Mogen verkopers opeens bedrag boven vraagprijs vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mogen verkopers opeens bedrag boven vraagprijs vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:36

Situatieschets: Vorige week bezichtiging gedaan bij een boerderij. Verkoper gaf aan bedrag x te willen. Vraagprijs was bedrag y. Wij hebben de dag erna bedrag x geboden, wat €10.000 onder de vraagprijs lag. Dus de prijs die de verkoper wou. Gisteren hebben wij antwoord gehad. De verkoper heeft een tegenbod gedaan. Hij wil nu opeens €30.000 extra, dus €20.000 boven de officiële vraagprijs. Mag dit zomaar? Wij zijn de enige geïnteresseerden momenteel en zijn eerlijk gezegd wel wat beledigd. We willen gerust stijgen maar dit vinden wij van de gekke. Kan de verkoper dit maken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-18 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mogen verkopers opeens bedrag bogen vraagprijs vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:38

Heb je ook gevraagd waarom er nu opeens geld bij moet?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:38

Ja en jij mag hier ook nee op zeggen :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mogen verkopers opeens bedrag bogen vraagprijs vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:39

Ja dat mag, helaas meegemaakt en zo dus een huis niet kunnen kopen. ( en dat bij "vrienden"van 20 jaar )

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:39

Hij kan het proberen maar je hoeft er niet op in te gaan natuurlijk. Gaat het met een makelaar ertussen?
Ik zou gewoon zeggen dat je dit niet netjes vindt en er ook niet op in gaat met kans dat het je neus voorbij gaat.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:40

Ze mogen alles, ook al willen ze opeens een miljoen.
Jij hebt echter ook het recht te zeggen dat je niet boven x gaat, als er inderdaad geen andere gegadigden zijn kunnen ze gaan kijken of ze dat bod dan toch aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:44

Cayenne schreef:
Heb je ook gevraagd waarom er nu opeens geld bij moet?


Nee. Wij vermoeden dat dit een actie is omdat ze merken dat wij het wel heel graag willen.

Justkid: Het gaat via een notaris. Het is dat wij het heel graag willen, anders had ik terug gestuurd naar de notaris dat die als tegenbod Stik erin mocht sturen. Maar goed, doen wij maar niet...

Julius: Wij gaan morgen een tegenbod doen van bedrag y in de hoop dat ze nog zakken. Zakken ze niet is het over en uit. Wij kunnen het gerust leggen maar ik krijg een melkkoe gevoel...

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:47

Als ze niet willen zakken gewoon afwachten en laten weten dat jullie bod van bedrag x blijft staan. Wie weet komen ze er later dan op terug. :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:48

Of je bent het kwijt, hoe graag wil je het hebben? Prijzen stijgen heel erg momenteel en woningen met grond zijn erg in trek.
Het is dat ik echt aan mijn max zat incl spaarrekeningen van de kinderen en ik het echt niet bij elkaar kreeg maar ik ben er nu een jaar later nog steeds goed ziek van.

Hoe graag wil je het hebben en hoe erg vind je het als jouw nieuwe bod toch te laag blijkt en er een andere koper komt?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:51

Je moet er uiteindelijk wel blij van worden. Wij hadden het huis wat we nu hebben ook eerst laten schieten omdat we de vraagprijs belachelijk vonden en de verkopers niet wilden zakken. We hebben toen gewoon gezegd dan maar niet en toen was het ook klaar. Maar de verkopers belden een week later of we het toch niet alsnog wilden hebben voor ons eigen bod.

Je kunt ook 5 duizend omhoog he je hoeft niet meteen naar bedrag Y. Zorg dat je goed weet wat je maximum bedrag is wat je wilt betalen. Zo'n melkkoegevoel is niet ok.
Is er wel een bouwkundig rapport bij zodat je weet waar je ja tegen zegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:55

Ik zou de nieuwe vraagprijs geven, ondanks dat ik mij er echt poedersuiker bij voel. Vriend wil dat niet en denkt dat ze daarna nog gaan stijgen, wat goed kan zijn... Daarmee doen we een tegenbod en hopen wij dat ze een officieel tegenbod doen via de notaris. Dan zijn ze er ook aan gebonden. Als we het niet hebben ga ik er ook flink ziek van zijn, ben er nu al ziek van. Had wel een tegenbod verwacht maar dit niet. Wij zijn namelijk al 1,5 jaar op zoek naar het geen waar wij nu op hebben geboden.

Justkid: Nee, we hebben nog maar heel weinig info.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:59

Ik zou gewoon bluffen en zeggen dat je nog een ander huis op het oog hebt.
Zo hebben wij ons huis ook gekregen. Er stond hier in de buurt een tweede huis te koop, vergelijkbaar qua grond en staat maar een stuk goedkoper. Wij wilden daar niet wonen omdat het langs een drukke weg lag, maar door te bluffen dat we daar nog even gingen kijken toen er een hoog tegenbod kwam gingen de verkopers toch akkoord met een lager bod. Als zij het zo willen spelen dan kan jij dat ook ;)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:00

Hou je verstand erbij, er komt wel wat anders echt waar.
Weet waar je ja tegen zegt, een boerderij kan van alles aan ellende hebben (asbest bijvoorbeeld)
De verkoper denkt je in zijn zak te hebben, je vriend heeft gelijk.

Ik denk dat het in België anders gaat dan in Nederland.
Staat het al lang te koop?
Heb je ontbindende voorwaarden?
Laat je niet door je emoties leiden :n

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:03

Wanneer de verkopers omhoog gaan qua bod zou ik omlaag gaan in mijn tegenbod. :o Het is een risico maar zo laat je wel merken dat je niet van die grapjes houdt.

Dan hopen dat de verkoper weer zakt naar de originele vraagprijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:04

Er is nog asbest, hiervan zijn wij al op de hoogte. Nee, het staat nog niet lang te koop en wij zijn er vrij zeker van dat het snel weg gaat zijn. Er zijn geen ontbindende voorwaarden. Nu zit mijn vriend in de bouw en weet hij gelukkig wel waar wij aan beginnen :j

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:05

Heel eerlijk? Ik zou juist een tegenbod doen paar duizend lager dan wat ik geboden had, als je zeker weet dat je de enige bent die geïnteresseerd is, en id tevens bluffen dat je een andere woning gezien hebt in zelfde prijsklasse.

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:09

Gooiske schreef:
Heel eerlijk? Ik zou juist een tegenbod doen paar duizend lager dan wat ik geboden had, als je zeker weet dat je de enige bent die geïnteresseerd is, en id tevens bluffen dat je een andere woning gezien hebt in zelfde prijsklasse.


Precies dit wilde ik net gaan typen.
Het is een spelletje en als jullie daarin tot op zekere hoogte meegaan, is het voor hen kat in het bakkie.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:10

DeMolenhoek schreef:
Er is nog asbest, hiervan zijn wij al op de hoogte. Nee, het staat nog niet lang te koop en wij zijn er vrij zeker van dat het snel weg gaat zijn. Er zijn geen ontbindende voorwaarden. Nu zit mijn vriend in de bouw en weet hij gelukkig wel waar wij aan beginnen :j


'Vrij zeker dat het snel weg is' is wel wat anders dan 'enige geïnteresseerde' :P.
Dan word het wel moeilijker, wij zoeken ondertussen ook al twee jaar, en hebben al vaak huizen aan onze neus voorbij zien gaan. Overboden, een bod dat er eerder lag dan het onze, huis verkocht op de dag dat wij kwamen kijken....

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:14

DeMolenhoek schreef:
Er is nog asbest, hiervan zijn wij al op de hoogte. Nee, het staat nog niet lang te koop en wij zijn er vrij zeker van dat het snel weg gaat zijn. Er zijn geen ontbindende voorwaarden. Nu zit mijn vriend in de bouw en weet hij gelukkig wel waar wij aan beginnen :j


Hmmm spannend dus, ik kan me jou echt goed voorstellen maar probeer toch het hoofd koel te houden.
Lager bieden zou ik dan weer niet doen, maar bedrag y meteen bieden ook niet. Probeer samen met je vriend een plan te maken jullie kennen de plaatselijke markt het beste.

Doe je geen "onder voorbehoud van financiering" ? Ik vind het best een risico dan.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:17

DeMolenhoek schreef:
Ik zou de nieuwe vraagprijs geven, ondanks dat ik mij er echt poedersuiker bij voel. Vriend wil dat niet en denkt dat ze daarna nog gaan stijgen, wat goed kan zijn... Daarmee doen we een tegenbod en hopen wij dat ze een officieel tegenbod doen via de notaris. Dan zijn ze er ook aan gebonden. Als we het niet hebben ga ik er ook flink ziek van zijn, ben er nu al ziek van. Had wel een tegenbod verwacht maar dit niet. Wij zijn namelijk al 1,5 jaar op zoek naar het geen waar wij nu op hebben geboden.

Justkid: Nee, we hebben nog maar heel weinig info.

Wanneer je zeker weet dat er geen andere gegadigden zijn dan nu via de notaris kenbaar maken dat jullie een serieus bod hebben gedaan maar dit blijkbaar niet serieus word genomen en jullie verder gaan zoeken mits ze niet met een fatsoenlijk tegenbod komen. Ook al wil je het heel graag en zij dat jammer genoeg ook weten , het is het niet waard om hier in te trappen, die prijsverhoging is vast en zeker door het feit dat hij jullie gretigheid heeft gemerkt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:21

DeMolenhoek schreef:
Ik zou de nieuwe vraagprijs geven, ondanks dat ik mij er echt poedersuiker bij voel. Vriend wil dat niet en denkt dat ze daarna nog gaan stijgen, wat goed kan zijn... Daarmee doen we een tegenbod en hopen wij dat ze een officieel tegenbod doen via de notaris. Dan zijn ze er ook aan gebonden. Als we het niet hebben ga ik er ook flink ziek van zijn, ben er nu al ziek van. Had wel een tegenbod verwacht maar dit niet. Wij zijn namelijk al 1,5 jaar op zoek naar het geen waar wij nu op hebben geboden.

Justkid: Nee, we hebben nog maar heel weinig info.

Ten eerste: ja dat mag zomaar. Ten tweede: ook al doen ze een 'officieel' tegenbod via de notaris, dan nóg zijn ze er niet aan gebonden. Ten derde: wat is het je waard?

Persoonlijk zou ik nu inderdaad y bieden, maar als ze daar geen tegenbod op doen en als ik het heel graag wilde zou ik daarna de nieuwe prijs nog bieden met als opmerking dat dit echt het uiterste bod is.

Anoniem

Re: Mogen verkopers opeens bedrag boven vraagprijs vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:30

Het staat te koop maar nog niet via immo sites. Eenmaal daarop zijn wij zeker dat het vrij snel weg is, maar voorlopig zijn wij de enige geïnteresseerden :) Wij hebben besloten ons bod met €5000 te verhogen. Dan merken ze ook wel dat we ze niet random gaan volgen in hun hogere vraagprijs :)

Justkid: Financiering is geen probleem, dus dat is ook niet nodig voor ons om het te laten opnemen :)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:31

Als je er wil wonen voor dat geld plus nog de bijkomende kosten moet je het voor doen. Niemand op bokt die daar wat over kan zeggen.

Wel vindt ik persoonlijk dat wanneer de prijs ineens 30.000 euro omhoog moet dit absurd en in mijn geval had ik de verkoper dan ook laten weten dat mijn bod staat. Hooguit iets omhoog en verder succes.

Asbest kost een godsvermogen om te saneren. Ook als je in de bouw zit, althans ik begrijp niet uit je bericht dat hij in de asbestsanering zit.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:34

Mijn schoonmoeder zegt altijd...
Hetgene dat voor je is weg gelegd ontloopt je niet.

Als dit voor jullie is voorbestemd dan krijg je het.

Ik vind het niet netjes maar misschien denken ze... ze willen het zo graag we proberen het gewoon.
Nee hebben ze ja kunnen ze krijgen

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:34

robert45 schreef:
Als je er wil wonen voor dat geld plus nog de bijkomende kosten moet je het voor doen. Niemand op bokt die daar wat over kan zeggen.

Wel vindt ik persoonlijk dat wanneer de prijs ineens 30.000 euro omhoog moet dit absurd en in mijn geval had ik de verkoper dan ook laten weten dat mijn bod staat. Hooguit iets omhoog en verder succes.

Asbest kost een godsvermogen om te saneren. Ook als je in de bouw zit, althans ik begrijp niet uit je bericht dat hij in de asbestsanering zit.


wellicht zijn in belgie de regels nog niet zo streng mbt asbest. In NL ga je er iig op leeg lopen