Paard schraapt heel hard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 10:36

Hoi! Sorry als dit verkeerd staat maar nu heb ik een klein probleem. Ik heb een super lief paard. Soms is hij een beetje ongeduldig. Als ik dan iets moet pakken gaat hij heel hard schrapen Wat hij dan doet gaat als volgt. Hij tit zn been tot hoog boven de grond en uiteindelijk slaat hij hem hard op de grond. Het is dus een soort van schrapen alleen dan harder. Nu weet ik dat dit niet goed kan zijn voor zn benen. Als ik het negeer gaat hij er mee door. Het kan niks van pijn zijn want hij is helemaal gecontroleerd door de DA. Hoe zou ik dit af kunnen leren? ( het gebeurt meestal alleen tijdens het voeren, en als hij dan op de spuitplaats staat) x


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:48

Simpelste oplossing: je paard zijn eetmoment gunnen en in zijn stal zetten wanneer er gevoerd wordt.
Waarom zou je dit willen afleren wanneer je paard heel bewust aan het communiceren is? Niet alles wat een paard doet, moet meteen als ongewenst gedrag bestempeld worden.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:55

Als hij dit alleen doet tijdens het voeren, dan zou ik het paard op die momenten ook gewoon niet uit de stal halen en laten eten tot de drukte weer voorbij is.
Zolang duurt dat doorgaans toch niet?
De voermomenten zijn als het goed is op vaste tijden, goed rekening mee te houden dan toch?

Als je dat niet wilt en hij doet het niet als jij er naast staat / bent, dan zorgen dat je niet bij je paard weg hoeft op zulke momenten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 12:03

Ineke2 schreef:
Als hij dit alleen doet tijdens het voeren, dan zou ik het paard op die momenten ook gewoon niet uit de stal halen en laten eten tot de drukte weer voorbij is.
Zolang duurt dat doorgaans toch niet?
De voermomenten zijn als het goed is op vaste tijden, goed rekening mee te houden dan toch?

Als je dat niet wilt en hij doet het niet als jij er naast staat / bent, dan zorgen dat je niet bij je paard weg hoeft op zulke momenten.

Bedankt voor de reactie ik zal er meer rekening mee houden

CVPER

Berichten: 3
Geregistreerd: 03-04-18
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:16

Ik ben het eens dat je het paard de mogelijkheid moet geven om zijn mening te delen. Laten we ervan uit gaan dat hij geen pijn heeft, maar inderdaad aangeeft dat hij het niet prettig vind dat je hem tijdens zijn voermoment uit stal hebt gehaald. Je kunt het gedrag negeren, maar zoals ik begrijp uit je uitleg blijft het paard zijn gedrag aan je tonen. Ik zou je willen adviseren om eens te proberen hem te belonen als hij het langer dan 5 tellen niet doet. Beloon hem bijvoorbeeld met het biks dat hij om dat moment eigenlijk zou moeten krijgen. Hierdoor leert het paard dat zodra hij stilstaat hij braaf is en beloond wordt en dat hij niets krijgt zodra hij ongewenst gedrag vertoont.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om jezelf aan te passen en hem niet te storen tijdens zijn voermoment. Let wel op dat je hem geen nieuwe betekenis van zijn gedrag aanleert. Dan zal hij het gedrag namelijk alleen maar meer gaan tonen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Succes!!

grts. Nikita
Centrum voor paard en ruiter

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:58

Muah, niet helemaal eens met het bovenstaande.. Als leider bepaal jij wanneer er gegeten wordt. Dit is imo juist iets best wel belangrijks. Ga eens in de wei staan en kijk naar hoe de kudde onderling communiceert tijdens het eten. De leider bepaalt vrijwel altijd precies wanneer wie eet. Onderdanigen gaan niet snel in discussie met de leider, want dat zorgt voor een trap.
Ik vind dus wel dat je moet kunnen bepalen wanneer het paard te eten krijgt. Wil jij iets met hem doen terwijl het etenstijd is? Heeft hij pech, wacht hij maar even met eten. Geduld aanleren aan een paard is echt niet verkeerd..
Zou wat zijn als de paarden waar ik mee werkte gingen protesteren als ze eten willen (working cattle ranch). Soms gebeurde het wel eens dat we ze aan het voeren waren en dat er iets aan de hand was met een koe oid. Dat betekent direct er op springen zodat je snel bij de koe kan zijn..

