12 oude fries kopen - wel of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

12 oude fries kopen - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 09:01

Hoi bokkers :wave:

Inmiddels ben ik al weer 10 maanden in het bezit van een shetlandpony en het begint toch te kriebelen om een groot (recreatie)paard te kopen.

Ik ben opzoek naar een leuke KWPN'er of een fries maar kom toch stiekem telkens bij friezen uit (zijn zo machtig mooi <3)

Ik kreeg er gisteren eentje aangeboden (stermerrie) van 12 jaar. Nu hoor ik altijd dat friezen zo snel oud zijn (weet niet of dit een fabel is?) dus vraag ik me af of het verstandig is een fries van 12 jaar oud te kopen.

Nu heb ik zo iets van elk paard kan wat overkomen waardoor ie snel oud is of niet meer te rijden is etc en het is natuurlijk ook wel verschillend per paard, maar ben toch wel benieuwd naar de mening van anderen.

Ik ben benieuwd :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: 12 oude fries kopen - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:05

12 is niet oud hoor. Bij ons lopen 3 friezen rond, alledrie rond de 20 en nog gereden. Geen enkel probleem. Wel laten keuren of het paard op dit moment gezond is (o.a. op artrose, spat).

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:07

Hier loopt een friezenmix bij mijn paardje, hij lijkt erg veel op een fries, ondertussen 18 jaar oud, het gezin dat hem verzorgt heeft enorm veel plezier aan dit paard. Hij kan nog goed mee op buitenritten.

Mijn dierenarts maakte de opmerking ook dat je snel aan friezen zag dat ze op leeftijd waren.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:10

Mijn Fries is dertig geworden, en is tot zijn 28e regelmatig bereden. Was tot zijn 25e echt fit to ride (zie mijn avatar).
Maar het leven geeft geen garanties, ook niet als je een veulen koopt.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: 12 oude fries kopen - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:14

Mijn fries is nu 15 en heeft wel wat grijze haartjes rond haar ogen. Maar verder niks aan de hand, ze is topfit. Ik zal het paard wel uitgebreid laten keuren, dat is wel belangrijk.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 12 oude fries kopen - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:28

12 jaar al oud? Welnee....

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:32

Heb afgelopen winter er 1 gekocht van 16 nu dus 17. Deze was zwaar verwaarloosd. Bij binnenkomst gaf je hem geen dubbeltje en als je hem nu ziet, wereld van verschil.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: 12 oude fries kopen - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:36

Mijn fries is dit jaar 18 geworden, ik kan er nog alles mee, van springen tot crossen en buitenrijden. Geen probleem. Een Fries is natuurlijk wel zwart, waardoor grijze haren meer opvallen als bij een bruin paard of een paard van een andere kleur, daarom lijken sommigen er oud uit te zien.

Qua lichaam ziet ze er ook nog steeds goed uit, niet ingevallen, mooi bespierd. Ligt er dus ook echt aan hoe je met je Fries omgaat en hoe je hem traint.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:38

Afbeelding

Elf jaar :Y)

Maar bij mij gaat wel een belletje rinkelen bij 12 jarige stermerrie. Ik weet natuurlijk geen prijs, maar als de prijs laag is moeten de alarmbellen af gaan...
Friezen gaan voor goed geld weg... Vind er maar zo eentje. Laatst nog een hobby fokker (met goede paarden, vol papier, predikaatrijk) die zocht een stamboekmerrie erbij van die leeftijd voor een jong meisje . Maar kon ze niet vinden beneden de 8000...

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: 12 oude fries kopen - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:47

12 is inderdaad echt nog niet oud joh! Wat janine zegt vind ik wel heel belangrijk. Friezen zijn best duur. Zeker merries met predikaten zoals ster. Ik zou je natuurlijk altijd aanraden een paard voor aankoop goed te keuren, maar als het een stermerrie voor een klein bedrag is dan al helemaal!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:03

Janine1990 schreef:
Elf jaar :Y)

Maar bij mij gaat wel een belletje rinkelen bij 12 jarige stermerrie. Ik weet natuurlijk geen prijs, maar als de prijs laag is moeten de alarmbellen af gaan...
Friezen gaan voor goed geld weg... Vind er maar zo eentje. Laatst nog een hobby fokker (met goede paarden, vol papier, predikaatrijk) die zocht een stamboekmerrie erbij van die leeftijd voor een jong meisje . Maar kon ze niet vinden beneden de 8000...


Prachtig paard! En inderdaad dat laatste vind ik wel een puntje... ze gaat inderdaad vrij goedkoop weg waarbij ik ook mijn twijfels heb. Sowieso wil ik het paard die ik uiteindelijk koop laten keuren hoor. Maar ja kan natuurlijk ook iets met stalgebreken zijn. Nouja voorlopig eerst maar kijken, kijken en (nog) niet kopen :P

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: 12 oude fries kopen - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:10

Een gezonde fries met stalgebreken gaat ook niet goedkoop weg... Zeker niet als het dier ook nog interessant is voor de fokkerij (laag verwantschap en inteeltcoefficient bijvoorbeeld). Bovendien kan een stalgebrek ook in het management liggen.
Goed dat je laat keuren, maar zou er echt een beetje sceptisch over zijn...

Cilla_Bo

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:11

Hier een Fries van 11 en nog zo als dat ze 4 hoor haha helemaal fit! Nu is het wel zo dat weet dat er altijd zuinig mee gedaan is, heb haar namelijk zelf ingereden :D

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:16

Ik heb ook een fries van 12, maar die is nog niet 'oud' hoor! Wel vrij grijs op zijn hoofd, maar dat licht ook aan bepaalde bloedlijnen, die van mij wordt bijvoorbeeld ook helemaal bruinig in de zomer. Dat komt allemaal bij zijn voorouders weg. Kwa karakter kan ik je absoluut een fries aanraden. Wat een (h)eerlijke dieren zeg. Die van mij is alleen onder het zadel vrij sensibel, met name op wedstrijd, maar zou echt niet meer zonder hem kunnen. <3
Afbeelding

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:17

Janine1990 schreef:
Een gezonde fries met stalgebreken gaat ook niet goedkoop weg... Zeker niet als het dier ook nog interessant is voor de fokkerij (laag verwantschap en inteeltcoefficient bijvoorbeeld). Bovendien kan een stalgebrek ook in het management liggen.
Goed dat je laat keuren, maar zou er echt een beetje sceptisch over zijn...


Oke, want waar denk jij dat het aan zou liggen dan?

Edit; of waar zou ik dan extra op moeten letten?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:20

Linde99 schreef:
Janine1990 schreef:
Een gezonde fries met stalgebreken gaat ook niet goedkoop weg... Zeker niet als het dier ook nog interessant is voor de fokkerij (laag verwantschap en inteeltcoefficient bijvoorbeeld). Bovendien kan een stalgebrek ook in het management liggen.
Goed dat je laat keuren, maar zou er echt een beetje sceptisch over zijn...


Oke, want waar denk jij dat het aan zou liggen dan?


Geen idee daarvoor heb ik te weinig info en jij waarschijnlijk ook, kan alle kanten op gaan.
Alleen ondermaatse (als in klein) 3e premie stamboek merries van 6 gaan voor flinke bedragen naar het buitenland. Dan heb ik het over 4 nullen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:21

Ik zou me toch minder zorgen maken over de leeftijd.
Wat mij meer zorgen zou maken is de prijs in verhouding tot haar predikaat en algehele gezondheid.
Let hierbij vooral op (zomer)eczeem, mijt, weke rugdelen etc :j

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:31

Celiien schreef:
Ik zou me toch minder zorgen maken over de leeftijd.
Wat mij meer zorgen zou maken is de prijs in verhouding tot haar predikaat en algehele gezondheid.
Let hierbij vooral op (zomer)eczeem, mijt, weke rugdelen etc :j


Dank je! Daar heb ik wat aan :)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:32

