Dressuur oefeningen gevraagd voor jonge pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Dressuur oefeningen gevraagd voor jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 14:50

Ik ben opzoek naar leuke en goede oefeningen voor mijn jonge groene pony.
Hij is erg angstig, mist balans en tempocontrole. Hij laat wel zien dat hij lengte kan maken, maar onder het zadel vindt hij het echt enorm spannend.

Ik ben benieuwd of jullie nog goede oefeningen hebben en in welk volgorde ik moet beginnen. Is het handig om eerst het tempo onder controle te hebben of kan ik ook al starten met buiging en wendingen rijden? Ik merk dat als ik op de grond spelenderwijs werk met materialen hij dingen sneller oppakt en minder angstig wordt.

Zijn er mensen met ideeën of trainingsmanieren die zij met mij willen delen?

Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:27

Hi!

Ik ben ook net begonnen met het inrijden van mijn paard een aantal maanden geleden en waar ik mee ben begonnen is het rijden op de volte. Een jong paard de bak rond sturen is nog te veel van het goede. Op de volte veel tempowisselingen rijden en het paard op z'n eigen benen laten lopen. Dus niet laten hangen op de hand. Zodra m'n paard in staat was de tempowisselingen goed te maken op de volte, ben ik haar de bak rond gaan sturen, regelmatig voltes tussendoor maken. Als dat goed gaat en je paard sterker begint te wordne en meer balans begint te krijgen kun je meer figuren gaan maken en steeds iets sneller achter elkaar. Uiteindelijk kun je dan op proeftempo door de bak je figuren gaan rijden en word je paard sterker en sterker.
Wat ik ook altijd erg belangrijk vind is naar buiten gaan met je paard. Lekker stappen, draven en galopperen in het bos. Daar worden ze ook sterk van, zowel fysiek als mentaal en leren goed hun balans te bewaren.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:46

Met mijn 3 jarige oefen ik met slangenlijntjes rijden op de lange zijde. 2 stappen naar rechts, 2 naar links enz. Af en toe even rechtuit. Vanuit dit voltes, gebroken lijntjes en daarin wat schakelen in tempo. Af en toe even halthouden. Dat is het wel voor nu. Ik doe dat nu nog alleen in stap.

In draf concentreer ik me op zijn tempo en rij wat voltes en gebroken lijntjes.

Galop neem ik nog niet mee, wel gedaan maar laat ik nu even voor wat het is. Eerst even aan wat andere dingen werken.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:48

Een circel verkleinen en weer groter maken

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 20:37

Ashleyhorn schreef:
Hi!

Ik ben ook net begonnen met het inrijden van mijn paard een aantal maanden geleden en waar ik mee ben begonnen is het rijden op de volte. Een jong paard de bak rond sturen is nog te veel van het goede. Op de volte veel tempowisselingen rijden en het paard op z'n eigen benen laten lopen. Dus niet laten hangen op de hand. Zodra m'n paard in staat was de tempowisselingen goed te maken op de volte, ben ik haar de bak rond gaan sturen, regelmatig voltes tussendoor maken. Als dat goed gaat en je paard sterker begint te wordne en meer balans begint te krijgen kun je meer figuren gaan maken en steeds iets sneller achter elkaar. Uiteindelijk kun je dan op proeftempo door de bak je figuren gaan rijden en word je paard sterker en sterker.
Wat ik ook altijd erg belangrijk vind is naar buiten gaan met je paard. Lekker stappen, draven en galopperen in het bos. Daar worden ze ook sterk van, zowel fysiek als mentaal en leren goed hun balans te bewaren.


Dankje voor de tips! Ik ben idd nu met begeleiding gestart en doe deze oefeningen. Het eerste half jaar ben ik ook vooral naar buiten geweest. Helaas ben ik verhuisd en heb ik het bos niet meer om de hoek. Ik wandel wel geregeld in de omgeving met hem, zodat hij mentaal ook wat anders ziet dan het terrein.

Het lengte maken en tempo controle gaat elke week een stukje beter.. Daar zie ik toch wel een verbetering in. Hij gaat niet meer als een kanon door de bak, terwijl hij dit aan het begin wel deed. Ik maak de volte wel groot, omdat hij anders zijn balans verliest.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Dressuur oefeningen gevraagd voor jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 20:40

Ik merk overigens dat te veel overgangen maken of te korte bochten voor hem nog veel te moeilijk zijn. Hij verliest zijn balans en raakt dan gefrustreerd. Ik merk dat ik het niet te moeilijk moet maken. Dus wel overgangen maken, maar niet om de paar passen en duidelijke overgangen maken.. Doorzitten kan ook nog niet..

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:59

xApple schreef:
Met mijn 3 jarige oefen ik met slangenlijntjes rijden op de lange zijde. 2 stappen naar rechts, 2 naar links enz. Af en toe even rechtuit.


Ja!
Ik ken het als 'snake walk'.
Het verhaal erbij is dat paarden in de vrij natuur zo lopen (hoe slim ook, zelfs een paard kan niet door zijn eigen achterhoofd kijken).
Door telkens kleine 'hoekjes' te ma, blijft het dier de hele horozon achter zich zien.

En het geeft veel afwisseling: zowel het aantal passen rechtuit als de hoek zelf (20, 30 of zelfs 90 graden) kan wisselen.