Anyways, als het goed is ben jij de leider en bepaal jij dus wanneer hij eet. Niet andersom :D
Nou vind ik het zeker niet eerlijk als je hem expres zou gaan plagen, maar dit basis leiderschap dingetje mag wat mij betreft best aangepakt worden.


Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 00:39

Vaak schrapen ze om eten en/of aandacht. Als je dan er naartoe gaat en zegt van hee niet doen potverdikkie dan vinden ze dat alleen maar "leuk". Negatieve aandacht is immers ook aandacht en aandacht is kans op eten.
Ik had er eentje die ook ging schrapen zodra je wegliep van de poetsplaats. Het ging haar echt om de aandacht want ze ging altijd schrapen, dan kijken of je reageerde en dan steeds harder en steeds kijken van "wanneer kom je nou om boos te worden op mij". Ik ging dan gewoon om een hoekje staan en zodra ze ging schrapen gooide ik iets naar haar zodat ze schrok en ermee stopte (bijv een natte spons of leeg bakje). Hierdoor legde ze geen link met mij. Dit heeft een paar voordelen. Ten eerste krijgt ze geen angst of nare ervaring van jou (want jij lijkt er niks mee te maken te hebben, je bent er immers niet in haar ogen). Ten tweede krijgt ze niet haar zin (ze wil aandacht, desnoods negatieve aandacht). En ten derde geloofde ze na een paar keer dat er een soort hogere macht was die constant oplette of ze zich wel gedroeg als ik weg was _O- :D dus gedroeg ze zich uiteindelijk keurig. Kon ik haar belonen voor dr goede gedrag en hoefde ik niet meer met spullen te gooien.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 06:33

Eileen_ schreef:
Muah, niet helemaal eens met het bovenstaande.. Als leider bepaal jij wanneer er gegeten wordt. Dit is imo juist iets best wel belangrijks. Ga eens in de wei staan en kijk naar hoe de kudde onderling communiceert tijdens het eten. De leider bepaalt vrijwel altijd precies wanneer wie eet. Onderdanigen gaan niet snel in discussie met de leider, want dat zorgt voor een trap.
Ik vind dus wel dat je moet kunnen bepalen wanneer het paard te eten krijgt. Wil jij iets met hem doen terwijl het etenstijd is? Heeft hij pech, wacht hij maar even met eten. Geduld aanleren aan een paard is echt niet verkeerd..
Zou wat zijn als de paarden waar ik mee werkte gingen protesteren als ze eten willen (working cattle ranch). Soms gebeurde het wel eens dat we ze aan het voeren waren en dat er iets aan de hand was met een koe oid. Dat betekent direct er op springen zodat je snel bij de koe kan zijn..

Anyways, als het goed is ben jij de leider en bepaal jij dus wanneer hij eet. Niet andersom :D
Nou vind ik het zeker niet eerlijk als je hem expres zou gaan plagen, maar dit basis leiderschap dingetje mag wat mij betreft best aangepakt worden.

