op de NRC-ondergrens van selenium (die dus op 2/3e van de ondergrens van CVB ligt).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-06-18 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:29

[***] schreef:
Ziet er interessant uit. Bedankt!

Wordt het een beetje makkelijk gegeten? Mijn merrie is nogal kieskeurig.....


Ik meng het door de slobber en dat gaat goed, kwestie van proberen denk ik...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 20:11

Bedankt voor de waardevolle bijdrages!
Mizora, wat zou jij aanraden als extra? Merrie staat op 2kg basisbrok op een dag, gaat elke dag overdag de wei op en na het werk krijgt ze een halve kilo sportsfit. En hooi uiteraard als ze op stal staat.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:01

Anoniem schreef:
Een vitaminebrok dus?

Ik denk het niet. Een vitaminebrok is handig voor de vitamines en mineralen maar TS wil zo te lezen de spieren ook oppeppen. Dan heeft d'r paard dus eiwitten nodig.

TS er zijn verschillende manieren om je paard extra eiwitten te geven. Ik heb gekozen voor Coolstance Copra, omdat dat niet belastend is voor de nieren. Je moet 't wel even aanmaken, als een soort slobber. Maar vrees niet, mijn paard vreet normaal geen slobberachtige dingen maar dit ging eigenlijk meteen goed.

Aparte brokjes voor extra eiwitten bestaan volgens mij niet voor paarden. Dan zit je toch vast aan een supplement in poedervorm meestal.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Compleet supplement in brokvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:22

Voor extra eiwitten zou je ook naar Fetura kunnen kijken. Dat is een grasbrok met hoger eiwitgehalte. Dit kun je gedroogd en nat geven. Nat heeft wel de voorkeur.