Rijvereniging getroffen door modderstroom in Limburg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14025
Geregistreerd: 20-04-16

Rijvereniging getroffen door modderstroom in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 08:01

1 Limburg
Overige


In Berg en Terblijt is een rijvereniging getroffen door het noodweer van gisteravond. Het zand in de springbak en de springbalken zijn weggespoeld door de modderstroom. De schade loopt op tot enkele duizenden euro's, zo zegt Saskia van rijvereniging Pegasus.

Het zand en de onderlaag van haar springbak, die vorige week opnieuw was aangelegd, is helemaal weggespoeld door de modder. "Verder had ik achttien springbalken, daarvan zijn er dertien weggespoeld", zegt ze.
Volgens Saskia kwam de hevige plensbui als een verrassing. "Mijn app zei dat het niet zou gaan regenen", zegt ze. Volgens de gedupeerde komt de modder van de velden boven Berg en Terblijt.

Een aantal straten is overspoeld door de modderstroom. Bij sommige woningen is de blubber naar binnen gelopen. De modderpoel wordt met graafmachines en tractoren opgeruimd.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Rijvereniging getroffen door modderstroom in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:02

Ik vroeg me meteen af of ze niet verzekerd is...

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Rijvereniging getroffen door modderstroom in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:04

Jeetje ik zag het op nieuws. Dat zag eruit.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:10

Ik zag het op sbs, wat apart dat er ineens zó veel modder los komt :=

Ik hoop inderdaad dat de verzekering het dekt, maar heb geen idee waar zo’n soort waterschade onder valt. Heb wel ooit gehoord dat je voor dijkdoorbraken apart verzekert moet zijn, maar hoe dat met modderstromen zit..??

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:25

Yup, dat is nou echte erosie. Die 'velden' zullen nog niet met veel gewassen begroeid zijn en dan kan het in Limburg op zavelgrond met een helling hard gaan.
Die regenwolk is blijkbaar onstaan en blijven hangen boven de plek waar het is gaan regenen; dat is een vervelende verrassing geweest. Ik had het vorige week ook met motregen, [ik zag het regenen maar geen enkel wolkje op buienradar] maar van motregen weet je dat radar het slecht oppikt.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:43

8nnemiek schreef:
Ik zag het op sbs, wat apart dat er ineens zó veel modder los komt :=

Ik hoop inderdaad dat de verzekering het dekt, maar heb geen idee waar zo’n soort waterschade onder valt. Heb wel ooit gehoord dat je voor dijkdoorbraken apart verzekert moet zijn, maar hoe dat met modderstromen zit..??


Wij hebben natuur, brand, storm in de verzekering, en de schuur buiten met inboedel extra verzekerd. Daar vallen zo'n dingen ook onder.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijvereniging getroffen door modderstroom in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:48

Pff wat een pech, leg je net een nieuwe bodem aan en spoelt die een week later helemaal stuk...

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:14

Hier kan helaas niemand iets aan doen. Kun je als boer nog zo goed meewerken met erosiebeperkende maatregelen, wat ook echt wel veel gebeurd, misschien niet altijd even zichtbaar voor iedereen. Maar als je net geploegd hebt en dan al dan niet gezaaid dan is t zover. Zal voor de boer ook een grote schade zijn helaas. Sowieso veel structuurschade en misschien ook herinzaai.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:41

Geloof me maar als ik zeg dat na de tweede keer op rij je woonkamer in een meter modder vinden, dat best mogelijk is om er iets aan te doen. Dat het blijkbaar te weinig voorkomt/ nu 'maar' een rijbak is/ niet genoeg schade veroorzaakt/ gedupeerden niet genoeg zeuren/ de gedupeerde geen 'gewicht' heeft (burgemeester zijn ofzo) of wat dan ook, is heel wat anders. Dit soort erosie wordt vooral door mensen gemaakt en kan dus ook door mensen worden opgelost, alleen zijn de oplossingen vaak niet gewild.
Laat ik het zo zeggen; als het niet de rijbak was, maar het huis van de boer dan was dit de laatste keer dat er zoveel grond werd weggespoeld bij een fikse bui :+ .

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:39

Heftig hoor voor de vereniging :-(, bij een bekende van me is het helaas niet verzekerd.

Ik heb vanochtend naar de verzekeringsmaatschappij gebeld om te kijken of en hoe onze rijbak gedekt door onze verzekering!

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:07

ik zag het op tv, wat een bende, balen!

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:09

Zunzuncito schreef:
Geloof me maar als ik zeg dat na de tweede keer op rij je woonkamer in een meter modder vinden, dat best mogelijk is om er iets aan te doen. Dat het blijkbaar te weinig voorkomt/ nu 'maar' een rijbak is/ niet genoeg schade veroorzaakt/ gedupeerden niet genoeg zeuren/ de gedupeerde geen 'gewicht' heeft (burgemeester zijn ofzo) of wat dan ook, is heel wat anders. Dit soort erosie wordt vooral door mensen gemaakt en kan dus ook door mensen worden opgelost, alleen zijn de oplossingen vaak niet gewild.
Laat ik het zo zeggen; als het niet de rijbak was, maar het huis van de boer dan was dit de laatste keer dat er zoveel grond werd weggespoeld bij een fikse bui :+ .


Ik denk dat je gelijk hebt. :j

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Rijvereniging getroffen door modderstroom in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:49

Het was echt een bende overal. In het dorp waar mijn paarden staan zijn 3 huizen onbewoonbaar verklaard door de modder.
Bij mij op stal geluk gehad. We hebben alleen een klein beetje water in de stallen zelf gehad en helaas in het woonhuis een klein beetje water. Maar ze hebben gelukkig geen schade. Ze waren net op tijd om nog zandzakken voor alles te gooien.
Vroeg me ook al af hoe de rijbak kwa verzekeringswerk zat.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:57

Zunzuncito schreef:
Geloof me maar als ik zeg dat na de tweede keer op rij je woonkamer in een meter modder vinden, dat best mogelijk is om er iets aan te doen. Dat het blijkbaar te weinig voorkomt/ nu 'maar' een rijbak is/ niet genoeg schade veroorzaakt/ gedupeerden niet genoeg zeuren/ de gedupeerde geen 'gewicht' heeft (burgemeester zijn ofzo) of wat dan ook, is heel wat anders. Dit soort erosie wordt vooral door mensen gemaakt en kan dus ook door mensen worden opgelost, alleen zijn de oplossingen vaak niet gewild.
Laat ik het zo zeggen; als het niet de rijbak was, maar het huis van de boer dan was dit de laatste keer dat er zoveel grond werd weggespoeld bij een fikse bui :+ .

Nu wordt de boer weer als de slechte bekeken. Vraag mij af waar je zo'n conclusies opeens vandaan haalt zonder de situatie daar te kennen. Ja, kan misschien opgelost worden door er grasland van te maken of door NKG. Maarja, niet kerende grondbewerking is niet overal mogelijk, en grasland? zit je fijn als je akkerbouwer bent, met je grasland dat niet rendabel is. Want je kunt er geen koeien op jaagen en de rassen die rendabel genoeg zijn om alleen te maaien, italiaans raaigras ofzo, zijn dan weer als blijvend grasland rendabel. En bij niet blijvend grasland houd je de erosieproblematiek toch weer. Wordt weer naar de boer gekeken, maar als het overal niet zo bestraat was zou het ook een stuk minder zijn. Dit heeft die vrouw natuurlijk geld gekost. Maar zei heeft ook gewoon de pech gehad dat ze die bak net nieuw had aangelegd, anders was het waarschijnlijk een stuk minder erg geweest. En over die vrouw haar schade wordt wel gesproken en die wordt wel zielig gevonden. Maar de boer die ook schade heeft, vast ersoiemaatregelen genomen heeft, wordt alleen maar weer slecht gepraat.