[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:40

Nee, mijn maskers zitten vrij los. Ik vlecht ze wel altijd even vast in de manen/voorpluk. Als ze zo'n masker een keer afgekregen hebben, dan blijven ze het proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:58

Hmm dan breng ik hem toch maar terug, ik krijg er aan de bovenkant met moeite mn vingers tussen, en dan heb ik gister nog zn hoofd geschoren dus minder haar..
Welke maskers hebben jullie?
Dit was een EJ eigen merk, zit daar nog verschil in?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:16

Ik heb een simpel bloempotmodel, merk zou ik niet weten.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:40

Ik heb graasmaskers met open neusgaten, de laatste heb ik gekocht bij cheepoohorse

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:34

Mocht er iemand nog belang hebben bij een halve zak vitalbix nutrimash en drie kwart zak vitalbix daily complete, stuur me gerust een pb. Mijn hb'er ging er vorig jaar heel goed op, maar dit jaar helaas niet.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:04

Slmt9 schreef:
Mocht er iemand nog belang hebben bij een halve zak vitalbix nutrimash en drie kwart zak vitalbix daily complete, stuur me gerust een pb. Mijn hb'er ging er vorig jaar heel goed op, maar dit jaar helaas niet.


Jammer dat je zo ver weg woont had het anders graag overgenomen.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:48

Verdorrie, die van ons weer hb.
Ik baal ontzettend want hoe heeft het weer zo kunnen komen. Hoe heb ik het weer niet kunnen voorkomen. Ik weet de signalen, maar toch twijfel je eerst of het niet stijfheid is doordat ze natuurlijk precies op dat moment weinig deed, lijkt het ietsje slechter lopen weer voorbij en dan is het weer slechter. Nu was het echter zo veel slechter dat ik twijfelde en we dus de da gecontact hebt. Hadden da filmpjes gestuurd en dat was voor hun genoeg om het te kunnen concluderen dat het hb was.

Vorig jaar was ze ook hb maar dat was in februari, toen ook meteen laten testen op cushing maar haar waardes waren goed. Nu het al weer mei was en ik dacht dat het hoogste risico voorbij was en we dit jaar er onderuit waren gekomen, blijkt dat toch niet zo te zijn...

Hoe het weer zo is gekomen geen idee. Ze krijgt lettelijk hooi (in de nacht onbeperkt in slowfeeder, overdag op de grond beetjes) en daarnaast water met heel af en toe een brokje metazoa. Schaarser kunnen we haar bijna niet houden.

Wel is er al een maand of wat nieuw hooi gekomen wat niet getest is, omdat de voorraad hooi op was (die lading was getest en goed bevonden). Maar zal dat het dan zijn? Daarnaast komen er veel mensen langs haar die hopelijk niks bijvoeren aan ‘het shetje die alleen op zand staat’ maar dat er niks bijgevoerd wordt kan ik niet garanderen: ondanks dat er een tekst hangt met de reden waarom ze er staat en meerdere niet voeren bordjes.
Wie weet komt het ook wel doordat ze niet meer op een lekker groot stuk staat waar ze veel kan lopen en minder doorbloeding daardoor heeft.

Nouja whatever ik baal ervan. Doe ik zo mijn best, let ik overal op..

We gaan nu medicijnen halen en ik hoop dat er sneller verbetering in zit dan vorig jaar, dat heeft eigenlijk al te lang geduurt voor dr. Ik had eigenlijk besloten dat ik het bestrijden van hb geen 2e keer haar wou aan doen, maar puntje bij paaltje wil ik het op ze minst proberen, maar als ze veel pijn houdt is het klaar.

De vorige keer (naderhand gezien) werd de buut (te) snel afgebouwd. Wat is verstandig voor een shet? Gewoon kijken met de dag? Waar houden jullie je ongeveer aan?
Waren die van jullie ook zo goed als genezen toen ze van de buut afkwamen? Die van mij heeft daarna nog een tijdje 85% gefunctioneerd voordat ze weer de volle 100% was.

Ik zal ook vragen om maagbeschermers, die hadden we de vorige keer niet.
Vorig jaar hebben we nog fotos laten maken en ondanks dat ze door vroeger al eerder gehad hb, een kleine kanteling had viel het de da erg mee en zag er toekomst in. Wel deed hij de uitspraak dat ze chronisch bevangen is, beetje onbalans en ze kan zo weer hb staan.
Eigenlijk moet ze ook nog ontwormd worden, is dat nog wel handig?

