Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:49

Een stille meelezer hier, super interessant topic!

Ik vind Zorro nu al wel beter als in die eerste filmpjes. Beter tempo, ik zie meer overgangen, meer activiteit, meer expressie.

Ik denk dat die terugwerkende hand erger lijkt dan het misschien is, omdat je je handen ook vrij veel terug houd. Als je een ophouding maakt zitten je ellebogen gelijk achter je rug zeg maar, als je snapt wat ik bedoel. Ik weet niet precies of dit verkeerd is, maar ik denk dat het daardoor wel meer lijkt alsof je hand heel veel terugwerkt.

Met een wat loperig paard is het natuurlijk ook niet gelijk mogelijk om helemaal naar je hand toe te rijden, maar ik vind dat je heel goed op weg bent. Door meer overgangen te rijden krijg je meer controle over het tempo, en Zorro wordt er actiever van, blijft meer naar voren denken. Probeer die overgangen zo veel mogelijk op je zit te rijden, zodat je uiteindelijk je handen daarvoor niet meer hoeft te gebruiken. Dan wordt het een stuk makkelijker om echt naar je hand toe te rijden als je alleen je zit nodig heb om op te vangen.

Ik zou hm ook nog wat scherper aan het been willen zien. Met name linksom lijkt het alsof ze wat aan je been plakt. Daarnaast maakt het het beeld ook wat rustiger als jij niet elke pas meer been hoef te geven, en het is voor je paard ook duidelijker.

Maar goed, je bent op de goede weg, super dat je zo je proces wilt delen en zo positief op alle reacties reageert!


mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 08:30

Dank weer allemaal. Nooit verwacht zoveel volgers en dat het zo zou blijven lopen. :=

Ga inderdaad zo maar eena verder. Maar wel heel goed in de gaten houden dat hij niet in de stress schiet. Dat is nogal een dingetje van hem. :=

Wou volgende keer eens kijken of ik teugels wat korter kan pakken en dan hand meer naaf voren.
Linkerbeen heb ik al tijdje last van. Weet nou niet of hij daar zoo slecht naar reageert if dat mijn been zwakker is dan rechts door ziekte. Aan andere kant moeten ze gewoon luisteren. ~~}>

Ook zit ik te twijfelen over het zadel bij Zorro. Nog verder ophogen aan de achterkant? Nog steeds het idee niet in het diepste punt te zitten. :wow:

Filmpje zien de beelden er interessant uit, vast ook fijne tekstven uitleg. Lig nu nog zonder CI in bed, dus ben nog ff doof. Gok ook in het buitenlands?


Trouwens gisteren GP gekeken. En voor mijn gevoel weinig voorbeelden gezien van hoe het dan zou moeten? Weggedruktte ruggen, achteroverhangende ruiters vol aan de teugels. Uitgestrekte gangen vol de grond in en toch bleven de punten komen. Daar raak je wel wat verward van. :o :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:58

Nee, de GP is inderdaad vreemd genoeg niet waar je je voorbeelden moet zoeken :+

Dat filmpje dat geplaatst is, is zeker interessant zeg! Is in het Engels ja.
Als je het aandurft, ben ik ook wel heel benieuwd naar beeldmateriaal met een andere hoofd-/halshouding.

Veel plezier met rijden, want paardrijden moet natuurlijk vooral ook leuk blijven :j

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 09:00

Ik moet ook steeds filmer lief aankijken en die vind sommige dingen onzin om te filmen. Maar zal eens kijken hoe ver ik kom. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:01

Nee, de gp ben ik als voorbeeld als jaaaaren afgehaakt :')
Dan kijk ik liever naar de ruiters die lessen bij Arne bijv, daar gaat het echt vanuit harmonie en vertrouwen. Niet hectisch maar correct en het is altijd de schuld van de ruiter. :P

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 09:06

:o? Tis toch aktijd schuld ruiter :P

Engels versta ik trouwens niet. Maar beelden zeggen ook een hoop. :j

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

QuirJarig

Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:51

Zo eindelijk eens bijgelezen! *\o/*

Echt heel leuk en interessant topic zo, zonder elkaar op te vreten en vooral veel te leren van elkaar en elkaars fouten!