TS is 13 ( staat in haar profiel) en je schrijft wel een heel leuk verhaal, maar geen oplossing.
Omdat het paard het alleen lijkt te doen tijdens voertijd kun je dat imo dan het best vermijden.
Als je namelijk niet met de juiste timining / manier oplost word het alleen maar erger.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 06:43

Dorine92 schreef:
Vaak schrapen ze om eten en/of aandacht. Als je dan er naartoe gaat en zegt van hee niet doen potverdikkie dan vinden ze dat alleen maar "leuk". Negatieve aandacht is immers ook aandacht en aandacht is kans op eten.
Ik had er eentje die ook ging schrapen zodra je wegliep van de poetsplaats. Het ging haar echt om de aandacht want ze ging altijd schrapen, dan kijken of je reageerde en dan steeds harder en steeds kijken van "wanneer kom je nou om boos te worden op mij". Ik ging dan gewoon om een hoekje staan en zodra ze ging schrapen gooide ik iets naar haar zodat ze schrok en ermee stopte (bijv een natte spons of leeg bakje). Hierdoor legde ze geen link met mij. Dit heeft een paar voordelen. Ten eerste krijgt ze geen angst of nare ervaring van jou (want jij lijkt er niks mee te maken te hebben, je bent er immers niet in haar ogen). Ten tweede krijgt ze niet haar zin (ze wil aandacht, desnoods negatieve aandacht). En ten derde geloofde ze na een paar keer dat er een soort hogere macht was die constant oplette of ze zich wel gedroeg als ik weg was _O- :D dus gedroeg ze zich uiteindelijk keurig. Kon ik haar belonen voor dr goede gedrag en hoefde ik niet meer met spullen te gooien.


die van mij deed het ook voor aandacht en dus zo erg dat zijn hoeven verkeerd afsleten.
Het zelfde als jou geprobeeed maar hielp allemaal niets. Ik heb uiteindelijk een stuk.rubbermat neergelegd en dat scheen te werken. Hij kreeg niet meer het gewenste geluid en is het uiteindelijk steeds minder gaan doen.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:38

Eileen legt het goed uit, maar de oplossing mist inderdaad. Met een borstel gooien terwijl je uit het zicht bent kan, maar werkt niet altijd.
Mijn oplossing zou zijn om de hoek wachten tot het paard stopt met schrapen (of met een been tegen de staldeur meppen of met z'n tanden langs de tralies schrapen of andere soortgelijke gedragingen), dan in je hoofd tot 5 tellen. Is er paard in die 5 seconden niet opnieuw begonnen, dan loop je vrolijk en belonend naar 'm toe. Je beloont dan het stille gedrag.

Op een vorige stal was een pony die met de tanden langs de tralies ging schrapen als je bezig was het voer klaar te maken. Meestal begon ze zodra ik in een bak ging roeren (we hadden losse bakken die we klaar maakten in de zadelkamer en dan naar de pony's brachten). Ik bleef dan net zo lang in de emmer roeren tot ze 5-6 seconden niet meer geschraapt had en dan kwam ik vrolijk om de hoek.

Dat aantal seconden is wel belangrijk. De tijd tussen (goed) gedrag en de beloning mag ca 2 seconden zijn. Wil je verkeerd gedrag afleren, moet je dus ruim buiten die 2 seconden zitten. 10 seconden is dus beter dan 5 seconden, maar soms is dat aantal seconden niet vol te houden omdat het paard dan alweer opnieuw begonnen is met schrapen.

Oy with the poodles, already

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:49

Bij mijn paard hielp het belonen ook niet jammer genoeg. De rubber mat dus wel. Hij schraapte alleen als ik aan het poetsen was of met opzadelen of als ik even weg moest lopen om iets te pakken. Bij hem was het dus echt ongeduld. Het geluid wat het schrapen maakt beviel hem blijkbaar ook goed. Sinds ik die rubber mat er had liggen werd het steeds beter en begon hij steeds minder te schrapen. Het maakte niet het zelfde geluid als op de betonvloer en binnen een week was het al met 90% verbeterd. Ook dan steeds beloont maar zodra ik de mat wegliet begon hij weer. Hij deed het ook alleen als hij op een stenen ondergrond stond dus blijkbaar het geluid wat hij leuk vond. Haalde ik het geluid weg door middel van de mat dan schraapte hij ook niet meer

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:17

Eileen_ schreef:
Als leider bepaal jij wanneer er gegeten wordt. Dit is imo juist iets best wel belangrijks. Ga eens in de wei staan en kijk naar hoe de kudde onderling communiceert tijdens het eten. De leider bepaalt vrijwel altijd precies wanneer wie eet. Onderdanigen gaan niet snel in discussie met de leider, want dat zorgt voor een trap.


