Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
F_Orumster

Berichten: 15318
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:37

Dank je wel! De duim spreekt inderdaad wel voor zich kijkend naar de lengte, maar ik had een stuk waarbij ik voorkeur had met een pinkje.

Ik weet dat het geen vaste regels zijn, maar ik ben het met de leraar eens dat het ergonimisch gezien mooi is meegenomen om de regeltjes aan te leren.

Dank voor je antwoord!


Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:38

Ik heb vanmiddag wat zitten spelen, geprobeerd erop te letten, maar ik speel zo ontzettend veel muziek met allemaal kruisen en mollen + akkoorden / drieklanken dat het niet bij te houden is hoe vaak mijn duimen en pinken op zwarte toetsen komen. *Heel vaak* in elk geval.
Maar die 'regel' slaat daar natuurlijk niet op, maar meer op loopjes, toonladders e.d., en dan zal je wel zien dat je inderdaad zelden de duim of pink op zwart krijgt. De 'standaard' vingerzettingen zullen die ontwijken omdat het gewoon niet fijn ligt/speelt.

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:02

En je duim en pink slaan ook vaak anders aan dan de rest van je vingers.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:41

Heeft iemand toevallig voor mij het boek Alfred's piano methode voor volwassen beginners 1? Die paarse? :) Als iemand er eentje heeft waar hij niets meer mee doet zou ik hem graag over willen nemen :)

Niet perfect is ook goed

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:12

Schopje voor dit topic!

Ik merk dat ik de laatste jaren heel weinig motivatie heb voor het pianospelen. Ik denk dat het gekomen is toen ik steeds meer conservatoriumvrienden kreeg en meisterkurses ging volgen. Dat heeft me echt het idee gegeven dat ik er geen aanleg voor heb. Ik kan bijna niks spelen zonder te oefenen (wat ik met viool veel makkelijker kan!). Maar omdat ik het idee heb dat ik er zo lang over doe geef ik het al snel op. Als ik een stuk niet binnen 2 dagen vlot kan spelen denk ik: het zal wel, laat maar... Rond mijn 16e had ik dat niet, maar toen had ik ook nog wat meer zelfvertrouwen waar dat betreft.
Een punt dat meespeelt (pun intended) is ook dat ik ergens goed in wil zijn om het echt leuk te vinden. Dingen doen voor puur de lol is niet echt mijn ding.

Iemand tips?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:46

Sheran schreef:
Schopje voor dit topic!

Ik merk dat ik de laatste jaren heel weinig motivatie heb voor het pianospelen. Ik denk dat het gekomen is toen ik steeds meer conservatoriumvrienden kreeg en meisterkurses ging volgen. Dat heeft me echt het idee gegeven dat ik er geen aanleg voor heb. Ik kan bijna niks spelen zonder te oefenen (wat ik met viool veel makkelijker kan!). Maar omdat ik het idee heb dat ik er zo lang over doe geef ik het al snel op. Als ik een stuk niet binnen 2 dagen vlot kan spelen denk ik: het zal wel, laat maar... Rond mijn 16e had ik dat niet, maar toen had ik ook nog wat meer zelfvertrouwen waar dat betreft.
Een punt dat meespeelt (pun intended) is ook dat ik ergens goed in wil zijn om het echt leuk te vinden. Dingen doen voor puur de lol is niet echt mijn ding.

Iemand tips?




Niemand kan iets MOOI spelen zonder te oefenen. Je conservatoriumvrienden ook niet; er is een groot verschil tussen iets kunnen spelen en iets mooi kunnen spelen. Een stuk binnen twee dagen vlot spelen kan niet, ook niet als je aanleg hebt. Enkel de supertalenten kunnen dat, en daar zijn er maar héél weinig van. In de 30 jaar dat mijn ouders een pianoschool hebben (met 120 leerlingen per week, het is hun fulltime baan), zijn er maar twee geweest die dat konden. En dan nog is zo'n stuk verre van perfect na twee dagen.


Mijn tip: Neem goed les. Niet op een muziekschool en niet bij één of ander persoon die het zichzelf heeft aangeleerd en beweert goed te zijn; neem les bij iemand die gewoon een goede conservatoriumopleiding heeft gehad.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:25

Daar heb ik helaas geen tips voor, behalve inderdaad: neem les. Een goede docent stimuleert je en als je het idee in je achterhoofd houdt dat je les hebt, zorgt dat ervoor dat je toch achter de piano kruipt.

