Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiindsaYxX
Berichten: 551
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Halsteren (bergen op zoom) (noord brabant)

Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 10:45

Momenteel woon ik bij mijn ouders.
Nu hebben zij een stacaravan, waarin ik wil gaan wonen. Je mag altijd op die camping, maar kunt er niet inschrijven.
Momenteel heb ik een wia uitkering (lang verhaal). Maar hiervan kan ik niet op mezelf wonen.
Als ik ergens anders (ouders van vriendin bvb) ingeschreven sta, worden deze personen dan meegeteld in mijn inkomen, of ben ik dan voor de wet wel "uitwonend".
Verdere info voor reden oid via pm.

Groetjes

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:50

Heb je een toeslag op je WIA?

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:52

Waarom zou je voor de wet ''uitwonend'' willen zijn als je dat helemaal niet bent?

Ik denk dat het wel lastiger is om je in te schrijven bij een bekende. Als zij boven een grens verdienen denk ik dat je uitkering weg valt. Daarnaast zou het voor hun ook nadeliger kunnen uitpakken als ze bepaalde toeslagen ontvangen.

Ik zou me er persoonlijk niet aan wagen. Mochten ze een controle uitvoeren heb je kans dat je uitkering helemaal vervalt.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:56

Hun inkomen wordt dan meegerekend in jouw uitkering. Logisch ook, want jullie vormen samen een huishouden.

Als je je ergens inschrijft moet er ook gecontroleerd kunnen worden of je er echt woont. Dat houdt in dat je er een bed moet hebben, toiletspullen en kleding.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:58

Mensen het gaat hier om een WIA uitkering, niet om een bijstandsuitkering. WIA wordt heel anders berekend en gekort en gehandhaafd.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:07

Google eens op kostendelersnorm. Weet niet hoe het gaat als je wia hebt maar wel met bijstand en vanaf volgend jaar Wajong

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:13

Somebitch schreef:
Mensen het gaat hier om een WIA uitkering, niet om een bijstandsuitkering. WIA wordt heel anders berekend en gekort en gehandhaafd.

Zeker maar als je met anderen in 1 huis woont telt het wel op bij de inkomens van de anderen. En dat kan gevolgen hebben voor de toeslagen die jij en/of de anderen krijgen. Of belastingen die betaald moeten worden. Kostendelersnorm e.d. zijn hier inderdaad niet van toepassing. Kortom, ik zou me er ook niet aan wagen.

Wat mogelijk ook een oplossing is, is dat je wel op jezelf gaat en dat je WIA dan aangevuld gaat worden tot de bijstandsnorm door de gemeente. Bijstand dus. Dan kun je wel op jezelf wonen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:24

Voor toeslagen vanuit de Belastingdienst of een toeslag op je WIA wel ja. Maar er spreekt hier iemand over dan vervalt je hele uitkering, of hun inkomen heeft inderdaad gevolgen voor je uitkering. Dat ligt er maar net aan of er wel of geen TW is op je WIA uitkering.

Lijkt me handig dat mensen reageren die er ook echt verstand van hebben dan de TS onnodig bang te gaan maken.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:36

Citaat:
Ik ontvang een WW-, WAO-, of WIA-uitkering:
Voor uw WW-, WAO- of WIA-uitkering heeft samenwonen geen financiële gevolgen. Alleen als u een toeslag op een van deze uitkeringen ontvangt, dan telt uw gezinsituatie weer wel mee. Dat kan betekenen dat de aanvulling op uw uitkering vanuit de Toeslagenwet geheel of gedeeltelijk komt te vervallen.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... amenwonen/

Je blijft je basis uitkering krijgen, maar misschien geen toeslag meer op je uitkering. Het kan ook gevolgen hebben voor de mensen waar je je inschrijft, dat zij geen toeslagen meer krijgen (huur- en zorgtoeslag bijvoorbeeld).
Laatst bijgewerkt door Eilish op 31-05-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:38

Eilish schreef:
Citaat:
Ik ontvang een WW-, WAO-, of WIA-uitkering:
Voor uw WW-, WAO- of WIA-uitkering heeft samenwonen geen financiële gevolgen. Alleen als u een toeslag op een van deze uitkeringen ontvangt, dan telt uw gezinsituatie weer wel mee. Dat kan betekenen dat de aanvulling op uw uitkering vanuit de Toeslagenwet geheel of gedeeltelijk komt te vervallen.


https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... amenwonen/



Het enige juiste antwoord!

Dus TS, heb je zorg/huurtoeslag etc?
Of hebben die mensen waar je je wil inschrijven zo'n toeslag?

Edit: en waarom kan je niet op jezelf wonen? Of is je WIA lager dan bijstand?

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:43

Hier kan je meer lezen over de toeslag op je uitkering van het uwv:
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... index.aspx

Mocht het minder zijn dan het sociaal minimum, dan kan je bij de gemeente aanvullende bijstand vragen, zoals Lughnassadh zegt. Zo kan je misschien toch op de reguliere manier op jezelf wonen. Maar heb je waarschijnlijk wel een huurwoning in de sociale sector nodig.

hartjeDaan
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-09
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:07

Je kunt het beste even contact op nemen met de gemeente. Misschien dat je een briefadres kunt krijgen op de camping, ouders of ouders van vriendin. Dit heeft geen gevolgen voor je uitkering. Een briefadres wordt meestal voor drie maanden afgegeven, als is dit soms mogelijk voor langere tijd.

XxLiindsaYxX
Berichten: 551
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Halsteren (bergen op zoom) (noord brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:11

Als ik ga wonen waar ik wkl wonen ben ik uitwonend, maar kan me daar niet inschrijvwn
Aight schreef:
Waarom zou je voor de wet ''uitwonend'' willen zijn als je dat helemaal niet bent?

Ik denk dat het wel lastiger is om je in te schrijven bij een bekende. Als zij boven een grens verdienen denk ik dat je uitkering weg valt. Daarnaast zou het voor hun ook nadeliger kunnen uitpakken als ze bepaalde toeslagen ontvangen.

Ik zou me er persoonlijk niet aan wagen. Mochten ze een controle uitvoeren heb je kans dat je uitkering helemaal vervalt.

XxLiindsaYxX
Berichten: 551
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Halsteren (bergen op zoom) (noord brabant)

Re: Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:14

Bedankt allemaal.
Op mijn wia heb ik geen toeslag omdat ik niet uitwonend ben.
Wel heb ik zorg toeslag.

Ik wil gaan wonen op een camping waar je 365 dagen p jaar mag zijn, maar je niet kan inschrijven.
Maar moet uiteraard wel de huur en boodschappen kunnen betalen, en met dat geld war ik nu heb gaat dat niet.

De mensen waar ik me wil inschrijven, hebben allemaal een koophuis en Geen verdere toeslagen. Voor hun zal et denk ik weinig veranderen. Maar vraag me af hoe dit bij mij zit

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:22

XxLiindsaYxX schreef:
Ik wil gaan wonen op een camping waar je 365 dagen p jaar mag zijn, maar je niet kan inschrijven.

Dat kan dus niet. Je kunt er wel permanent verblijven, maar alleen als je al ergens anders woont.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:24

Voor je WIA uitkering heeft dat dan iniedergeval geen gevolgen, die zal even hoog blijven als hoe hij nu is ;) Je moet alleen wel even apart je verblijfsadres doorgeven aan het UWV

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:26

XxLiindsaYxX schreef:
Bedankt allemaal.


De mensen waar ik me wil inschrijven, hebben allemaal een koophuis en Geen verdere toeslagen. Voor hun zal et denk ik weinig veranderen. Maar vraag me af hoe dit bij mij zit

Jij raakt dan je toeslagen kwijt want je gaat een gezamenlijk huishouden voeren zoals dat dan heet. Ondanks dat je er niet woont. Overigens vraag ik me af of dat mag. Je alleen ergens op een adres inschrijven en er niet wonen. Ik zou dat ook even checken bij het UWV. Want voor zover ik weet moet je ook echt wonen op dat adres, ook voor een wia-uitkering.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:27

Ik werk bij het UWV, maar mag gewoon hoor ;) Als ze het maar netjes doorgeeft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:30

Je wil eigenlijk iets doen, wat officieel niet mag, dus het is niet verstandig dat hier zo te vragen.

Maar het gebeurt ontzettend veel. Wij wonen in Ermelo in een woonhuis, maar de parken zitten hier vol. Mensen werken, ontvangen uitkeringen etc en staan dan bij familie ingeschreven, want je moet officieel ergens anders wonen.
Er zijn wel huisjes waar wel een woonbestemming op is gekomen, maar daar zijn veel regels voor. Ook zijn er tijdelijke mogelijkheden tussen verkoop en aankoop van een huis bijv. Maar ook de campings waar mensen 365 dagen pj wonen, willen dat niet officieel hebben. Ogen worden gesloten, omdat er woningnood is.

Je kan ook een woonadres kopen/huren, maar dat kost geld.

Sowieso kun je je nergens inschrijven, als de mensen dat niet goed vinden. Dus je zal mensen moeten vinden die het goed vinden en er geen last van ondervinden. Niet alleen toeslagen, maar er zijn meer dingen zoals gemeentebelasting, heffingen etc die aantal bewoners tellen. Je zal mensen dan iets moeten betalen, denk ik.

Als instanties voor je langskomen of er is controle, moeten de mensen wel kunnen laten zien waar jij slaapt, je tandenborstel, kleding etc hebt. Controles kunnen gedaan worden, want voor hetzelfde geld, zit je in het buitenland of ben je zwart aan het werk etc etc

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:43

Wat denk je van gewoon daar uitkeringsinstantie bellen en hun deze vraag voorleggen.

Heb je duidelijk antwoord.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:49

XxLiindsaYxX schreef:
Bedankt allemaal.
Op mijn wia heb ik geen toeslag omdat ik niet uitwonend ben.
Wel heb ik zorg toeslag.

Ik wil gaan wonen op een camping waar je 365 dagen p jaar mag zijn, maar je niet kan inschrijven.
Maar moet uiteraard wel de huur en boodschappen kunnen betalen, en met dat geld war ik nu heb gaat dat niet.

De mensen waar ik me wil inschrijven, hebben allemaal een koophuis en Geen verdere toeslagen. Voor hun zal et denk ik weinig veranderen. Maar vraag me af hoe dit bij mij zit

Dat is frauderen, want je mag je alleen inschrijven waar je daadwerkelijk woont. De vraag is of je dat moet willen.


Mando schreef:
Wat denk je van gewoon daar uitkeringsinstantie bellen en hun deze vraag voorleggen.

Heb je duidelijk antwoord.

De uitkeringsinstantie gaat daar niet over.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Wie weet hier meer van.. inschrijf adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:37

Ze krijgt toch een wia dan kan je daar toch vragen wat de eisen zijn en wat wel en niet mag.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:40

Mando schreef:
Ze krijgt toch een wia dan kan je daar toch vragen wat de eisen zijn en wat wel en niet mag.

Zoals eerder al is aangegeven, gaan uitkeringsinstanties helemaal niet over de vraag of je adresfraude mag plegen. Die kunnen hooguit bepalen wanneer ze adresfraude wel en wanneer niet als uitkeringsfraude beschouwen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:29

Mando schreef:
Ze krijgt toch een wia dan kan je daar toch vragen wat de eisen zijn en wat wel en niet mag.

Nee, niet als het gaat om woon-/adresfraude. Zijn echt heel verschillende dingen.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:40

Waarom vraag je niet gewoon advies bij de gemeente waar de camping is. Wij hebben 2½ jaar op een camping gewoond, waar we ons volgens de parkbeheerder niet mochten inschrijven. Onze oude gemeente heeft aan de gemeente waar de camping was doorgegeven dat wij daar woonden.
Brief van de "nieuwe" gemeente gekregen, met de "uitnodigingsbrief" naar de gemeente gegaan, verhaal uitgelegd dat wij daar woonden maar niet van de parkbeheerder ons daar mochten inschrijven. Antwoord van de gemeente was ja het mag eigenlijk niet maar je bent verplicht om een inschrijf/ woonadres te hebben. De gemeente gedoogd het, betreffende medewerker trok een la open waar een map in lag met 4 A4tjes met mensen die allemaal officieel op de camping woonden..
Nooit geen problemen gehad..