Ik had gehoopt mij hier nooit meer te hoeven melden haha. Maar iedere reactie lees ik en wordt zeker meegenomen in alle besluiten die er genomen moeten worden. Alvast bedankt :)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:20

Deni11 schreef:
Verdorrie, die van ons weer hb.
Ik baal ontzettend want hoe heeft het weer zo kunnen komen. Hoe heb ik het weer niet kunnen voorkomen. Ik weet de signalen, maar toch twijfel je eerst of het niet stijfheid is doordat ze natuurlijk precies op dat moment weinig deed, lijkt het ietsje slechter lopen weer voorbij en dan is het weer slechter. Nu was het echter zo veel slechter dat ik twijfelde en we dus de da gecontact hebt. Hadden da filmpjes gestuurd en dat was voor hun genoeg om het te kunnen concluderen dat het hb was.

Vorig jaar was ze ook hb maar dat was in februari, toen ook meteen laten testen op cushing maar haar waardes waren goed. Nu het al weer mei was en ik dacht dat het hoogste risico voorbij was en we dit jaar er onderuit waren gekomen, blijkt dat toch niet zo te zijn...

Hoe het weer zo is gekomen geen idee. Ze krijgt lettelijk hooi (in de nacht onbeperkt in slowfeeder, overdag op de grond beetjes) en daarnaast water met heel af en toe een brokje metazoa. Schaarser kunnen we haar bijna niet houden.

Wel is er al een maand of wat nieuw hooi gekomen wat niet getest is, omdat de voorraad hooi op was (die lading was getest en goed bevonden). Maar zal dat het dan zijn? Daarnaast komen er veel mensen langs haar die hopelijk niks bijvoeren aan ‘het shetje die alleen op zand staat’ maar dat er niks bijgevoerd wordt kan ik niet garanderen: ondanks dat er een tekst hangt met de reden waarom ze er staat en meerdere niet voeren bordjes.
Wie weet komt het ook wel doordat ze niet meer op een lekker groot stuk staat waar ze veel kan lopen en minder doorbloeding daardoor heeft.

Nouja whatever ik baal ervan. Doe ik zo mijn best, let ik overal op..

We gaan nu medicijnen halen en ik hoop dat er sneller verbetering in zit dan vorig jaar, dat heeft eigenlijk al te lang geduurt voor dr. Ik had eigenlijk besloten dat ik het bestrijden van hb geen 2e keer haar wou aan doen, maar puntje bij paaltje wil ik het op ze minst proberen, maar als ze veel pijn houdt is het klaar.

De vorige keer (naderhand gezien) werd de buut (te) snel afgebouwd. Wat is verstandig voor een shet? Gewoon kijken met de dag? Waar houden jullie je ongeveer aan?
Waren die van jullie ook zo goed als genezen toen ze van de buut afkwamen? Die van mij heeft daarna nog een tijdje 85% gefunctioneerd voordat ze weer de volle 100% was.

Ik zal ook vragen om maagbeschermers, die hadden we de vorige keer niet.
Vorig jaar hebben we nog fotos laten maken en ondanks dat ze door vroeger al eerder gehad hb, een kleine kanteling had viel het de da erg mee en zag er toekomst in. Wel deed hij de uitspraak dat ze chronisch bevangen is, beetje onbalans en ze kan zo weer hb staan.
Eigenlijk moet ze ook nog ontwormd worden, is dat nog wel handig?

Ik had gehoopt mij hier nooit meer te hoeven melden haha. Maar iedere reactie lees ik en wordt zeker meegenomen in alle besluiten die er genomen moeten worden. Alvast bedankt :)



Mijn shetje heeft een weekje buut gehad om het laatste randje weg te halen. Ik heb op stal denk ik nog wel het papier liggen hoe ik het heb gedaan. Zal strx eens kijken op stal.

Qua functioneren deed ze mijnen het denk 95% En zit nu eigenlijk alweer op de 100% Maar ben nog wel aan opbouwen met der beweging. Plan is om dat volgende week naast de fiets te gaan doen. Ze wil nml met wandelen op moment eigenlijk bijna alleen maar draven.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:28

Fijn dat het bij jou nu zo goed gaat! Hopelijk gaat het ook zo bij ons. Ik ben benieuwd wat erbij jou het plan was met de buut!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:34

Mijn shet ben ik af aan het bouwen van 2 zakjes per dag naar 0. Ik heb eerst 2 zakjes gegeven totdat ze daarop weer 99% goed stapt(draven is nog niet OK). Toen 2x driekwart. Nu ben ik bij 2x een half en na het weekend ga ik hopelijk terug naar een half zakje per dag en dan volgend weekend hopelijk stoppen. 5 mei ben ik begonnen met de bute.

Komende week de dierenarts weer contacten hoe of wat. Ik weet ook niet goed wat ik nu moet doen. Ze valt geen gram af en lijkt eigenlijk alleen maar meer vetbulten te krijgen. Daarnaast ligt ze dus niet veel meer en loopt ze eigenlijk erg goed. Draf is op het harde nog wel erg stijf en kort.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:04

Wij hebben nu ascal (bloedverdunners), buut en traniquel of hoe het ook heet voor de komende 2 weken. We gaan het zien.

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:23

Sed heb ik weer helemaal geschoren, vandaag de smid (van de kliniek waar mijn andere paard ook bij in behandeling is) erbij en gelukkig nog geen tekenen van de HB in de hoef te zien! We zijn er mooi optijd bij geweest dus!
Nog steeds is het risico niet over natuurlijk, maar het stukje wei waar Sed staat was perfect voor een shetlander in zijn toestand, hij mag zelfs zonder graasmasker ook in de bak lopen!
Dat komt mooi uit want het graasmasker zat zo strak rond zn neus dat ik hem terug heb gebracht.

Nu de buut aan het afbouwen van 2xd een half zakje naar om de dag een hele, misschien dat ik dat nog aanpas naar elke dag een half zakje, komt op het zelfde neer natuurlijk. Ik weet niet of dat verschil in werking heeft?

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:47

Iemand een goed alternatief voor marstall Vito? Voer is me te verschillend laatste tijd..

Mistral heeft sinds vandaag weer een terugval.. godver(sorry)

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:12

damian23 schreef:
Ligue, heel veel sterkte. Neem je zelf vooral niks kwalijk. Je hebt gedaan wat je kon en soms is HB niet te overwinnen. Vaak door onderliggende andere problemen waar je wellicht nooit achter komt.

Bennie zou eigen vandaag ingeslapen worden. Maar die is weer uit zijn dip gekrabbeld en loopt weer rond (zelfs beter dan voor zijn dip). Het was echt een emotionele achtbaan. Zaterdag wilde we hem nog laten bekappen. De smid kwam echter rechtsvoor een hoefzweer tegen. Die heeft hij mooi kunnen uitsnijden. Daarna is het iedere dag beter gegaan en hebben we de dierenarts op dinsdag afgebeld. Daar was ze heel blij mee want zij vond Bennie niet slecht genoeg.

Maar waardoor hij nu zo'n erge dip heeft gehad weet ik niet. Was het de bute of de hoefzweer? Of beiden?

Hij heeft nog wel steeds last van zijn buik. Als hij gegeten heeft moet hij daarna even languit liggen. Maar de tijd dat Hij ligt wordt steeds korter. Hij krijgt nu nog de Gastrogard maar om durf eigenlijk niet zo goed over te stappen naar de Abgard of de korrels van Abler. Mijn dierenarts gaf aan dat ze vanuit Utrecht alleen de Gastrogard/Ulcergard adviseren omdat daar een buffermiddel aan toegevoegd is waardoor de omeprazol pas in de darmen vrij komt. Bennie kan echt geen tegenslag meer hebben.



Damian, wat een super goed nieuws! heel blij voor jou en Bennie, en nu verder opknappen!. wat goed joh, arme ventje van je, die hoefzweer zal ook gemeen pijn gedaan hebben.
kan me goed voorstellen dat je niet durft over te stappen naar iets anders dan de Gastrogard, is er een algemeen topic voor maagproblemen? misschien hebben zij nog tips voor je?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:22

Daphne1988 schreef:
Iemand een goed alternatief voor marstall Vito? Voer is me te verschillend laatste tijd..

Mistral heeft sinds vandaag weer een terugval.. godver(sorry)


wat balen zeg, erge terugval? Mistral heeft ook Cushing toch? lees overal toch dat HB & Cushing vaak met hoefzweren voorkomt. misschien een hoefzweer aan het opspelen, voer heb ik geen tips voor je, Speedibeet van Pavo, als hij dat lust, misschien?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:25

Shanna ik heb zelf afbouwen van de bute met gewoon 2x per dag geven gedaan, DA zei, het werkt wel 24 uur maar het neemt wel af de werking, je kan beter de spiegel van het bute zo gelijkmatig mogelijk houden, dat werd mij tenminste verteld. fijn voor je dat hij zo vooruit gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:57

Hij krijgt nu dus al 2x per dag een half zakje, vandaag dus 1 x. Volgens het DA advies zou hij nu dus naar om de dag 3/4e a 1 zakje moeten gaan. Maar beter is dus naar elke dag 1/2e om de spiegel op peil te houden? Of misschien zelfs 2x d 1/4e zakje?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:46

Shanna schreef:
Hij krijgt nu dus al 2x per dag een half zakje, vandaag dus 1 x. Volgens het DA advies zou hij nu dus naar om de dag 3/4e a 1 zakje moeten gaan. Maar beter is dus naar elke dag 1/2e om de spiegel op peil te houden? Of misschien zelfs 2x d 1/4e zakje?


