Aansluiting breedteverlichting caravan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Aansluiting breedteverlichting caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 15:08

Ik hoop dat hier iemand zit die technisch onderlegd is en mijn vraag kan beantwoorden, want van google word ik ook niet veel wijzer...

Vorig jaar een caravan gekocht wat een projectje is geworden. Nu ben ik er alleen achter gekomen dat de verlichting niet klopt, en ik ben dus opnieuw aan het aansluiten. Nu heb ik een gewone 7 polige stekker, deze gaat gesplitst in 2 naar rechtsachter en linksachter. Mijn breedteverlichting aan de voorkant was niet meer aangesloten dus dat moet opnieuw.

Goed, nu het probleem waar ik niet achter kom. De breedteverlichting zit aangesloten op een 2 aderige kabel. Ik ga er vanuit dat dit + en - is. Maar deze kabels moet ik verbinden aan 1 van de kabels die naar de achterlichten gaan. Breedtelicht hoort op dezelfde kabel als achterlicht, dus daar wil ik hem dan ook op aansluiten. Maar de kabel naar achterlicht is een één aderige kabel. Kan ik dan beide kabeltjes aan alleen de kabel naar het achterlicht aansluiten, of moet ik één aansluiten op achterlicht en één op massa??

Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen :D


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:11

Ik ga er vanuit inderdaad dat het een plus en een min is. Als je die beide op de plus zet van je stekker, dan heb je kortsluiting. Met wellicht alle gevolgen van dien.

Ik zou de plus bij de plus van het achterlicht solderen en de - ergens op het chassis zetten.....

EDIT: Wellicht als je eventueel een foto kan uploaden kan ik en kunnen we je hier beter helpen.....

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 15:14

Gewoon op het ijzer dus? Het onderstel van de caravan? Moet dit nog via een aardekabel of dat niet?

Ik ga even kijken of ik er foto's van heb! Dankje!

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:16

Ja inderdaad de plus doorverbinden en de min / massa aan het onderstel vast maken

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Aansluiting breedteverlichting caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:18

Let wel op met het vastmaken van je min....dat het op schoon ijzer moet zijn. Als het geverfd, of gelakt is dan gaat het niet werken. Maar daar ben je snel genoeg achter. Als je plus op plus zet, en min op je chassis en je lampje werkt niet kan je er vanuit gaan dat je een ander plekje voor je min moet zoeken.

Wat ik vaak doe is een moertje/schroefje/boutje iets zoeken, die iets losdraaien en daar met een klemmetje de - tussen zetten. Werkt in 99% van de gevallen.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 15:19

Oke, bij deze de foto's.

Aansluiten in het breedtelicht aan de voorkant:

Afbeelding

Aan de onderkant, zo komt het dus onder de caravan vandaan:

Afbeelding
Afbeelding

Het moet aangesloten op kabels van een 7 pool:

Afbeelding

Afbeelding


MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Aansluiting breedteverlichting caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 15:20

Super, bedankt al voor de antwoorden! Op het chassis vastmaken klinkt makkelijk en goed te doen! Maakt het dan nog uit welke kleur kabel?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:25

Er komt dus een rode en een blauwe draad uit de stekker? Dan kan je vrijwel zeker zeggen dat rood je + is en blauw je -. Mocht je ergens een 12v (auto) accu tot je beschikking hebben kan je even de + op de + en de - op de - zetten om het zeker te weten en te testen.

Zelf houd ik er niet zo van om in de stekker zelf te klooien. Meestal onderbreek ik ergens een + draad (in dit geval van je achterlicht dus) en soldeer ik hem daar tussen. Dan weet je ook (99% zeker) dat je verbinding stevig is en blijft. De kabel die je er tussen propt om eventueel de - te verlengen maakt niet heel veel uit wat het is. Zorg er wel voor dat je geen mix van kleuren maakt en dat je straks 10 - kabels heb in 10 verschillende kleuren. Zorg dat je altijd het overzicht houd.....

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Aansluiting breedteverlichting caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 15:28

Super Ricie, hier kan ik echt wat mee. Dankje!
Mijn plan was om niet in de stekker zelf te gaan rommelen, maar halverwege de kabel wat in te snijden, opnieuw aansluiten aan de plus, en dan verbinden met isolatietape. Anders moet ik de bedrading helemaal naar de achterkant doortrekken en dat is een heel gedoe.

1 voorlicht is idd rood en blauw. Ik zal jouw + en - aanhouden dan! Maar aan de andere kant had ik nieuw draad voor nodig, en dit is rood en zwart.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Aansluiting breedteverlichting caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:32

Rood en zwart kan ook prima, dan moet je zwart als - voeren (dat is standaard eigenlijk).

Insnijden en met isolatietape knoeien ben ik niet zo een hele erge voorstander van. Zeker niet als er water bij kan komen. Kan je beter (laten) solderen met een goed passend krimpkausje er bij. Als er vocht bij kan komen (wat bij isolatietape makkelijker kan) dan heb je kans op kortsluiting en kan alles doorbranden en ben je verder van huis.

Ook is het risico dat het contact met tape eromheen niet heel goed is en het lichtje binnen de kortste keren weer uitvalt.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Aansluiting breedteverlichting caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:29

Als je de foto van de stekker bekijkt lijken alle kleuren goed aangesloten te zijn.
Als ik zou was zou ik die kleuren dan ook aanhouden, als je dan ooit iets moet repareren kom je niet voor verassingen te staan.

Richtingaanwijzer links: Geel
Massa: Wit
Constante stroom: Blauw/Bruin of Blauw
Richtingaanwijzer rechts: Groen
Achterlicht en breedtelicht rechts (nummerbord): Bruin
Remlicht: Rood
Achterlicht en breedtelicht links: Zwart

Zorg er trouwens ook voor dat de massakabel uit de stekker wel ergens op het frame van de caravan zit als je massa via het frame aansluit. Met massa via de (kogel)koppeling heb ik niet zo'n goede ervaring.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 14:06

Bokt bedankt, het is gelukt! :D


Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, ComscoreBot, DDD3, denisesilver, Finesse, IASCrawler, iphyn en 114 bezoekers