Wat ik het meest opvallend aan jou vind en wat je meteen ook echt gewoon een hele goede ruiter maakt, is dat je nooit de schuld bij het paard legt, je super kritisch op jezelf bent, heel bewust bent dat er (altijd) veel te leren valt en je enorm veel doet met tips en trics die mensen je geven! Enorme zelf reflectie en dat is zo zeldzaam tegenwoordig, dat maakt je naar mijn mening gewoon echt een hele goede ruiter!

En uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en naar mijn mening ben je echt goed op weg.
Het geeft ook absoluut niets dat jullie allebei nog zoekende zijn, dat komt vanzelf als hij sterker wordt en het voor je wat meer vanzelf gaat. Grand Prix rijd je ook niet in een week tijd.

Weet ook hoe je jouw training opbouwt en dat is gewoon heel netjes en vooral ook heel vriendelijk. :j

Eli moet eerst zelf verbinding gaan durven nemen, dat bereik je niet door zelf te verbinding te gaan pakken, want daar gaat ze alleen maar meer van stressen en spanning opbouwen die absoluut niet nodig is. Zeker niet bij haar dus zelf verbinding gaan pakken. Met alle paarden ga je hard vooruit en ik blijf jullie (en dit topic) volgen! Je hebt ook les van een fantastische instructeur en je hebt gewoon hele fijne paarden met potentie genoeg!

En daarnaast weet ik ook heel goed hoe het is om een lijf te hebben dat niet mee werkt, respect dat je zo bewust met alles bezig bent. Je gaat er zeker weten komen!!

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:56

Quir: _/-\o_

Over het filmpje: het beeldmateriaal spreekt op zich inderdaad al wel voor zich. Wat ze vooral uitleggen is dat een paard dat de rug hol maakt en met het hoofd in een bepaalde houding gedwongen wordt, nooit ruime passen kan maken en dus ook niet kan ondertreden met (vooral) de achterbenen. Wel is dit hoe een paard van nature loopt (holle rug). Aan ons als ruiters de taak het paard te leren de rug te liften en altijd, in welke hoofd-/halshouding dan ook, de hand/het contact op te zoeken.
Ze vertelt ook over het 'broken neck'-syndroom, wat de duidelijke valse knik is bij de (uit mijn hoofd) 3e(?) halswervel en dat dit voor pijn in die halswervels zorgt.
Hetzelfde met de zogenoemde 'kissing spines'. Door een holle, weggedrukte rug raken de wervels elkaar wat pijn oplevert.
Kortom: paard moet leren rug te liften, zodat benen onder kunnen treden en het paard moet altijd zelf contact zoeken met de ruiterhand.

Wat er, naar mijn mening, in de reacties wel terecht wordt opgemerkt dat het van belang is om het verschil duidelijk te maken tussen een paard dat op eigen benen loopt en de rug lift en een paard dat op de voorhand stofzuigend rondhobbelt. Dat laatste gaat niets opleveren namelijk. En het eerste bereiken is nogal een kunst :o

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 11:20

Quir ben er stil van. Dank je. :o
Xchanelx dacht al zoiets. En dat juiste is inderdaad zo verdomde moeilijk. :))

Vandaag geen filmpjes. :Y)
Eliana is weer ff meer op omgevibg aan het koekeloeren dan op mij te letten. Dus er vandaag even wat strenger bijgepakt. :o Tussendoor natuurlijk hand goed ontspannen naar voren. Gelukkig ging ze toen weer opletten en zakte ze weer perfect met het uitrijden. Bij haar is het extra moeilijk om die gulden middenweg te vinden. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:31

Iriscope schreef:
Ik heb het topic even globaal doorgelezen en je filmpjes bekeken. Leuk om te zien hoe enthousiast je hiermee aan het werk bent.

Voor mij is een over de rug gereden paard erg belangrijk en wat ik daarvoor veel doe is lang en laag, neusje eruit. Een constante factor in jouw filmpjes is dat de paarden achter de loodlijn lopen. En nu is dat niet erg af en toe, maar het helpt niet mee als je het correcte ruggebruik wilt stimuleren.

Wellicht is dit filmpje een interessante voor je;
https://www.youtube.com/watch?v=hokqRs9GbrI

Succes met je weg naar de correcte verzameling. Je werkt hard en staat open voor tips, dus je bent hard op weg!


