Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 09:39

*persbericht sectorraad paarden
Overige

Afbeelding
Foto door suzanne_k

De weersverwachting voorspelt vandaag en de komende dagen een temperatuur van 27 graden Celsius en meer in de Bilt. Dit betekent dat dan het Nationaal Hitteplan deze dagen in werking zal gaan treden. Voor paardenhouders betekent dit dat ook zij extra maatregelen zouden kunnen nemen om het welzijn van hun paard te waarborgen.

Wanneer volgens de weersvoorspelling van het KNMI voor de komende 24 uur in de Bilt sprake is van een temperatuur van 27 graden Celsius of meer, kan men spreken van extreem weer. Bij de overheid treden dan de extra toezichts-maatregelen in werking. Bij het vaststellen of er voor een paardenhouder, voor een evenement of voor een transport sprake is van extreme weer wordt er uitgegaan van werkelijke temperaturen die ter plaatse worden vastgesteld. Dit kan worden gedaan gewoon door de temperatuur te meten met behulp van een app met gegevens van het KNMI: “Het Weer in Nederland”.

Om paardenhouders en paardeneigenaren een handvat te geven hoe om te gaan met extreme weersomstandigheden heeft de Sectorraad Paarden, met de dragende organisaties, besloten een ‘Protocol extreme weersomstandigheden voor paarden’ op te stellen (protocol). Hieronder een aantal overwegingen bij warm weer:
• paarden moeten in de schaduw (kunnen) staan;
• paarden moeten zo nodig voldoende gekoeld worden (met water of ventilatoren);
• er moet voldoende goede kwaliteit drinkwater ten minste iedere 4-6 uur ter beschikking staan/ter beschikking worden gesteld en er moet voldoende ruwvoer worden verstrekt;
• transport is bij voldoende ventilatie mogelijk, maar de koeling moet voldoende zijn;
• door organisatoren van evenementen moeten de omstandigheden ter plaatse meegenomen worden bij de beslissing een evenement wel/niet door te laten gaan;
• eigenaren, ruiters en menners hebben een eigen verantwoordelijkheid om wel of niet aan een evenement deel te nemen.

Van belang is dat men zich realiseert dat voor een paard van nature een wat lagere omgevingstemperatuur optimaal is dan voor de mens. Het is dus van groot belang daar aan te denken bij het beoordelen van de situatie!

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:54

Daar gaan we weer :')

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:02

Iedere 4 tot 6 uur je paard water aanbieden?? :wow: Of lees ik het verkeerd? Ik hoop dat ik het verkeerd lees....

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:05

Molfre schreef:
Iedere 4 tot 6 uur je paard water aanbieden?? :wow: Of lees ik het verkeerd? Ik hoop dat ik het verkeerd lees....


"Zo, paard, je hebt nu 30 seconde om te drinken. Dan haal ik hem weg volgens plan en bied ik je over 4 tot 6 uur weer wat aan". :D

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:08

Iedere 4 tot 6 uur vers water dus de drinkbakken bijvullen zodat het paard geen stilstaand lauw water hoeft te drinken

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:15

Ja maar er staat dus: iedere 4-6 uur ter beschikking staan of worden gesteld. Als je dus iedere 4 uur naar je wei rijdt met een emmertje water dat je vervolgens mee naar huis neemt volstaat dat...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:19

Of tijdens transport elke 4-6u drenken.

Het is MINIMAAL he, meer mag altijd.
Maar er zijn nog steeds stallen wat de paarden overdag een paar uurtjes in het land staan zonder water

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:25

Het is toch normaal dat een paard voldoende hooi en drinken moet hebben, of geldt dat alleen bij hoge temperaturen dan. Mijne krijgen meerdere keren een volle bak met 30 liter water, maar niet om de 4 tot 6 uur. Hooguit 3 keer per dag als het warm is, meestal hoef ik dan bij de middelste keer ook nog nauwelijks bij te vullen. Maar ik heb dan ook mini shetlanders.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:01

Volgens mij gaat dat gewoon over water aanbieden als je van huis bent, dus op transport of rit/wandeling/etc.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:44

Ja lijkt mij ook dat het gaat om andere situaties dan gewoon thuis op stal of in de wei wat betreft het ware aanbieden.
Je mag er toch vanuit gaat dat een paard op stal of in de wei altijd water ter beschikking heeft.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:04

Wij checken nu extra of de waterbakken nog vol zitten en vullen ze bij. Denk dat het meer om dat stukje Gaat, nog een keer extra checken.
Als het koeler is en ze staan is zonder water, a la. Niet helemaal wat je wil natuurlijk maar niet levensbedreigend. Met dit warme weer wil je geen lege bakken.

Altijd belangrijk voor sommige mensen om dat extra zetje evem in de rug te krijgen.
Beter dat ze het wel melden, dan niet

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:57

Sterker nog, dieren moeten ALTIJD beschikking hebben over schoon drinkwater. Tijdens vervoer/rijden etc. geldt dat natuurlijk niet, maar wel als ze in de wei/stal/paddock staan.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:04

StillAngel schreef:
Molfre schreef:
Iedere 4 tot 6 uur je paard water aanbieden?? :wow: Of lees ik het verkeerd? Ik hoop dat ik het verkeerd lees....


"Zo, paard, je hebt nu 30 seconde om te drinken. Dan haal ik hem weg volgens plan en bied ik je over 4 tot 6 uur weer wat aan". :D


Zo gaat het dus in het minipaarden showwereldje bij sommige trainers echt en dan hebben ze nog geluk als ze elke 6 uur wat krijgen :\ . En ja, ook met dit weer, er is dit weekend ook een show... . Mag van mij wel eens controle komen op dat soort zaken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:10

Sharani schreef:
Zo gaat het dus in het minipaarden showwereldje bij sommige trainers echt en dan hebben ze nog geluk als ze elke 6 uur wat krijgen :\ . En ja, ook met dit weer, er is dit weekend ook een show... . Mag van mij wel eens controle komen op dat soort zaken.

Nou ja, fijn dat deze richtlijn er is dan toch? Dan heb je op een show ofzo iets om naar te wijzen als je vindt dat het niet in orde is (en de eigenaar gaat miepen)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:20

Absoluut, mooi als er eindelijk regels komen omdat er jammer genoeg toch nog mensen zijn die niet zelf kunnen bedenken wat paarden nodig hebben.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:43

Het zijn nog niet eens regels, als ik het stukje zo lees, maar overwegingen :\
En dan nog, je zult maar een paard hebben dat 't al eerder warm heeft. "Nah, paard, jammer voor je, hitteplan is nog niet in werking dus we overwegen nog niks". Ben je dan mooi klaar mee als je aan het begin van het jaar nog in je wintervacht staat te puffen omdat het Hollandse weer ineens vroeg besloten heeft om zomer te spelen.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:41

Molfre schreef:
Iedere 4 tot 6 uur je paard water aanbieden?? :wow: Of lees ik het verkeerd? Ik hoop dat ik het verkeerd lees....

Weleens van een automatische drinkbak gehoord? :)*

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:54

CoonArt schreef:
Molfre schreef:
Iedere 4 tot 6 uur je paard water aanbieden?? :wow: Of lees ik het verkeerd? Ik hoop dat ik het verkeerd lees....

Weleens van een automatische drinkbak gehoord? :)*

Nee dat concept heb ik nou nooit begrepen... :roll:

Gaat er volgens mij meer om dat het merendeel van de paarden een bak heeft die door baasje moet worden bijgevuld. En mijn reactie ging er puur om dat zelfs op transport ik elke 4 uur, ver ondermaats vind.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:09

Pony's hebben uiteindelijk 2-4 uur zonder gestaan. Mijn pa had ze op de wei zonder water gezet, gelukkig wel schaduw op de wei. Maar ze hadden beide dorst toen ik ze terug bracht. Op transport met deze temperaturen vind ik dieren mishandeling, net als op wedstrijd. Behalve als het echt noodgeval is omdat ze naar de kliniek moeten. Maar die is gelukkig nog geen half uur rijden hier vandaan.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 00:09

Mijn paard vond het lekker weer vandaag. 2 parcoursen en een barrage gereden. Alleen zweet onder het zadel/singel en ietsje achter de oren. Baas van paard had meer last van de warmte met die warme cap en rijlaarzen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:58

Mijn paarden hebben en water..en schaduw op de wei en paddocks en nog staan en liggen ze liever in de brandende zon.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:18

Sharani schreef:
Absoluut, mooi als er eindelijk regels komen omdat er jammer genoeg toch nog mensen zijn die niet zelf kunnen bedenken wat paarden nodig hebben.


Het lijkt zo mooi: het nationaal hitteplan treedt in werking. Is natuurlijk gezever eerste klas. Er treedt niks in werking, er zijn geen sancties etc. Het is een Advies aan de paardenliefhebber, niks meer en niks minder.
Het is en blijft de verantwoording van de eigenaar/ruiter hoe om te gaan met deze warmte.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:33

Nu krijg ik vast bokt over me heen... maar ondanks dat 'onze' paarden in gevangenschap leven, hebben de meesten nog steeds instinct om op dit weer in de spelen. In de vrije natuur hebben ze ook niet iedere minuut water, ze blijven op een warme dag niet bij een waterbron staan, want dan is dat gelijk het laatste wat ze deden. Dus ze 'tanken', zodat ze een periode zonder kunnen. Nu kun je dat niet helemaal doortrekken naar paarden in gevangenschap, deze zijn immers verwend. Maar als ze even zonder water staan, sterven ze niet direct. Daarmee zeg ik niet dat je ze gerust een dag de wei op kunt sturen zonder water, maar dat elke 4 tot 6 uur helemaal niet zo'n vreemd tijdsbestek is. Het meest praktische is natuurlijk als ze zelf kunnen beslissen, maar ook met extreem weer heb ik nog nooit een paard eindeloos bij een waterpunt zien staan...het is vooral belangrijk dat als ze willen drinken ze ook voldoende water ter beschikking hebben, zodat ze zoveel kunnen drinken dat ze ook verzadigd zijn.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:34

Tja vooral naar je paard blijven kijken.

We hebben altijd een plek met schaduw. Waar gaan 2 van de ponys gister om een uur of 3 liggen...juist in de volle zon in het zand :') lagen gewoon te zonnebaden

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:26

Nou mijn paard drinkt gewoon NIET onderweg, gisteren moesten we naar Olderberkoop (FR) vanaf Nigtevecht.
half 6 's-morgens op de trailer, 8 uur daar, niet willen drinken.
Les van 08.30 tot 9.30 daarna douchen en niet willen drinken
Even bij de rest gekeken en voor we weer terug gingen wederom water aangeboden, nope...
12 uur thuis, op stal gezet om te plassen en nog niet drinken... toen naar de wei gebracht naar zijn meisje en daar wel uit de waterbak drinken , stommie....
Nou was het nog niet zó warm en waren we voor het heetst van de dag terug maar toch.... oo vroeger met endurance wedstrijden dronk hij nooit wat met de PA controle en eindcontrole af en toe best een dingetje kon zijn wat betreft Turgor..