Ik heb ht zelf steeds op 2x daags gehouden. Alleen toen ze een kwart per dag kreeg ben ik ht 1x daags gaan geven. Da verschillen ook zo "heerlijk" van mening

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:02

lique68 schreef:
Daphne1988 schreef:
Iemand een goed alternatief voor marstall Vito? Voer is me te verschillend laatste tijd..

Mistral heeft sinds vandaag weer een terugval.. godver(sorry)


wat balen zeg, erge terugval? Mistral heeft ook Cushing toch? lees overal toch dat HB & Cushing vaak met hoefzweren voorkomt. misschien een hoefzweer aan het opspelen, voer heb ik geen tips voor je, Speedibeet van Pavo, als hij dat lust, misschien?


Ze loopt nog en steunt nog volledig maar pulsatie is duidelijk aanwezig en zie het met draaien duidelijk.
ze heeft cushing inderdaad, ik hoop van harte op n zweer maar met op twee benen pulsatie...?
Van pavo ga ik haar maar niks voeren is ze allergisch voor geloof ik..:-(

Zit meer naar zelfde type te kijken vooral heel weinig suikers. Als het echt de cushing is wat haast niet anders kan met mijn voerbeleid, ben ik geneigd om de prascend te verhogen. We zijn al vanaf december aan t kwakkelen met ups en downs. Wat zal t om t te proberen wie weet gaat ze dan nog weer vooruit?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:12

Fiber force van cavalor?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:34

Daphne1988 niet alleen naar de suikers kijken ook naar zetmeel. Zetmeel moet je eigenlijk ook als suiker zien.

Ik voerde altijd cavalor aan mijn ponys is laag in suiker. Iets van 4.5% maar zetmeel daar in tegen was 25% ofzo. Daarom voer ik nu vitalbix en al me cavalor voer is naar oud stalgenootje gegaan. Waren zelfs nog 2 nieuwe zakken.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:39

Kimmiee_D schreef:
Daphne1988 niet alleen naar de suikers kijken ook naar zetmeel. Zetmeel moet je eigenlijk ook als suiker zien.

Ik voerde altijd cavalor aan mijn ponys is laag in suiker. Iets van 4.5% maar zetmeel daar in tegen was 25% ofzo. Daarom voer ik nu vitalbix en al me cavalor voer is naar oud stalgenootje gegaan. Waren zelfs nog 2 nieuwe zakken.




Fiber force heeft maar 5% zetmeel hoor en is ook van cavalor. Samen met suiker is het maar 8% , dus weet niet over welke jij het hebt?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:40

tylando schreef:
Kimmiee_D schreef:
Daphne1988 niet alleen naar de suikers kijken ook naar zetmeel. Zetmeel moet je eigenlijk ook als suiker zien.

Ik voerde altijd cavalor aan mijn ponys is laag in suiker. Iets van 4.5% maar zetmeel daar in tegen was 25% ofzo. Daarom voer ik nu vitalbix en al me cavalor voer is naar oud stalgenootje gegaan. Waren zelfs nog 2 nieuwe zakken.




Fiber force heeft maar 5% zetmeel hoor en is ook van cavalor. Samen met suiker is het maar 8% , dus weet niet over welke jij het hebt?



Ik heb toch ook niet gezegd dat het die fiber force is wat ik voerde.. ik geef een voorbeeld dat het voer wat ik had wat ook van cavalor was dat in die 2 soorten veel zetmeel zat... want als ik de fiber force had gehad had ik ook niet van voer hoeven te wisselen... geef haar advies om niet alleen naar suiker te kijken maar ook zetmeel.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:44

Tja zo kwam het wel over.
Beter is dan het voer helemaal te benoemen zodat er geen verwarring ontstaat.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:58

tylando schreef:
Tja zo kwam het wel over.
Beter is dan het voer helemaal te benoemen zodat er geen verwarring ontstaat.



Ben eens naar die fiber force gaan kijken maar daar zit rietmelasse in... Melasse moet je eigenlijk niet willen geven aan een hb pony...