Ervaring dierenoppas aan huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 20:46

Normaal gesproken als ik een weekend wegga of op vakantie ga dan zet ik mn katten bij mn ouders af. Beide katten weten niet beter en ook haar katten zijn dit gewend.
Echter sinds een jaar of 2 zit er hier in de omgeving een oppas die aan huis komt, maar ik vind dat erg spannend een vreemde in mn huis laten.

Mijn ouders hebben ook zoiets, maar dat is via een stichting. Mocht er iets gebeuren is de stichting aansprakelijk (diefstal bijv.)
Hoe werkt dat bij een particulier. Heb het gastenboek en social media doorgenomen maar daar staan uiteraard alleen goede dingen in.


Ik heb niet veel contact met mn buren, dichtbij wonende vriendinnen heb ik ook niet. Mijn ouders wonen ook 80 km verderop dus ik moet sowieso heen en weer rijden om de katten te brengen en weer te halen.
Normaal ga ik 1 keer per jaar een paar dagen weg, dit jaar ben ik meerdere weekenden (soms dicht achter elkaar) weg. Om dan steeds heen en weer te rijden en toch wel de stress van het gereis en het gewen voor de katten wil ik eigenlijk toch op zoek naar een alternatief.

Een pension is uitgesloten dus oppas blijft over.
Zoals op de website staat komt er eerst een kennismakingsgesprek plus sleuteloverdracht.Ze doet de kattenbak, geeft voer en verschoond het water en evt persoonlijke wensen/ verzorging zoals medicatie of vachtverzorging.


Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat zouden jullie bezwaren/ voorwaarden zijn?

Black is the colour of my true love's hair


dierenfan
Berichten: 9597
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:56

Ik zou ze weekend thuis laten.. Midweek ook gerust maar langer dan niet. Mits de katten geen medicijnen nodig hebben.

Extra kattenbak en veel brok en overvloed aan water en succes er mee...

Wil je toch iemand langs laten komen tja dan eerst eens kennismaken. Blijft altijd een gok.

Ik werk zelf in een pension. De katten hebben het zeer goed bij ons maar zou iedereen voor 1 a 2 nachten netjes zeggen dat ze het alleen thuis ook gerust zouden redden. Echter als je je daar niet goed bij voelt dan niet doen natuurlijk

Selina

Berichten: 14252
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:57

Kan me voorstellen dat het spannend is, maar als zo iemand het vaker doet, zal ze vast weten hoe of wat. Ikzelf heb deze maand ook opgepast op 2 katten, die eigenaresse vond het ook super spannend, maar het is haar wel bevallen, want in de zomer heeft ze me weer gevraagd.

Zou dan een lijst achterlaten met alle klusjes met eventuele regels. En dan kan je bv vragen of ze elke dag / zoveel dagen even een update stuurt.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:01

Ik heb ook altijd een “oppas” voor mijn katten tijdens mijn vakanties/weekendjes weg. Ik vond het erg vervelend om daar bekenden voor te vragen, omdat ook de kattenbak iedere dag gedaan moet worden en even met de stofzuiger door de kamer. Zij krijgt er gewoon voor betaald en dan voel ik me er niet schuldig over. Plus dat ze ook echt even in huis blijft om de katten aandacht te geven :-)
Enige nadeel is dat het aardig prijzig is, maar dat zou het ook zijn als de katten naar een pension zouden moeten en nu zijn ze gewoon lekker thuis.

Ik bel haar zodra ik 2 nachten of meer weg ben, dit ivm de kattenbak en dat één van mijn katten alle eten zo wegschrokt. Dus dan zou ze zo een weekend zonder eten zitten..

Mijn grote trots Dionysos (v. Spielberg) 27/5/2008 - 25/7/2013

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:04

Je zou eventueel een camera kunnen ophangen in huis, maar ik kan me voorstellen dat niet iedere oppas daar blij van wordt.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:04

Ik heb mijn oppas gevonden via een speciale oppasservice (naam in PB). Betaling gaat via site en verzekering ook. Kreeg dagelijks updates en kon er op aan dat het goed geregeld was. Van te voren kennismaking. Ik was erg tevreden, ben normaal moeilijk aangezien 1 kat medicatie moet krijgen en gekamd moet worden....

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 21:27

Cayenne schreef:
Je zou eventueel een camera kunnen ophangen in huis, maar ik kan me voorstellen dat niet iedere oppas daar blij van wordt.


