Anticonceptie from hell

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Anticonceptie from hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 18:15

Want dat vind ik het. De naamloze variant van de Yasmin.

Mijn verhaal:

Ik heb alopecia androgenetica. Deze aandoening zorgt voor een vrouwelijke vorm van de kaalheid die bij mannen voorkomt. Geen wijkende haarlijn, maar steeds dunner wordend haar achter de haarlijn. Toen deze aandoening bij mij gediagnostiseerd werd, kreeg ik van de HA de yasmin voorgeschreven. Dit om het testosteron gehalte in mijn bloed (wat de kaalheid veroorzaakt) terug te dringen.

Ik wist niet waar ik aan begon. Ik was die tijd (10 jaar geleden) nog erg naïef voor wat betreft medicijnen/anticonceptie. Ik ging immers nooit naar de doc, en was kerngezond.

Inmiddels 10 jaar later weet ik wel beter. De Yasmin werd al snel een naamloze variant (met iedere keer dar ik ging halen weer een ander kleur doosje). Natuurlijk werd ik me (door alle media aandacht) steeds meer bewust van hoe slecht deze tweede generatie pil eigenlijk is. Maar door mijn kaler wordende schedel peinsde ik er niet over te stoppen met slikken.

3 jaar geleden begon de pijn in mijn maag. 's nachts, 1 keer per week. Stress dacht ik, gaat wel over. Een jaar later was het nog steeds niet over en werd ik verwezen voor een echo. Ik bleek galstenen te hebben. Maar, als ik er niet zoveel last van had was het maar beter daar niets aan te doen. En ik volgde de HA, je galblaas heb je immers niet voor niets. Ook bleek iedere keer dat ik bloed ging geven, dat ik een behoorlijk hoge bloeddruk had. Stress, nogmaals.

En passant ook nog even voor een echo van mijn oksel eind 2016. Ik had een zeer pijnlijke bult die 10 dagen voor mijn menstruatie ineens opspeelde en weer wegging in de stopweek. Bloed zenuwachtig natuurlijk, maar het bleek een klier te zijn.

Ik kreeg steeds meer afkeer van de pil (want galstenen kunnen hormonaal zijn), en besloot om raad te vragen bij de gynea. Die kon me alleen niets anders voorschrijven voor de haaruitval. En ook de HA gaf niet thuis (hij zei letterlijk: "stop met de pil en dan wordt het een soort van trial and error of je haar gaat uitvallen." Tuurlijk joh, trail and error. Dat haar komt niet meer terug!)

Eind 2017 en begin 2018 werden de galaanvallen steeds heftiger en werd ik, na veel aandringen, verwezen naar de chirurg. Daar werd besloten mijn galblaas te verwijderen. 30 maart ben ik geopereerd en er kwamen twee joekels van stenen uit. Ik ben eindelijk van de pijn af.

3 weken geleden besloot ik toch te stoppen met de pil. Het ging me ontzettend tegenstaan en ik ben erg bang dat de bijwerking niet blijft bij galstenen.

Ik voel me sinds 3 weken zo fijn! Geen gejaagd gevoel meer (had altijd een zenuwachtige knoop in mijn maag, en waarom?), geen pijnlijke klier meer in mijn oksel en ik wed dat als mijn bloeddruk nu wordt gemeten, die perfect normaal is.

Wat wil ik met mijn verhaal? Ik wil zeker een alarm slaan. Deze pil (en waarschijnlijk nog meer van de tweede generatie) is echt rotzooi. Natuurlijk is niets bewezen, maar noem het een soort gut feeling.

Ik wil hier niemand dwingen actie te ondernemen, maar laat mijn verhaal een waarschuwing zijn. Helaas gaat er geen arts dit verhaal bevestigen (welkom in het Nederlandse zorgstelsel) maar ik heb mijn conclusie getrokken. Mochten er naar aanleiding van mijn verhaal vragen/opmerkingen zijn die liever niet openbaar worden gepost, staat mijn pb natuurlijk open!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Anticonceptie from hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:25

Ik vind dit nogal een sterke aanname dat die galstenen het direct resultaat zijn van de pil...
Ja, de bijsluiter van yasmin is een boekje en bijna elk kwaaltje staat erin als mogelijke bijwerking maar da's vooral voor de verzekering...
Ik mis de andere risicofactoren voor galstenen in jouw verhaal... Nu lijkt het: ik heb galstenen gehad en ik nam toen de pil dus de galstenen komen door de pil...

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 18:27

maximuss schreef:
Ik vind dit nogal een sterke aanname dat die galstenen het direct resultaat zijn van de pil...
Ja, de bijsluiter van yasmin is een boekje en bijna elk kwaaltje staat erin als mogelijke bijwerking maar da's vooral voor de verzekering...
Ik mis de andere risicofactoren voor galstenen in jouw verhaal... Nu lijkt het: ik heb galstenen gehad en ik nam toen de pil dus de galstenen komen door de pil...


Andere risico factoren zijn: te snel heel veel afvallen, of een te hoog cholestorol. Beide niet van toepassing. Maar nogmaals, ik heb geen bewijs, het is een gut feeling...

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:30

Ik heb deze vorm pil ook gehad en bleef erdoor elke dag ontzettend misselijk en kon niet aankomen. Mijn borsten deden ook zo vreselijk pijn dat als mijn kat er alleen al maar op stond ik gigantisch naar werd.

Ben er sinds eind januari mee gestopt en heb helaas nu een slechte huid erdoor gekregen maar de rest is helemaal over...

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:32

Ik wijt mijn stenen ook aan de pil.
Ik slikte altijd micro nog wat en dat werd ook steeds een ander doosje met ander goedkoper merk. Altijd pijn.
2 jaar terug gestopt en voel mij sindsdien echt 10 x beter

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:33

En een vrouw zijn in een bepaalde leeftijdsklasse (30-45) en met een niet zo gezonde levensstijl...
Mijn grootmoeder heeft ze gehad toen ze een stuk in de zeventig was en mijn moeder toen ze in de 50 was, beide hebben nooit de pil genomen en geen andere risicofactoren... Dus ja...
Ik neem 13 jaar de pil en heb nergens last van (hout vasthouden ;-))...

Zoals bij elk pharmaceutisch product zullen sommigen bijwerkingen hebben en andere niet...

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:34

maximuss schreef:
En een vrouw zijn in een bepaalde leeftijdsklasse (30-45) en met een niet zo gezonde levensstijl...
Mijn grootmoeder heeft ze gehad toen ze een stuk in de zeventig was en mijn moeder toen ze in de 50 was, beide hebben nooit de pil genomen en geen andere risicofactoren... Dus ja...
Ik neem 13 jaar de pil en heb nergens last van (hout vasthouden ;-))...

Zoals bij elk pharmaceutisch product zullen sommigen bijwerkingen hebben en andere niet...

Dat is zeker waar.
Ik weet alleen dat ik altijd last heb gehad en sinds ik gestopt ben helemaal nergens meer last van heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:36

Ik ben nog door Yasmin in het ziekenhuis beland. De dag voor mijn menstruatie kreeg ik extreme baarmoederkramp. Dit werd elke menstruatie steeds erger. Enkel stoppen was de optie. Kan nu enkel nog Zoely verdragen. Dat is een pil waarvan 1 synthetisch hormoon is en het ander een lichaamseigen.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:39

Ik heb de Yasmin inderdaad ook gehad en ook hier geen goede ervaring.

Stemmingswisselingen, vrijwel continu diarree, moe, hoofdpijn. Had volgens mij de hele kwalenlijst. Kreeg ook langzaam het idee dat het aan de pil lag.

Nu vier jaar geleden gestopt en alle klachten zijn weg. Voel me veel beter!

