Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:34

Ik zeg bewust niks meer als ze rijdt, buiten gezellige koetjes en kalfjes praat dan (ten zij het echt fout gaat natuurlijk). Dat leidt haar af en dan richt ze zich niet zo op de dingen die ze eigenlijk spannend vindt. En dan durft ze dus wel in galop en vindt ze dat bokje met aan galopperen alleen maar heel grappig.

Smid is gisteren geweest, was wel nodig ondanks dat ze hadden gezegd dat ze 4 weken terug bekapt was. Staat er nu veel mooier op. Morgen komt de tandarts voor ons eigen paard. Kijkt ze gelijk ook even naar Cato. Er komen soms wat etensresten mee haar mond uit bijvoorbeeld als ze gaat drinken na het eten. Ontwormd is ze gisteren ook. Als dat allemaal rond is dan kan ze zaterdag na de les fijn naar haar nieuwe plekje. Lekker buiten met andere pony's.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:23

Heb net de 1e Bixie wedstrijd opgegeven. Meteen maar het Utrechts Kampioenschap :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:33

Ik ben even wat inactief geweest op bokt doordat ik niet heel fit ben. Gezondheid laat me een beetje in de steek. Maar ik probeer wat bij te lezen.
Ik geloof dat ik SusanH nog niet had gefecliteerd met de nieuwe pony. Gefeliciteerd!
Leuke samenrij foto onder de brug ook.

curly2day, mooie foto's van de bixie. Blijft het leuk vinden een witte pony/paard in roze accenten! Ook de aanvullende foto's van de vriendin zijn mooi!
Knap hoor met zo'n groot paard.

AQHAproud, Gaaf zo western rijden. :) Mooie foto's!

o0eefje0o, Wat leuk! In zijn overall haha.

BiancUgo, Ik heb geen verstand van dresuurpunten, maar zo te lezen gaat het goed! Leuk team, mooie foto´s ook.

Heb al weer een tijdje niet wat met de pony's gedaan, omdat ik compleet knockout was. Maar heb weer wat energie, dus zijn we gisteren met de pony's naar het water hier om de hoek gegaan. We wonen naast/tegen het industrie en daar is een wateropvang, daar kun je met warm weer wel pootje baden.
Maar voordat we daar naar toe gingen, heeft Marloes voor het eerst los samen met mij gereden in de paddock. Kon ze mooi oefenen met sturen. Ik vond het zo leuk om te zien hoeveel lol ze er in had! En ze luisterde goed naar mijn aanwijzingen.
Afbeelding

Op naar het water.
Afbeelding

Pootje baden.
Afbeelding

En weer terug naar huis, ze mocht het laatste stuk los achter pappa aan stappen. Trots dat ze was.
Afbeelding

Het is al even geleden, maar een week of 2 terug heeft Marloes voor het eerst met Bliksem ´gezwommen´.
Ze vond het prachtig!
Afbeelding

Afbeelding

Filmpje van gisteren.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:15

Ik heb het een en ander gemist, was ineens niet meer geabonneerd op dit topic :?

Chasey wat vervelend dat je een poos niet fit was !
Wat een toffe foto's weer, je doet leuke dingen met de kids.

SusanH hoe is het met de pony, leuk dier

BiancUgo, je dochter is lekker bezig, hoe lang rijd ze al ?

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:41

    Chasey , wat een gave foto's. En dat filmpje <3 leuke pony en wat een heerlijke spontane kind, marloes <3 jammer dat je langere tijd niet gezond was. Hopelijk gaat het nu weer goed

    Susanh : leuk zo'n bixie. Gelijk kampioenschap hahahha _O- wanneer is de wedstrijd? Rijdt ze los of iemand mee?

    Hier is Maeley zaterdag voor het eerst op Raya naar de manege waar ze les heeft gestapt (aan het touw met mij er naast nog :+ ). Het is ongeveer 15 of twintig minuten stappen dus niet ver, maar ze vond het prachtig :)F Raya was heel braaf. /3

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:41

    Chasey balen dat het even niet wilde allemaal maar heerlijk dat je er nu weer op uit kan!

    IJsco_Love: fijn dat Raya zo braaf is. Heb je al een foto gepost of heb ik die gemist?

    Kampioenschap wordt hem niet, want ze komt officieel uit voor Gelderland omdat de manege waar ze rijdt in de Betuwe ligt, en dan mag je niet mee doen met de Utrechtse kampioenschappen. Maar de dag ervoor is de Betuwe Cup voor bixie dus nu daar maar opgegeven. Ik laat het aan haar wat ze met dressuur wil, dat zou ze in theorie ook los kunnen (mits Cato de goede kant op wil }> ) springen heeft ze eigenlijk nog geen ervaring dus gaat wel begeleidt. Dat kan mijn man of ik prima zelf :j .

    Onze dochter is gek op Cato, we hebben alleen al wel gemerkt dat Cato een eigen willetje heeft met rijden zo moet ze echt aan de praat gehouden worden. Ze is voorwaarts zat op zich, maar moet wel weten wie de baas is. Anders stopt ze er gewoon mee. Dus we roepen geregeld "BEEN!!" de bak in :') . Maar onze dochter kan er steeds beter mee om gaan. Vanmorgen heeft ze keurig gereden. Het is wel een goede leer zo want je moet echt consequent zijn. Het nieuwe plekje is echt top voor Cato ze is al helemaal maatjes met de shet waar ze mee in de wei loopt. Ze lopen de hele tijd zij aan zij.

    Het is alleen wel een duur geintje al met al, hebben oa al een nieuw zadel moeten kopen (oude schoof heel erg opzij) nu een Shetlanderzadel en dat ligt als een huis. Zit onze dochter ook veel mooier op.

    curly2day

    Berichten: 5593
    Geregistreerd: 23-06-01
    Woonplaats: Gelderland

    Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:07

    Eigenwijze Cato :-)
    Ach even de gebruiksaanwijzing leren kennen en dan komt het vast en zeker goed.


    Leuk ijsco_love,klinkt als een heerlijk ritje.

    Hier vanmiddag wat foto's gemaakt, over een paar weken gaat onze allerliefste Winston verhuizen.


    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding

    Van de week nog even een x, dan niet nadat een ze net de cap op heef5 gehad :-)

    Van de week nog even lol met je knol

    Afbeelding

    En heel stoer, zo trots als een pauw, zelf los draven op de " nieuwe" pony


    Afbeelding

    Afbeelding

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:37

    Aaah Winston is ook schattig. Maar jammer dat die pony's niet meegroeien. Die nieuwe is leuk! Lief hoofdje zit er op.

    curly2day

    Berichten: 5593
    Geregistreerd: 23-06-01
    Woonplaats: Gelderland

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:17

    Ja zo jammer en paarden sparen is niet echt een optie, er staan er al een paar. Daarnaast moet ik zeggen dat zijn nieuwe plekje echt super leuk is en hij daar meer aandacht krijgt dan bij ons en hij geniet zo van aandacht dat ik hem dat ook gun.Hij gaat naar onze instructrice,die op kleine schaal les geeft, lange lijnen werk, vrijheidsdressuur en wat coachings dingen doet.

    De nieuwe is zooo leuk, vind alles prima, hij is pas 4, dus doen we kalm aan.

    kwita

    Berichten: 6542
    Geregistreerd: 14-04-14

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:59

    Afbeelding

    Hier een minder bericht onze shet is per direkt met pensioen om een hart ruis...tja daar wordt ieder verdrietig van.Maar gelukkig is er nog een paardevriendje die haar even afleiding geeft!

    Afbeelding
    En tja dat is ook een hele uitdaging!

    Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:33

    Wat jammer kwita. Hij is ook niet meer de jongste denk ik als ik de foto zo zie? Gelukkig kunnen jullie hen nog lekker vertroetelen.

    Chasey

    Berichten: 10696
    Geregistreerd: 27-10-10
    Woonplaats: Meddo

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:43

    Curly, zo te lezen gaat hij wel naar een goed plekje :)
    En de nieuwe pony is een leuke pony, dat komt vast goed :)

    Susanh, het is inderdaad wel een goede oefening om de pony voorwaarts te houden, daar blijf je wel alert van.
    Vandaag mocht Marloes Bliksem uit de weide halen dan moet Bliksem bij haar blijven. En ook met het halster af doen in de stal, moet Bliksem op haar wachten.
    Ze ziet het nog niet wanneer Bliksem aanstalte maakt toch stiekem weg te lopen, dat moment moet ze nog voor zijn. Ik zie dat natuurlijk en help haar wel.
    Zij corrigeert hem dan en dat gaat ook prima. Maar het moment waarop ze corrigeert is nét iets te laat. Maar dat moet ze nog leren zien.

    Kwita, o jee een hartruis! Wat jammer.
    In principe KAN je daar heel oud mee worden, maar met een pony wil je het risico niet lopen op een hart stilstand met alle gevolgen van dien als je er naast loopt of op zit.
    Zo is 11 jaar geleden bij onze kat een (behoorlijke) hartruis geconstateerd. Maar ja dat is een kat, als die dan ergens dood ligt dan zij het zo. En die ligt de hele dag op de bank te pitten.
    Met een paard kan dat gewoon gevaarlijk zijn als ie ineens om valt.