Ik heb dus geen enkele prestatie-drang, speel puur voor mezelf. Bewust dus ook gekozen om weg te blijven van het conservatorium, dat zou mijn hobby meteen verknallen!
Het hoeft niet allemaal perfect, als ik maar plezier heb tijdens het spelen. Maar ik heb dus wel al bijna dertig jaar les. Want elke keer kom ik met nieuwe dingen aan waar ik mee vastloop tijdens het spelen, en elke keer kan mijn docent me in een uur tijd alles uitleggen... en de volgende dagen speel ik die passages dus met goede vingerzetting of ritme en loopt het ineens wel vloeiend en dat is zo kicke! :-)


Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:27

Bedankt allebei :)

Ik heb inderdaad al een tijdje geen les meer vanwege de kosten, ik kon mijn leraar niet meer betalen sinds ik geen student meer was. En ik merkte dat eens in de maand echt te weinig was. Ik oefen dan de eerste wel heel veel en daarna geef ik het dus ook gewoon op omdat ik dan niet meer het vertrouwen heb dat het gaat lukken.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:04

Schopje :D

Heeft iemand een tip voor een vingerzetting voor het omcirkelde deel? Het moet op topsnelheid kunnen :P Ik heb pas weer les in september.

Afbeelding

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:34

Hallo, wel een beetje oud topic, maar maakt niet uit volgens mij. :D

Ik wil misschien piano leren spelen, ik heb nog nooit een instrument bespeeld. := Maar ik ga een proefles doen hier op een muziekschool.
Als ik dat wat vind ga ik wel eerst een keyboard nemen, want mijn budget is heel klein en volgens mij kan je aardig de basis erop leren. :)

------------------------------

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:57

Hey Meliaforever,

leuk dat je met piano wil beginnen. Het is nooit te laat om bij te leren, toch? :D

Van een keyboard moet ik je toch echt afraden. Daar ga je nooit leuk piano op leren spelen. Maar je kan natuurlijk ook keyboardlessen volgen als je dat interessant lijk. Anders zou ik toch echt voor een digitale piano kiezen. Die zijn intussen ook redelijk betaalbaar en vaak kan je ze ook op afbetaling kopen.

Veel plezier in de proefles!

F_Orumster

Berichten: 15318
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:49

Leuk een schopje! Ik heb eerder dit jaar 5 lessen genomen en wegens tijdgebrek is het helaas even blijven hangen. Maar ik wil het graag op gaan pakken.

Melia, een digitale piano wel binnen je bereik? Ik had de mijne voor € 500 incl krukje, pedaal en standaard. De yamaha P45, staat bekend als beginners piano.

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:44

Ik had voor 50 euro een zwarte hoogglans piano die na 1 keer stemmen keurig was :D

Niet perfect is ook goed

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:17

Als het onder de 500 euro blijft wil ik er over nadenken. := Maar dan moet ik eerst weten hoe ik het vind haha. :D Dus eerst even de proefles afwachten.

------------------------------

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:58

Digitale piano's zijn ook via MP voor veel minder dan 500 te krijgen hoor :). Dat zou ik toch echt doen in plaats van een keyboard.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:04

Maar ik heb geen verstand van piano's en tweedehands vind ik dan weer eng daarmee. :+
Maar die Yamaha p45 is dus een goede om mee te beginnen evt?

------------------------------

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:05

Heel fout kun je niet gaan met de digitale piano's, als je maar even checkt of alle toetsen het doen :) Gestemd zijn ze sowieso.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:07

Sheran schreef:
Heel fout kun je niet gaan met de digitale piano's, als je maar even checkt of alle toetsen het doen :) Gestemd zijn ze sowieso.


Oh dat is fijn om te weten. :D
Kan ook elke koptelefoon erop of moet je daarvoor ook een speciale aanschaffen? Neem aan dat je ook zonder koptelefoon kan spelen. :+

------------------------------

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:09

Je kan sowieso zonder koptelefoon spelen. Meestal zijn de uitgangen groter dan die op je telefoon, dus er moet zo'n dikke aan. Maar meestal verkopen ze die er gewoon bij :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

F_Orumster

Berichten: 15318
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:47


Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:00

Leuk topic. Ik heb uit een erfenis een piano gekregen. Zelf als kind jaartje gespeeld. Was toen niet echt gemotiveerd. Ik kan beetje noten lezen. Denk dat ik maar eens begin met wat pielen met YouTube

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:01

Heeft die ook mogelijkheid tot pedaal? Ik zou zeker eentje aanraden met pedaal, dat ga je snel nodig hebben.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

F_Orumster

Berichten: 15318
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:22

Het sustain pedaal zit erbij.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:50

Forumster, die ziet er goed uit. :D
Morgen of maandag word ik gebeld voor een afspraak te maken voor een proefles.
Voor mij wordt het dan ook een soort therapie voor mijn angststoornis. :)

------------------------------

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:23

Wat goed!

Niet perfect is ook goed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Solmyrkvi en 33 bezoekers