Van twiet naar tok.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 17:17

Vorig jaar heb ik besloten om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan; kipjes in de tuin. Geen optie met onze vorige buren, maar die zijn vertrokken en de nieuwe buur heeft geen bezwaren *\o/*

Dan ga je eens rondkijken voor een hok, en welke kipjes daar dan in moeten komen. Zoveel rassen :wow:
Uiteindelijk kwam ik uit op Faverolles krielen; rustig, leggen prima en ik vind ze erg mooi. Maar dan.... kun je ze nergens vinden. Ja, aan de andere kant van Nederland. Dus wat doe je dan? Dan laat je eitjes opsturen, en broed je je eigen kippies uit :j Was niet helemaal de bedoeling, maar als ik mijn zinnen ergens op zet moet het gebeuren.

En zo kwam de postbode mijn potentiële kippen brengen, en kon het lange wachten beginnen :D

Afbeelding

Afbeelding

Eén van de 10 eieren bleek niet bevrucht, maar de andere 9 leken prima te gaan. Toch wel spannend, zou alles goed gaan?

Na 21 dagen vond het eerste kuiken het tijd om eruit te kruipen, en al snel volgde de rest :):)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ei dat als eerste was aangepikt had wat moeite, en ondanks dat je een kuiken in principe niet uit het ei helpt hebben we dat toch gedaan. Na 2 dagen worstelen zat er nog steeds pit in, maar het schaalvlies was aan het kuiken vastgedroogd. Ze had er met geen mogelijkheid meer zelf uit kunnen komen.

Afbeelding

Uiteindelijk zijn 8 van de 9 eieren uitgekomen. Het laatste kuiken was volledig ontwikkeld, maar er ging iets mis bij het opnemen van de dooier. Heel jammer, maar 8 is een prima score.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding


En daar waren ze dan, 8 gele pluisjes met bolle wangen *\o/* *\o/*

Afbeelding


Afbeelding


Ondertussen zijn ze alweer 2 weken oud, meer foto's van het grut volgen!


Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:21

Dit is echt te schattig voor woorden, zo pluizig <3

Is dat elke keer dezelfde die zo opkijkt? :')
Die is wel fotogeniek _O-

[o]

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:23

Wat een dotjes! <3
Leuk dat je nieuwe buren het idee wel leuk vonden, ik zou het ook fantastisch vinden als mijn buren kipjes zouden hebben.

Nelis M2+1

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:36

Wat leuuuuk!! <3 Ik ben benieuwd hoe ze eruit zien als volwassen kip

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:41

Aah die wangetjes <3 Ik snap je vorige buren wel, ik word soms ook compleet gestoord van de kippen van onze buren. Maar wel lekker, eigen eitjes!

follow your dreams, they know the way

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:42

Te schattig gewoon ! <3
Kende het ras niet, dus even google ingezet :D Zien er ook heel mooi uit als ze volwassen zijn !
Als je de haantjes snel genoeg van de hennetjes scheidt, kan je ze misschien wel allemaal houden. Heb ik hier destijds met het broedsel ook zo gedaan en ging prima.
Zijn cochin krieltjes bij mij.

Sammy2000

Berichten: 355
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:43

Wat super schattig? Toch ff een vraagje, gaan de hanen dan weg?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:48

Och hemel, die pluiswangetjes <3 . Wat een té snoezige kuikentjes.
Leuk ras ook als ze groot zijn (hier ook Googlehulp). Maar dan nog 21 dagen wachten tot ze uitkomen...hoe hou je het vol?

* Love Always 1991 - 2018 *

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:52

Schattig :)

Paar jaar geleden ook gedaan, 20 eieren. 19 uitgekomen, 1 dood kuiken en helaas helft haan.
Hebben uiteindelijk haan en hen gehouden. Hennen verkocht en hanen soep |(

Leuk om mee te maken, maar begin er niet zo snel weer aan

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 18:05

Fortitude schreef:
Is dat elke keer dezelfde die zo opkijkt? :')
Die is wel fotogeniek _O-

Geen idee, ze zijn de eerste dagen met geen mogelijkheid uit elkaar te houden en ze zijn allemaal vreselijk bijdehand :')

Loolotte schreef:
Aah die wangetjes <3 Ik snap je vorige buren wel, ik word soms ook compleet gestoord van de kippen van onze buren. Maar wel lekker, eigen eitjes!

Ik ben er nooit met ze over begonnen. We hadden dusdanig veel gelazer met ze dat ik het nooit heb aangedurfd, de tuinen waren destijds zo omheind dat ze er makkelijk in konden komen. Buurman deed dat ook rustig zonder te vragen als hem dat zo uitkwam. Ik werd ook niet vrolijk van de herrie van zijn volièrevogels, dus daar zat het hem niet in :D


Pandora2 schreef:
Als je de haantjes snel genoeg van de hennetjes scheidt, kan je ze misschien wel allemaal houden. Heb ik hier destijds met het broedsel ook zo gedaan en ging prima.
Zijn cochin krieltjes bij mij.

8 Kippen zou nog wel passen hier, maar ik geef mijn dieren graag de ruimte. Meer dan 4 wil ik niet, het liefst een haan en 3 hennen, maar of dat hem gaat worden laat ik even afhangen van het geluid als hij zijn keel gaat schrapen :D


Sammy2000 schreef:
Wat super schattig? Toch ff een vraagje, gaan de hanen dan weg?

Kleine spoiler... hij mag waarschijnlijk dus blijven. Ik ben nog niet 100% zeker, maar ik denk dat ik gruwelijk geluk heb :Y)


Pluizebolpum schreef:
Maar dan nog 21 dagen wachten tot ze uitkomen...hoe hou je het vol?

Met heel veel moeite, ik ben niet zo'n geduldig tiepje :') Maar het was dit, of er een plens benzine tegengaan gooien om ze te halen, of voor een ander ras gaan. Ben toch blij dat ik het heb gedaan, achteraf :+

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:12

OO wat leuk, ik volg mee <3

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:31

hoe snoezig <3
en wat leuk om ze zelf uit te kunnen broeden!

met L' ego kun je niet bouwen.


xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:34

Ahh zo schattig!
En die eennalaatste foto _O- _O-

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:35

aaaaaaaaaaaaaah te schattig!!!!!!!!!! <3

Ik ga bewust niet googelen naar het ras en ik laat me verbazen :D

Emj_23
Berichten: 1180
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:47

Wat leuk! Echt mooie stevige pootjes staan er al onder!

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 19:25

xChanelx schreef:
Ahh zo schattig!
En die eennalaatste foto _O- _O-

Ik heb inmiddels zoveel van dat soort foto's, nieuwsgierige dingen :')


Granoek schreef:
Ik ga bewust niet googelen naar het ras en ik laat me verbazen :D

Leuk!! :):)


De kuikjes zitten voorlopig in een maxi duna bak. Tot een week of 6 hebben ze extra verwarming nodig, daarna zitten ze goed genoeg in hun veren dat ze buiten kunnen leven. Toch in ieder geval in de zomer. Ze groeien wel enorm hard, dus ik weet niet of de bak groot genoeg is voor de volle 6 weken.

Afbeelding

Eind vorig jaar heb ik via marktplaats een hok gevonden, en die heb ik de afgelopen maanden flink opgeknapt. Hij bleek vol bloedluis te zitten, dus het was een beetje meer werk dan ik had gedacht, maar het resultaat mag er wezen. Mijn eigen Zweedse huisje in de tuin <3

Afbeelding

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:31

Wat een schatjes! Het is dat ik alleen een balkon heb, maar anders liepen er hier ook kipjes rond. Ik heb wel al jaren Chinese dwergkwartels. Ook zelf 2 keer uitgebroed. De eerste keer in een klein terrarium onder een gewone gloeilamp. Kwamen er 11 van de 14 uit.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:35

Wat een geweldig topic! Erg leuk dat ze zo pluizig zijn! Ik ga ook niet googelen naar de volwassen variant! Ben benieuwd! Ik volg!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:35

Mooi hok !
Heb je maar 1 haan ? Dat zou echt heel erg veel geluk zijn :j

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 19:44

MaiNat schreef:
Wat een geweldig topic! Erg leuk dat ze zo pluizig zijn! Ik ga ook niet googelen naar de volwassen variant! Ben benieuwd! Ik volg!

