Een camera bejaardentehuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Een camera bejaardentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 15:40

Al jaren ben ik een enorme liefhebber van fotografie. Zo reis ik de wereld rond met een camera in mij tas, zo ben ik een van die idioten die 10 kilo aan fotoapparatuur een 6000 hoge berg op sleept en ben ik daarnaast verzot op nieuwigheidjes. Een tijd geleden stond er een oud leren tasje bij mijn ouders in de garage. Moest weg, naar de kringloop, was oude rommel. Die oude rommel bleken twee analoge lenzen en een lichtmeter te zijn uit 1977 :wow: . Ik heb mij maar over deze ‘weesjes’ ontfermt en heb na wat speurwerk ze kunnen herenigen met de originele camera waar mijn vader destijds meer fotografeerde: een Praktica LTL.

Afbeelding

Enkele weken geleden komt mijn vriend thuis met een pakketje. Zijn ouders hadden op hun zolder ook een kleine ontdekking gedaan en omdat ze wisten dat ik zo blij was met een oude camera mocht ik hem hebben. En zo werd de familie aangevuld met een heuse opa. Een Zeiss Ikon boxcamera uit ongeveer 1935. En hij lijkt het ook nog te doen!

Afbeelding

En toen kwam er vandaag een doosje met de post, een kleine verrassing van mijn vriend. Die had inmiddels ook mijn enthousiasme gemerkt voor oude doosjes waar plaatjes uit komen. In dat pakje zat een lief, klein cameraatje. Een Contessa-Nettel Picolette. Een compact camera uit 1919-1925 *\o/*

Afbeelding

Anoniem

Re: Een camera bejaardentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:46

Wauw, die onderste is zo gaaf! Kan er naar blijven kijken.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:47

Awww wat gaaf <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:48

Ontzettend leuk!
Kun je hier ook nog echt foto's mee maken?

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:50

Wat gaaf!
Volgens mij heb ik een leeftijdgenoot van die tweede afgelopen weekend op de achterbank van een oude kever zien staan. Eens zien of ik daar een foto van heb gemaakt.

Edit: de camera niet gefotografeerd, maar hij is nog wel net zichtbaar op een andere foto in de rechter bovenhoek.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Een camera bejaardentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:06

Zo mooi. Met die praktica heb ik leren fotograferen en filmpjes ontwikkelen en afdrukken, wij hadden thuis een doka omdat mijn vader daar lol in had. Nu hier had vorige bewoner ook een doka, op de rode lamp na is ie leeg helaas.

Later ben ik overgestapt op een leica camera.

Kun je eventueel nog oudjes gebruiken, ik weet dat mijn vader langzaam aan eea wil wegdoen.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Een camera bejaardentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 17:24

@DeMolenhoek, die onderste is echt prachtig. Zoveel kleine details. Het is echt een heel klein, vernuftig cameraatje. Diafragma en sluitertijd kun je beide instellen (met een onnauwkeurigheid passend bij 1919 uiteraard).

@Karuna, mocht hij dingen wegdoen dan snuffel ik graag. Ik zou bijvoorbeeld nog heel graag een ouderwetse polaroid willen hebben en een Kodak b4 uit begin 20ste eeuw is ook waanzinnig mooi.

Ik ben heel benieuwd wat voor plaatjes hier uit gaan komen als ik ze helemaal up en running heb.

@Tica, de Leica doet het. De boxcamera en de Picolette lijken allebei mechanisch in orde en die wil ik zeker nog een keer uitproberen. Al is 127 rolfilm (voor de Picolette) wat lastiger te krijgen.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Een camera bejaardentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:27

Wat mooi allemaal :~
Zelf ook in het bezit van een paar oudjes, alleen niet zo oud of mooi als deze :j
Zit hier gewoon mee te genieten, ga vooral door met je bejaardentehuis :D

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:42

Leuk!
Heb hier ook een kast vol inmiddels :) Paar boxjes, een Polaroid EE 100 special, verschillende Agfa's en een Lubitel TLR uit Oekraïne. En mijn favoriet, de Olympus OM-1. Alles werkt en wordt gebruikt, behalve de Philips Box Flash.
Ik ontwikkel zwart-wit film ook zelf thuis :)
Veel plezier er mee!

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Een camera bejaardentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:48

Oh die laatste!! Wat zien ze er nog mooi, onbeschadigd uit. Ik ben benieuwd naar de foto's die hier uit zullen rollen!

Op facebook is een groep, fotografie vraag & aanbod. Ik weet dat daar ook wel eens oudjes voorbij komen.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:50

Hey, nog een liefhebber van oude camera's! Wat leuk! Dat Boxje is wel een schatje zeg, ziet er beter uit dan de mijne :') (Coronet "Every distance" uit 1930)
[spam](je bent trouwens van harte welkom in ons analoge topic, hoe meer zielen.. klikje! )[/spam] ;)

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Een camera bejaardentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 13:10

Wat een leuke reacties allemaal!

Mechanisch lijken ze allemaal in orde en ik ben zeker van plan ze te gaan gebruiken. Ik heb alleen werkelijk geen idee van het hoe of wat. Ik ben pas serieus gaan fotograferen met de komst van de digitale camera’s. De Praktica mocht ik vroeger niet aankomen! Maar ik ben heel benieuwd wat er uit komt rollen..

Ik vind vooral het hele oude spul fascinerend. De box camera was een beetje de eerste camera voor het grote publiek, daarvoor was fotografie toch iets dat voor de gegoede burger was en wat je liet doen.

Ik ben trouwens benieuwd, kreeg gisteren van een kennis een berichtje dat hij nog wel wat oud spul i; de berging had. Ik krijg het als het goed is opgestuurd om te kijken wat er bij zit. Ruimt op bij hem. Voelt als Sinterklaas in de zomer!

Ik zal ook eens kijken in het analoge topic!