[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:08


❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤


lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:17

Daphne1988 schreef:
Ze loopt nog en steunt nog volledig maar pulsatie is duidelijk aanwezig en zie het met draaien duidelijk.
ze heeft cushing inderdaad, ik hoop van harte op n zweer maar met op twee benen pulsatie...?
Van pavo ga ik haar maar niks voeren is ze allergisch voor geloof ik..:-(

Zit meer naar zelfde type te kijken vooral heel weinig suikers. Als het echt de cushing is wat haast niet anders kan met mijn voerbeleid, ben ik geneigd om de prascend te verhogen. We zijn al vanaf december aan t kwakkelen met ups en downs. Wat zal t om t te proberen wie weet gaat ze dan nog weer vooruit?



had je wel de prascend al omhoog gezet toen ze bevangen werd? ik moest het nl van de DA verhogen, om het cortisol zo laag mogelijk te houden, miss inderdaad een optie om te proberen, wat zegt jouw DA erover? ik gaf een halve tablet erbij, totaal 1.5 per dag, verdeelde het wel, of dat moet weet ik niet, maar leek mij beter :') . (grote merrie normaal op 1 tablet stond ze). Waarom wil je bijvoeren trouwens? of om bij te kunnen voeren straks als ze weer stabiel is? of heeft ze het nu ook nodig? klinkt idd niet fijn 2 benen pulsatie, balen, het ging zo goed met haar dat ze op haar nieuwe ijzers stond toch?

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 01:12

Hallo
Tjee alweer een tijdje niet actief geweest hier...
@Dennis...wat verdrietig van Roos..heel veel sterkte nog.
Vosje gaat heel erg op en neer..vorige week goed
Maar ze werd ineens hinikkerig en dan weet ik het wel weer....ze is nu dus weer slecht.
Ik kan er geen pijl op trekken
1 ding lijkt me op te vallen..iedere keer als ze zich goed voelt begint ze te overdrijven..draven..galopje..slidings en bokken..en een dag of 2 later is het weer mis.
Dat is de enige regelmaat die ik kan ontdekken.
Het blijft zwaar een HB-er.....
Ontwormen moet ik ook maar durf niet zo goed..wat doen jullie?

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 06:38

lique68 schreef:
Daphne1988 schreef:
Ze loopt nog en steunt nog volledig maar pulsatie is duidelijk aanwezig en zie het met draaien duidelijk.
ze heeft cushing inderdaad, ik hoop van harte op n zweer maar met op twee benen pulsatie...?
Van pavo ga ik haar maar niks voeren is ze allergisch voor geloof ik..:-(

Zit meer naar zelfde type te kijken vooral heel weinig suikers. Als het echt de cushing is wat haast niet anders kan met mijn voerbeleid, ben ik geneigd om de prascend te verhogen. We zijn al vanaf december aan t kwakkelen met ups en downs. Wat zal t om t te proberen wie weet gaat ze dan nog weer vooruit?



had je wel de prascend al omhoog gezet toen ze bevangen werd? ik moest het nl van de DA verhogen, om het cortisol zo laag mogelijk te houden, miss inderdaad een optie om te proberen, wat zegt jouw DA erover? ik gaf een halve tablet erbij, totaal 1.5 per dag, verdeelde het wel, of dat moet weet ik niet, maar leek mij beter :') . (grote merrie normaal op 1 tablet stond ze). Waarom wil je bijvoeren trouwens? of om bij te kunnen voeren straks als ze weer stabiel is? of heeft ze het nu ook nodig? klinkt idd niet fijn 2 benen pulsatie, balen, het ging zo goed met haar dat ze op haar nieuwe ijzers stond toch?


Ze staat al tijden aan 1 tablet maar het is een pony van 1.42. Dus meer geven lijkt me nogal wat? Da was daarin duidelijk ze gaat al langere tijd op 1 dus waardes testen heeft weinig nut. Dus daar kon ik ook zo lekker veel mee..
Ze moet echt naast haar hooi iets bijgevoerd anders valt ze nog vreselijk terug. En ze krijgt niet veel hoor. Meer voor de but en laminaze.

Ze ging super op de ijzers en ze loopt(zal zo zien hoe ze nu loopt) rechtdoor nog “goed” maar er is verschil en ik weet niet meer wat te doen om het te voorkomen ik ben iedere dag de hele dag. Ze krijgt het allemaal volgens het boekje zogezegd. Daarom ook de twijfel over prascend verhogen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:57

Ik geef pavo vital. Daar zit geen melasse in en je hoeft er maar heel weinig van te voeren. Fiber force bevat echt keiharde luzerne (prikt in de maag en darmen) dus die zou ik zeker niet voeren als ze op medicatie staan.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:06

Is de reden ook wel waarom ik marstall Vito voer en jaren tevreden over geweest maar het verandert me teveel.

Mistral heeft nog nooit goed gereageerd op pavo dus dat durf ik echt niet meer aan

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:48

:(:) Ze kwam vrij vlot haar stal uit.
Ze lijkt gelukkig ook gewoon happy <3

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:55

Ik durf ook niet te ontwormen. Dus dat wordt mestonderzoek, hoewel ik dat niet betrouwbaar vind. Enting heb ik dit jaar, in overleg met de DA, overgeslagen.

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:07

Even uit de meeleesstand, die van mij wilde ik liever ook niet ontwormen, maar na mestonderzoek blijkt hij bloedworm te hebben, dus ik moet wel. Normaliter ontworm ik bij de eerste vorst altijd met moxidectine, maar ivm de hb dit jaar overgeslagen en nu blijkt hij dus voor het eerst in 7 jaar tijd bloedwormen te hebben (incl. vermageren, spierverlies etc). Paard staat alleen op hooi.
Enten heb ik eind april gedaan en is helemaal goed gegaan, de laatste hb dateert van dec 2017/jan 2018.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:24

Even een vraagje.

Wat is de reden dat jullie ontwormen en enten niet aandurfen?

Is dat alleen als ze ook daadwerkelijk bevangen staan of ook wanneer ze op dat moment 'gezond' zijn?

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:55

Ik durf het nu niet aan omdat Bennie bevangen is en iedere aanslag op het imuumsysteem zoals enten en ontwormen kan weer een reactie veroorzaken.
Enten deed ik ook altijd buiten de seasonrise.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:25

Daphne1988 schreef:
Ze staat al tijden aan 1 tablet maar het is een pony van 1.42. Dus meer geven lijkt me nogal wat? Da was daarin duidelijk ze gaat al langere tijd op 1 dus waardes testen heeft weinig nut. Dus daar kon ik ook zo lekker veel mee..
Ze moet echt naast haar hooi iets bijgevoerd anders valt ze nog vreselijk terug. En ze krijgt niet veel hoor. Meer voor de but en laminaze.

Ze ging super op de ijzers en ze loopt(zal zo zien hoe ze nu loopt) rechtdoor nog “goed” maar er is verschil en ik weet niet meer wat te doen om het te voorkomen ik ben iedere dag de hele dag. Ze krijgt het allemaal volgens het boekje zogezegd. Daarom ook de twijfel over prascend verhogen.

Waarom zou testen geen zin hebben als een paard al een tijd op dezelfde dosering te staat? Dan heeft testen toch juist zin om te kijken of de dosering nog wel juist is?
Alternatief voor Marstall Vito is Subli Dieetmix. Een klein beetje melasse in het voer kan niet heel veel kwaad. Hier krijgen ze (ook tijdens HB-periode) de balancer van Je Paard Gezond en Fit en daar zit ook wat melasse in. Zolang het totaal suiker/zetmeel maar onder de 10% blijft.

Ik doe zelf mestonderzoek. Doordat ik het iedere maand doe, of vaker als ik het niet vertrouw, is het een stuk betrouwbaarder. Tijdens actieve HB zou ik ook niet zo snel ontwormen, tenzij er sprake is van een flinke besmetting.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:42

Ik had laatst de dierenarts gebeld vanwege enten. Nadja moet in juni weer. Dus ik ging even na vraag doen. Tijdens de hb niet enten maar als ze er zo goed als vanaf zijn kan het.

Wilde het zeker weten voor geval dat ze mee ging met de groep terwijl het niet mocht/niet verstandig was.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:45

Mijn Roos is zelfs gezond bevangen geraakt na een enting. En heb regelmatig paarden zien reageren op een wormenkuur.
Dus hier ook geen wormenkuur of enting als ze bevangen staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:59

Bedankt voor de reacties, had dat nog niet eerder erger gehoord of gelezen namelijk :)

Nou is hij al geent dit jaar, maar we verhuizen volgende week en er zijn stallen die dan willen ontwormen. Dus dit is vooraf wel even goed om te weten ;)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:08

Mm nu twijfel ik wel of ik die van mij ga ontwormen. Ze gaat binnenkort voor de zomer naar een ander plekje en heb haar dan liever gegarandeerd worm vrij voordat ik daar heen ga... wel of niet doen dan?