Dit is een hele goede! Duidelijke uitleg ook. Bedankt

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 18:13

Misschien ook even duidelijk maken dat ik elk paard eens in de 3 dagen train. Schema ziet er als volgt uit.
Dag 1: Zorro
Dag 2: Eliana
Dsg 3: Sterre en Kyara
Filmpjes van Zorro zijn dus echt opeenvolgende trainingen. :Y)

Edit: les ongeveer 1x per maand met of Zorro of Eliana. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:38

Goed bezig mirjam! Vind dit echt een super fijn topic! Het filmpje over het ruggebruik is ook erg fijn! Heb even geen geluid, maar beelden zeggen genoeg. Was even paar foto's van mij en mijn paard aan het terugkijken of ik het wel goed doe. Ben blij dat ik kan zeggen dat er aardig wat momenten inzitten dat er niet een heel erg weggedrukte rug is. Zal even een foto opzoeken voor het idee.


Afbeelding

Houding is niet om naar huis te schrijven, maar was dan de eerste keer met een barebackpad.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 12:25

Dank Rena. Altijd goed om foto's en filmpjes eens terug te kijken!

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:47

Ja dat zegt veel he? Wordt je ook altijd even lekker op de feiten gedrukt door jezelf.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:17

Je paard drukt daar zeker de rug neit weg Rena. Je houding heb je zelf al commentaar op, voornamelijk loslaten in billen en bovenbenen, maar paard loopt netjes. Niks mis mee, fijn zo doorgaan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:47

Ik heb een trainingsfilmpje gemaakt. Wel voor het mooie iets te ver weg, maar goed. Ik maak even een apart topic aan, maar zal m hier ook even delen.

Renate, over alleen een foto kan ik weinig zeggen, maar het ziet er zo niet verkeerd uit :)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:18

Heb ook wel een filmpje hoor Jolien ;) Ergens terug heb ik wel een linkje gestuurd naar mijn instagram waar dat filmpje staat (stukje van de draf).

Loslaten inderdaad in billen en bovenbenen, echter reed ik hier dus voor t eerst met barebackpad dus was nog erg zoeken naar houding en grip -O- Maar denk dat als ik het wat vaker ga doen dat het wel beter wordt. Misschien kan ik vragen vanavond of iemand nog een filmpje wil maken van mijn les.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Anoniem

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:56

Ja bij mij deed dat filmpje het niet, ik zal nog eens kijken of ie t nu wel doet. Grappig trouwens dat je met bbp rijdt, dat doe ik nu ook een tijdje. Erg wennen, maar zo fijn. Je kunt heel fijn aanvoelen wat je paard doet, dus dat is wel een heel groot voordeel vind ik.
Hier mijn filmpje. 9 min, maar goed, ik wilde een wat langer beeld laten zien. :)
https://youtu.be/tZq6Bl9KsG0

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:21

Ja de BBP geeft je wel veel gevoel inderdaad! Wel een interessant filmpje hoor. Leuke ontwikkelingen :)

In het begin in de stap dat hij zo door je binnenbeen heen valt, daar heb je natuurlijk wel veel buitenbeen. Dus eigenlijk doet ie precies wat je vraagt. Wellicht dus wat minder buitenbeen en meer binnenbeen. Ik zie ook dat hij daar zijn achterhand niet voldoende ondertreed, dus ik zou daar ook juist meer binnenbeen geven. En dan op het moment dat zijn rechterachterbeen naar voren gaat, dan been geven met je rechterbeen, zodat je ook echt dat rechterachterbeen stimuleert.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie


Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:28

Mag ik als meelezer daar wat over vragen? Een pony die ik rijd rijd ik noodgedwongen ook met bbp, en je kunt inderdaad goed voelen wat hij doet, maar ik merk toch ook dat ik wat in een stoelzit wordt geplaatst, en dat je hem soms ongemerkt terugrijd met zit wanneer hij zijn rug gaat gebruiken (doorgezakte rug, dus als die omhoog komt dan komt die ook meerdere centimeters omhoog).
Het filmpje van Joolien had van mij kunnen zijn, ik zit er vrijwel identiek zo op, en ook zelfde postuur. Ik was toch wel benieuwd hoe dat op te lossen is, en of dat op te lossen is met een bbp.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 16:28

Bbp geen verstand van.