Hoezo bepaalt een leider dat? Paarden in een gezonde kudde eten en rusten en spelen gezamenlijk en dat gebeurt vanuit een natuurlijke drang. De leider van de kudde gaat echt niet per individueel paard bepalen wie wel en wie niet mag eten. Hoe zou dit dat ook in de eerste plaats kunnen doen, hij kan toch niet langs het paard blijven staan? Waarom zou een leider bewust één paard niet laten eten?


Eileen_ schreef:
Wil jij iets met hem doen terwijl het etenstijd is? Heeft hij pech, wacht hij maar even met eten. Geduld aanleren aan een paard is echt niet verkeerd.


Het paard mag toch communiceren? Het paard is geen robot die gevoelloos stokstijf stil moet staan ongeacht wat er gebeurt? Mijn paard mag mij gerust laten weten wanneer die het ergens niet mee eens is, aan mij om dan te bepalen wat ik doe (paard laten eten of toch gewoon verder gaan met wat ik aan het doen was). Maar die initiële communicatie-actie van een paard ga je toch niet afstraffen. Waarom zou je? De enige manier waarop een paard kan communiceren met de mens is door lichaamstaal en dan zou je dat afstraffen? Ik snap daar oprecht het voordeel voor ons, als mens, niet van?
Is het zo erg geworden om een paard zijn zin te geven? Moeten we echt als een politieagent every single move van een paard goedkeuren of afstraffen?

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:30

Dit gedrag is wel belangrijk om te corrigeren want paard helpt zichzelf ermee naar de filistijnen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:44

Door tijdens het voeren even te schrapen? Lijkt me sterk dat dit zo vaak voorkomt dat een paard kapot gaat.
Maar oké, stel dat het wel zo is, zou dat voor mij reden te meer zijn om paard terug 10 minuutjes op stal te zetten (en ondertussen hooinet te vullen ofzo, tegen dan zal die wel klaar zijn met eten).
Deze oplossing is simpel en zorgt voor weinig stress langs beide kanten. Ik vind het altijd zo eng om gedrag dat niet door de mens gevraagd wordt, meteen als 'ongewenst' en 'moet gecorrigeerd worden' te bestempelen. Uiteraard heb ik ook liever een paard dat perfect doet wat ik vraag en dan ook nog alléén dat wat ik vraag, maar dan moet ik een fiets nemen of een stokpaard en geen levend wezen. Het zou een mens sieren wat vaker rekening te houden met dat paard en niet altijd met dat 'je moet een leider zijn, het paard moet luisteren, laat hem maar zien wie de baas is' af te komen.

Dat is mijn mening.

N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 17:24

Eileen_ schreef:
Muah, niet helemaal eens met het bovenstaande.. Als leider bepaal jij wanneer er gegeten wordt. Dit is imo juist iets best wel belangrijks. Ga eens in de wei staan en kijk naar hoe de kudde onderling communiceert tijdens het eten. De leider bepaalt vrijwel altijd precies wanneer wie eet. Onderdanigen gaan niet snel in discussie met de leider, want dat zorgt voor een trap.
Ik vind dus wel dat je moet kunnen bepalen wanneer het paard te eten krijgt. Wil jij iets met hem doen terwijl het etenstijd is? Heeft hij pech, wacht hij maar even met eten. Geduld aanleren aan een paard is echt niet verkeerd..
Zou wat zijn als de paarden waar ik mee werkte gingen protesteren als ze eten willen (working cattle ranch). Soms gebeurde het wel eens dat we ze aan het voeren waren en dat er iets aan de hand was met een koe oid. Dat betekent direct er op springen zodat je snel bij de koe kan zijn..

Anyways, als het goed is ben jij de leider en bepaal jij dus wanneer hij eet. Niet andersom :D
Nou vind ik het zeker niet eerlijk als je hem expres zou gaan plagen, maar dit basis leiderschap dingetje mag wat mij betreft best aangepakt worden.

Bedankt voor je reactie! Meestal is het dat ik net terug kom vab bv rijden en er net gevoerd wordt, dan moet hij even geduld hebben idd.

N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 17:26

Hilary schreef:
Eileen legt het goed uit, maar de oplossing mist inderdaad. Met een borstel gooien terwijl je uit het zicht bent kan, maar werkt niet altijd.
Mijn oplossing zou zijn om de hoek wachten tot het paard stopt met schrapen (of met een been tegen de staldeur meppen of met z'n tanden langs de tralies schrapen of andere soortgelijke gedragingen), dan in je hoofd tot 5 tellen. Is er paard in die 5 seconden niet opnieuw begonnen, dan loop je vrolijk en belonend naar 'm toe. Je beloont dan het stille gedrag.

Op een vorige stal was een pony die met de tanden langs de tralies ging schrapen als je bezig was het voer klaar te maken. Meestal begon ze zodra ik in een bak ging roeren (we hadden losse bakken die we klaar maakten in de zadelkamer en dan naar de pony's brachten). Ik bleef dan net zo lang in de emmer roeren tot ze 5-6 seconden niet meer geschraapt had en dan kwam ik vrolijk om de hoek.

Dat aantal seconden is wel belangrijk. De tijd tussen (goed) gedrag en de beloning mag ca 2 seconden zijn. Wil je verkeerd gedrag afleren, moet je dus ruim buiten die 2 seconden zitten. 10 seconden is dus beter dan 5 seconden, maar soms is dat aantal seconden niet vol te houden omdat het paard dan alweer opnieuw begonnen is met schrapen.

Bedankt ik zal het proberen, het gaat er ook meer om dat hij het veel doet en dat lijkt mij niet goed voor zn hoeven/ benen

N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 17:28

Gini schreef:
Door tijdens het voeren even te schrapen? Lijkt me sterk dat dit zo vaak voorkomt dat een paard kapot gaat.
Maar oké, stel dat het wel zo is, zou dat voor mij reden te meer zijn om paard terug 10 minuutjes op stal te zetten (en ondertussen hooinet te vullen ofzo, tegen dan zal die wel klaar zijn met eten).
Deze oplossing is simpel en zorgt voor weinig stress langs beide kanten. Ik vind het altijd zo eng om gedrag dat niet door de mens gevraagd wordt, meteen als 'ongewenst' en 'moet gecorrigeerd worden' te bestempelen. Uiteraard heb ik ook liever een paard dat perfect doet wat ik vraag en dan ook nog alléén dat wat ik vraag, maar dan moet ik een fiets nemen of een stokpaard en geen levend wezen. Het zou een mens sieren wat vaker rekening te houden met dat paard en niet altijd met dat 'je moet een leider zijn, het paard moet luisteren, laat hem maar zien wie de baas is' af te komen.
Oke maar hoe zou je het doen als je aan het rijden bent en er gevoerd wordt? Je komt terug en je paard wilt natuurlijk eten. Ik moet bij mijn paard altijd zn benen koelen . Ook doe ik altijd zn hoeven. En nog voor zn mok. Dan kan ik hem niet meteen op stal zetten ?

Dat is mijn mening.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:46

N_N schreef:
Gini schreef:
Door tijdens het voeren even te schrapen? Lijkt me sterk dat dit zo vaak voorkomt dat een paard kapot gaat.
Maar oké, stel dat het wel zo is, zou dat voor mij reden te meer zijn om paard terug 10 minuutjes op stal te zetten (en ondertussen hooinet te vullen ofzo, tegen dan zal die wel klaar zijn met eten).
Deze oplossing is simpel en zorgt voor weinig stress langs beide kanten. Ik vind het altijd zo eng om gedrag dat niet door de mens gevraagd wordt, meteen als 'ongewenst' en 'moet gecorrigeerd worden' te bestempelen. Uiteraard heb ik ook liever een paard dat perfect doet wat ik vraag en dan ook nog alléén dat wat ik vraag, maar dan moet ik een fiets nemen of een stokpaard en geen levend wezen. Het zou een mens sieren wat vaker rekening te houden met dat paard en niet altijd met dat 'je moet een leider zijn, het paard moet luisteren, laat hem maar zien wie de baas is' af te komen.

Dat is mijn mening.


Oke maar hoe zou je het doen als je aan het rijden bent en er gevoerd wordt? Je komt terug en je paard wilt natuurlijk eten. Ik moet bij mijn paard altijd zn benen koelen . Ook doe ik altijd zn hoeven. En nog voor zn mok. Dan kan ik hem niet meteen op stal zetten ?


Dan beperkt het schrapen zich niet tot 'tijdens het voeren' en kan het zijn dat een andere aanpak beter is. Het is natuurlijk wel een verschil of het paard enkele keren met zijn hoeven stampt op het moment dat de voerkar voorbij komt of dat die standaard schraapt wanneer die op de wasplaats staat (ongeacht of er voer in de bak ligt of niet).

In een antwoord op Hilary zeg je dat die het veel doet. Het is in deze wel belangrijk om duidelijk te hebben of het schrapen zich beperkt tot 1 specifiek moment (voertijd) of dat die gewoon heel veel schraapt. In het tweede geval is het namelijk niet zozeer nervositeit omwille van het voeren maar eerder een oncomfortabel/angstig gevoel in de wasplaats.

In het tweede geval zou ikzelf namelijk wel actie ondernemen om het paard zelfverzekerder en rustiger te krijgen. Wat vaak gebeurt is dat we het stilstaan op de wasplaats eigenlijk als vanzelfsprekend beschouwen. We lopen met het paard naar de wasplaats, zetten die tussen twee touwen en doen meteen wat we moeten doen (wassen, benen afspuiten, mok verzorgen). We verwachten dat het paard meteen de volledige duur van die verzorging braaf blijft stilstaan. Als die dat niet doet, worden we lichtjes geïrriteerd of boos (want we kunnen de verzorging niet optimaal uitvoeren) en krijgt het paard een duw, klap of schreeuw. Maar eigenlijk is dat best gek. Als we een veulen halstermak maken, verwachten we ook niet meteen dat die een kwartier kan vaststaan. Dat leren we het paard stapje voor stapje aan. Bij een paard dat niet trailermak is net hetzelfde: daar gaan we ook stap voor stap aanleren dat de trailer ok is. Dat kan in de wasplaats ook. Ga naar de wasplaats en laat het paard 5 seconden staan (zonder vast te binden), blijft die braaf staan, loop dan weer uit de wasplaats. Bouw dit rustig uit, ga niet te snel. Je wilt dat het paard beloond wordt voor het stilstaan. Bij een paard dat zich echt heel oncomfortabel voelt in de wasplaats mag je al trots zijn als die na de eerste trainingssessie een halve minuut geen ongeduldig gedrag vertoont.

En zorg ervoor dat je de eerste trainingssessies in de ideale omstandigheden doet. Je maakt het jezelf en je paard onnodig lastig door dit te oefenen met een rammelende voerkar op de achtergrond. Pas als je paard onder de ideale omstandigheden geduldig blijft, kan je de training moeilijker maken door extra triggers toe te voegen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard schraapt heel hard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:57

Goede punten Gini. Er is mijns inziens een verschil tussen oncomfortabel op de wasplaats (wat jij goed beschrijft incl goede handvatten om daar je paard bij te helpen) en comfortabel maar ongeduldig. Dat verschil is wel belangrijk bij je training, dus ook belangrijk om het verschil te herkennen.

Oy with the poodles, already


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers