Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:28

Ze zit er keurig op hoor, ik vind haar houding heel goed zeker meegenomen dat ze toch wel onzeker is. Echt knap!!

Ik ga Cato vanmiddag aan de longe doen met rijden kijken hoe dat gaat. Heb niet zo'n zin in continu meelopen met deze hitte :o net zelf al gereden en het is benauwd pffff. Gister had Cato vrij. Stond eind van de middag op stal vanwege het weer, heel lief ze hinnikte zo schattig toen we er aan kwamen en weer weg gingen. We hebben even lekker gekroeld en haar stalletje gedaan.


curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:51

Stoer hoor llora, fun hebben is nu toch even belangrijker.

SusanH gaan jullie rijden met deze temperaturen dan?
Hier staan ze stil,word bij ons 29 graden, het is windstil.
Ik doe mezelf er geen plezier mee en de pony's ook niet.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:03

Wij hebben gisteren in de late namiddag gereden. Er kwam wat wind op en dat was ideaal om te rijden. Vandaag gaat het na school en werk wandelen zijn. Het is hier vandaag al zo warm en windstil en benauwd dat rijden nu niet te doen is. Maar om de pony zijn spieren wat los te werken gaan we wandelen richting waterbak. Altijd fun dan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:12

Ik ben vanmorgen gewoon geweest, die van ons is in opbouw na een blessure en moet iedere dag lopen omdat hij de rest van de dag nog op stal staat ivm nog niet de wei in mogen. Niet erop is de dag erop dubbel feest want hij schrikt toch al van alles nu. Het is niet heel intensief rijden omdat we nog in de opbouw zijn. Na het rijden lekker onder de slang even afgespoten. Cato gaat er even uit, niet intensief hoor. Vind het nu wel belangrijk dat ze er even op gaat. Rest van de week minder tijd, er is dit weekend een internationale eventing wedstrijd bij ons op stal en wij helpen ook mee. Superleuk om te doen, maar kost veel tijd altijd. Cato moet wel geregeld lopen hebben we gemerkt, die is na een dag stil staan toch wat drukker in het begin.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:17

Even vergeten dat die op stal staan, die van ons staan 24/7 buiten, dus een dagje langer stilstaan is dan niet echt een probleem.
Die grote van mij mag ik nu weer opbouwen, elke dag 10 min stap onder het zadel maar ook haar laat ik staan. Ze staat in de apart/klein stukje op het gras.
Scheelt denk ik wel dat ze buiten staan, ze zijn van een week niets doen net zo als de dag van gister. Ook de nieuwe jonge pony van mijn dochter zet geen stap harder.

Gaaf een internationale eventing wedstrijd!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:48

curly2day: wat voor blessure heeft jouw paard?

Cato staat alleen 's nachts op stal, gisteravond eerder ivm de weersvoorspellingen. Het had al even flink geregend en gerommeld. Ik denk dat ze daarom al binnen stond. Maar normaal gesproken staat ze minstens 12 uur buiten per dag. Chaplin staat normaal gesproken ook in de groep buiten overdag alleen nu dan niet. Gelukkig mag hij snel weer er uit.

Idd die wedstrijd is gaaf! Voor mensen die nog geen plannen hebben zaterdag (of gooi die plannen gewoon om) allemaal naar Renswoude komen :)) NK eventing voor junioren en young riders, en in de middag ook een 3 sterren cross. Naast Boekelo de enige plek in NL waar 3 ster (1 na hoogste niveau) wordt verreden. Best bijzonder dus. Wij helpen alledrie dus mee als vrijwilliger die dagen. Dochter vindt dat zo leuk om te doen ook. Heel serieus doet ze dat.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:13

Die van mij had een gat (groot) in haar checkligament, 3 mnd stal/paddockrust gehad. Mag nu elke d 10 min stappen onder de man. Daarna opbouwen.

Helaas moet ik werken dit weekend maar had graag even een kijkje genomen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:45

Hier proberen we toch elke dag de pony te laten bewegen. Dit omdat hij heel gemakkelijk te dik wordt en hij staat de hele dag op de wei. Graasmasker en strookbegrazing geprobeerd. Geen succes. Graasmasket eender welk krijgt hij uit. En met strookbegrazing vind hij altijd wel een manier om te ontsnappen naar de andere kant. Ondanks stroomdraad

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:13

Haha wat een draakjes he die pony's :') Cato wordt ook snel te dik. Ze is wel mooi afgevallen sinds we haar hebben.

Dochter heeft er zonder zadel op gezeten. Aan de longe. Alleen in draf schoot Cato weg en viel ze heel hard. Ze is er nadat ik Cato even gelongeerd had weer dapper opgestapt. Daarna lekker onder de slang afgespoten dat vindt Cato nog wel spannend. Volgende keer wil ze er weer gewoon met zadel op. Ik was wel blij met hoe Cato liep aan de longe in de grote bak. Scheelt met meelopen de komende tijd. Kunnen ze de eerstkomende tijd aan de longe samen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:50

Moeilijk e die ponys die gemakkelijk te dik worden. Ook zo moeilijk kwa eten. Hij mag niet teveel hebben. Hij krijgt een tweetal handjes mengel van de sport mix zero maar heb dan schrik dat hij te weinig vitamine krijgt naar gelang hij werkt. Dus vitamine korrel erbij en een bodempje van een schep natte zemelen zodat hij toch het gevoel heeft dat hij eten krijgt als de rest krijgt. En s nachts arm hooi in netten. Goed hooi en hij ploft. Dan wordt hij letterlijk een bowlingbal met stokjes eronder. Voor de rest van half acht tot zes op de wei met door geschoten gras en goede omheining met ferm wat stroom erop anders staat hij op de sappige groene weilanden van de boer naast ons die zijn weilanden hooit. Wat geven jullie aan die kleine ponys van eten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:12

Cato krijgt alleen hooi naast het gras.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:14

Hier krijgen ze momenteel strookbegrazing gras en een handje brok, verder niets. Allemaal van paard tot shet staan achter 1 draadje stroom (ijzeren paaltjes hoogte) en blijven braaf staan waar ze horen (klopt het af).

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:32

Hoe doe je dat die zo braaf achter een draadje laten staan. Veulen van een jaar springt hier over 120 omheining met gemak. De pony heeft een visie van als mijn hoofd erdoor of eronder kan de rest ook. Die is blijkbaar imuum voor stroom. Eens zijn hoofd eronder kan duwt hij de stroomdraad met zijn dikke manen omhoog en weg is hij. De fries was dan weer gemakkelijk leg een stroomdraad op de grond en die durfde er niet over.
Krijgen ze geen tekorten van gras en hooi alleen als ze elke dag ongeveer een uur werken? Want ik kan geen rijk hooi geven dan ploft hij

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:59

Hier is de kleinste is 1.07 en de grootste 1.60
Ze hebben waarschijnlijk allen respect voor het stroom :-)

Afbeelding
De pony op de foto is 1.47

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:14

Dan breng ik mijne kleine pony is een tijdje naar u. En.hopen dat hij dan ook respect krijgt voor draad. Want mij lukt het niet haha. Want onder dat ene draadje is hij bij mij al lang schuppens. Ik heb vier draden hangen en als de stroom af staat dan knalt hij er gewoon doorheen. Mag je heel blij mee zijn dat ze zoveel respect hebben voor draad. Bij ons is het het hele jaar door een gevecht met pony en draad en stroom. Op eender welke volle wei ik hem zet. De wei naast de onze lijken altijd net iets interessanter

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 06:00

Waar Cato staat blijven ze er achter. Ook de shet hengst van 80 cm (die staat apart) er zitten 3 draden op verschillende hoogtes en er staat een flinke klap op als ik zie hoe ze er bij uit de buurt blijven.

Ons paard mijdt draden ook als er geen stroom op staat. Diep respect voor witte draden.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:54

Tja het ligt ook aan de leider heb ik ondervonden, bij de trekpaarden werd er regelmatig een draad platgewalst. Toen de leider overleed en er een kittige pony bij werd gezet was het echt over...en nu loopt dus de pony weer bij de pony's....En wat denkje?
kapotte draden en verweide paarden.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:56

Vandaag weer Cato aan de longe gehad met rijden. In stap en draf gaat dat heel goed. Galop niet. Kan nu zelf wel duidelijk zien waar het probleem zit, ze mist balans. Gaat eerst heel hard draven (als ze merkt dat stoppen en omdraaien niet werkt), gooit er een flinke bok uit en springt aan in galop. Vaak overkruist. Het is dus echt een balans probleem. Dus nu afgesproken met dochter dat we de galop met haar erop even laten, en dat ik iedere keer even aan de longe werk met Cato. En eens kijken of we er een handige ruiter op kunnen zetten die haar wat meer aan elkaar kan rijden.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:05

Dit is erover zeker voor een ruin haha. Kids hebben de diva collectie gekregen van harrys horse.

Dat krijg je met twee penny meisjes als baas haha



Afbeelding

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:03

llora schreef:
Dit is erover zeker voor een ruin haha. Kids hebben de diva collectie gekregen van harrys horse.

Dat krijg je met twee penny meisjes als baas haha



[ [url=m/BUs6jL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha arme poown.


SusanH dan is het idd even verstandig om galop achterwege te laten.
Wat helpt voor balans is longeren met dubbele lijnen en veel overgangen.
Maar ook volte sluiten en openen, dit in elke gang. Dus ook in galop.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:11

Ik weet het ja, probleem is alleen dat mijn dochter die laatste 2 rijtechnisch nog niet beheerst.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:32

Hebben jullie op stal geen ervaren ruitertje die de pony af en toe is kan rijden. Nu de mijn hebben heel veel gehad aan privelessen. Ze leren daar enorm veel van. Meer dan in de groepslessen bij ons

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:50

Ik zou inderdaad eens op zoek gaan naar een kleine handige ruiter. Hoe groot is de pony?
Sophie had vandaag een gezellige middag bij haar instructrice

Afbeelding
Afbeelding

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:27

Oh curly2day ziet er kei leuk uit.wij hebben vandaag oefenjumping gehad. De jongste heeft twee keer foutloos gesprongen. De oudste dochter eerste keer foutloos en de tweede keer waren we even de weg kwijt wat zorgde voor een stress moment en even de tranen opkwamen. Maar met wat hulp van de ringmeester toch rondgeraakt in de juiste volgorde. Dus helemaal goed gekomen.

Afbeelding
Afbeelding

En een belangrijke les! Als je niet aansingeld schuift je zadel naar voren haha. Mama ik kan dat zelf wel hoor. Ik ben een groot en sterke meid ik kan zelf opzadelen en aansingel. Hmmm. Ik zie het. Daarmee dat je zadel in de nek van je pony ligt. Nee hoor mama zo kan ik beter meegaan met de sprong en moet ik niet zover naar voren gaan! Euh ja als je het zo bekijkt. Toch maar even goedgelegd. Maar de uitleg van kids e. Geweldig e
Afbeelding

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:42

Ah wat schattig!!
Sophie denkt ook al dat ze alles zelluff kan :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leandra en 16 bezoekers