Duikende bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:26

Danique schreef:
Ga ik proberen te regelen voor je Germie, hier geven ze ook les in mermaid zwemmen :')

perslucht met meerminstaart, jaaaaa.

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 18:23

Ik kan ook eindelijk melden dat ik ben wezen duiken na de winterstop :D
Vorige week wezen duiken in 't twiske.
Op 12 meter toch nog wel 4 graden en weinig leven te bekennen. Maar wel goede start!

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:53

Ik ben vandaag geslaagd voor een wetsuit *\o/* de Mares 8-6-5mm. Eerste pak dat meneer uit het rek pakte en zit als gegoten (ik wilde eigenlijk de Seac warm flex passen maar die was er niet in mijn maat). En een bijpassend Mares vest 5mm.
Zondag als het goed is mijn 1e buitenduik, funduikje tot een meter of 10 om even te wennen :D

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:13

Zijn er overigens bokkers die in Nederland de PADI Open water hebben gehaald?
Zelf vond ik het erg gaaf dat ik mijn eerste echte duik meteen in open zee mocht en de kosten in het buitenland liggen een stuk lager.

Mijn vriend is bijna klaar met zijn opleiding en onze volgende vakantie ga ik graag naar Indonesie e.d. Mijn vriend is nog nooit zo ver weg. geweest en het lijk mij heel gaaf voordat we ooit kinderen krijgen dat hij dit al eens heeft gedaan en ook heeft gedoken. Het is een echte water rat.
Het jammere is dat je anders toch een weekje kwijt bent aan theorie/zwembad en dan de zee duiken.
Mijn idee is om mijn vriend in Nederland toch zijn Padi te laten halen zodat als we op vakantie zijn we meteen samen kunnen gaan voor opfris cursus eventueel en dan samen het water in.
Anders zouden we apart moeten op vakantie en het scheelt ook tijd aangezien we korter weg zullen zijn.
Als hij open water doet zou ik wel evt wel de vervolg cursus willen doen (of eventueel samen).

Zou het erg tegenvallen in Nederland het brevet te halen ivg met azie? Of gewoon doen en iets meer betalen en genieten op vakantie en samen de eerste echte duiken maken.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:44

Ik heb mijn padi in Egypte gehaald en mijn vriend had zijn brevet al. Na de eerste twee dagen heeft hij gewoon met mij en mijn instructeur mee gedoken.. ik moest tussendoor natuurlijk skills oefenen maar was verder prima te doen..

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 21:21

Ik heb mijn open water in nederland gedaan!

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:40

Ik heb padi open water, advanced en rescue in NL gehaald. Nog nooit in het buitenland gedoken.

Luxorvalkje
Berichten: 1936
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:52

Ik heb alles in Nederland gehaald, nu divemaster.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 06:45

Je kunt je open water prima in Nederland halen. Padi is een organisatie net als ssi, nob, iantd, enz.
Allen aangesloten bij euf of rstc en dus erkennen ze onderling brevetten.
Ik geef zelf les voor nob ( cmas), iantd en iart (international association of rebreather trainers).

Advanced kan ook prima in nederland. Het kan eenvoudig en goedkoop in 5 duiken. Andere organisaties willen dat je 5 specialties doet. Dan wordt het erg prijzig, voor mij was dit een reden om gewoon een 5 duiken advanced te halen. Het zegt niets over een advanced duiker zijn. De meesten zijn nog steeds beginners. Geeft niet, duiken leer door te doen.

Voor technisch duiken is er geen overkoepelend orgaan. Dit kan veelal niet in Nederland ( advanced nitrox, advanced recreational trimix en de basisduiken van normoxic trimix en confined duiken cave of trimix kunnen wel prima in Nederland. ) Ook rebreather leren duiken kan hier prima.

Ik heb dus brevetten van tig organisaties, deels in Nederland gehaald.