Fenia schreef:
Ik heb ook een fries van 12, maar die is nog niet 'oud' hoor! Wel vrij grijs op zijn hoofd, maar dat licht ook aan bepaalde bloedlijnen, die van mij wordt bijvoorbeeld ook helemaal bruinig in de zomer. Dat komt allemaal bij zijn voorouders weg. Kwa karakter kan ik je absoluut een fries aanraden. Wat een (h)eerlijke dieren zeg. Die van mij is alleen onder het zadel vrij sensibel, met name op wedstrijd, maar zou echt niet meer zonder hem kunnen. <3


Knapperd ook :)

Ja qua karakter lijkt een fries mij ook heel fijn!

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: 12 oude fries kopen - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:34

Ik zou gewoon gaan kijken of er een klik is. En er zijn gelukkig nog genoeg fokkers die hun paarden tegen reële prijzen aanbieden. Als de klik er is, dan zoals je ook bij andere paarden zou doen laten keuren.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:40

Ik rij bij iemand met 13 friezen, en geen enkel karakter is hetzelfde. Van doodbraaf en goudeerlijk tot staatsgevaarlijk onder het zadel. Enige overeenkomst is dat ze allemaal kunnen drammen, hetzij op hun eigen manier.

Vind het jammer dat ze daarin best wel over één kam worden geschoren en vaak onderschat. Gaat ten koste van zowel paard als eigenaar als de combinatie niet klopt.

Zelf ooit een hele lieve merrie gereden. Hoorde een paar jaar geleden dat ze staatsgevaarlijk is geworden. Met open mond op je af komen in de wei. Iets wat toenmalige eigenaar en ik niet kunnen rijmen. Maar het leven kan soms vreemd lopen. Frieze zijn net gewone paarden zeg ik altijd maar. :+
Wat sarcasme mag je hier in lezen...

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:58

Janine1990 schreef:
Ik rij bij iemand met 13 friezen, en geen enkel karakter is hetzelfde. Van doodbraaf en goudeerlijk tot staatsgevaarlijk onder het zadel. Enige overeenkomst is dat ze allemaal kunnen drammen, hetzij op hun eigen manier.

Vind het jammer dat ze daarin best wel over één kam worden geschoren en vaak onderschat. Gaat ten koste van zowel paard als eigenaar als de combinatie niet klopt.

Zelf ooit een hele lieve merrie gereden. Hoorde een paar jaar geleden dat ze staatsgevaarlijk is geworden. Met open mond op je af komen in de wei. Iets wat toenmalige eigenaar en ik niet kunnen rijmen. Maar het leven kan soms vreemd lopen. Frieze zijn net gewone paarden zeg ik altijd maar. :+
Wat sarcasme mag je hier in lezen...


Dat is ook waar hoor! Ik zeg zelf altijd tegen anderen dat je per paard moet kijken en niet per ras :') Maar aan de andere kant kom ik dan weer alleen maar brave friezen tegen en dan denk ik weer van goh wat een lief ras is dat toch haha. Maar je hebt gelijk hoor! Het ligt altijd aan de match tussen paard en persoon, de situatie, de omgeving etc, etc.

Over friezen hoor je over het algemeen dat ze voor je willen werken en eerlijk en trouw zijn. En over de KWPN weer dat ze sneller kijkerig zijn en heet onder het zadel. Maar kan net zo goed dat het andersom is. Ik geloof daar ook niet persé in.

Forum is ook bedoeld om meer informatie te krijgen over de gezondheid in de friezenwereld omdat het schijnt dat daar wel eens problemen mee zijn door de inteelt etc. Maar zoals ik al zei: heb ook zoiets dat dit ook weer verschillend is per paard :)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:12

Wij hebben een Friese stermerrie van 19; vorig jaar gerontgend vanwege een blessure, foto's van een 3-jarige volgens de veearts. En dit jaar in één keer drachtig van Elias!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:20

Het stermerrie-verhaal zou ik wel goed uitpluizen door een kenner van Friezen. Maar het kan ook zijn dat je geluk hebt en de merrie vaker gust is gebleven, o.i.d.