Dierenarts in deze situatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 19:46

Situatie is, mijn paard heeft wat vocht boven de kogel. Niet warm. Niet kreupel. Van de week trapte die een ander paard en liep toen even kreupel weg op dat been, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat hij verkeerd neerkwam oid. Na een minuut was dat weggetrokken.

Vriendin zag hem vandaag en die zag er niks aan, vond hem prima lopen en dat vocht had zei zich niet druk over gemaakt.

Ik heb al een afspraak op de kliniek volgende week. Maar vraag mij af of ik niet overbezorgd ben en dingen zoek die er niet zijn. Ik heb twee maand terug mijn andere paard in laten slapen vanwege een peesblessure en ben nu denk ik ook wel overbezorgd wat benen/pezen betreft. Ik was er daar te laat bij en moet zeggen dat ik veel op de benen van mijn paard kijk nu.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:48

Ik vind dat je de goede beslissing maakt, zou het ook laten onderzoeken.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:51

Ik weet niet wat ik zou doen aangezien je paard er voor de rest niet echt last van heeft. Ik zou zelf misschien eerst afwachten nog. Hangt er beetje vanaf eigenlijk. Maar als jij vind dat het nodig is dan doe je dat toch? Dan maakt het toch niet uit wat iemand anders vind.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:53

Gewoon wat ik zelf zou doen: even rustig aan, en niet rijden tot de zwelling weg trekt mocht dat met 2/3 weken nog niet weg zijn, dan kan je nogmaals besluiten of je de dierenarts er naar wilt laten kijken.

Daarbij aantal vragen;
Is de zwelling warm of koud?
Is het meer of juist minder na stappen op het harde?
Kan je de andere 3 benen goed uitkrabben?

Edit: trouwens het hangt ook een beetje er vanaf hoe de pijngrens van je paard is.
Heb je er 1 waarvan je weet dat hij ontzettend hard is, en je vaker "zware" blessures over het hoofd hebt gezien, dan vind ik het een wat ander verhaal.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:55

Je bezorgdheid is heel herkenbaar. Ben met een soortgelijke situatie ook naar de veearts geweest en het was gewoon heel fijn om gerustgesteld te worden en te weten dat er niks stuk is van binnen. Achteraf gezien was het misschien wel wat overbodig/overbezorgd, maar nam liever het zekere voor het onzekere. Als mijn paard nu weer zoiets zou hebben, zou ik het misschien wel iets langer aankijken.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:59

Ik heb bij mijn paard ook iets gelijkaardig gehad, heb gelukkig een heel ervaren trainster die even goed als mij zag dat paard wat vocht had boven de kogel. Ik had het al een paar dagen gezien maar maak me ook vaak zorgen om niks dus had ik er niets van gezegd om af te wachten of mijn trainster iets zou opmerken. Iemand die mijn paard niet kent zou het niet gezien hebben, liep ook niet kreupel. Dus zeker twee weken rust gegeven en de eerste vier dagen op ontstekingsremmers/pijnstillers gezet en elke dag paar keer gekoeld met ijskoud water. daarna twee dagen gewacht en dan rustig aan de longe gekeken hoe het stond. Plekje was iig al niet meer gezwollen en warm. Na een week wat longeren weer rustig opgebouwd en was niks meer aan de hand. Waarschijnlijk een lichte overbelasting/verstuiking van op de paddock.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:02

Doe wat je hart je ingeeft!

Ik zou misschien lekker koelen en het even een paar dagen aankijken, maar met jouw andere paard in het achterhoofd zou ik ook minder risico durven nemen, dat is heel begrijpelijk!

En liever een fotootje teveel dan te laat, al was het maar voor je eigen gemoedsrust en om je vertrouwen in je eigen beoordeling terug te krijgen :(:)

Beterschap!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:08

Als jouw gevoel zegt dat je moet gaan, dan moet je gewoon gaan. Al is het maar om de onzekerheid weg te nemen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:09

ik zou ook niet zo snel bellen. Zeker als ie niet op 3 poten loopt en na een paar passen weer oke is dan zou ik het wel geloven

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:18

Bedankt voor de reacties! En ik ben niet de enige bezorgde eigenaar gelukkig :P

De zwelling is koud en blijft gewoon hetzelfde na stilstand of stappen. Het is een piepert met pijn. Het was niet de een op andere dag er maar geleidelijk komen opzetten. Hij kan er prima op staan. Hij ontlast in rust ook beide achterbenen. Ik vind het lijken op een (kleine) gal (even ter beeldvorming). Zal van t weekend wel even foto maken.
Hij is de laatste maand heel druk op het land vanwege een nieuw paard en heeft rare uitspattingen. Soms maakte die bochten en sprongen waarvan ik denk oei..

Ik had maandag een afspraak bij de da bij mij thuis maar deze verplaatst naar einde week op de kliniek wolvega omdat ze daar toch meer mogelijkheden hebben het verder te onderzoeken mocht dat nodig zijn. Maar ik vraag me dus af of het niet puur is voor mijn eigen onzekerheid als ik naar mijn omgeving luister en ik wel helemaal realistisch ben hierin. Al heb ik wel zoiets liever een keer te vaak, dan te laat zoals bij mijn overleden paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:22

Tja moeilijk. Mijn vorige paard had ook opeens vocht rond de kogel, maar liep niet kreupel.
Omdat ik het vreemd vond toch laten scannen en bleek wel degelijk een peesblessure te hebben. Er zat best een flink gat in.
Dus het hoeft niet per sé iets onschuldigs te zijn.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:00

Ik zou ook je gevoel volgen. En bij twijfel maar na laten kijken.
Anders blijf je twijfelen.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 13:57

Bedankt voor jullie reacties. Mijn gevoel neigt naar gewoon naar laten kijken voor de zekerheid. Want ik denk dat ik inderdaad erover blijf twijfelen anders. Al is er verder niks te merken aan hem. Hij staat nu verder gewoon stil trouwens, laat het rijden etc even.

Zo ziet het eruit, trouwens.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door finnens op 03-06-18 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:00

Dat is een gal en is absoluut geen probleem.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 14:01

Daar vond ik het wel op lijken maar heb er weinig verstand van. Hoe kan dat zo ineens ontstaan? Aan 1 been?

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:07

Ik heb ook een keer een scan van een achterbeen laten maken omdat er continue wat vocht boven de kogel zat. Het zat me toch niet helemaal lekker. Gelukkig bleek alles prima in orde, maar dan heb je ook die bevestiging en kan je met een gerust hart verder.
Daarnaast heb ik ook een keer een scan laten maken omdat er een bultje op een pees zat. Niet kreupel, niet warm, maar we zouden een paar dagen laten op vakantie gaan met het paard en we wilden weten of het wel goed zat. Dat bleek toch (een kleine) peesblessure te zijn. Het bultje was een bloeduitstorting. We waren er door onze oplettendheid heel erg vroeg bij en de pees is volledig genezen. Het is zelfs op de scan niet meer terug te zien dat hij ooit een blessure heeft gehad.

Ik vind dat het best een typische plek is. Heel lokaal. Is het echt vocht? Kan je het wegduwen? Of is het hard? Ik zou hier zelf ook door de dierenarts naar laten kijken. Misschien overbodig, maar misschien ook niet en dan bespaar je jezelf en je paard een hoop ellende.
Het zou goed een gal kunnen zijn, maar dat kan je niet zeggen zonder gevoeld te hebben. Als dat het is zal de dierenarts dat ook zeggen en er niet onnodig een scanner op zetten.

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:08

finnens schreef:
Daar vond ik het wel op lijken maar heb er weinig verstand van. Hoe kan dat zo ineens ontstaan? Aan 1 been?

Het ontstaat vaak door overbelasting.
En dat hoeft dus niet aan 2 benen tegelijk te zijn.

Als er eenmaal gallen zijn is de kans klein dat ze weer (helemaal) wegtrekken.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:11

Dat zijn gewoon galletjes, ik merkte dit een paar maanden geleden ook op bij mijn paard en heb toen meteen de DA laten nakijken. Was niets aan de hand, gewoon een gal. Daar hebben ze geen last van, maar gaat meestal ook niet meer weg :) Mijn paard kreeg het waarschijnlijk door zwaarder werk, ik heb ze wel een tijdje wat rustiger aan laten doen om te vermijden dat ze (verder) overbelast raakte. Dat heeft geholpen, ze heeft er niets aan overgehouden behalve dan een klein plekje op de plek waar jouw paard het ook heeft. Het was meer uitgesproken op het ene been dan op het andere. Daarom schoot ik ook meteen in paniek. Maar bleek dus niets aan de hand te zijn gelukkig.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 14:15

Sanned, het is zacht en je kunt het weg drukken.

Brainless, weer wat geleerd. Ik ga het eens opzoeken. Hij gedroeg zich heel druk op het land de laatste tijd dus dat hij zich overbelast heeft zou me niet verbazen. Nu meer rust in de kudde gelukkig.

Heleen, hebben ze toen ook gescand of konden ze dat zo al zien? Dat het gallen waren?

Ik dacht altijd dat gallen meer ronde bolletjes waren en dan meteen wel aan beide kanten zouden ontstaan. Dus schoot inderdaad meteen in paniek :P al helemaal met de peesblessure van mijn overleden paard in mijn achterhoofd.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:18

Volgens mij gaan gallen nooit meer weg, ze kunnen strakker en dunner zijn door beweging maar na nachtje op stal zijn ze weer dikker.

Kan ook vocht in pees zijn of synoviaal vocht, ff scan maken en je weet meer.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:18

Voor mijn DA was dat echt meteen duidelijk, dus geen scan gedaan. Mensen op stal zeiden het ook al maar wilde het toch even laten nakijken voor de zekerheid. Het leek echt vocht, het was heel zacht en kon je makkelijk induwen. ging ook niet echt weg met koelen. Na een paar dagen veel stappen (dat moest ik toch door de kleine blessure aan haar voorbeen die ik hierboven al had vermeld) was het al wel minder. Maar DA zei duidelijk dat het best vaak voorkomt en dat het uiteindelijk vaak gewoon een schoonheidsfoutje blijft. Ik ben verhuisd van stal waardoor mijn paard nu elke dag op de weide loopt en dat zie je wel terug, galletje is veel minder uitgesproken.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 21:35

Ben wel gerustgesteld door jullie reacties. Maar laat het voor de zekerheid wel even checken op de kliniek vrijdag. Ik denk mezelf kennende dat ik anders toch ga twijfelen als het weer meer wordt oid. Als het een gal is vind ik het stom van mezelf dat ik me zo druk maakte en zonde geld maar met een gerust gevoel op je paard stappen is ook wat waard :')

Heleen, hopelijk kan mijn da het ook zo zien, en als ze twijfelen erover maar scannen.

Manioux

Berichten: 40
Geregistreerd: 04-06-18
Woonplaats: Perth

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:48

Jij bent net zoals ik! Mijn arme arts krijgt constant smsjes met fotos van mij. Helpt niet dat ik zelf in de dierenartsen opleiding zit en constant denk dat er iets mis is haha. Maargoed, ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen. Als je het niet doet gaat het je waarschijnlijk alleen maar meer dwars zitten. En wie weet is het inderdaad maar iets onschuldigs; dan leer je in ieder geval weer wat!

Rizette
Berichten: 4366
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:42

Ik heb nog geen gallen zien ontstaan op het land tenzij een paard misschien constant heen en weer loopt.en geen rust neemt. Gallen ontstaan het snelst in een te zware bak waarin te veel en te vaak wordt gereden. Het ligt ook aan de constitutie van het beenwerk maar het is toch wel vaak overbelasting. Afspuiten na het werk ( met koud water) bevordert de doorbloeding en daardoor kan het afval beter verdwijnen maar weg gaan zal het w.s niet meer.

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Dierenarts in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:37

@Rizette
Toch heb ik regelmatig gallen gezien bij jonge (onbeleerde) paarden.
Sommige zijn gewoon wat gevoeliger hiervoor (zeker koudbloeden zoals haflingers/fjorden).