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Anticonceptie from hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:44

De echte Yasmin was bij mij ook geen probleem, de nepper idd ook problemen. Was mezelf niet, kon nergens van genieten en was ook heel erg emotieloos. En geen libido meer. Ben nu een jaar geleden overgestapt op de prikpil maar was t ook niet. Ik kwam heel veel aan en krijg t er ook niet vanaf, zit onder de puisten en heb vreselijk vet haar. Ga nu volgende week weer beginnen met de echte Yasmin. Hoop dat dat weer goed gaat. Als niet dan stop ik er denk ik ook mee.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 18:55

maximuss schreef:
En een vrouw zijn in een bepaalde leeftijdsklasse (30-45) en met een niet zo gezonde levensstijl...
Mijn grootmoeder heeft ze gehad toen ze een stuk in de zeventig was en mijn moeder toen ze in de 50 was, beide hebben nooit de pil genomen en geen andere risicofactoren... Dus ja...
Ik neem 13 jaar de pil en heb nergens last van (hout vasthouden ;-))...

Zoals bij elk pharmaceutisch product zullen sommigen bijwerkingen hebben en andere niet...


Klopt. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik heb er totaal geen goed gevoel meer bij en dat zal ook wel werken als een placebo effect. Maar ik tel alles bij elkaar op en trek daar mijn conclusie uit.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:36

Voor mijn AA heb ik de vroegere diane35. Naar mijn weten de enige gunstige voor (tegen) AA? Misschien kun je wisselen, al is de diane nog een omstredener pil denk ik.

Anoniem

Re: Anticonceptie from hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:46

25 jaar lang de Diane35 geslikt en nergens last van gehad.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:09

Anoniem schreef:
25 jaar lang de Diane35 geslikt en nergens last van gehad.

Ik ook niet, maar het stukje geen gevolgen van zal mogelijk pas met mn dood gezegd kunnen worden ;)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:12

Hier zowel de Yasmine als de 'nepperd' (Armunia oid?) en beiden geen enkel probleem mee :)

Maar wel erg vervelend dat je er zoveel last mee hebt, TS!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:27

Siersma schreef:
De echte Yasmin was bij mij ook geen probleem, de nepper idd ook problemen. Was mezelf niet, kon nergens van genieten en was ook heel erg emotieloos. En geen libido meer. Ben nu een jaar geleden overgestapt op de prikpil maar was t ook niet. Ik kwam heel veel aan en krijg t er ook niet vanaf, zit onder de puisten en heb vreselijk vet haar. Ga nu volgende week weer beginnen met de echte Yasmin. Hoop dat dat weer goed gaat. Als niet dan stop ik er denk ik ook mee.


Het college ter beoordeling van geneesmiddelen laat het nagemaakte middel (Yasmin 'nepper') toe op de markt als het een werking heeft van 80-125% tov het oorspronkelijke commerciële middel.

Deze cijfers zijn bekend bij de apotheek.

...maar de onzorgvuldigheid vind ik verschrikkelijk.

Een arts moet weten wat hij/zij voorschrijft en dat hoort de apotheek te leveren - en er hoort beleid te zijn op het feit dat de werkzaamheid 20% lager kan zijn of juist 25% hoger.


Vraag het werkingspercentage op - en laat via de arts de dosis bijstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:41

Je kunt je bevindingen eventueel bij Lareb melden, ts. Als dit vaker voorkomt bij Yasmin, komt het bij hen hopelijk boven water.

Ik heb vroeger de Diane 35 geslikt. Gelukkig zelf nooit last gehad, maar schokkend dat daar vrouwen aan zijn overleden.

TinkerTreas

Berichten: 3670
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Anticonceptie from hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:54

Ik kan tegen geen enkele hormonale anticonceptie. Dus ik gebruik het ook niet meer. Wat een drama was dat zeg.
Maar als je het gebruikt tegen een aandoening, dan snap ik dat de keuze lastig is om ermee te stoppen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 21:57

Marie_Anne schreef:
Je kunt je bevindingen eventueel bij Lareb melden, ts. Als dit vaker voorkomt bij Yasmin, komt het bij hen hopelijk boven water.

Ik heb vroeger de Diane 35 geslikt. Gelukkig zelf nooit last gehad, maar schokkend dat daar vrouwen aan zijn overleden.


Dankje, dat ga ik zeker doen.

Overstappen naar de Diane heb ik geprobeerd, maar die bijwerkingen waren gelijk veel heftiger

Bizar dat ze zo tegeb de grenzen van doses aan kunnen zitten :oo . Maar ik ga niet om een andere dosis vragen, ik durf dat echt niet meer aan.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Anticonceptie from hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:07

Van mij een iets ander verhaal maar jouw verhaal doet me ineens wat realiseren...
Ik heb jarenlang een spiraaltje gehad zonder problemen.
2 jaar terug moest er een nieuwe in en sinds die tijd was ik vrij prikkelbaar.
Sinds een paar weken had ik ook een opgezette klier onder mijn oksel.
De spiraal zat goed volgens de dokter maar ik had maar het idee dat hij er uit moest.
Dus vorige maand toch maar eruit gehaald en sindsdien voel ik me veel fitter en vrolijker.

En ik realiseer me na het lezen van jouw verhaal ineens dat die opgezette klier onder mijn oksel ook weg is!!!

Voor mij geen anti conceptie meer...

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:35

daantjuhhh schreef:
Ik wijt mijn stenen ook aan de pil.
Ik slikte altijd micro nog wat en dat werd ook steeds een ander doosje met ander goedkoper merk. Altijd pijn.
2 jaar terug gestopt en voel mij sindsdien echt 10 x beter


Ik slik ook de microgynon. Op een gegeven moment kreeg ik de andere variant. Ongevraagd en zonder mededeling! Zou “hetzelfde” zijn. Nou, daar ga ik dus niet mee akkoord!

Moest even volhouden maar nu krijg ik altijd de originele mee.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Anticonceptie from hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 22:39

Ik vind het bizar wat ik lees. Echt. Zoveel bijwerkingen! :oo En het falende zorgstelsel! En dus niet alleen maar met de pil, maar ook met een spiraaltje. Jeetje ik ben echt speachless

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:42

maximuss schreef:
Ik vind dit nogal een sterke aanname dat die galstenen het direct resultaat zijn van de pil...
Ja, de bijsluiter van yasmin is een boekje en bijna elk kwaaltje staat erin als mogelijke bijwerking maar da's vooral voor de verzekering...
Ik mis de andere risicofactoren voor galstenen in jouw verhaal... Nu lijkt het: ik heb galstenen gehad en ik nam toen de pil dus de galstenen komen door de pil...


De bijwerkingen genoemd in de bijsluiter staan er niet in vanwege de verzekering. De bijwerkingen genoemd zijn allemaal waargenomen tijdens de studies die gedaan zijn rondom dit middel.

En iedere 5 jaar wordt die bijsluiter ge-update. Het kan namelijk zijn dat een bepaalde bijwerking vaker voorkomt dan aanvankelijk gedacht. Soms ook minder vaak dan aanvankelijk gedacht.

Dat is de fabrikant verplicht te doen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-06-18 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:44

Anoniem schreef:
25 jaar lang de Diane35 geslikt en nergens last van gehad.


Ik ook. Vind ik nog steeds de fijnste pil.

Heb nu een andere....maar de Diane was echt fijn.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Anticonceptie from hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 22:51

Er staat wel iets in over gal/lever problemen.

Overigens... 7 pagina's lang doorgaan over trombose, de pil niet te gebruiken bij: sterk verhoogde bloeddruk, sterk verhoogd cholesterol, migraine met aura (goh zouden daar de vlekken die ik af en toe heb, waarbij een deel van mijn gezicht tintelt vandaan komen), borstkanker in de familie, enz enz enz...

Wat mij betreft is dat al genoeg reden het niet te slikken. Maar ja, je zal maar AA oid hebben... |o