(Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
welmoed__

Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

(Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 18:37

Hallo bokkers,

al mijn hele leven kamp ik met concentratie problemen. Toen ik een jaar of 17 was, heb ik tijdelijk concerta gebruikt in de laagste dosis. Toen der tijd werkte dat niet heel goed bij mij en ben ik er dus mee gestopt.

Helaas heb ik nu sinds een aantal jaren ook last van chaos in mijn hoofd, onrustig, rusteloosheid, zenuwachtig, concentratie problemen, noem maar op. Én sinds een aantal maanden van vergeetachtigheid.

Heb een aantal keren angststoornissen en depressies gehad, waar ik voor nu weer even vanaf ben gelukkig. Hier liep ik ook voor bij een psycholoog.

Oftewel, mijn koppie is best wel een zorgen puntje..

Aankomende spetember is het de bedoeling dat ik weer ga beginnen met een opleiding. Het baart me alleen wel zorgen dat ik weer zo'n onrust in mijn hoofd heb, waardoor ik ook last heb van conccentratie problemen. Ik ben vandaag naar de dokter geweest om te vragen of ik weer concerta mag gebruiken, aangezien ik afgelopen tijd een paar keer weer een pilletje van me vriend heb geprobeerd en ik merk dat ik echt meer rust in mijn hoofd heb als ik een pilletje gehad heb. Helaas gaf de dokter aan het normaal gesproken niet meer aan volwassenen voor te schrijven, aangezien er ook wel risico's zitten aan het langdurig gebruik. Na lang overleg toch besloten concerta voor te schrijven voor de 3 jaar dat ik de opleiding doe. Dat is een fijn vooruitzicht.

Maar, nu ben ik eigenlijk ook opzoek naar iets wat ik dagelijks en voor langere tijd kan gebruiken om wat meer rust in mijn hoofd te creeëren, waardoor ik me ook beter kan concentreren en ik dingen beter blijf onthouden. Dit zou ik zelfs ipv de concerta willen gebruiken als dit beter is en ook goed werkt.

Ik hoop dat het niet een te warrig verhaal is geworden en dat er Bokkers zijn die me er mee verder kunnen helpen, want ik zit toch wel een beetje met me handen in het haar.

Ik heb zelf al gekeken naar CBD olie en Ginkgo Biloba, maar vooral over de CBD olie zijn de meningen verdeeld.
Laatst bijgewerkt door welmoed__ op 25-05-18 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hét (natuurlijke) middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:39

Je zou eens naar een kruidenvrouwrje kunnen gaan, er zijn kruiden voor. Lekker door het bos lopen en mediteren werkt vaak ook.

"Het" middel bestaat niet, we zijn nou eenmaal allemaal anders ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:44

Mijn adhd hoofd (verder geen andere issues) komt het best tot rust bij natuur opzoeken en rustig gaan zitten staren of wandelen. Of kleuren en zen muziek luisteren of een luisterboek. Paardrijden was eerder een goede rustgever maar dat is verleden tijd. Gelukkig nu als goed alternatief achterop motor ritjes maken. Helm op is prikkelvrij en rust meteen.

De truc bij mij is dus regelmatig prikkelarme omgeving opzoeken, zonder andere mensen en zo min mogelijk menselijke geluiden zoals autos of muziek of iets dergelijks. Zelfs op een meerdaags festival met veel prikkels is even terugtrekken op een rustig plekje zonder zichtbare mensen of in de tent al voldoende. Gewoon even niets hoeven

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:45

Precies wat Asmay zegt, voor iedereen werkt een middel weer anders. Maar een kruidenextract of de pure kruiden zouden heel veel voor je kunnen betekenen. Voor de meeste mensen helpt de natuur (bos, strand, heide) heel goed. Probeer de komende tijd een minimaal twee keer per week een paar uur daar te besteden: wandelen, fietsen of gewoon alleen maar zitten (lezen?).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

welmoed__

Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Hét (natuurlijke) middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 18:49

Ik snap natuurlijk dat het voor een ieder weer anders is wat werkt, maar ben opzoek naar ervaringen en eventueel tips voor wat te gebruiken.

Helaas werkt het naar het bos gaan voor mij niet. Zodra ik dan weer op plekken ben waar meer prikkels zijn, val ik weer terug in mijn oude "gedrag".