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:56

    Er stond vanmiddag een kruisje in de bak. Eerst een touwtje aan Cato vast gemaakt en samen er overheen maar later heeft ze het helemaal zelf voor elkaar gekregen. Echt knap! Voor het eerst gesprongen :D Dat vond het heel leuk die werd helemaal enthousiast.

    kwita

    Berichten: 6542
    Geregistreerd: 14-04-14

    Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:27

    Het blijft jammer, maar hij blijft zolang hij een goed leven heeft!
    En het gebeurde dus dat hij door zijn benen zakte met onze dochter op zijn rug....en dan schrik je toch.!
    Hij is idd 25 en al 21 jaar hier op het erf dus tja hij is echt een icoon hij hoort hier!

    Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

    llora
    Berichten: 1302
    Geregistreerd: 05-03-15

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:17

    Ik heb even jullie raad nodig. Mijn dochter wordt toch stillaan te groot voor de pony. Van gewicht gaat het prima. Ze weegt amper 25 kilo. Nu zijn we al een paar keer naar een pony gaan zien. Maar de dochter is zo onzeker dat ze niet durft te rijden. Of je moet er naast lopen. Nu de lesgeefster heeft voorgesteld om ze nog een tijdje met de pony te laten rijden voor vertrouwen en stillaan af en toe is op manege ponys te laten rijden. Te beginnen met de braafste en zo moeilijker gaan en dan pas van de winter in december of januari voor een pony zien. Ze heeft altijd op onze kleine pony gereden en ook op leren rijden. Ze kennen elkaar door en door. Maar gaat dit echt nog voor een klein half jaartje? Foto vertekend wel een beetje want ze komt nog net niet onder de buik uit met haar voeten.
    Ze zou dus deels op de pony blijven rijden en deels op manege ponys voor het vertrouwen wat nog moeilijk gaat worden.

    Ik vind het zo moeilijk. Wil gerust nu een.pony kopen. Maar door haar onzekerheid gaat dit niet lukken.ze bevriest gewoon als de pony een andere beweging maakt dan dat ze gewoon is. En de term bomproef en kids braaf is soms heeeeel ruim genomen bij ponys die te koop staan heb ik gemerkt.

    We hebben ze nu ingeschreven voor enkele oefenjumpings en oefen wedstrijdjes voor haar vertrouwen. Ook komt er nog van de zomer een kamp aan en een stage maar deze laatste zou met een andere grotere ponys zijn voor haar vertrouwen. De bedoeling is dat ze het komende half jaar geleidelijk gaat minderen met de pony en geleidelijk meer op manege ponys gaat rijden. Hebben nu ook eindelijk een lesgeefster gevonden die perfect past bij haar en enorm werkt aan haar onzekerheid. Daarmee dat we ze nog even willen laten rijden met de kleinere pony. Vorige lesgeefsters wilden haar altijd dwingen om iets te doen wat niet lukte en nog meer onzekerheid gaf

    Afbeelding


    Afbeelding

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:58

    Ik zou haar lekker nog even op haar eigen pony laten en nog geen nieuwe kopen. Ik herken het wel, onze dochter durft best veel mits het niet onder dwang is. En ook niet op een grote pony op een kleine durft ze veel meer. Gisteren het springen vond ze ook eng (ze zei eerst nee ik ga het niet doen) maar omdat we zo aan het geinen waren de hele tijd (ze lag er bijna naast van het lachen) durfde ze ineens wel. En toen wilde ze gelijk niet meer stoppen :') . Dwingen werkt hier averechts. Eerst weer zelf de ontspanning vinden, grapje maken en dan de draad weer oppakken.

    Zo gaan ze nu de bak rond samen:

    Afbeelding

    Chasey

    Berichten: 10696
    Geregistreerd: 27-10-10
    Woonplaats: Meddo

    Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:01

    Ja idd! Vooral niet dwingen, maar gewoon lekker op een speelse manier.
    Ik deed veel spelletjes vanaf het paard met de kinderen. Ballen in een emmer gooien, slalommen, een bal ergens op leggen of afhalen. Zo zijn ze op de bal gefocusses en niet op de zit of pony. En gaat het eigenlijk een beetje vanzelf.
    Maar leg ik de focus op het rijden zelf, klappen ze ineens dicht.
    Nu zijn ze zo ver dat ze steeds wat meer durven, omdat ze steeds vertrouwder op het paard zitten. Kennen de paarden intussen ook.

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:08

    :j

    Daarom vind ik de juf die ze nu op zaterdag heeft ook fijner dan de juf die ze eerst had. Die haalt de kinderen er heel makkelijk weer uit als ze even blokkeren. Zeggen dat ze niet moeten vergeten om te ademen, even afleiden, op het juiste moment een complimentje geven, even helpen (ernaast lopen) als het niet lukt. Vorige juf richtte zich echt op het rijden en het zelf doen. Werkt voor gevorderden prima, niet voor beginners en onzekere ruiters.

    Chasey

    Berichten: 10696
    Geregistreerd: 27-10-10
    Woonplaats: Meddo

    Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:18

    Nee dat werk idd niet.
    Op de manege waar ik vrijwilligerswerk doe, neem ik ook wel eens de les over.
    Dan loop in nonchalant in de bak “ah jullie kunnen toch niet over mijn teen rijden”.
    Nou en dan als de kippen achter mij aan :’) en maar proberen over die teen te rijden. En niet in de gaten hebben dat ik ondertussen allerlei figuren loop. En ze sturen zo achter me aan! En fanatiek ook. En een lol dat ze hebben.
    En als je vraagt of ze een figuur willen rijden, vinden ze dat reuze spannend. (Zijn jonge ruiters met een beperking).
    Gewoon lang leve de lol (met de knol).

    Of een klein parcourtje neerleggen waar ze omheen, tussendoor en over moeten sturen. Met balkjes op de grond. Tonnetjes, staanders enzo.

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:33

    En dan achteraf heel trots zijn. Leuk om dat zo te doen!

    llora
    Berichten: 1302
    Geregistreerd: 05-03-15

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:35

    We hebben altijd een lesgeefster gehad die eigenlijk ze dwong om hun grenzen te verleggen. Wat maakte dat mijn dochter constant blokkeerde en zat te wenen op de pony. We gingen meer achterwaarts dan voorwaarts. Zelfs zo erg dat ze niet echt meer wilde en durfde rijden en enkel nog stapte. Nu durft ze al terug springen en galoperen. Wisselwaar is ze nog altijd onzeker maar geleidelijk aan gaat het beter. Deze lesgeefster nu is top. Bij de vorige ging het om den duur zo slecht dat zelfs de dochter terug helemaal een slechte houding kreeg door de schrik enzo.

    Afbeelding
    Zo zat ze op het einde nu zit ze al terug mooi recht en durft al meer. Enkel krijg ik constant commentaar dat ze echt te groot is en moet stoppen of een grotere pony. Maar ik wil ze lekker nog een half jaartje laten lessen met deze pony en met manegeponys voor haar vertrouwen en geleidelijk over te laten schakelen op grotere ponys. Meestal doen we iets al spelend. Maar de dochter is dan ook weer zo een perfectionist dat het allemaal goed moet gaan en als dat niet is dan krijg je weer van zie je ik kan het niet. Ik kan niet rijden. Pfff vermoeiend soms


    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:38

    Niks van dat commentaar aantrekken. Wij hebben ook reacties gehad op waarom kopen jullie zo'n kleine pony daar groeit ze zo uit. Het gaat er om dat ze vertrouwen op kunnen doen en lol krijgen in het rijden. Als een kleine pony daar bij helpt is dat toch juist fijn? Eerst maar weer lekker meters maken en vertrouwen op doen.

    llora
    Berichten: 1302
    Geregistreerd: 05-03-15

    Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:59

    Dan gaan we gewoon blijven verder doen zoals we bezig waren. Misschien dat het voor het mooie wat te groot is maar van gewicht gaat het prima. Ze stoort ook de pony niet vind ik. Gaat eigenlijk de laatste tijd super. Daarmee dat ik dat nog niet wil verstoren. Ach ik zal de mensen wel laten praten. Die hebben gemakkelijk praten van koop een grote en komt allemaal wel goed. Zij kennen mijn dochter niet. Dus ik weet beter. Komt goed denk ik. Tegen de januari zal ze zelf dan ook meer weten wat voor pony ze wilt en of ze wilt dressuren of springen.

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34444
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:23

    Krijg nu natuurlijk vragen van vriendinnetjes die ook mee willen naar de pony. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik vind het nogal wat wij zijn immers verantwoordelijk.

    curly2day

    Berichten: 5593
    Geregistreerd: 23-06-01
    Woonplaats: Gelderland

    Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:26

    Ik zou het voor nu dan lekker zo laten, je dochter is niets te zwaar en laat haar eerst maar lekker vertrouwen opbouwen.


    Hier ook wel eens vriendinnetjes die mee willen. Er zijn er 2 die zelf ook rijden en er wel eens na de tijd op mogen. Maar als er andere meisjes komen word er alleen geknuffeld en niet gereden.


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, DemiSisa, GoogleAdsense, MairiMacBran, Neon, Sas75, Sica, SunnyHorse en 28 bezoekers