Heb nu al 2x medicatie gegeven maar nog geen zichtbare vooruitgang, ik ga vanavond weer heen en ben benieuwd. mevrouw loopt nog wel uitzichzelf wat rond en heeft nog steeds haar vertrouwde haat naar de spuit met medicatie ~~}>

Vanmorgen lag ze we toen ik kwam, kan dit duiden op last van baar buik door de buut? De da vond maagbeschermers niet nodig zolang ze maar genoeg ruwvoer had. Misschien toch handig? De vorige keer hb lag ze ook veel en hadden we ook geen maagbeschermers of iets dergelijks. Deze keer hd ze nog niet veel gelegen, maar toevallig vanochtend (die avond er voor eerste x medicijnen) wel?

S <3

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:13

Geen enkel paard is wormvrij. Wie weet krijgt jouw paard op de nieuwe plek wel wormen van ern ander paard. Dus wat is de toegevoegde waarde? En wie weet heeft je paard nu uberhaupt geen wormen? Als er geen aanleiding is om te ontwormen, zou ik je paard er niet mee belasten. Die heeft nu al genoeg om van te herstellen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:24

Nadiine__x schreef:
Even een vraagje.

Wat is de reden dat jullie ontwormen en enten niet aandurfen?

Is dat alleen als ze ook daadwerkelijk bevangen staan of ook wanneer ze op dat moment 'gezond' zijn?


Als bepaalde afvalstoffen in het bloed komen (bijvoorbeeld bij koorts), dan kan de hoefbevangenheid weer aangewakkerd worden.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:43

Vorig jaar heb ik die van mij ook te laat laten enten i.v.m. de bevangenheid, even een maand uit gesteld. Was ook het advies van de dierenarts.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Nath010

Berichten: 108
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:49

Ik heb gisteren de greenguard aangeschaft en vandaag voor het eerst een aantal uur bij mijn paard omgedaan. Hoe ze moet drinken heeft ze door maar gras eten gaat nog niet heel goed. Ze schuift over het gras heen als het ware waardoor er niks door de gaten steekt. Hiervan raakt ze gefrustreerd en gaat nog harder over het gras schuifen, bedelen en stampen. Heeft iemand nog tips en tricks om het eten met een masker te leren? Plukjes gras door de gaten steken doe ik al. Dank je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:07

Ik vond alle graasmaskers er oneetbaar uitzien, maar de greenguard ook nog erg dik en stug. Hooi eten en drinken zie ik Sed ook niet doen met zo’n ding.. Geen tips voor je, ik heb gekozen om hem liever apart te zetten en overdags de rest bij hem te laten lopen zodat hij toch nog sociaal kan doen. ‘s Avonds/ ‘s nachts staat de rest in de wei en Sed alleen.

Nath010

Berichten: 108
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:10

Ja ik vind de greenguard ook hard en stug. Ze heeft meteen al plekjes op haar neus van die paar uurtjes. Helaas heb ik die optie niet om 's nachts apart te zetten. Bedankt voor je reactie.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:23

flappie28 schreef:
Lotus83 schreef:
Ik heb graasmaskers met open neusgaten, de laatste heb ik gekocht bij cheepoohorse


Die heb ik ook en is best fijn en hij was er ook snel aan gewend. https://www.cheepoohorse.com/graasmasker-met-neusgaten/


Als jij nog tips hebt.. mijn merrie wil het niet accepteren.. Doe steeds 15/20 minuten maar ze word er zo boos van

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983


Nath010

Berichten: 108
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:33

Die van cheepohorse ziet er ook wel goed/fijn uitzeg. Ik hoor ook graag tips. Anders bestel ik die.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:02

Ik vind ze wel groot vallen.. ik had een cob maar dat leek wel een full dus terug gestuurd en heb nu een pony maat voor een D pony. Normaal altijd cob. Nu is de pasvorm goed. Neusgaten vind ik veel beter zo.

Alleen mijn merrie wil het dus niet

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers