Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 19:28

Wist even niet waar ik dit het best kon plaatsen..

Zoals de titel al zegt ik mag thuis m’n dekjes niet meer wassen.
Ondanks dat ik altijd zo goed al alle haren eraf haal en na het wassen de wasmachine nog een keer naspoel.
Het mag niet meer van m’n moeder.

En nu?
Ik heb op stal een hogedruk staan die ik voor de lol een keer heb gebruikt op een dekjes van 10 jaar oud die nooit meer werd gebruik. Maar is dit n optie, lijkt mij niet in ieder geval.
Ik zie het ook niet zitten elke keer n hoop te moeten betalen. Ik was m’n dekjes best vaak en nu de zomer er aan komt nog vaker. Dus ik weet het niet meer.

Hebben jullie tips of ervaringen?

_kimm

Berichten: 1788
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:29

Bij ons in de buurt zijn er een aantal tankstations waar wasmachines bij staan. Misschien is dit een optie?

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:29

Koop een eigen (tweedehandse) wasmachine.

Bij de boerenbond (elders welkoop geheten) , hebben ze ook een dekjeswasservice.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:32

Extra wasmachine inderdaad. 2e hands goed te betalen en als je regelmatig wast heb je het er zo uit. Ik gebruik hem ook voor beenbescherming, zomer- en vliegendekens, soms zelfs niet te dikke winterdekens, de handdoeken die ik op stal gebruik, soms mijn eigen vieze werkkleding, neopreen singels...

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:32

Ik heb van de kringloop een wasmachine gehaald. 35 euro, en hij wast al jaaaren. En alles gaat er in, dekjes, beschermers, dekens, maar ook de werkkleding van mijn vriend. Ideaal.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:32

_kimm schreef:
Bij ons in de buurt zijn er een aantal tankstations waar wasmachines bij staan. Misschien is dit een optie?


Bij mij in de buurt mogen deze allemaal niet meer gebruikt worden voor dierenspullen en hoorde dat op meer plekken is.

Je kan ze ook gewoon met de hand wassen met heet water en wasmiddel

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 19:32

druppeltje schreef:
Koop een eigen (tweedehandse) wasmachine.

Bij de boerenbond (elders welkoop geheten) , hebben ze ook een dekjeswasservice.


Ja dat heb ik inderdaad wel eens voorgesteld maar dat past thuis simpelweg niet!

En zie het niet zitten telkens m’n dekjes weg te brengen. Ik was ze het liefst elke week. Dat loopt nogal uit de hand qua kosten als ik ze dan weg ga brengen

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:33

En op stal? Eventueel met een aantal stalgenoten?

Zinzi_jewel

Berichten: 8802
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:43

Bij een tankstation grote wasmachine
En anders idd kijken of er op stal een mogelijkheid is er een te plaatsen .
2e hands kost weinig in aanschaf
En je kan je stalhouders een kostenvergoeding geven voor water en stroom.

( prijst zich gelukkig dat niemand mij meer verteld dat ik die knollen was niet in de machine thuis mag doen )

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:02

Handwassen kan natuurlijk altijd. Grote tobbe met wasmiddel en soppen. Maar als dat te veel werk is kan je ook eens kijken naar een reiswasmachine of mini-wasmachine. D'r past waarschijnlijk maar 1 dekje in. Maar ze nemen niet veel ruimte in en ze zijn ook niet duur.

(Overigens heb je voor de haren in je wasmachine ook gewoon een zakje met poeder die de haren oplost)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:07

Kan je niet met een stalgenoten overleggen dat ze tegen een vergoeding jouw dekjes mee uitwassen als ze die van hun ook wassen?

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:12

Ik "was" mijn dekjes altijd met de tuinslang en een harde borstel... Flink nat maken en schrobben maar, daarna uitspoelen en te drogen te hangen :)

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:13

Veulen84 schreef:
Handwassen kan natuurlijk altijd. Grote tobbe met wasmiddel en soppen. Maar als dat te veel werk is kan je ook eens kijken naar een reiswasmachine of mini-wasmachine. D'r past waarschijnlijk maar 1 dekje in. Maar ze nemen niet veel ruimte in en ze zijn ook niet duur.

(Overigens heb je voor de haren in je wasmachine ook gewoon een zakje met poeder die de haren oplost)


Wat is dat voor zakje dan?? Heb 2 katten en daar zit alles al door onder het haar.

Ts ik weet zat er ook wasbolletjes zijn van een soort klittenband waar haren aan vast gaan plakken tijdens het wassen, misschien is dat een optie voor je? Bij kattenharen hielp het helaas niet genoeg maar paardenharen zijn een stuk stugger.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:22

Ik zou er ook niet gelukkig van worden als mijn dochter wekelijks met (meerdere?) dekjes kwam aanzetten om te wassen.

Wekelijks wassen lijkt me ook erg overdreven, kan me niet herinneren dat die dekjes wekelijks gewassen werden toen wij nog rijpaarden hadden.

De boerenbond hier heeft een wasservice, voor zowel dekens als dekjes, dat zal bij jou in de buurt ook vast zijn. :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:37

Wekelijks... werkelijk?? :wow:
Ben ik blij dat in het centrum een nieuw wassalon is met groot machien speciaal voor dierentextiel (dus huisdieren en paardenmateriaal zoals dekens dekjes etc). 10€ voor vol machine. Ideaal en eerlijk? Zo duur is dat ook weer niet.
Thuis moet je de stroom en water er ook eens bijtellen. Ik weet niet hoeveel een wasbeurt aan liters verbruikt maar dat wordt op den duur ook een hoop geld voor wekelijks wassen én naspoelen van je machine.

Mijn vriend zou ook niet blij worden van paardenhaar in het wasmachine ookal zou ik het uitspoelen na het wassen, echt Proper is het niet.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:01

Wij wassen ons dekje ook wekelijks. Meestal na 2 of 3 keer rijden. Soms zelf na 1 keer rijden. Op die manier zitten er bijna geen haren aan het dekje en zit er ook niks in de wasmachine. Maar ik heb het geluk dat mijn moeder ook rijdt en vaak zelf het dekje in de was gooit. Wij doen hem op een kort eco wasprogramma, zodat er minder water wordt verbruikt.

Tips voor wassen heb ik verder niet. Je zou ze idd op de hand kunnen wassen, of kijken of je ergens een tweede machine ergens nog kwijt kunt?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:32

Thuis is het voor je moeder ook niet gratis om ze te wassen hoor. Denk dus dat het niet gek is om ze zelf bij een wasserette te wassen.

Ik vind jullie oplossing van een tweede wasmachine wel geniaal. Dat ik daar nooit op ben gekomen met alle kleding die hier altijd onder de hondenharen zitten. Dit wordt mijn redding :))

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 01:45

Je hebt van die grote waszakken waar je dekje in past, schoon wordt en de haren niet in de machine komen. Kijk op dochorse onder waszak. Zeker als je regelmatig wast en van te voren de haren eraf haalt met de stofzuiger zijn haren het probleem niet meer.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:18

Ik heb een extra wasmachine gekocht, oudje voor 20,- bij de kringloop maar wast prima! We hebben hem in de paardenstal staan en de afvoer ligt in de gierkelder. Werkt perfect... alles van paarden en hond gaat erin.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:19

Ik geloof maar dat ik in mijn handjes moet klappen dat mijn moeder alles prima vind om te wassen, van dekjes tot paardenbh's (waar toch best wat haar in hangt) tot peesbeschermers.

kristianneb

Berichten: 460
Geregistreerd: 03-12-07
Woonplaats: Smilde (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:56

In de zomer spoelen wij de dekjes altijd uit met de tuinslang na het rijden en hangen ze buiten te drogen. Dit werkt prima, ik rij gerust een paar weken met het zelfde dekje. Misschien dat je ze dan 1x in de maand weg kunt brengen zodat ze weer echt goed schoon zijn.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:31

Ik heb onze oude machine al jaren ervoor. Die wast niet optimaal meer maar niet schoon toch fris is ook fijn.

Waar een wil is is een weg en misschien is er bij jou thuis toch een oplossing of op stal.
Mijn zwager in Aruba had er 1 buiten staan. Dat kan daar gewoon maar vond het altijd wel grappig als hij ging afpompen. Dan kregen de cactussen van die sopvoetjes _O-

Misschien kan dat hier ook wel onder een afdakje

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:50

Dragen paarden bh's?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:58

Nabster schreef:
Dragen paarden bh's?

Ja dat is zn borstbeschermer voor als je dekens op hebt.
Dan schuurt het minder.
Sommige paarden krijgen van die kale plekken.
Hier op stal noemen wij dat ook de paarden bh :j


Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:00

Wat al geopperd is: een eigen tweedehands machine kopen. Soms bieden mensen ze ook aan in een weggeefhoek. Of kijk eens bij een kringloopwinkel: daar vind je vaak ook goede machines voor weinig! :j