In het duiken kun je specialties doen. Sommige zijn nuttig, anderen totaal niet. Pas op met je iets als verplicht aan te laten smeren. Sommige duikscholen in het buitenland zijn daar erg goed in. Zoals mij een nachtduikspecialty terwijl ik gewoon nachtduiken mag geven als onderdeel advanced, en nota bene full cave instructeur ben. Dat ging dus niet door. Lol.

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:10

bedankt voor de informatie!
Dan denk ik dat we terzijner tijd toch gewoon lekker ons richten op de PADI in Nederland. Het lijk mij erg fijn om samen te gaan duiken dus als hij zijn brevet al heeft dan kunnen we meteen samen opfris cursus doen en de zee in!

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:40

Ook hier iemand die Open Water én Advanced in Nederland heeft gehaald, en nog nooit in tropisch water heeft gedoken.
Juist hartstikke leuk om het hier te halen.

En als je de kou en het slechte zicht gewend bent, is duiken in warm, helder water ineens heel comfortabel waarschijnlijk ;)

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:06

Waarom padi? Kies een goede instructeur en kijk niet naar het merkje. Dan heb je meer keuze.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:58

Gisteren een testduikje met 2 rebreathers tegelijk. 1 als bailout rebreather.
Het zicht was slecht in het Veenmeer, maar voor mijn solotestje was het prima.

Afbeelding

Afbeelding

De ademweerstand van de sidemount rebreather is goed, want hij hangt nu mooi horizontaal, alleen nog wel wat te laag. Daar moet ik nog aan werken dus. Verder vind ik de ADV te gevoelig, maar gelukkig kan ik eenvoudig blij de flowstop.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Opstijgen gaat goed, het overdrukventiel van de sidemount rebreather werkt, maar er zelf bijkomen is lastig. Ik kon hem eerst niet vinden, moest echt met mijn ogen gaan zoeken. Dit is iets wat gewoon blindelings moet kunnen straks. Je hebt namelijk als je opstijgt nu 4 drijflichamen te controleren: droogpak, wing, contralongen mainrebreather en contralong bailoutrebreather. Ik heb een opstijging geoefend vanaf 14.5m en dat ging goed.

To be continued.

xNavatu

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:26

Ahh leuk topic!

Ik ben gister terug gekomen van een half jaartje Azie waar ik uiteraard ook mn brevet heb gehaald (Open water + advanced). Helaas nog maar 27 duiken op de teller maar daar gaan we aan werken haha. En stiekem ben ik heel benieuwd naar duiken in Nederland dus dat wil ik ook zeker gaan proberen! Iemand aanraders voor plekjes in Zeeland?

xNavatu

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:28

-Namiro- schreef:
Wij komen net thuis van een duik bij Todi in Beringen. We hadden een Scuba skill update. Erg fijne instructrice en goed om na 5 jaar (ik dacht dat het er ‘maar’ 3 waren) weer het duiken op deze manier op te pakken.

Eerst in het gewone bad skills herhaalt en daarna mochten we het basin in met de vissen.

We hadden het ‘geluk’ dat er een zeemeerminnenconventie plaats vond vandaag. Hele bad gevuld met vrouwen (en een enkele man’ in zeemeerminnenpakjes.. helaas niet heel flatterend bij de meeste. :Y)

Overall leuk om eens te doen, maar te druk en te klein om heel ontspannen rond te zwemmen..

Maar ik ben klaar voor Cyprus! *\o/*


Is Todi gaaf? Ik zag het toevallig in een duikmagazine staan in Sumatra (of all places hahaha) en het lijkt me wel leuk om een een keer een intro duik daar aan een vriendin voor de verjaardag te geven ofzo! En dan kan ik zelf ook mee natuurlijk hahaha.

germie schreef:
Weer terug van bijna 19 uur grotduiken in 1 week.
Het was uiteraard weer leuk.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Holy moly dat ziet er gaaf uit! <3

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:48

xNavatu schreef:
-Namiro- schreef:
Wij komen net thuis van een duik bij Todi in Beringen. We hadden een Scuba skill update. Erg fijne instructrice en goed om na 5 jaar (ik dacht dat het er ‘maar’ 3 waren) weer het duiken op deze manier op te pakken.

Eerst in het gewone bad skills herhaalt en daarna mochten we het basin in met de vissen.

We hadden het ‘geluk’ dat er een zeemeerminnenconventie plaats vond vandaag. Hele bad gevuld met vrouwen (en een enkele man’ in zeemeerminnenpakjes.. helaas niet heel flatterend bij de meeste. :Y)

Overall leuk om eens te doen, maar te druk en te klein om heel ontspannen rond te zwemmen..

Maar ik ben klaar voor Cyprus! *\o/*


Is Todi gaaf? Ik zag het toevallig in een duikmagazine staan in Sumatra (of all places hahaha) en het lijkt me wel leuk om een een keer een intro duik daar aan een vriendin voor de verjaardag te geven ofzo! En dan kan ik zelf ook mee natuurlijk hahaha.

Ik vond Todi leuk voor een keer een uurtje rond te zwemmen maar verder niet heel bijzonder. Voor een intro duik (of zoals ik heb gedaan het updaten van skills) wel erg geschikt! :j

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:57

Er is in dit topic al meerdere keren over Todi gepraat ondertussen (zoals in het bericht wat je zelf quote ;) )
Voor een introduik is het wel een goed idee denk ik, beschermde omgeving en omdat het je eerste keer is ben je waarschijnlijk met zoveel bezig dat je niet hoeft te denken "nou ik heb dat rondje wel gezien ondertussen".
Het is er wel errug druk en dat is juist niet zo fijn als je nog weinig controle hebt over je buoyancy.

Ik ga met dit mooie weer toch ook maar weer eindelijk het Nederlands water uitproberen. Zal wel niet de enige zijn :')

xNavatu schreef:
Ahh leuk topic!

Ik ben gister terug gekomen van een half jaartje Azie waar ik uiteraard ook mn brevet heb gehaald (Open water + advanced). Helaas nog maar 27 duiken op de teller maar daar gaan we aan werken haha. En stiekem ben ik heel benieuwd naar duiken in Nederland dus dat wil ik ook zeker gaan proberen! Iemand aanraders voor plekjes in Zeeland?


In Zeeland zijn heel veel leuke stekjes. Je kunt oa op de app van Duikersgids kijken, staan kaartjes bij zodat je een idee hebt hoe en wat.
Als je makkelijk wilt beginnen, kun je bijvoorbeeld naar den Osse Kerkweg. Wel een heel populaire stek. Er is geen stroming en je kunt langs de dijk op en neer, dus verdwalen is geen optie (als dat het al ooit is met een kantduik...) Er is ook veel leven te vinden daar.
Of ga naar Dreischor, het Koepeltje (wel stukkie lopen maar daarom aanzienlijk minder druk), Bergse Diepsluis... allemaal plekken zonder stroming.
Als je liever naar wrakken duikt kun je daar ook vast op zoeken. Is vaak goede oefening voor je navigatieskills als het zicht slecht is ;)

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 13:44

Wij gaan morgen weer naar het twiske :)

xNavatu

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:42

Veel plezier!

NoeskaMoos schreef:
Er is in dit topic al meerdere keren over Todi gepraat ondertussen (zoals in het bericht wat je zelf quote ;) )
Voor een introduik is het wel een goed idee denk ik, beschermde omgeving en omdat het je eerste keer is ben je waarschijnlijk met zoveel bezig dat je niet hoeft te denken "nou ik heb dat rondje wel gezien ondertussen".
Het is er wel errug druk en dat is juist niet zo fijn als je nog weinig controle hebt over je buoyancy.

Ik ga met dit mooie weer toch ook maar weer eindelijk het Nederlands water uitproberen. Zal wel niet de enige zijn :')

xNavatu schreef:
Ahh leuk topic!

Ik ben gister terug gekomen van een half jaartje Azie waar ik uiteraard ook mn brevet heb gehaald (Open water + advanced). Helaas nog maar 27 duiken op de teller maar daar gaan we aan werken haha. En stiekem ben ik heel benieuwd naar duiken in Nederland dus dat wil ik ook zeker gaan proberen! Iemand aanraders voor plekjes in Zeeland?


In Zeeland zijn heel veel leuke stekjes. Je kunt oa op de app van Duikersgids kijken, staan kaartjes bij zodat je een idee hebt hoe en wat.
Als je makkelijk wilt beginnen, kun je bijvoorbeeld naar den Osse Kerkweg. Wel een heel populaire stek. Er is geen stroming en je kunt langs de dijk op en neer, dus verdwalen is geen optie (als dat het al ooit is met een kantduik...) Er is ook veel leven te vinden daar.
Of ga naar Dreischor, het Koepeltje (wel stukkie lopen maar daarom aanzienlijk minder druk), Bergse Diepsluis... allemaal plekken zonder stroming.
Als je liever naar wrakken duikt kun je daar ook vast op zoeken. Is vaak goede oefening voor je navigatieskills als het zicht slecht is ;)



Ah super, thanks voor de tips! Ik ga die app gelijk even downloaden. Kan ik ook gelijk zien hoe de duikspot naast mn eigen dorpje gerate staat haha.

Duiken jullie gewoon met wetsuits in nederland of wel echt met droogpakken?

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:59

Ik duik met wetsuit, dat is waarom ik net schreef dat ik het met deze temperatuur weer aandurf.
In de winter houd ik gewoon winterstop :D

Ik zie vaak veel droogpakkers. Snap het ook wel, het kan fris zijn als je wat dieper gaat. Of gewoon in het algemeen ook al :')

xNavatu

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:02

Hahaha ja het lijkt me hier behoorlijk fris :') Ik had het al koud bij 26 graden :x (oke was wel maar een 3mm shorty)

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:08

Haha ja ik heb dus dubbel 5mm (een 5 lang en daar overheen een shortie 5), en velen om mij heen duiken met 7mm of dat zelfs dubbel.
Bij dat laatste heb ik het gevoel dat ik niet meer kan bewegen/ademen/het pak ooit aan of uit krijgen, dus toen ben ik maar voor de 5 gesetteld.

En dan nog een kap, handschoenen, lekker warme schoentjes... het is in ieder geval een hele workout om jezelf duik-klaar te krijgen in Nederland als je het vergelijkt met water van 26 graden :+

Luxorvalkje
Berichten: 1936
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:20

Ik heb een 7 semidry. Maar met mijn lengtemaat is het lastig zoeken.

Droogpak staat op het verlanglijstje, want ik heb het gewoon snel koud (ook op de maledieven met water 28+ graden).

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:57

Ik duik alleen nog maar droog. Met mijn uitrusting gaat nat duiken ook niet. Maar het is zo veel lekkerder om gewoon in een droogpak te duiken. Meer bewegingsvrijheid e.d.
Ik had hier als natpak een dubbel 7. Dat heb je echt wel nodig. 5mm is te koud. Zeker als je dieper gaat dan 10m.

xNavatu

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:48

Lijkt me vooral heel lastig om met een droogpak te duiken eigenlijk haha :)) mn boyuancy gaat met een wetsuit prima maar met een droogpak lijkt me het een ander verhaal hahaha.

Omg ik had mn eigen dorp even gegoogled en ik ben echt zwaar onder de indruk van de duikstekken :)) Ga daar altijd hardlopen en dan zie ik idd vrij regelmatig duikers maar had echt nooit verwacht dat het zo mooi zou kunnen zijn (uberhaupt in Nederland eigenlijk) :oo