Wat te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 22:27

Hoi!
Geen flauw idee of dit hier moet, sorry als het fout staat.

Ik zit met een dilemma. Eerst even de huidige situatie:

Momenteel heb ik een eigen pony. Hij is 22 jaar oud (voelt zich nog heel jong, fit en heeft veel energie) en ong 1,45 groot. Hij kan alleen dressuur. Ik heb hem nu anderhalf jaar, en daarvoor verzorgde ik hem al heel lang. Mijn band met hem is immens groot en we vertrouwen elkaar blindelings.

Ik ben ong 1,72. Ik ben nu wel echt te groot voor mijn pony geworden. Hij is nog te fit (vind ik) om hem met pensioen te doen. Ik zou natuurlijk evt een bijrijder kunnen zoeken. Ik rijdt min 2 keer in de week paarden van anderen, dus paarden ben ik gewend en vind ik ook fijner. Ik hou van een uitdaging, en ben nooit bang. Ik zit heel stevig en goed. Mijn hart ligt bij springen, dit doe ik dan ook vaak op andere paarden.

Ik heb dus eigenlijk geen echt rijpaard/ pony meer.

Nu heb ik zojuist op een paard van iemand anders gereden die te koop staat. Het is een 6 jarige ruin (ik heb ervaring met jonge paarden) van ruim 1,75. Hij kan redelijk goed springen (B, L parcours, nog niet uitgebracht want is pas laat ingereden). Het was eigenlijk alleen te bedoeling om hem laten wennen aan een andere ruiter. Hij kan best onstuimig, sterk en wild zijn maar dit vind ik niet erg en zie ik alleen maar als een uitdaging.

Eigenlijk zou ik hem dus maar voor 1 keer rijden. Maar het klikte zó goed, het voelde gelijk goed en dit heb ik nog nooit gevoeld. Het was zeker geen opstappen en wegrijden, maar het voelde on geweldig. Dit is een paard die voor mij perfect zou zijn.

Dit zou dus hét perfecte paard zijn om te kopen. Maar, dan moet mijn pony weg, en die betekend eigenlijk alles voor me. Hij is mijn leven. Ik kan het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen.

Nu is mijn vraag, wat denken jullie dat het slimste is om te doen?


Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:54

Denk je dat er iemand is die een 22 jarige koopt? Je hebt je pony 1,5 jaar gelden welbewust gekocht op grond van de grote band, terwijl je toen wist dat hij niet kon springen en dat hij klein is en je nog zou groeien.

Leer je pony vrijheidsdressuur, of lange lijnen. Kijk of je hem voor de kar kan beleren. Ga wat anders met hem doen dan rijden.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:03

Ik snap je gevoel. Maar eerlijk, ik zou het niet doen en ik spreek uit eigen ervaring.

Ik heb weliswaar gekozen om mijn pony van destijds 23 weg te geven omdat ik ging studeren. Maar daar is niks goeds uit gekomen. Ik had nog een jaartje langer mijn dressuurpaard om mee te rijden voor die ook werd verkocht omdat ik ging studeren. De hele tijd voelde ik mij schuldig tegenover mijn pony.

Ze zou zogenaamd zijn ingeslapen en er ging geen dag voorbij dat ik vond dat het de grootste fout in mijn leven was om haar weg te geven. Gelukkig bleek ze niet te zijn ingeslapen (lang verhaal) en heb ik haar nu weer terug.

Ik denk dat je gevoel klopt en je de pony het beste kan houden en daarbij misschien een bijrijdpaard zoeken voor jezelf en een bijrijder voor je pony.

Echt waar, volg je gevoel. Want mijn gevoel zei dat ik het niet moest doen en er kwam alleen maar ellende toen ik tegen mijn gevoel in ging.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 23:07

Ja, dit zie ik in mijn omgeving nog vaak zat gebeuren dat een oudere pony verkocht wordt. Hij kan vrijheidsdressuur, lange lijnen, grondwerk etc maar hier maak ik hem eigenlijk niet echt heel gelukkig mee. Voor de kar wil ik niet, puur omdat ik hier zelf echt helemaal niks aan vind.

Mijn gevoel is dus in dubio. Als mijn pony al weg zou gaan, zou hij sowieso in de buurt blijven bij bekenden. Maar ergens kan ik het niet. Maar aan de andere kant staat nu wel mijn droompaard voor mijn neus.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:29

Hmmm, je droompony inruilen voor je droompaard ... Hoe oud ben jezelf? \er zijn echt wel ruiters ook van 1.72 cm die op een Dpony blijven en kunnen rijden.