Leuk! Welkom :wave:


Pandora2 schreef:
Mooi hok !
Heb je maar 1 haan ? Dat zou echt heel erg veel geluk zijn :j

Ik durf nog niet te hard te juichen, maar het lijkt er wel heel erg op ja. Bij de kleurslag die deze kippen hebben, zalm, zijn de hanen en hennen dusdanig verschillend dat je al heel vroeg het geslacht kan bepalen op kleur. Volgende week weet ik het zeker.

Debbie00 schreef:
Wat een schatjes! Het is dat ik alleen een balkon heb, maar anders liepen er hier ook kipjes rond. Ik heb wel al jaren Chinese dwergkwartels. Ook zelf 2 keer uitgebroed. De eerste keer in een klein terrarium onder een gewone gloeilamp. Kwamen er 11 van de 14 uit.

Kwarteltjes zijn ook zo leuk! Helaas gaan ze met kippen samen niet goed, anders wist ik het wel.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:58

Omg <3 nu wil ik ook weer kuikentjes! Heerlijk die pluizige avonturiers

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:02

Kwartels zijn inderdaad kippenvoer als je ze samen zou houden. Maar het zijn leuke viespeukjes, hier lading japanse kwartels nu, maar daar ga ik wel flink in schiften over een paar weken.

Broedse hen (kip) zit wel op eieren, maar ik betwijfel of die eieren wel bevrucht zijn gezien de dekpogingen van de haan die ik zo zie. Ook hier dus vrijwel zeker aan de broedeieren, maar dan onder de hen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:12

Toevallig. Ik heb hier al een aantal jaren kippen zitten, gewone legkippen. Maar ze zijn nu verhuisd naar de grote wei. Die wou ik een paar kippen met haan bij. Afgelopen week op een kleine pluimvee tentoonstelling heb ik faverolles zien zitten. Kriel en groot. Ik was direct verkocht. Fokker gebeld, die had er van vorig jaar apen, en van een maand of 3. Maar geen haan. Hij had nu ook nog heel jonge kuikentjes, dus daar gaat hij mij een mooi groepje mee samenstellen. Nog een maandje geduld hier...

Lijkt me een heel tof ras, en ook mooi...

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:25

Oh i love kippies.. . Wat een idee om ze zo zelf uit te broeden. Zou ik niet opgekomen zijn

Koos paardloos :(

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 22:59

tamary schreef:
Broedse hen (kip) zit wel op eieren, maar ik betwijfel of die eieren wel bevrucht zijn gezien de dekpogingen van de haan die ik zo zie. Ook hier dus vrijwel zeker aan de broedeieren, maar dan onder de hen.

Dat is natuurlijk wel het allerleukst, en dat hoop ik ook nog eens te mogen meemaken. Faverolles schijnen echter weinig broeds te worden, dus dat moet ik nog zien.


Suzzy_3 schreef:
Toevallig. Ik heb hier al een aantal jaren kippen zitten, gewone legkippen. Maar ze zijn nu verhuisd naar de grote wei. Die wou ik een paar kippen met haan bij. Afgelopen week op een kleine pluimvee tentoonstelling heb ik faverolles zien zitten. Kriel en groot. Ik was direct verkocht. Fokker gebeld, die had er van vorig jaar apen, en van een maand of 3. Maar geen haan. Hij had nu ook nog heel jonge kuikentjes, dus daar gaat hij mij een mooi groepje mee samenstellen. Nog een maandje geduld hier...

Lijkt me een heel tof ras, en ook mooi...

Leuk! Het zijn echt aparte kipjes, ik was op slag verliefd <3 Ga je voor groot of kriel? Succes met wachten, zal niks makkelijker zijn dan wachten tot een ei uitkomt :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers