De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:35

SusanH schreef:
Serieus? Maakt de jury er een opmerking over dat je dure spullen gebruikt? Dat vind ik wel heel erg eigenlijk dat zou niet mee moeten wegen in de score. Of begrijp ik het nu verkeerd?


Nee, ik krijg altijd een hoog cijfer voor verzorging van het geheel en in commentaar vaak prachtig.
Dus de rijdende kerstboomfactor die velen aan dure spullen plakken valt best mee.
De chique uitstraling wordt wel degelijk gewaardeerd.
Dat bereik ik toch makkelijker met bijvoorbeeld KEP, Eskadron en Anky dan met goedkopere merken.
Ik kan er ook echt van genieten wanneer mijn paard en ik klaar zijn voor de wedstrijd, dan rij ik naar het losrijterrein en geniet dan van dat prachtige dier onder me en mijn fantastische outfit en besef dan wat voor voorrecht het is om dit samen met hem te doen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:06

Fitzroy schreef:
[naam] schreef:
Ik zie het trouwens in het protocol ook altijd terug dat de jury het ook altijd weet te waarderen.


Hier geloof ik dus echt helemaal niets van, of de kwaliteit van het jurycorps is wel heel hard achteruitgehold.
Het maakte mij echt niet uit of iemand met een goedkope cap of een cap van 1000,- rond reed.
Juist de bling leidt af imo en werkt bijna averechts. Wel een mooie uitrusting kopen maar een prutproef neerzetten. Ik dacht dan juist: steek je geld in lessen i.p.v. een dure uitrusting :+


Wat is dat toch voor vreemde denkwijze dat er meteen gedacht wordt dat de hoogte van een cijfer met de hoeveelheid geld te maken heeft die je ergens aan uitgeeft.
De enige correlatie die het kan hebben is dat veel dure spullen gewoon veel mooier zijn.
(maar er zijn ook genoeg spuuglelijke dure spullen).
Ik vind mijn de Niro's toch echt vele malen mooier (en beter rijden) dan mijn oude pfiffs of mountainhorse laarzen.
De jury gaat heus niet zitten uitrekenen hoeveel mijn outfit heeft gekost, het gaat om de uitstraling die je bereikt met de juiste combinatie van spullen.
Waarom zou dit bij ieder onderdeel worden meegenomen?
Je weet toch wel dat er maar 1 onderdeel op het protocol staat waarbij het van belang is?
Op al mijn protocollen is dat minimaal een 8 of hoger.
Waarom meteen ook over de dressuurtechnische onderdelen projecteren? Misschien stiekem toch onzeker over je eigen voorkomen?
Er zijn ook mensen die én én kunnen, en een mooie outfit, en goed lessen bij de juiste persoon, en goeie proeven rijden, en vaak in de prijzen vallen.
Wanneer ze correct met hun paard omgaan kun je er misschien beter wat van leren.
Ik vind de afgunst op de mooie outfits best aanwezig eigenlijk.
Wanneer ik iemand met iets heel moois zie dan geef ik ze juist altijd een compliment (of het nou duur was of niet doet er niet toe).

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:33

Ja ik vind dat repelsteel wel gelijk heeft over de afgunst op mooie dinngen, maar het gaat daarbij wel over de hele dure dingen.Ik vind dat zonde maar een ander mag dat best hebben als hun dat zelf betalen toch!
En ja ik geef dan ook wel eens een compliment, ook al zou ik het zelf nooit kopen of dragen.Andersom krijg ik veel complimenten over mijn turkwase hoofdstel dat slechts 39,- koste. Over smaak valt te twisten en dat is toch juist goed,anders waren we allemaal het zelfde! :D

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:40

Je vat hem niet, Repelsteel. Ik rijd geen wedstrijden, ik was jurylid, En het maakte bij mij voor het verzorgingscijfer werkelijk niet uit of je nu met een HH cap of een Kep of lelijke Samshield aan kwam zetten. Als je maar netjes verzorgd bent en dat zit niet in de duurte vd spullen zoals jij leek aan te geven in je berichtje, dat je daarvoor 'beloond' werd. Kreeg je daadwerkelijk een hoger cijfer dan je mederuiters? Ik geloof daar niet zo in.
Vaak is het cijfer van de verzorging tenzij iemand een heel vies paard of schabrak heeft bij iedereen hetzelfde.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:14

Festeropre schreef:
Moordlust zit ook in onze aard


En dat heeft op welke manier met jouw topic te maken? :')
Jij zegt dat het in de westerse wereld steeds erger lijkt te worden... en dat de bling bling in de paarden wereld daarmee samen gaat.
Ik geef aan dat dit niet tijd en cultuur gebonden is.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:18

Fitzroy schreef:
Je vat hem niet, Repelsteel. Ik rijd geen wedstrijden, ik was jurylid, En het maakte bij mij voor het verzorgingscijfer werkelijk niet uit of je nu met een HH cap of een Kep of lelijke Samshield aan kwam zetten. Als je maar netjes verzorgd bent en dat zit niet in de duurte vd spullen zoals jij leek aan te geven in je berichtje, dat je daarvoor 'beloond' werd. Kreeg je daadwerkelijk een hoger cijfer dan je mederuiters? Ik geloof daar niet zo in.
Vaak is het cijfer van de verzorging tenzij iemand een heel vies paard of schabrak heeft bij iedereen hetzelfde.


Ik ging me al bijna heel ongelukkig en ongemakkelijk voelen met in de wedstrijdring mijn Uvex of BR cap op...
Ik zie veel dure kleding en dure caps op wedstrijd en ik zou het toch wel echt shocking vinden als dat terug zou komen in je punten.
Natuurlijk moet alles schoon en netjes zijn, maar met een kleiner budget kun je er met minder dure merken toch ook netjes uit zien?
Ben je daardoor voor een jury dan gelijk ‘minder waard’?
Dat zou mij wel verdrietig maken eigenlijk...


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:19

Verzorging van het geheel bestaat toch niet meer???

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:21

Janine1990 schreef:
Verzorging van het geheel bestaat toch niet meer???


Alleen in de B volgens mij nog.

Maar ik lees bijv ook dat mensen in hogere klassen lager gepunt worden omdat ze in zomertenue rijden.
Dat kan toch eigenlijk ook niet?
Wat is toegestaan kun je toch niet afstraffen als jury?
Maar goed, dat is een ander onderwerp dan de cap hier...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 15:28

c_alsemgeest schreef:
Festeropre schreef:
Moordlust zit ook in onze aard


En dat heeft op welke manier met jouw topic te maken? :')
Jij zegt dat het in de westerse wereld steeds erger lijkt te worden... en dat de bling bling in de paarden wereld daarmee samen gaat.
Ik geef aan dat dit niet tijd en cultuur gebonden is.


Het gaat mij om de omvang, de levenshouding , een zeer sterk verlangen naar verzamelen en consumeren van materiële zaken.
Het creëren van een sociale status en gelukzaligheid.
Overigens heeft een mens steeds meer nodig om dat gevoel te bereiken, er is dus wel degelijk een grote groei daarin.
Er is niet voor niets sprake van zingevingscrisis in het Westen en de geestelijke ziektes die daarmee gepaard gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:56

Fitzroy schreef:
Je vat hem niet, [naam]. Ik rijd geen wedstrijden, ik was jurylid, En het maakte bij mij voor het verzorgingscijfer werkelijk niet uit of je nu met een HH cap of een Kep of lelijke Samshield aan kwam zetten. Als je maar netjes verzorgd bent en dat zit niet in de duurte vd spullen zoals jij leek aan te geven in je berichtje, dat je daarvoor 'beloond' werd. Kreeg je daadwerkelijk een hoger cijfer dan je mederuiters? Ik geloof daar niet zo in.
Vaak is het cijfer van de verzorging tenzij iemand een heel vies paard of schabrak heeft bij iedereen hetzelfde.


Ik heb nergens gezegd dat ik hogere cijfers krijg dan mensen met goedkopere spullen.
Dat maak jij er van.
Ik zeg alleen dat ik er veel aandacht aan besteed en in investeer. Heb nog nooit commentaar gehad dat mijn bling mijn prestatie verstoorde.

Janine1990 schreef:
Verzorging van het geheel bestaat toch niet meer???

Nog wel in de B, jammer dat het er verder niet meer is want ik vind dat je daarvoor best altijd beloond mag worden wanneer je daar veel aandacht aan besteed.

Maar goed, als we de mentaliteit van sommigen toe gaan passen op alles dan is het dus eigenlijk ook best achterlijk dat er mensen zijn die in een Mercedes of Jaguar rijden.
Een Volkswagen doet het ook goed genoeg.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:47

Anoniem schreef:
Ik zie het trouwens in het protocol ook altijd terug dat de jury het ook altijd weet te waarderen.


Om op je eerste berichtje terug te komen : hóe zie je dat dan terug als je niet weet dat je hoger scoort dan je mederuiters die bv gewoon met een HH cap starten ? Ofwel ... Een onzinopmerking die kant noch wal raakt en nergens op gebaseerd is. .

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:52

Fitzroy schreef:
[naam] schreef:
Ik zie het trouwens in het protocol ook altijd terug dat de jury het ook altijd weet te waarderen.


Om op je eerste berichtje terug te komen : hóe zie je dat dan terug als je niet weet dat je hoger scoort dan je mederuiters die bv gewoon met een HH cap starten ? Ofwel ... Een onzinopmerking die kant noch wal raakt en nergens op gebaseerd is. .


Ik zei toch, dat ik altijd een 8 of hoger krijg.
Misschien is mijn dekje dan toch schoner dan degene met een lager cijfer?
Prachtig paard, prachtige combinatie, en dan het rijtechnische commentaar vriendelijk gereden enz.
Zoals ik zei, de verschijning wordt gewaardeerd.
Ik zei negens dat ze mijn dressuuronderdelen hoger punten.
Ook nog nooit commentaar gekregen dat het wel wat minder mocht of dat ik lessen moet gaan nemen.

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:08

Dus rijd je in de B Repelsteel? Op hoger niveau krijg je namelijk geen punten meer voor de verzorging.
Als je hoger rijd is het gebakken lucht wat je zegt in combi met welke spullen je gebruikt dan.
Ik zie zelden een slordige ruiter / vies paard op een dressuur / springwedstrijd hoor.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:09

Anoniem schreef:
Janine1990 schreef:
Verzorging van het geheel bestaat toch niet meer???

Nog wel in de B, jammer dat het er verder niet meer is want ik vind dat je daarvoor best altijd beloond mag worden wanneer je daar veel aandacht aan besteed.

Maar goed, als we de mentaliteit van sommigen toe gaan passen op alles dan is het dus eigenlijk ook best achterlijk dat er mensen zijn die in een Mercedes of Jaguar rijden.
Een Volkswagen doet het ook goed genoeg.


Oh ik dacht daar het ook niet meer in bestond.

Wat ik veel belangrijker vind in dat cijfer, is dat het paard er gezond voor staat.
Paard met wormenbuik, paard dat er futloos uit ziet of te mager, paard te dik noem maar op... Die dingen moeten ze flink afstraffen. En dat is de enige relevantie voor dat cijfer wat mij betreft.

Het is in mijn ogen ook meer een illusie dat de kleding er toe doet in dat cijfer. Het zal slechts een enkeling zijn waarbij dit een hoger cijfer triggert.
De oudere jury's zijn gewend om standaard een 8 te geven, jaren geleden kon je dat ook standaard noteren, tenzij paard niet was gevlochten of er niet fit uit zag bijvoorbeeld.
De 'nieuwe generatie' jury's hebben geleerd standaard een 7 te geven. En dit wordt ook op bijscholingen verkondigd. Echte uitzonderingen krijgen nog wel eens een hoger cijfer. Zo mocht ik ooit een donkere schimmel met witte manen en staart (geen spatje _/-\o_ ) een 9 geven.

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:28

Jeetje wat kunnen mensen zich toch ontzettend druk maken om een ander :roll:

Ik vind het altijd erg fijn als zowel ik en mijn paard er netjes uitzien.
Zowel op concour als thuis. En ja, ik heb duurdere merken en maar ook goedkopere merken.
Ik koop wat ik mooi vind en ik vind kwaliteit erg belangrijk, ik kijk niet naar prijzen.

Als iedereen elkaar eens in de waarde zou laten zou de wereld een stuk makkelijker en fijner zijn. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:22

Ineke2 schreef:
Dus rijd je in de B [naam]? Op hoger niveau krijg je namelijk geen punten meer voor de verzorging.
Als je hoger rijd is het gebakken lucht wat je zegt in combi met welke spullen je gebruikt dan.
Ik zie zelden een slordige ruiter / vies paard op een dressuur / springwedstrijd hoor.


Mijn nieuwste ga ik in juli in de B starten, mijn andere zit in het L nu. De puppies lopen nog in de wei en ik laat er momenteel eentje zadelmak maken.
Ik vind het wel belangrijk hoor, vind het steeds weer leuk als er prachtig op mijn protocol komt te staan.
Daarbij vind ik het veel leuker om het sprookje te leven en met (wat ik) de mooiste spullen (vind) in de ring te verschijnen.
Als het kan waarom dan niet?
Er zijn tijden geweest dat ik niet eens een paard kon betalen, of zelfs les, dus ik leef me helemaal uit nu dat kan en geniet daar heerlijk van.
Als een ander dat overdreven vindt en liever met iets simpelers/goedkopers in de ring verschijnt dan moet degene dat vooral doen.
Ieder zijn ding toch :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:26

Voor zover ik weet gaat verzorging helemaal van het protocol af of is dat zelfs al van toepassing. Ik vind als jury al die bling net veel minder stijlvol dan iemand die het sober maar netjes houdt. Netjes gevlochten, paard proper, je kledij en tuig proper. Meer moet dat niet zijn.

Fijn dat je het kan betalen. Maar an sich mag de prijs en het discobal-gehalte van je outfit geen verschil maken in het punt op verzorging. En al helemaal niet op je proef.

Als je die punten dan nog es nodig hebt om winst te rijden, dan hoor je niet eens thuis in die klasse. Of in de ring in het algemeen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:33

Corellaa schreef:
Jeetje wat kunnen mensen zich toch ontzettend druk maken om een ander :roll:

Ik vind het altijd erg fijn als zowel ik en mijn paard er netjes uitzien.
Zowel op concour als thuis. En ja, ik heb duurdere merken en maar ook goedkopere merken.
Ik koop wat ik mooi vind en ik vind kwaliteit erg belangrijk, ik kijk niet naar prijzen.

Als iedereen elkaar eens in de waarde zou laten zou de wereld een stuk makkelijker en fijner zijn. _/-\o_


Volgens mij word iedereen hier gewoon in zijn waarde gelaten.
Alleen heeft de ene persoon wel 800 euro over voor een cap en de ander maar 80.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:37

Cowgirl schreef:
Volgens mij word iedereen hier gewoon in zijn waarde gelaten.
Alleen heeft de ene persoon wel 800 euro over voor een cap en de ander maar 80.


Er zijn wel wat berichten van mensen die er openlijk voor uitkomen mensen met een duurdere outfit (of dit nu in cap, laarzen of jasje of wat dan ook zit) uitlachen. Om wat voor reden dan ook...

Maar goed, dat zegt natuurlijk niets over de mate waarin de mensen met die duurdere outfit zich in hun waarde gelaten voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:42

Ik zit er niet mee.
Ik begrijp alleen niet dat een duurdere outfit met eventueel meer bling meteen gekoppeld moet worden aan compensatie voor slechte rijkunst.
Alsof iemand met dergelijke smaak en toereikend budget niet goed zou kunnen rijden en via de uitrusting puntjes wil sprokkelen op onderdelen waarbij dat niet mogelijk mag zijn.
Uitlachen, ook zo raar.
Ik ga toch ook niet iemand uitlachen omdat ze met een Horka cap en een HH dekje start?
Dan zit je in je hoofd wel een beetje apart in elkaar denk ik.

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:46

Anoniem schreef:
Ineke2 schreef:
Dus rijd je in de B Repelsteel? Op hoger niveau krijg je namelijk geen punten meer voor de verzorging.
Als je hoger rijd is het gebakken lucht wat je zegt in combi met welke spullen je gebruikt dan.
Ik zie zelden een slordige ruiter / vies paard op een dressuur / springwedstrijd hoor.


Mijn nieuwste ga ik in juli in de B starten, mijn andere zit in het L nu. De puppies lopen nog in de wei en ik laat er momenteel eentje zadelmak maken.
Ik vind het wel belangrijk hoor, vind het steeds weer leuk als er prachtig op mijn protocol komt te staan.
Daarbij vind ik het veel leuker om het sprookje te leven en met (wat ik) de mooiste spullen (vind) in de ring te verschijnen.
Als het kan waarom dan niet?
Er zijn tijden geweest dat ik niet eens een paard kon betalen, of zelfs les, dus ik leef me helemaal uit nu dat kan en geniet daar heerlijk van.
Als een ander dat overdreven vindt en liever met iets simpelers/goedkopers in de ring verschijnt dan moet degene dat vooral doen.
Ieder zijn ding toch :)

Tuurlijk mag je in je sprookje leven, maakt mij niet uit. Ik hou ook van extra mijn best doen in de ring ( zonder teveel disco) doe wel een extra mooie frontriem aan het hoofdstel, poets mijn tuig van te voren. Paard netjes gewassen en alles mooi schoon. Dat mag je toch verwachten met wedstrijd :)
Het enige waar ik ( en meerdere) over vallen is dat je dat terug ziet op het protocol. In de zin van mooie spullen. Prachtige combi, ja dat wel maar dat gaat dan in mijns inzien over hoe de ruiter de proef heeft gereden. In die zin mag je zeker trots zijn als dat er op staat :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:48

Omdat het best vaak voorkomt. Pas op, ik ben ook heel strikt dat op wedstrijd alles netjes moet. Laarzen gepoetst, tuig gepoetst, outfit netjes, knotten netjes gelijk, staart netjes gevlochten. Maar de rest hou ik bewust rustig. Nu zijn wij sowieso verplicht tot witte broek, zwart jasje en bij zomer uniform enkel wit hemd of shirt toegestaan. Dan zit je al veel beperkter dan met vb vrije kleurkeuze.

Maar ik verkies eenvoudige lak/blingaccenten in zwart ipv allerhande tierlantijntjes. Soms is net de eenvoud die magical touch die alles perfect laat passen.

Je kan ook netjes zijn en juist bijzonder opvallen omdat je alles subtiel en to the point houdt :)


Ik heb niks tegen lak en bling. Wel tegen halve kerstbomen en discoballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:30

Ineke2 schreef:
Het enige waar ik ( en meerdere) over vallen is dat je dat terug ziet op het protocol. In de zin van mooie spullen.


Ik heb nog nooit meegemaakt dat een jurylid iets vermeldde over mooie dure spullen. Dat zou ik ook erg raar vinden.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:31

Anoniem schreef:
Ineke2 schreef:
Het enige waar ik ( en meerdere) over vallen is dat je dat terug ziet op het protocol. In de zin van mooie spullen.


Ik heb nog nooit meegemaakt dat een jurylid iets vermeldde over mooie dure spullen. Dat zou ik ook erg raar vinden.


Ik begrijp wel dat die conclusie wordt getrokken uit jouw berichten.

Maar ben je jezelf niet aan het onderschatten en aan het afschuiven op je mooie sets ipv je goede inzet waardoor je een mooie, harmonieuze combinatie bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:32

Fitzroy schreef:
Anoniem schreef:
Ik zie het trouwens in het protocol ook altijd terug dat de jury het ook altijd weet te waarderen.


Hier geloof ik dus echt helemaal niets van, of de kwaliteit van het jurycorps is wel heel hard achteruitgehold.
Het maakte mij echt niet uit of iemand met een goedkope cap of een cap van 1000,- rond reed.
Juist de bling leidt af imo en werkt bijna averechts. Wel een mooie uitrusting kopen maar een prutproef neerzetten. Ik dacht dan juist: steek je geld in lessen i.p.v. een dure uitrusting :+


+1...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl en 7 bezoekers