''Droompaard'' wat je een keer hebt gereden en je zegt het zelf al... bij je oude en dus afgeschreven pony heb je geen uitdaging meer en bij dit paard blijkbaar wel. Directe klik met een keer rijden.

Ik zou zeggen, pony eruit, paard erin. Waarom zo moeilijk doen?

Als in ...

> dus je blijft dan zelf eigenaar van je pony maar die kan best op een ander adres nog kindjes happy maken en houden. Wel blijf je zelf verantwoordelijk! Anders kan je hem net zo goed gelijk ergens op een weide zetten of wegbrengen voor de worst. Jouw eigen verantwoordelijkheid, dus ook zelf oplossen.

Lees: merendeel van deals van 22 jarige pony's of paarden loopt vaak minder goed af. Dat weet je nu, dat kan je incalculeren. Neem je verantwoordelijkheid als eigenaar. En niet omdat pony oud is en niet meer bij je wensen en doelen past, afschrijven zonder verantwoordelijkheid over de buhne. Ook bij bekenden is dat geen garantie. Ander huiszoeken prima, wel zelf eigenaar blijven. Succes.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 23:32

Ik ben nu 15, en nog volop in de groei. Ik ben er wle echt te groot voor, ik kan hulpen minder fijn geven en pony geeft aan het niet meer fijn te vinden. Het is zeker niet dat ik mijn pony zomaar wil afschrijven, daarvoor hou ik veel te veel van hem. Bedoel je hem soort van in bruikleen zetten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:40

Als je er mee kunt leven dat de pony zeer ellendig terecht komt en tot zijn dood bv zware strandritten oid bij een manege moet lopen, dan zeg ik doen! De kans dat een oude pony goed terecht komt lijkt helaas kleiner te zijn dan de kans dat hij slecht terecht komt.

Daarom loopt onze oude pony nu lekker voor de kar. Soms nemen we gezellig vrienden mee. We genieten enorm van haar op deze manier. En van het feit dat ze elke dag van haar leven geniet ipv ergens weg te kwijnen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:42

Mijn eerste gedachte is, hoe dacht je er 1,5 jaar geleden over? Toen wist je toch ook al wel dat je er te groot voor zou worden? (Wat ik overigens nog prima vind passen)
Wat als je toekomstige paard ook toch niet geschikt blijkt?
Kun je het aan om je pony te verkopen met nul zekerheid over hoe en wat daarna voor het beestje?

Karaat_the_newforest op Instagram

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 00:06

Een pony van deze leeftijd komt zelden goed terecht dat zie je nu met jezelf ook. Na 1,5 jaar ben je er op uitgekeken en is hij te oud en wil je er liever vanaf. Als je hem verkoopt is de kans erg groot dat hij van hand tot hand gaat omdat als hij te oud wordt om te werken of teveel gaat kosten en toch weer weggaat. Ook bij bekenden. Ik zou zelf zo'n oude pony niet meer verhandelen maar blijkbaar is je keuze al gemaakt anders zou je dit topic niet openen neem ik aan? Wat vinden je ouders hier van? Die zijn ook bereid om de oude zo vlug alweer in te ruilen voor nieuwe? Ik vind 1.72 helemaal niet te lang voor een grote D pony. Maar je zoekt duidelijk een reden om met het paard verder te gaan. Dus ik zou het overleggen met je ouders, die zullen dit allemaal moeten financieren.

Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 00:55

Zet je pony te koop en ga vooral op je gevoel af bij de kopers. Heb je een goed gevoel, laat ze erop rijden zeg niks en kijk hoe ze ermee om gaan. Als alles klopt en ze ook niet gaan mieren op de prijs, ach waarom niet als de pony goed terecht komt! Natuurlijk ook niet de hoofdprijs willen hebben, gewoon een redelijke prijs voor deze oude pony.

Spijt kun je altijd krijgen, dat is nou eenmaal het risico. Doorgaan met de pony terwijl je nu droomt van een ander is wellicht ook niet leuk voor de pony, en levert wellicht onnodige frustraties op.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 01:28

De pony is je alles, je leven....
Dat is het antwoord, wat is jouw leven waard? :+

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

cobiie

Berichten: 7298
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 05:44

Je zegt dat je pony in de buurt bij bekenden zou blijven. Als dat betekent dat die de pony als leerpony willen voor hun jonge kinderen lijkt het mij niet verkeerd om hem daar aan uit te lenen/verkopen.
Willen deze mensen hem wel tot zijn dood houden?
Maak een afspraak dat je op de hoogte gesteld wilt worden mochten hun hem toch na een tijdje nog kwijt. Dan kan je altijd nog kijken of je hem tzt nog terug wilt.
Maar wanneer je je zeggenschap over het dier uit handen geeft loop je zeker het risico dat die niet al te lekker te recht kan komen.
Wat was de reden dat je hem 1,5 jaar geleden zelf gekocht hebt? Zijn die redenen er nog maar is het nieuwtje er een beetje af?

Probeer het andere paard eerst nog een aantal keer uit. Die is nieuw, geeft je nieuwe dromen waardoor je er mogelijk door een roze bril naar kijkt.
Laat het paard ook goed keuren, wie weet komt hij niet eens door de keuring heen.

[o]

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 06:51

Wat zeggen je ouders ervan?

siskeh
Berichten: 8674
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:14

Bedenkt ook dat je pony kan aangeven dat hij het niet prettig vind omdat er iets niet meer zo lekker zit, door zijn lijf/zadel e.d. je linkt het in je verhaal aan je lengte, maar dat hoeft niet.
Afhankelijk van het type pony zou het ook nog goed moeten kunnen, met erge smalle pony's misschien niet.
Maar ik rij met 1,77 ook op een 1,40 pony

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:42

Leer de consequenties van je keuzes aanvaarden.

Als je wilt springen zou ik een bijrijdpaard adviseren en verder zorgen dat je oude vertrouwde pony geen wegwerpartikel wordt omdat de kleur uit de mode is, euhhh omdat ie niet meer kan springen

Rockes <3


N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:46

Ow , wat sneu voor de pony ..
Geloof dat het rijden boven de liefde gaat , en juist omdat je dit van te voren wist is dit niet zo eerlijk tegenover je pony ..

Als je mijn dochter zou zijn dan zou ik zeggen dat het kiezen en nemen van een pony een hele grote verantwoording is en je toen wist waar je aan begon ..
Eraan beginnen is het verhaal afmaken ..
Dát is echte liefde!

Ga dat andere paard verzorgen en rijden maar je pony gaat niet weg ..
Als de pony zijn leven geleefd heeft bij jou dan is het vroeg genoeg om verder te kijken voor een ander paard ..

Het is jammer maar als ouder zijnde zou ik hier zeker niet in meegaan ..

Zou nog maar eens heel goed nadenken , zoals de bokkers hierboven allemaal al zeggen .... je oude pony heeft bar weinig kans op een fijn leven als jij hem wegdoet ..

Ik hoop van harte dat je verstandig zult zijn in je keuze , zorg ervoor dat je later trots op jezelf kan zijn omdat je de juiste keuze hebt gemaakt en de pony een goed en veilig leven heb gegeven

Succes !

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 08:11

Saskia9: anderhalf jaar geleden hebben mijn ouders mijn pony als verrassing voor me gekocht, omdat hij te koop werd gezet toen ik hem nog als verzorging had. Toen was ik nog echt best wel heel klein, en we hadden niet verwacht dat ik nog zo veel zou groeien.
Paardenfann4: het is zeker niet dat ik er op uitgekeken ben. Dan had ik hem wel meteen weg gedaan. Maar het past gewoon echt niet meer, en ik maak hem niet gelukkig met veel op de wei staan en een beetje grondwerk ed. Nogmaals, ik wil mijn pony niet zomaar inruilen.
Santi: dat is inderdaad een beetje hoe mijn omgeving erover denkt. Maar mijn band met hem is zo groot, dat ik het niet kan om het weg te doen. Maar aan de andere kant; hij past niet bij mijn ambities en ik pas er niet meer op.
Cobiie: deze mensen zijn al een tijdje opzoek (dit weten wij ook al een tijd) naar een leerling voor hun kinderen. Mijn pony is succesvol m gestart, en kent dus ook veel knopjes. Hun zouden hem dan wel heel lang willen houden voor zover ik weet.
Speirs: mijn ouders zeggen dat het mijn eigen keus is, en ik er maar eens goed over moet denken. Het geld is er voor 1 paard, maar een paard en een pony wordt iets te veel of mijn pony moet naar een andere goedkope stal maar dat is wel weer ver weg.
Siskeh: met zijn lijf, zadel ed is alles in orde. Ik zit hem gewoon echt in de weg, ik heb ook in verhouding lange benen. Hij is een Nederlandse rijpony met Arabisch bloed.
Rocamor: ik beschouw hem ook zeker niet als een wegwerpvoorwerp, dat zou wat zijn zeg. Ik wil alleen wel mijn dromen en ambities najagen, en mijn pony heeft nooit kunnen springen.
N4N4: rijden gaat bij mij zeker niet boven liefde, maar ik wil mijn pony wel gelukkig maken. Ik wist van te voren niet eens dat ik hem überhaupt zou krijgen, en ook totaal niet dat ik zo groot zou worden. Dat andere paard staat wel nu te koop, en moet sowieso weg. Wat bedoel je met ‘als zijn pony zijn leven heeft geleefd bij jou dan is het vroeg genoeg om verder te kijken voor een ander paard? Dankjewel!

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:18

Ehm, misschien zeg ik iets raars, maar waarom verlease je je pony dan niet aan die mensen? Dan blijf jij gewoon de eigenaar, maar zij mogen dan rijden en betalen dan voer en zo. Dan kan je gewoon de vinger aan de pols houden dat de pony niet gedumpt wordt. Dan kan jij het paard kopen en daarmee verder gaan.

Ok, ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn oudje gewoon kon houden, (tot hij naar de paardenhemel ging) en een andere pony erbij kon nemen. Maar dat kan kostentechnisch niet bij iedereen.

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:23

Ik zou eens gaan praten met die mensen die een pony zoeken, misschien kan hij daar in bruikleen..of je verkoopt hem. {of na een tijdje pas} Als dat wel goed klikt en zij hebben er veel plezier van en de pony staat daar goed...verkopen is en blijft inderdaad wel altijd een risico.

Het is goed dat je in ziet dat je er niet meer op past en ik snap je dilemma ook.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:28

Een dier van 22 verkopen zou ik nooit doen. Als je geeft om het dier houd je hem of breng je hem naar de slacht. Dat laatste klinkt zielig maar dan weet je zeker dat het dier niet in de handel terecht komt. Dat zou je jezelf nooit vergeven gok ik zo..

Want houd er rekening mee dat een pony zo 35 kan worden, wil je nog 17 jaar wachten?

En wat betreft 'mensen die hem nooit meer weg zouden doen' zo dacht jij er een paar jaar geleden vast ook over.. Zo zie je maar hoe snel mensen van mening kunnen veranderen!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:37

Ts is 15, die kan ik het niet zozeer kwalijk nemen.
Maar dat je als ouder een pony van 20 aanschaft als een soort wegwerpartikel dat na 1.5 jaar weer weg mag, kan ik met mijn pet niet bij. :7
Goed voorbeeld voor je kind ook.

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:45

Een pony van 22 kan makkelijk nog 10 jaar bereden en gebruikt worden..(pony's worden vaak ouder) wat moet TS met een pony waar ze weinig meer mee kan?

Als de pony verder gezond is zijn er heus wel andere fijne eigenaren voor te vinden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:49

Vriendin van me kocht een 25 jarige leermeester voor haar kinderen.... Ik vind verkopen verschrikkelijk moeilijk, maar proberen kan. En als hij braaf is, gaat er een kindje erg blij mee zijn

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:51

Rocamor schreef:
Leer de consequenties van je keuzes aanvaarden.

Als je wilt springen zou ik een bijrijdpaard adviseren en verder zorgen dat je oude vertrouwde pony geen wegwerpartikel wordt omdat de kleur uit de mode is, euhhh omdat ie niet meer kan springen



Zo dan.... TS denkt er over na en is helemaal niet van plan,haar pony even te dumpen of om te ruilen.

Lucilofty
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-05-18

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:16

Kan je hem niet blijven verzorgen? Ik denk dat als je het hem weg doet het gemist erg groot is en je spijt er van krijgt. Zeker gezien de prachtige band die je beschrijft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chanelle14, Donnatella, Esther, FCSA, Felixity, Groetje, Miriam91, Mo_Noah, Pellelilly, Thrive en 81 bezoekers