Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 08:51

Een poos geleden heb ik het programma de Levenseindekliniek bekeken.Ik heb mij toen erg verbaasd over alle regels die er zijn om je eigen leven te beëindigen op een legale manier.

Door een recent topic over euthanasie ben ik gaan uitzoeken hoe je dit moet vastleggen zodat als de tijd rijp is je hier gebruik van kan maken. Ik heb hier een document voor gevonden wat je kan invullen en kan bespreken met je arts.

Ik ben zelf 27 en vraag me nu wel af of ik niet heel raar word aangekeken bij de arts als ik hier nu al mee aan kom zetten. Daarom de vraag of er hier meer mensen zijn die dit op papier gezet hebben en of zij dit ook met hun huisarts besproken hebben.

En nee ik heb geen rare zelfmoordgedachten of iets dergelijks maar ik vind het altijd erg belangrijk om zelf de regie in handen te kunnen houden. Mocht je vanwege geloof of andere normen en waarden tegen euthanasie zijn dan vraag ik je mijn mening en die van anderen te resepecteren.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:53

Nee hoor dat is niet raar.
Ligt natuurlijk ook een klein beetje wie je huisarts is... maar de meeste komen dit regelmatig tegen ook bij jongere mensen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:13

Raar is het niet. Ik denk alleen niet dat je echt een euthanasie veeklaring op kunt stellen. Wel kun je nu al in gesprek gaan welke behandelingen je wel en niet zou willen. Een voorbeeld is reanimeren. Misschien wil je dit niet om bepaalde redenen bijvoorbeeld en dan is het fijn om dat goed met je huisarts te bespreken. Echt euthanasie komt eigenlijk pas ter sprake als er sprake is van uitzichtloos lijden. En dat is nu nog niet echt van toepassing zoals ik het uit je OP begrijp. Verder is het ook belangrijk om je wensen aan je familie en eventuele partner duidelijk te maken. In de meeste gevallen kun je zelf nog prima aangeven wat je wilt. Maar stel bij een ernstig auto ongeluk bijvoorbeeld, dan beslist je familie uiteindelijk over de behandeling. Voor euthanasie is op het moment zelf nog je toestemming nodig. Dus zou je in coma liggen, dan kan het bijvoorbeeld niet. Wat er ook op papier staat. In het ziekenhuis zijn we sowieso erg terughoudend met euthanasie. Ook vragen we daar aan familie/naasten naar de wensen van de patient als deze het niet zelf aan kan geven. Een verklaring van de huisarts is niet voldoende dan of komt gewoon niet aan in het ziekenhuis tenzij de huisarts er zelf nu heel actief achteraan gaat. Vandaar dat ik aangeef dat je naasten goed op de hoogte moeten zijn voor de gevallen dat je het zelf niet zou kunnen zeggen. Zij zijn dan 1e aanspreekpunt. Je kunt ook je wensen op papier zetten en aangeven als er ooit wat gebeurt, dan moet je daar en daar kijken wat ik wel en niet wil :)

Ps: zo raar zijn de regels trouwens niet. Je zegt dat je met euthanasie zelf legaal een eind aan je leven maakt. Alleen is dit natuurlijk niet zo. Een ander maakt een eind aan je leven of helpt je hierbij. Met voorbedachte rade, want er is goed over nagedacht. Moord dus, en ja met toestemming van de patient, maar ik vind het alleen maar ontzettend goed dat er kritisch gekeken moet worden of jij in staat bent om die toestemming te geven en of je het echt echt wilt, of dat het een moment van het niet meer zien zitten is bijvoorbeeld. Ik werk in het ziekenhuis en zie bijvoorbeeld best heel zieke mensen die het op bepaalde momenten echt niet meer zien zitten. Die zeggen laat mij maar gaan. En die een jaar later of soms langer enorm blij zijn dat ze er nog zijn. Dood is definitief, niet meer terug te draaien. En ook wij als medisch personeel gaat dat niet in de koude kleren zitten. De regels helpen om onze patienten te beschermen, soms ook tegen zichzelf. Maar ook om ons als personeel te beschermen. Ten slotte wil je ook niet dat degene die het op je verzoek uitvoert daarna 15 jaar in de gevangenis komt ;).
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 01-06-18 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:24

Ik heb toen zelf wel een verklaring op moeten stellen namens mijn vader, echter was hij terminaal en wilde graag euthanasie, omdat hij zelf niet meer lichamelijk in staat was om te schrijven heb ik toen wat voor hem op gesteld en hem dat laten ondertekenen. Inhoudelijk stelde het weinig voor, er moest in staan dat hij verklaarde zijn leven te willen beëindigen en dat de achterliggende reden was dat het uitzichtloos en ondragelijk lijden was. Werd toen totaal geen punt van gemaakt..

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:57

Ik wil vanwege mijn geloof juist geen euthanasie en heb daarom een levenstestament laten maken bij de notaris.Echter schijnt het dat je het ook nog bij je huisarts moet laten vastleggen,daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:09

Ik niet. Mijn opa is 2 jaar geleden overleden op 89 jarige leeftijd. Zijn lichaam was gewoon op. Hij was duidelijk stervende. Hij was niet meer aanspreekbaar, maar was merkbaar onrustig. Hij kreeg toen dormicum en morfine, iedere 3 uur.
Helaas werd hij steeds 2 uur na toediening alweer erg onrustig en kreunde. Maar hij zat aan de maximale dosis. Wij als familie hebben gevraagd om de volgende dosis gewoon een uur eerder te geven. Ook met het ''risico'' dat hij hierdoor eerder zou overlijden. Risico tussen aanhalingstekens, omdat hij al 89 jaar was en gewoon duidelijk stervende was en wij hem verder lijden wilde besparen.

Er werd aangegeven dat dit niet mocht, omdat dit tot euthanasie gerekend werd. Zij moesten zich aan de dosis houden en ook de arts mocht niet meer voorschrijven dan de maximale dosering en ook de doseringtijd niet verkorten.

Mijn vader heeft op dat moment gezegd dat hij het begreep, maar dat hij dit zelf nooit mee wilde maken en dus dit op papier vast wilde laten leggen.
Toen werd er uitgelegd dat dat in deze situatie geen verschil had uitgemaakt. Mijn opa was niet meer aanspreekbaar dus kon geen toestemming geven. Ook al zou hij dit eerder duidelijk op papier hebben laten zetten.
Op het moment dat het zo ver is en je bent niet aanspreekbaar of niet helder genoeg, dan wordt daar niets mee gedaan. Gelukkig voor mijn opa is hij diezelfde nacht overleden.

Ik denk dus dat heel veel euthanasieverklaringen die gemaakt worden door gezonde mensen met een ''wat als'' situatie niet ingewilligd worden als de persoon zelf op het moment niet zelf meer kan beslissen of niet helder genoeg meer is.

Ik denk zelf dat het meer de verklaringen van mensen zijn die ernstig ziek zijn, niet meer genezen en weten dat zij erg achteruit zullen gaan en ondraaglijk zullen gaan lijden. Zij kunnen dan als ze helder bij geest zijn duidelijk alles vast laten leggen. En dan nog gaat daar heel erg veel aan vooraf.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:20

Ik denk niet dat je huisarts het raar vindt.

Echter is het inderdaad heel lastig om een euthanasieverklaring op zo'n manier op te stellen dat het ook echt doorgevoerd wordt als het er op aan komt. Dus op het moment dat jij zelf niet meer de helderheid van geest hebt om hier een besluit over te nemen. Mijn vader heeft hier vanuit zijn werk veel mee te maken gehad, en volgens hem is de enige manier om dit voor elkaar te krijgen het vast te laten leggen bij een notaris. En dat ook heel duidelijk te bespreken met je naasten. En zelfs dat is niet helemaal waterdicht.
Het is een erg lastig vraagstuk bijvoorbeeld bij Alzheimer patiënten. Op het moment dat je nog als handelsbekwaam wordt beschouwd ben je vaak nog goed genoeg voor euthanasie. Op het moment dat er sprake zou zijn van euthanasie ben je niet meer handelsbekwaam en mag je dat dus niet meer beslissen (en waarschijnlijk weet je dan zelf ook niet meer wat er gebeurt). Een euthanasieverklaring van de huisarts is dan vaak niet voldoende, omdat je zelf niet meer aan kan geven wat je op dat moment wil.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:24

Even een paar misverstanden.
'Mijn leven is van mij', dat klopt, en zelfmoord is gewoon toegestaan.

Recht op euthanasie is er niet in Nederland en hulp bij zelfdoding is in principe strafbaar.

Uiteraard heeft het wel charme om als je bijvoorbeeld een kennismakingsgesprek met een nieuwe huisarts hebt oid te informeren naar zijn/haar gevoelens mbt euthanasie.
Mijn oude vriendin die op haar 93ste eindelijk euthanasie kon krijgen moest eerst weg bij haar antroposofische huisarts (principieel tegen) en daarna weg bij huisarts 2 die haar was aanbevolen, maar die niet erg professioneel was mbt euthanasie.

'Vast laten leggen dat je geen euthanasie wil' is naar de letter van de wet overbodig.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:31

Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht.
Misschien dat ik dat wel gedaan zou hebben als op religie gebaseerde partijen de overhand zouden krijgen binnen onze volksvertegenwoordiging en regering.

Ik weet dat ik niet uitzichtloos en onmenselijk wil leiden. Maar over een euthanasie-(regelgeving) weet ik te weinig.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:47

Bij Alzheimer en aanverwante aandoeningen is het idd heel lastig en daar wordt links en rechts over gedebatteerd.
Meestal kun je rekenen op euthanasie als je op tijd bent met gesprekken met je huisarts (...bij Alzheimer kan de diagnose anno 2018 veel vroeger worden gesteld dan in 1975...)
en duidelijke criteria aanlevert: 'het verpleeghuis wil ik niet in', bijvoorbeeld. (Als incestvrouw elke dag door anderen gewassen worden, brrr.)

Ik heb zelf bij mijn nieuwe huisarts iets gezegd in de trant van:als Alzheimer mij net als mijn moeder en haar ouders in de greep krijgt, ik manlief niet meer herken en mijn logische verstand het verliest van mijn jeugdtrauma's. Dan wil ik echt dood. (Of beter: ik kan mij met geen mogelijkheid voorstellen dat die vorm van lijden aan jeugdtrauma leefbaar is. Alzheimer zelf is een degeneratie ziekte, herstel is tot op heden niet mogelijk.)

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:43

Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in die verklaringen.

Recent heeft de overbuurman een tia en hersenbloeding in 1 gehad, en daardoor kon hij niets meer, niet lopen niet praten, wist van het hele bestaan niets meer af, maar opende nog wel zijn ogen..
en ondanks zijn verklaring dat hij euthanasie wilde als hij in deze of een vergelijkbare situatie kwam (dat hij niets meer kan, nooit gaat kunnen, en als een kastplant moest leven. Wat nu het geval was) vonden de dokters hem nog te goed om te laten gaan, zijn familie heeft gevochten om er een eind aan te laten maken zoals het zijn wens was. Maar dat heeft tot niets geleid.. heel onmenselijk gegaan vind ik. En daarom geen vertrouwen er in. (Echter is dit niet het eerste geval dat ik zo heb meegemaakt)

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:45

anjali schreef:
Ik wil vanwege mijn geloof juist geen euthanasie en heb daarom een levenstestament laten maken bij de notaris.Echter schijnt het dat je het ook nog bij je huisarts moet laten vastleggen,daar ben ik nog niet aan toe gekomen.



Hoezo dan, je zal toch nooit geëuthanaseerd worden zomaar. Dat is alleen op eigen verzoek en na heel veel papierwerk en gedoe.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:53

Nee precies, er wordt je als gelovige niets opgelegd in deze.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:18

aMomentLT schreef:
Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in die verklaringen.

Recent heeft de overbuurman een tia en hersenbloeding in 1 gehad, en daardoor kon hij niets meer, niet lopen niet praten, wist van het hele bestaan niets meer af, maar opende nog wel zijn ogen..
en ondanks zijn verklaring dat hij euthanasie wilde als hij in deze of een vergelijkbare situatie kwam (dat hij niets meer kan, nooit gaat kunnen, en als een kastplant moest leven. Wat nu het geval was) vonden de dokters hem nog te goed om te laten gaan, zijn familie heeft gevochten om er een eind aan te laten maken zoals het zijn wens was. Maar dat heeft tot niets geleid.. heel onmenselijk gegaan vind ik. En daarom geen vertrouwen er in. (Echter is dit niet het eerste geval dat ik zo heb meegemaakt)



Wat een rotsituatie...!

Maar helderheid voor alles: recht op euthanasie bestaat niet - euthanasie staat gewoon in het wetboek van strafrecht.

Een combinatie van tia plus hersenbloeding is heel erg naar, maar in principe behandelbaar.
Binnen de grenzen van de euthanasiewetgeving geldt dat artsen de plicht tot behandeling hebben, tenzij de patiënt expliciet kan stellen hier geen prijs op te stellen. Dan gaat iemand naar huis of een hospice, krijgt zorg, pijnbestrijding en verder 'niets'.
Kan de patiënt niets expliciet maken en geldt de aandoening als behandelbaar, wordt er behandeld.

Het enige wat dit soort rampen kan voorkomen is: een non reanimatie verklaring "en de mazzel dat je die hersenbloeding krijgt in zoiets als huiselijke kring".
Belt je vrouw de ambulance vanwege de tia en komt er tijdens de ambulancerit een hersenbloeding bij - oj....

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:37

fokfanaat schreef:
anjali schreef:
Ik wil vanwege mijn geloof juist geen euthanasie en heb daarom een levenstestament laten maken bij de notaris.Echter schijnt het dat je het ook nog bij je huisarts moet laten vastleggen,daar ben ik nog niet aan toe gekomen.



Hoezo dan, je zal toch nooit geëuthanaseerd worden zomaar. Dat is alleen op eigen verzoek en na heel veel papierwerk en gedoe.

Maar mijn directe familieleden zijn van het geloof af en erg pro-euthanasie.En zij zouden degenen zijn die er wat over te zeggen zouden krijgen als ik wilsonbekwaam word. En ik bedoel ook passieve euthanasie,want dat wordt wel veel gedaan hoor,je wordt dan gewoon niet meer verzorgd,nog wel pijnstilling,maar je bent dan zo weg terwijl het nog niet nodig zou zijn.Soms gaat het ook om de erfenis,ja echt,ik heb al wat meegemaakt.Als je een hele fijne familie zou hebben dan zou dit allemaal niet nodig zijn,zo'n levenstestament kost ook weer honderden eoro's wat ik liever aan wat leuks had besteed.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:49

Het programma wat betreft de Levenseindekliniek, mijn tante is daar in beeld geweest en is ook in beeld gestorven. Zij had deze verklaring gemaakt en afgegeven toen zij nog 'helder' was. Zij had zware dementie. Echter … puntje bij paaltje wilde haar dokter niet toestemmen; ondanks de verklaring.

Ik heb het proces niet van dichtbij mee mogen maken. Maar het werd mij wel duidelijk dat je uiteindelijk alsnog de keus niet mag/kan maken en je dus uiteindelijk op zo'n manier bij een Levenseindekliniek terecht moet komen. Het blijft een 'ding'.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:51

anjali schreef:
fokfanaat schreef:
Hoezo dan, je zal toch nooit geëuthanaseerd worden zomaar. Dat is alleen op eigen verzoek en na heel veel papierwerk en gedoe.

Maar mijn directe familieleden zijn van het geloof af en erg pro-euthanasie.En zij zouden degenen zijn die er wat over te zeggen zouden krijgen als ik wilsonbekwaam word. En ik bedoel ook passieve euthanasie,want dat wordt wel veel gedaan hoor,je wordt dan gewoon niet meer verzorgd,nog wel pijnstilling,maar je bent dan zo weg terwijl het nog niet nodig zou zijn.Soms gaat het ook om de erfenis,ja echt,ik heb al wat meegemaakt.Als je een hele fijne familie zou hebben dan zou dit allemaal niet nodig zijn,zo'n levenstestament kost ook weer honderden eoro's wat ik liever aan wat leuks had besteed.


Heb jij wel enig idee waar je over praat?
Ik kan hier zo boos om worden, morfine en dormicum zijn geen euthanasie!! Het zorgt er alleen voor dat het lijden dragelijk is, ik heb als verpleegkundige al een hoop stervende patiënten gezien waaronder ook mensen die zich net als jij zo “aan het geloof vast houden”. (Bij overdosering van morfine en dormicum ga je inderdaad ook, maar dat ga je van een overdosis bloeddrukverlagers ook ;), met een juiste dosering versnelt het niet de dood!)
Ik kan hier een hele discussie met je aan gaan, maar daar hebben we beiden niks aan. Wat ik je wil meegeven is:
1. Het is gewoon mensontwaardig hoe die mensen liggen te creperen van de pijn en omdat ze geen morfine willen kunnen wij niks.
2. Morfine en dormicum is GEEN euthanasie, het is alleen ter comfort voor de stervende
3. Wat is god een slecht mens als je met pijn dood moet gaan, hij heeft ons immers ook morfine en dormicum gegeven toch ? ;)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:03

Annenas schreef:
anjali schreef:
Maar mijn directe familieleden zijn van het geloof af en erg pro-euthanasie.En zij zouden degenen zijn die er wat over te zeggen zouden krijgen als ik wilsonbekwaam word. En ik bedoel ook passieve euthanasie,want dat wordt wel veel gedaan hoor,je wordt dan gewoon niet meer verzorgd,nog wel pijnstilling,maar je bent dan zo weg terwijl het nog niet nodig zou zijn.Soms gaat het ook om de erfenis,ja echt,ik heb al wat meegemaakt.Als je een hele fijne familie zou hebben dan zou dit allemaal niet nodig zijn,zo'n levenstestament kost ook weer honderden eoro's wat ik liever aan wat leuks had besteed.


Heb jij wel enig idee waar je over praat?
Ik kan hier zo boos om worden, morfine en dormicum zijn geen euthanasie!! Het zorgt er alleen voor dat het lijden dragelijk is, ik heb als verpleegkundige al een hoop stervende patiënten gezien waaronder ook mensen die zich net als jij zo “aan het geloof vast houden”. (Bij overdosering van morfine en dormicum ga je inderdaad ook, maar dat ga je van een overdosis bloeddrukverlagers ook ;), met een juiste dosering versnelt het niet de dood!)
Ik kan hier een hele discussie met je aan gaan, maar daar hebben we beiden niks aan. Wat ik je wil meegeven is:
1. Het is gewoon mensontwaardig hoe die mensen liggen te creperen van de pijn en omdat ze geen morfine willen kunnen wij niks.
2. Morfine en dormicum is GEEN euthanasie, het is alleen ter comfort voor de stervende
3. Wat is god een slecht mens als je met pijn dood moet gaan, hij heeft ons immers ook morfine en dormicum gegeven toch ? ;)


Eens :=
Ik ben zelf ook christen en heb in een katholiek hospice gewerkt, maar wat een misverstanden over het levenseinde en euthanasie er bestaan onder christenen is wel schrikbarend.

Wij hebben echt heel vaak uitleg gegeven over het beleid en over de werking van morfine etc. En over het niet sneller overlijden door gebruik van morfine. Wat gewoon een feit is; je gaat niet eerder dood door morfine, wel prettiger.
FYI: morfine wordt ook gebruikt bij bv heftige rugpijn en die mensen sterven ook niet massaal eerder.

Een terminaal beleid gericht op comfort is absoluut bijbels te verantwoorden :j ik vind ook dat niemand pijnstilling onthouden mag worden op zijn sterfbed :n

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:11

Nee,nee!Ik ben absoluut niet tegen morfine,integendeel!Maar wel tegen het zog."versterven",dat is het onthouden van voedsel en vocht.Overigens is het wel degelijk zo dat bij oude patienten vaak niet meer behandeld wordt maar wel morfine gegeven-ik ben dus helemaal niet tegen die morfine maar wel tegen het verdere niet meer behandelen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:13

Annenas schreef:
Heb jij wel enig idee waar je over praat?
Ik kan hier zo boos om worden, morfine en dormicum zijn geen euthanasie!! Het zorgt er alleen voor dat het lijden dragelijk is, ik heb als verpleegkundige al een hoop stervende patiënten gezien waaronder ook mensen die zich net als jij zo “aan het geloof vast houden”. (Bij overdosering van morfine en dormicum ga je inderdaad ook, maar dat ga je van een overdosis bloeddrukverlagers ook , met een juiste dosering versnelt het niet de dood!)
Ik kan hier een hele discussie met je aan gaan, maar daar hebben we beiden niks aan. Wat ik je wil meegeven is:
1. Het is gewoon mensontwaardig hoe die mensen liggen te creperen van de pijn en omdat ze geen morfine willen kunnen wij niks.
2. Morfine en dormicum is GEEN euthanasie, het is alleen ter comfort voor de stervende
3. Wat is god een slecht mens als je met pijn dood moet gaan, hij heeft ons immers ook morfine en dormicum gegeven toch ?


Eens.
Ik ben wekelijks wel aanwezig bij mensen die morfine en dormicum krijgen. Dat heet palliatieve sedatie en dat gebeurd echt pas op het allerlaatst en is zeker GEEN euthanasie, ook geen passieve euthanasie.
Ik ben zo ontzettend blij dat dokters dit kunnen, mogen en willen geven.


anjali schreef:
En ik bedoel ook passieve euthanasie,want dat wordt wel veel gedaan hoor,je wordt dan gewoon niet meer verzorgd,nog wel pijnstilling

Ja, ze leggen je in een schuurtje en ze spuiten dat spul in en komen een week later weer eens kijken.
Kom op zeg, wat geloof je nou eigenlijk zelf.
De verzorging word juist enorm intensief als ze mensen voor hun comfort in slaap brengen, daar ga je niet dood aan maar zorg ervoor dat je niet als een aangeschoten hert ligt te kreperen, want geloof me dood gaan gaat doorgaans niet pijnloos.
De mensen die gesedeerd worden hebben doorgaans geen voedsel en vochtopname meer dus die zijn al bezig met versterven en het enige wat je doet is het lijden verzachten.
Zitten strenge regels aan hoor...

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:20

Palliatieve sedatie, tja, fijn dat het er is, tot je als familieleden te maken krijgt met een oude blijkbaar zwaar gelovige nachtverpleegster die het vertikte om aan te brengen. Zelfs toen de verzorgenden er om vroeger verdomde ze het. Ik heb gedreigd met aangifte bij de inspectie, toen kon het in één keer wel. Ik heb, mocht het zo ver komen dat ik of mijn man naar een verpleegtehuis moeten mijn eigen voorzorgsmaatregelen genomen. Want hoe goed je alles ook op papier hebt, op het moment dat je dementerend bent heb je gewoon niets meer in te brengen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:27

anjali schreef:
Maar mijn directe familieleden zijn van het geloof af en erg pro-euthanasie.En zij zouden degenen zijn die er wat over te zeggen zouden krijgen als ik wilsonbekwaam word. En ik bedoel ook passieve euthanasie,want dat wordt wel veel gedaan hoor,je wordt dan gewoon niet meer verzorgd,nog wel pijnstilling,maar je bent dan zo weg terwijl het nog niet nodig zou zijn.Soms gaat het ook om de erfenis,ja echt,ik heb al wat meegemaakt.Als je een hele fijne familie zou hebben dan zou dit allemaal niet nodig zijn,zo'n levenstestament kost ook weer honderden eoro's wat ik liever aan wat leuks had besteed.


Ik vind het persoonlijk jammer als mensen van hun geloof vallen, maar binnen bepaalde grenzen ben ik ook pro euthanasie.
Maar in de huidige wet geldt: de artsen beslissen. Daarbij moet met de patiënt worden gesproken en mag de familie worden geraadpleegd, maar de mening van de familie geeft geen doorslag.

Bedoel je met 'passieve euthanasie' wat officieel 'palliatieve sedatie' heet...?
Zo nee: dan horen de verslagen van wat jij hebt meegemaakt bij de inspectie thuis.

In de normale gang van zaken bij palliatieve sedatie wordt de patiënt wel degelijk verzorgd ('care'in plaatselijk jargon ipv 'cure') inclusief pijnstilling en sterft de patiënt aan de ziekte.
Doorgaans wordt het toegepast als behandeling plat gezegd geen redelijk doel meer dient maar neerkomt op een doodziek mens 'koste wat het kost' in leven houden.

Ik heb alle begrip voor hen die dit soort beslissingen verschrikkelijk moeilijk vinden.
Het perfecte moment bestaat niet en iedere grens die je trekt heeft iets willekeurigs.
Ik heb als christen behoorlijk veel problemen met geloofsgenoten die om een (wellicht begrijpelijke) reden kiezen voor letterlijk het bittere einde (delier, verstikking, pijn, angst - doe mij maar barmhartigheid).

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:28

bigone schreef:
Palliatieve sedatie, tja, fijn dat het er is, tot je als familieleden te maken krijgt met een oude blijkbaar zwaar gelovige nachtverpleegster die het vertikte om aan te brengen. Zelfs toen de verzorgenden er om vroeger verdomde ze het. Ik heb gedreigd met aangifte bij de inspectie, toen kon het in één keer wel. Ik heb, mocht het zo ver komen dat ik of mijn man naar een verpleegtehuis moeten mijn eigen voorzorgsmaatregelen genomen. Want hoe goed je alles ook op papier hebt, op het moment dat je dementerend bent heb je gewoon niets meer in te brengen.


Eens.
Maar je kan ook als familie zelf de HAP bellen midden in de nacht he, maar het blijft vreselijk om dat te moeten doen en te moeten knokken om je eigen familie onder zeil te krijgen.

meremeer
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:31

Er zitten een hele hoop regels aan inderdaad en ik als arts in opleiding vind het ook nog steeds heel krom soms. Het beste kan je hier inderdaad wel nu al over in gesprek met je huisarts, ze houden namelijk ook rekening met of het al een langer staand idee is. Het mag eigenlijk geen bevlieging ging want dan stemmen ze er zelden mee in, maar als je het al een aantal keer kenbaar hebt gemaakt aan familie, vrienden en de huisarts heeft documentatie van het gesprek heb je al veel meer poten om op te staan. Ook is het belangrijk dat je het daarna eens in de zoveel tijd update, zodat duidelijk is dat het een blijvend ding is. Ze kunnen het namelijk afwijzen op grond van dat ze denken dat door een verandering in je situatie er voor zorgt dat je toch wilt blijven leven.
Zeker goed idee daarom om het nu al te bespreken, dat vergroot de kans dat je het daadwerkelijk door kan zetten mocht het ooit nodig zijn, maar daar hoop je natuurlijk voorlopig nog niet op!

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:31

Euthanasieverklaring klinkt leuk.
Maar ik geloof er niet meer in.

Schoonvader had een euthanasieverklaring, uitgezaaide kanker.
Toen hij dood wilde was hij te verward en kon het niet meer toegepast worden.
Gelukkig wilde de huisarts hem wel in slaap brengen.
Hij is gestorven voor hij in slaap gebracht werd.
Maar die laatste dagen waren heel naar voor hem en voor ons.