Afval scheiden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 08:30

Naar aanleiding van een ander topic.

Hoe scheiden jullie afval?En wat is gewenst vanuit de gemeente?

Wij hebben de volgende containers:
Plastic,metaal,drinkkarton( om de week)
Groente,fruit,tuin( om de week)
Papier( 1 Keer per 4 weken)

Daarnaast kunnen wij ons restafval in een ondergrondse container gooien.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3


Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:34

Wij hebben een container voor gft, papier en restafval. En bij alle supermarkten enzo staan rekken met gratis plastic zakken voor het plasticafval, hier mogen inmiddels ook blik en verpakkingen bij.
Alles is gratis om op te halen, behalve restafval, daarbij betaal je per keer dat de container aan de straat komt.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:37

Wij hebben 3 containers.
Gft (gratis, elke 4 weken)
Papier (gratis, elke 4 weken)
Rest (€8 per keer, elke 4 weken)
Plastic en drankenkartons in zakken, elke 2 weken, gratis.

Dan doe ik zelf nog blik en glas apart (blik mag hier niet bij het plastic)

Overigens weet ik pas sinds een week dat chipszakken enzo niet bij t plastic mogen ivm aluminium binnenlaag... deed ik voorheen wel.. oeps ;)

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:38

Ik heb een klein huis, en geen tuin. Dus afval scheiden zit er niet in :') dan heb ik een hele woonkamer vol vuilnisbakken :+

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:42

Wij hebben 1x in 2 weken ophaling pmd in blauwe zak
1x in 2 weken restafval
1x per maand komen ze papier en karton ophalen
We hebben thuis een compostbak voor groente-fruit-ander compostafval
En het plastiek dat niet in de pmd-afvalzak mag bewaren we apart en brengen we zelf naar het containerpark. Behalve uiteraard ook de specialere dingen zoals frituurvet, batterijen...die worden ook apart afgeleverd in een ophaaldepot in de buurt.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:44

Ik scheid niks... Wordt niet aangeboden bij mij en dan moet ik elke 2 dagen naar het winkelcentrum fietsen voor het afval. Dingen langer bewaren kan niet want dan zitten er fruitvliegjes op. En ik moet het bewaren in mijn slaapkamer dus het gaat ook stinken. :n

Gewone GFT staat bij mij wel voor de deur trouwens. Oud papier scheid ik ook.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:44

Iinge_ schreef:
Ik heb een klein huis, en geen tuin. Dus afval scheiden zit er niet in :') dan heb ik een hele woonkamer vol vuilnisbakken :+


Geen papierinzameling bij jou/jullie? Papier verzamelen zou je zelfs in een 1-kamerappartement kunnen doen. Plastic en/of andere niet helemaal stankvrije stromen is natuurlijk een ander verhaal.....

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:45

Voor restafval een ondergrondse container, en gratis en ongeregistreerd. (Er zit door omstandigheden zelfs geen slot op :) )
GFT kan in principe worden opgehaald maar vanuit de appartementen gebruikt bijna niemand dat. (De onderste appartementen met een tuintje soms nog wel.)

Papier, pmd, glas en kleding staan op verschillende punten in de wijk.
Zelf zou ik hopen dat een van onze ondergrondse containers vervangen wordt door een plastic container, maar ik ben bang dat als ik het voorstel ze meteen aanleiding zien om enge dingen als chipkaarten in te voeren, en een andere voor papier (beide zijn nu best een eindje lopen waardoor ik bv ook stapels papier dat vanuit mijn brievenbus in de container kiep. Ik heb een nee-nee-sticker maar toch zit mijn brievenbus met regelmaat vol - of dat nou bezorgers zijn die het negeren of andere bewoners die het wel makkelijk vinden om hun gelezen folders bij mij erin te gooien... Anyway, ik vind dat al irritant genoeg, ik ga dus niet ook nog eens helemaal organiseren dat ik dat bij een papiercontainer krijg, maar als die net zover zou zijn als de afvalcontainer, dan gooi ik het wel in het goede vak.)

Oh ja, en er zit een afvalscheidingsstation ('de stort') vlakbij, met enorm ruime openingstijden en weinig gedoe. Leve Utrecht! Ik hoop dat ze dat allemaal zo laagdrempelig houden.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:47

3 containers: rest (2wekelijks €6.95), gft (2 wekelijks €1,-) en papier(maandelijks €0). Geen aparte scheiding van plastic al verwacht ik nog wel dat dat gaat komen.
Verder nog de glas en kleding punten in de wijk.

Rest zetten we hier meestal 1x per 6 weken aan de weg, gft vanaf het voorjaar elke 2 weken, in de winter misschien 2x en papier elke maand want die is gratis.

Voorheen in appt ook een ondergrondse, daar scheidde ik allee n op papier/glas/rest. Papier en glas in de berging tot de kratjes vol waren een 1 grote zak rest per week die ik daar ook vulde met de kleine zakjes uit m'n prullenbak. Dan kon aan het einde vd week de grote zak in de ondergrondse waar we €1.5 per zak voor betaalden
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 24-05-18 08:52, in het totaal 2 keer bewerkt

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥


Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:50

Ik zag laatst (ik denk op Facebook) dat er mensen waren die hun aankopen in de supermarkt uit plastic haalden en de omverpakking daar achterlieten. Misschien een idee voor als je weinig ruimte hebt thuis?

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:50

Vanuit de gemeente halen ze hier alleen gewoon rest afval en glas op. Ik scheid ook plastic en papier, die breng ik zelf maar de milieu straat. Daarnaast batterijen, en soms elektrisch spul wat ik daar inlever. Dus volgens mij door ik het best netjes. Zou compost /gft ook wel apart willen doen, maar daar hebben ze hier geen container voor en zo vaak kom ik niet bij de milieu straat.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:53

Wij hebben vijf containers en je betaalt (nog) niet per leging of aantal KG.
Twee GFT containers, een plastic container, restafval, papier.

GFT wordt iedere twee weken gehaald, plastic ook iedere twee weken en restafval één keer per maand. Oud papier wordt één keer in de zoveel tijd door de school opgehaald.

Ik probeer wel zoveel mogelijk te scheiden.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:53

LadyMadonna schreef:
Wij hebben 3 containers.
Gft (gratis, elke 4 weken)
Papier (gratis, elke 4 weken)
Rest (€8 per keer, elke 4 weken)
Plastic en drankenkartons in zakken, elke 2 weken, gratis.

Dan doe ik zelf nog blik en glas apart (blik mag hier niet bij het plastic)

Overigens weet ik pas sinds een week dat chipszakken enzo niet bij t plastic mogen ivm aluminium binnenlaag... deed ik voorheen wel.. oeps ;)

Oh hier mogen de chips zakken gewoon bij het plastic, maar blik mag ook, dus het zal daar wel in zitten.

Wij scheiden afval, maar ik zou wel graag een vuilnisbak voor plastic en papier willen.
Papier moet nu steeds in dozen met touwtjes verpakt en plastic heb je van die dunne plastic zakken voor die enorm snel scheuren.

Bij ons komt:
Plastic 1 keer in de maand,
karton 1 keer in de maand,
gft 1 keer in de maand,
grijs 1 keer in de maand.

Ik vind het behoorlijk minimaal, ondertussen staat mijn hele schuur vol met plastic zakken voor het plastic en het stinkt...

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:55

Cowboy55 schreef:
Iinge_ schreef:
Ik heb een klein huis, en geen tuin. Dus afval scheiden zit er niet in :') dan heb ik een hele woonkamer vol vuilnisbakken :+


Geen papierinzameling bij jou/jullie? Papier verzamelen zou je zelfs in een 1-kamerappartement kunnen doen. Plastic en/of andere niet helemaal stankvrije stromen is natuurlijk een ander verhaal.....


Volgens mij komt papier op de vrijdag om de week, die zou ik inderdaad wel kunnen scheiden :)

wyoming

Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:05

Wij hebben 4 containers.
PMD 1x in de 2 weken
GFT 1x in de 2 weken
Papier 1x in de 4 weken
Rest 1x in de 4 weken

Dit is het schema sinds oktober, daarvoor kwam rest nog 1x per 2 weken en werd PMD nog in zakken opgehaald. Naast dat wij niet blij zijn met nog een extra container, had ik liever gezien dat rest 1x per 3 weken komt.

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:12

Iinge_ schreef:
Ik heb een klein huis, en geen tuin. Dus afval scheiden zit er niet in :') dan heb ik een hele woonkamer vol vuilnisbakken :+

Wij hebben een Binbang sinds kort, dat bevalt goed en dan heb je geen 3 verschillende prullenbakken.
Vind ze ook nog vrij mooi voor een prullenbak :)

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:17

Groen: wekelijks
Grijs: om de week donderdag
Plastic: om de week woensdag
Papier: eerste twee zaterdagen in de maand
Grof vuil: op de werf wekelijks of op afspraK thuis 1 donderdag in de maand

Betalen eens per jaar afvalstoffenheffing. Niet per leging of gewicht.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:17

3 containers:
2x GFT (wij hebben nog een groene tuin en geen maanlandschap): 1x per 2 weken;
1 rest: 1x per 2 weken maar we bieden hem gemiddeld 1x per 4 weken aan;

Daarnaast:
1x papier per maand (veel gedoe met dozen)
1x plastic per maand (nog veel meer gedoe met zakken, stank, beestjes en als je 1x mist ben je echt de l*l)

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:18

Wat kost het bij jullie veel! Wij hebben beneden een inzamelhok voor rest en papier (en grof), als je iets verder weg loopt van de flat (30m) twee containers voor PMD en glas (van die grondcontainers dus). Voor zover ik weet kost dat niks extra. Lijkt me echt een stuk handiger dan allemaal losse containers.
Het hok in de flat wordt overigens wekelijks geleegd. De containers voor glas en PMD zit volgens mij een sensor in, dus wordt alleen geleegd als ie (bijna) vol is. Best handig :j

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:22

Wij hoeven op dit moment niks te scheiden, alles in een ondergrondse container. Wel staat er ook een papiercontainer naast.
Volgende week verhuizen wij naar een gemeente waarbij het scheiden wel verplicht is. Dat wordt dus erg wennen voor ons, ben benieuwd!

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:24

Cowboy55 schreef:
3 containers:
2x GFT (wij hebben nog een groene tuin en geen maanlandschap): 1x per 2 weken;
1 rest: 1x per 2 weken maar we bieden hem gemiddeld 1x per 4 weken aan;

Daarnaast:
1x papier per maand (veel gedoe met dozen)
1x plastic per maand (nog veel meer gedoe met zakken, stank, beestjes en als je 1x mist ben je echt de l*l)

Oh ja,
Toen wij het huis kochten hadden de oude bewoners bedacht dat ze zowel oud papier, als grijs, als plastic wel konden laten staan (die waren dus niet meegegeven) wat een drama was dat (wij zijn midden in de zomer verhuisd) stank, geen ruimte voor ons eigen afval in de grijze container, hele schuur vol met stinkende plastic zakken die groen begonnen uit te slaan, en extra laten langs komen koste ons enorm veel geld.

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:28

Wij hebben ondergrondse klikos.
Sinds kort zijn ze gratis en zonder pasje. Eerder betaalde je per keer dat je m open deed.

Daar staat, plastic, rest en papier. Geen groen afval, wat wel jammer is want wij hebben 2 konijnen die ook weleens een schoon bed willen hebben.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:28

Ik heb een grijze en oranje container. Grijs gaat eens per 4 weken en oranje om de week. Verder nog oud papier wordt ongeveer maandelijks opgehaald door een school. Groen heb ik niet, maar ik heb ook amper tuin en dit gaat dus gewoon in grijs. Plastic/blik/enz doe ik dus apart, ik heb 2 prullenbakken staan, maar deze staan onderin mijn keukenkastje, dus geen last van ;)

Betaal gewoon een vast bedrag per jaar, geen idee hoeveel..

M_D_H, leuk is dat he.. 8)7 Ik kreeg ook een container die nokvol zat, hij beweerde dat ie na het weekend werd geleegd, zat dus gewoon nog een week tussen. Ik kon dus al mijn klusafval niet kwijt.. :n Terwijl we bij ons oude huis juist ervoor hadden gezorgd dat de containers beide leeg waren. Bij huurhuizen is het zelfs verplicht (opleverpuntje)
Toen vonden ze het vervolgens heel gek dat ik niet zo stond te springen om hun post allemaal door te sturen, verhuisservice vonden ze niet nodig. Prima, maar ik ben geen verhuisservice :+

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:31

Hier 3 kliko's:
- Restafval 1x per 3 weken
- Papier elke eerste zaterdag van de maand
- GFT 1x per 2 weken maar ik heb zelf een compost vat dus die gebruik ik niet
- Plastic zakken voor PMD 1x per 2 weken zelfde dagen als het GFT

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:31

Ik woon in het centrum van de stad waar alles gaat met ondergronds containers. Ik scheid papier, plastic/drinkkarton (blik zit er hier niet bij), glas, textiel. Moet op dit moment een stukje omlopen als ik naar de supermarkt ga om alles weg te brengen, maar het is de bedoeling dat er dichterbij mijn huis nieuwe containers komen met mogelijk ook een voor gft. Als die er komt ga ik kijken of het lukt om dat ook te scheiden, nu is van mijn restafval redelijk wat gft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: inge_romeo, Marion_, Marleen_L, monsterina, pony33, Rosa_ en 56 bezoekers