Ik heb slecht tot bijna geen bereik waar ik zit dus dat schiet niet op :+

Afgelopen weekend waren we van donderdag tm zondagnacht (was om 2.30 uur thuis) weg.
Volgende keer ook en de keer daarna is het 6 dagen.
Net te lang om ze alleen te laten.
Als ik 2 dagen weg ben dan zet ik idd meer water neer en geef ze extra brok, maar dit is echt te lang.

Ga haar toch maar een mailtje sturen vannacht.
In principe kunnen ze dus gewoon naar mn ouders, maar ik denk dat ik het voor de volgende keer toch een keer ga proberen.


Is ook om mn ouders een beetje te ontzien. De katten van mn ouders komen in de tuin en springen er niet uit. Die van mij wel, plus rondlopende nichtjes waar mijn katten niet aan gewend zijn.
Dus mn ouders moeten extra opletten dat mijn jongens niet in de tuin komen.

Black is the colour of my true love's hair

zonnebloem18

Berichten: 24831
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:45

Ik heb hier 1 keer gebruik van gemaakt omdat we met de hele schoonfamilie naar Oostenrijk gingen, zij zijn degene die normaal de katten verzorgen als we weg zijn. Ik vond het persoonlijk wel erg prettig. Het is wel prijzig, maar dat weet je als je aan huisdieren begint.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:10

Hier de andere kant, ik ga bij mensen aan huis langs om op hun huisdieren te passen. (eigen bedrijf). Kennismakingsgesprek is vrijblijvend. Ik vraag naar de huisregels voor de dieren, bijv of de katten op tafel mogen lopen, maar ook de regels voor mij, zoals niet roken en geen vreemden binnenlaten. Wat voor mij beide vanzelfsprekend is, maar je hoort wel eens rare dingen voorbij komen. Vergeet ook niet te bespreken wat er moet gebeuren bij ziekte/sterfgeval.
De sleutel krijg ik meestal niet meteen mee, maar vlak voordat de mensen op vakantie gaan. Sommige mensen hebben een sleutelkastje en andere mensen gooit de sleutel hier in de brievenbus voordat ze weggaan. Ik laat de 1e dag altijd weten hoe het is gegaan en daarna updates naar wens.
Het is zeker een deel vertrouwen wat je in elkaar moet hebben, daarom moet het wel van beide kanten goed voelen. Je kan desnoods meerdere kennismakingsgesprekken met verschillenden personen plannen en de beste eruit kiezen.
Succes!

Be the reason someone smiles today

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 22:48

Helaas zijn hier enkel veel pensions en weinig aan huis mensen. Vandaar dat de advertentie bij de AH toendertijd mij opviel.

Bedankt voor je verhaal, heb haar inmiddels een bericht gestuurd dus ik wacht af.

Black is the colour of my true love's hair

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:02

Online is er ook niks te vinden? Pawshake, oppas aan huis, opoe, markrplaats? (en je woont zeker niet in Leeuwarden? Anders kom ik met liefde langs :+)

Be the reason someone smiles today

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 23:07

Hahaha, nee ik woon in Rhenen, Utrecht :')

Black is the colour of my true love's hair

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:09

Wij gaan regelmatig weekendjes en midweken weg. We hebben 3 katten. Ze hebben een container voer vergelijkbaar met de watercontainer die zichzelf dus aanvult aan de onderkant. Bij een weekend weg komt er een extra kattenbak bij te staan en zetten we, voor de zekerheid een schaal water in de gootsteen.
Probeer het eens uit wanneer je gewoon thuis bent. Om te kijken hoelang er wordt gedaan met een bak voer en watercontainer.

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 23:14

Vanwege de afstand (plus paard en trailer) zijn we dus al minstens 4 dagen weg. dat vind ik eigenlijk al te veel zonder vers water (katten kunnen niet in keuken komen) en aandacht.
Vandaar mijn idee van een oppas aan huis.

Black is the colour of my true love's hair

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:56

Helaas woon ik te ver weg, ik kom bij mensen aan huis om dieren te verzorgen. Kijk een bij oppas gezocht.nl.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:38

Mijn buren passen op de katten en het huis als wij op vakantie gaan.
Eten zet ik neer op de aanrecht.
En lijst met telefoonnummers, ook van de dierenarts leg ik op tafel.

Wacht het kennismakingsgesprek af.
Je weet snel genoeg of het oke voelt voor jou.

Had je in de buurt gewoond had ik je katten best eten willen geven, vers water en een schone bak.

[o]

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:08

Wij hebben dit vorig jaar gedaan via pawshake. Is prima bevallen.

Ik leg ook een blaadje met nummer dierenarts en wat geld. Verder omschrijf ik ook wat te doen bij ernstige nood bij de kat en wat een maximaal budget is voor een eventuele operatie. Dat potje ligt bij een vriendin. En wat algemeenheden.

Alsnog merkte ik dat ze vorig jaar toch eenzaam was geweest en daarom hebben we dit jaar iemand laten inwonen. Dat waren toevallig kennissen. Volgend jaar gaan we wrs via couchsurfing of bokt iemand zoeken. Was achteraf echt top.

Vroeger lieten we haar wel regelmatig 2 nachtjes alleen, geloof zelfs 2 keer 3 nachten. Nu ze ouder is maximaal 1 nachtje meer.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:01

Gewoon een kennismakingsgesprekje vragen en kijken of het voor jou goed voelt. Ik ben zelf kattenoppas aan huis en de mensen zijn altijd super blij dat de katten in goede handen.zijn en lekker in hun eigen huis kunnen blijven. De katten missen hun baasje eigenlijk bijna nooit. Alleen soms de eerste dag maar als ze eten krijgen accepteren ze hun nieuw personeel heel snel ;)

Niets zo charmant als een paard in her land.

Aranel
Berichten: 20196
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:09

Ik heb onze huis oppas via bokt gevonden :)
Vind het ook wel erg spannend om een vreemde in huis te halen hoor, maar ik heb haar nu 2 keer gezien en heb wel het gevoel dat ik ons huis gerust kan achterlaten.
In ons geval zou het zo'n 650 euro kosten om de katten en hond in pension onder te brengen dus dat ging ons echt wel te ver. We betalen de oppas ook gewoon en hebben van tevoren een overeenkomst opgesteld, gewoon om te weten waar we allebei aan toe zijn.

Ik zou dus, als ik jou was, het gewoon proberen.

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 11:15

Aanstaande vrijdag komt ze langs voor een gesprek, ben benieuwd.

Black is the colour of my true love's hair

123321
Berichten: 4369
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:24

Hier een kat die ivm lage weerstand en overdraagbare ziekte niet bij andere katten mag, pension is dus ook geen optie. Ga ik een weekeinde weg dan komt de buurvrouw water en eten checken, de kattenbak doen en kat aandacht geven.

Dierenarts raadde voor de zomervakantie een kattenoppas aan huis uit Bennekom aan, maar die zit helaas helemaal vol. Nu via een fb oproep iemand gevonden die deze zomer tijdens mijn vakantie op zowel huis als kat komt passen. Hebben een weekeinde geprobeerd om te kijken hoe het ons beide beviel en dat is goed bevallen, kat vond de nieuwe bediende ook prima :Y).


Schuur_

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:26

Ik heb een oppas voor mijn honden maar eigenlijk is ze meer een kattenmens/oppas. Schat van een vrouw en ze is ook eerst langsgekomen voor een bak koffie en een babbel.

ALs ik nu wegga (voor een dagje dan, langer gaan ze naar een andere oppas) gooi ik de sleutel in haar brievenbus en af en toe zet ik wat lekkers voor haar neer. Als er iets bijzonders is, zoals een vuil oogje dat haar is opgevallen, stuurt ze me even een whatsapp of als ze wat langer wegblijft omdat ze nog gaat terrassen en de honden meeneemt laat ze me dat ook even weten.

Ik vind het helemaal prima. Enige wat ik dus heb als ik meerdere dagen weg ben, dan gaan de honden ook weg. Aan de ene kant vervelend want het is toch een heel geplan en gerij maar op de 1 of andere manier kan ik me niet vinden in een oppas die hier in huis leeft tijdens mijn afwezigheid.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:28

Onali ik ben benieuwd vrijdag?

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:55

Onali succes vrijdag.

[o]

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ervaring dierenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 11:40

Ze is gister geweest ipv vrijdag, er kwam iets tussen.

We gaan het deze maand uitproberen en als het bevalt dan mag ze volgende maand weer komen.
Ze heeft de bijzonderheden opgeschreven en we hebben nog even contact voordat ze komt/ ik wegga.

Black is the colour of my true love's hair


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: katha en 99 bezoekers