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:49

O ja een aanvulling, ik ben inmiddels erg goed geworden in alles buitensluiten zodat ik even in mijn eigen wereldje zit en zo te prikkels minimaliseer. Heeft even wat moeite gekost maar inmiddels ben ik in staat dat op elke plek toe te passen. Ik blijf allert in wat ik doe maar elke andere prikkel van buiten af gaat uit. Op fotos kan ik dat goed terugzien. Heb vanmiddag fotos van scootmobieltocht gezien waarin ik op een gegeven moment even uit moest. Dat is lastig rijdend in een colonne maar ik kan aan de fotos zien dat ik op dat moment uit sta. :+

Dat is logisch is ook een kwestie van training, juist de momenten prikkelarm heeft je hoofd nodig om daarna weer prikkels aan te kunnen zonder te overbelasten. :j en je weet pas of iets niet werkt als je lange termijn het probeert.

Medicatie is een symptoom bestrijder geen oplossing. Vroeger was er niet eens iets tegen adhd maar leerde je er mee omgaan *\%/*
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-05-18 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Hét (natuurlijke) middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:51

Mijn vader gebruikt ook CBD olie. Voor hem werkt het heel positief! Een kanttekening, je mag absoluut geen andere medicatie gebruiken in combi met CBD!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

welmoed__

Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 18:53

Knap dat je dat kan Karuna. Dat kan ik echt (nog) niet. Ik krijg kortsluiting en word chagrijnig/boos als ik te veel prikkels krijg. Voornamelijk omdat de dingen dan mis gaan en ik dingen niet meer kan onthouden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hét (natuurlijke) middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:55

Enige dat helpt is oefenen oefenen oefenen. Zal zeker niet in een keer gaan maar op termijn leer je het. Zorg voor voldoende uitlaatklep voor energie, slaap voldoende geef jezelf zo veel mogelijk regelmaat en oefen in rust zoeken afsluiten en geef je hersens heel regelmatig even rust in een prikkelarme omgeving. Ga desnoods met je oren onder water in bad liggen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:56

Ik denk dat het meest natuurlijke middel is:
Kijk naar je dag indeling. Zorg dat je meerdere momenten op een dag hebt die prikkel arm zijn en waar je je ontspanning kan vinden. Voor de een is dit een rondje lopen in de natuur, de ander vindt z’n uitlaatklep door te sporten. Je kan ook iets van yoga doen of even een paar minuten je volledig concentreren op je ademhaling.

Daarbij raad ik je ook aan om te kijken naar je voeding. Morgen gezond en regelmatig te eten. Pak zo min mogelijk toegevoegde suikers. Dat kan namelijk ook voor onrust zorgen.

Volg de verbouwing van onze nieuwe woning via https://www.instagram.com/verbouwing_nr33/ <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:57

Afbeelding
Geef toe niet de charmanste foto hihi maar je ziet dat ik wat vaag voor me uitkijk. Heb op de pont opgestapeld gestaan met kakelende mensen. Dus even time out.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:19

Rhodiola is wellicht een optie.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:20

Mijn vriend heeft adhd en mijn tante add en bij hen in de kop is het ook vaak chaos. Mijn tante slikt lto-3 en dat werkt bij haar, 3 smorgens en 2 smiddags. Mijn vriend heeft dit ook geprobeerd echter werkt het bij hem helaas wat minder, als hij er smorgens 3 inneemt werkt dat tot een uur of 3 smiddags wel maar daarna is de chaos twee keer zo hard terug en als hij er dan smiddags, net als mijn tante, weer 2 nam heeft hij er savonds weer veel last van.
Het werkt dus bij de ene beter dan de andere maar wie weet valt het te proberen, het is een natuurlijk middel. Wij hebben een potje op internet gekocht, geen idee of het ook bij bv Kruidvat te koop is.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: (Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:43

Vreemd dat ze geen concerta wilden voorschrijven in eerste instantie, je bent echt niet de enige volwassene met Concerta, alsof ADHD spontaan verdwijnt na je 18e.

Het natuurlijke, maar prijzige alternatief voor Ritalin (Methylfenidaat) is LTO3, de belangrijkste werkzame stof daarvan is L-Theanine. Je zou kunnen overwegen om dat eens te proberen eventueel samen met visolie capsules.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Re: (Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:09

Je zou eens kunnen kijken naar andohadin van aov. Goede voor concentratie en natuurlijk middel.

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:17

Voor mij werken (extra sterke) Valeriaantabletten erg goed. Het verhoogd mijn concentratie maar haalt wel de scherpe puntjes van mijn angst/onrust/zorgen weg. Ik heb het in het verleden langere tijd gebruikt, momenteel red ik mijzelf zonder op korte stressperiodes na. Ik heb nog altijd een doosje in huis.

[o]

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:47

L theanine an sich werkt ook goed, wel langere tijd gebruiken..is goedkoper dan LTO3, al hoor ik daar ook hele goede ervaringen over.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

welmoed__

Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: (Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 09:30

Bedankt voor de adviezen, ik ga me er eens over buigen. :)

purny

Berichten: 27393
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: (Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:00

Cannabisolie? Daar hoor je ook goede verhalen over al is de discussie nog steeds gaande of het wel of niet mag worden voorgeschreven

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Faetje_97
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-03-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:06

Ik gebruik CBD olie voor mijn concentratie en dat werkt voor mij echt heel goed. Zijn er zowel in druppels of capsules (werken voor mij iets minder goed)

Het is cannabidiol (wietolie), maar zonder de THC. En je kan het gewoon kopen in de winkel, hollandandbarrett haal ik het meestal. Ik heb wel altijd die van 5%. Die van 2,75 merkte ik nauwelijks. Je moet het aantal druppels dat je gebruikt wel opbouwen.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: (Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:38

Ik zit ook te denken aan CBC-olie of pasta. Ben ook lid van een Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/cbdpasta/

Zij beweren dat alleen zij de goede CBD-olie verkopen, maar is dat ook zo? Wie heeft er ervaring mee? Durf niet zo goed via internet te bestellen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:41

Volgens mij woon je redelijk dichtbij... misschien eens bij de Rima in Roden advies vragen wat je kan ondersteunen.
Daarnaast is beter om leren gaan met prikkels door middel van mindfullness cursus misschien ook wel goed... dan leer je manieren om het allemaal beter te laten afvloeien of te zorgen dat alles wat minder heftig binnen komt.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Faetje_97
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-03-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:11

Marie111 schreef:
Ik zit ook te denken aan CBC-olie of pasta. Ben ook lid van een Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/cbdpasta/

Zij beweren dat alleen zij de goede CBD-olie verkopen, maar is dat ook zo? Wie heeft er ervaring mee? Durf niet zo goed via internet te bestellen.


Ik gebruik zelf die van jacob hooy, maar heb ook andere merken gebruikt.. vind zelf die van jacob hooy tot nu toe het fijnst en die werkt bij mij gewoon goed. Als je het bijna niet merkt mag je gewoon meer druppels gebruiken, tot iets van 40 per dag.

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Re: (Natuurlijk)middel voor rust en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:21

Passiflora extra sterk van A. Vogel. Ik gebruik het zelf alleen in stress situaties, maar ik ken ook mensen die het regelmatiger gebruiken en hebben er allemaal veel baat bij. Het is niet weg, maar wel veel meer rust. Bij mij voelt het alsof de 'ruis' verdwijnt en ik me beter kan focussen op dat waarop ik me moet focussen. Paniek gaat ook naar de achtergrond en is makkelijker te handelen. De laatste tijd gebruik ik het eigenlijk nooit meer, ik heb inmiddels een weg gevonden om me af te sluiten voor bepaalde gevoelens en me te kunnen focussen op dat wat op dat moment nodig is. Dat leren is echt heel moeilijk, maar het geeft zoveel meer rust als het lukt :)


Ieder einde is een nieuw begin :-)

welmoed__

Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 13:36

Voor mijn gevoel werkt CBD olie een beetje te goed voor zeg maar alles.. Het komt mij dan niet echt meer geloofwaardig over. Ik lees ook verschillende verhalen er over, de een heeft er wel baat bij, de ander weer niet.

De rest ga ik ook even naar kijken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimphyl, GoogleAdsense, GrapeshotBot, JudithGigi, suus_toes en 59 bezoekers