Joolien jij hebt dus ook los-vast verbinding zie ik. Wel leukom meer voorbeelden te zien nu.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:18

Hallo allemaal. Super leuk dit topic nu pas geopend! Leuk commentaar en tips worden hier gegeven. Ik heb zelf niet genoeg kennis om tips en commentaar te geven maar ben wel heel benieuwd naar jullie commentaar en tips op mij en mijn merrie.

Even ter info ze is 8 jaar ik heb haar bijna 1 jaar nu ze is mijn eerste paard en we rijden B, hebben nu genoeg punten voor de L1 dus dat gaan we over 2 weken voor het eerst proberen :D

Heb het filmpje van januari erbij gezet voor jullie beeldvorming waar we vandaan komen :D Ben super trots erop, tuurlijk er is echt meer dan genoeg te verbeteren nog! Maar in 4 mnd zijn we al een berg gekomen :D

14 januari : https://youtu.be/IvXMnYUfgyg
6 mei wedstrijd : https://youtu.be/yVwqTCe8UzM
18 mei training tijdens les : https://youtu.be/HeE4GrQz13s

Ben erg benieuwd naar tips en commentaar brand los :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:34

Rena100 schreef:
Ja de BBP geeft je wel veel gevoel inderdaad! Wel een interessant filmpje hoor. Leuke ontwikkelingen :)

In het begin in de stap dat hij zo door je binnenbeen heen valt, daar heb je natuurlijk wel veel buitenbeen. Dus eigenlijk doet ie precies wat je vraagt. Wellicht dus wat minder buitenbeen en meer binnenbeen. Ik zie ook dat hij daar zijn achterhand niet voldoende ondertreed, dus ik zou daar ook juist meer binnenbeen geven. En dan op het moment dat zijn rechterachterbeen naar voren gaat, dan been geven met je rechterbeen, zodat je ook echt dat rechterachterbeen stimuleert.


Ja klopt, dat is de afstemming waar ik dan nog naar zoekende ben. Dat wordt wel steeds beter. Maar het is zo gek, zodra je hem zijn gang zo laten gaan, zou hij bijna rondjes om zijn as gaan draaien, met zijn neus zowat bij je been. Wat ze hem toch hebben aangeleerd, ik vraag het me af. Ik kan niet eens fatsoenlijk aan de lange teugel met hem uitstappen, want dan draait hij ook constant om.

Ik heb je filmpje even bekeken. Leuk paard :) Wat me opvalt is dat ze wat de neiging heeft te duiken, en dat los je op met je hand op te tillen. Maar daardoor krijg je juist heel veel verstoring in je aanleuning. Ik zou juist zeggen, geef reactie met been als ze wat duikt of in je handen valt. Als ze er van achter bij is, kan ze nooit aan de voorkant duiken :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:00

Rena en Jolien; ik heb het gevoel dat de bbp ver naar voren liggen. Bij Rena vind ik de handhouding (te) hoog en de teugels (te) lang. Hierdoor kan je minder goed kleine hulpen geven en kan het paard minder makkelijk tot een stabiele aanleuning komen. Dat zie ik ook terug in de staart en de vrij korte pas. Dit paard moet gezien de bouw met meer ruimte en afdruk kunnen bewegen. Het is een momentopname, maar ik vind het geen hele geweldige. Paard ziet er wel goed uit verder, dus er gaan ook zeker weten veel dingen goed hoor!

Jolien: er zitten echt fijne stukken in jouw filmpje. Ook veel goeie onderbouwing. Ik mis in de onderbouwing wel echt het rechtrichten. Jouw linkerbeen is niet per se sterker (dat noem je ergens); jouw paard is rechts boller door natuurlijke scheefheid. :)

Proven02: Ook een vriendelijk beeld van een naar het lijkt vrij groen paard. Ik vind de lengte in de hals mooi, maar je soms nog wat te ‘helpend’ met je handen (net of doe je dan je hand wat wijd en recht naar beneden).
Probeer heel bewust steeds elke pas gelijk te laten zijn aan de vorige (tact) in de draf met name. Als de hals stil kan zijn, heb je het juiste arbeidstempo.
Laatst bijgewerkt door Lante op 28-05-18 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 18:01

Proven jullie zijn echt goed vooruit gegaan! Inderdaad duikt hij wel eens, maar rustig met been oplossen en dan krijg je dat ook wel goed!

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers