Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 20:19

Ik zit even met een kwestietje, ben benieuwd of jullie nog dingen noemen waar ik niet aan heb gedacht. Mijn pony staat 24/7 buiten, al z'n hele leven trouwens. Hij is nu 5.

    - Hij is sinds 3 weken onregelmatig
    - Ik kan niet goed zien aan welk been, het lijkt beide voorbenen
    - Linksvoor - VOLGENS MIJ - iets meer dan rechts
    - 3 weken geleden heeft mijn staleigenaar de hele kudde van 10 van een grasarm land en paddock op een grasrijk stuk grond gezet
    - Maar diezelfde dag ook naar de hoefsmid geweest (na een jaar, ik vijl het zelf altijd bij)
    - De ergheid wisselt, de ene keer lijkt het zo goed als over en de andere keer niet
    - Het wordt over het algemeen beter
    - In stap loopt hij rechtuit goed
    - In bochten absoluut niet
    - Hij is goed te pas, erg vrolijk, normaal als hij 'iets' heeft niet
    - Hij is nooit kreupel
    - Geen warme benen, geen dikke benen, geen verkleurde plekken, geen reactie als ik z'n hoeven aanraak
    - Ook geen hoefzweer (geprobeerd met tang)

Dusss... ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken.

Morgen komt in ieder geval de hoefsmid. Eerst dacht ik namelijk dat hij wellicht gewoon wat gevoelig was door het bekappen. Hoefsmid zei dat het normaal niet zo lang duurt ALS ze gevoelig zijn, dus die komt morgen nog even kijken. Als dat het niet is, bel ik de dierenarts uiteraard. Maar ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben in welke hoek ik kan of moet zoeken. Zou hoefbevangenheid een optie zijn door de wisseling van soort gras?


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:21

Zou heel goed hoefbevangenheid kunnen zijn. Wordt ook wel omschreven als een paard dat op eieren loopt. Herken je dat?
Maar als hij al 2 weken onregelmatig is, zou ik er sowieso wel een dierenarts bij halen....

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 20:24

Bowo schreef:
Zou heel goed hoefbevangenheid kunnen zijn. Wordt ook wel omschreven als een paard dat op eieren loopt. Herken je dat?
Maar als hij al 2 weken onregelmatig is, zou ik er sowieso wel een dierenarts bij halen....


Ja, dat op eieren lopen herken ik absoluut. Maar toen werd me ook verteld dat hij dan eigenlijk ook warme hoeven en/of benen moest hebben. Die heeft hij absoluut niet, eerder het tegenovergestelde :+

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens ;)

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:26

Als hij alleen in bochten onregelmatig loopt, lijkt het mij handiger om het verder uit te laten zoeken. Het kan zijn dat het hoger in de gewrichten zit (schouder, heupen, rug). Heeft hij het aan beide zijden in bochten? Mijn advies is om het hoe dan ook uit te laten sluiten door een goede VA.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 20:28

Bedankt voor de tip om een dierenarts in te schakelen, zoals je kunt lezen ben ik dat ook absoluut van plan. Echter ben ik benieuwd wat het zou kunnen zijn, of dit hoefbevangenheid kan zijn en/of het iets is waar ik niet bekend mee ben.

Overigens is dat alleen in de bochten iets van van de week, daarvoor liep hij überhaupt 'gevoelig'.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:29

Mandarijn12 schreef:
Bowo schreef:
Zou heel goed hoefbevangenheid kunnen zijn. Wordt ook wel omschreven als een paard dat op eieren loopt. Herken je dat?
Maar als hij al 2 weken onregelmatig is, zou ik er sowieso wel een dierenarts bij halen....


Ja, dat op eieren lopen herken ik absoluut. Maar toen werd me ook verteld dat hij dan eigenlijk ook warme hoeven en/of benen moest hebben. Die heeft hij absoluut niet, eerder het tegenovergestelde :+

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens ;)


Misschien een uitzondering op de regel? Dat zou ik persoonlijk ook niet weten

Bedankt, haha

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:44

Ik verplaats dit topic naar medisch.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:50

Gezien hij net naar een rijk weiland was gegaan zou ik die mogelijkheid in achterhoofd houden...

Verder bleek bij mijn paard een vage kreupelheid vanuit slecht passend zadel te komen. Niets aan zijn rug zelf gemerkt. Na 2 weken zag ik verbetering, en daarna viel me op dat hij zonder zadel fijner liep dan met. Met winterhaar kwam een beste witte plek tevoorschijn... :o (gelukkig nu weer ingeruild voor normale kleur zomervacht)

Gewoon om even te checken: geen standverandering ontstaan door hoefsmid ipv zelf vijlen?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:53

Dit klinkt mij als hoefbevangen. Mijn paard had ook geen warme benen, voeten.. bochten een drama. En ook ik heb het te laat ontdekt omdat ze een hoefkneuzing had en herstellende was van een peesblessure.
Gevolg. Flinke kanteling..

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983


pien_2010

Berichten: 42816
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:59

Hoefbevangenheid kwam bij mij gelijk op en denk de moeite waard om fytomed te gaan toedienen. Van het gras af en als dat nog mogelijk is, laten bewegen. Sterkte. Magnesium helpt ook. Dierenarts maar snel laten komen zodat je alles op kunt starten. Sterkte.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-05-18 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:01

Mandarijn12 schreef:
Bowo schreef:
Zou heel goed hoefbevangenheid kunnen zijn. Wordt ook wel omschreven als een paard dat op eieren loopt. Herken je dat?
Maar als hij al 2 weken onregelmatig is, zou ik er sowieso wel een dierenarts bij halen....


Ja, dat op eieren lopen herken ik absoluut. Maar toen werd me ook verteld dat hij dan eigenlijk ook warme hoeven en/of benen moest hebben. Die heeft hij absoluut niet, eerder het tegenovergestelde :+

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens ;)


Denk absoluut aan hoefbevangenheid. Is het op een harde ondergrond erger dan op een zachte? Is een scherpe draai duidelijk moeilijk? Ga dan maar uit van hoefbevangenheid. Laat een andere DA komen indien nodig.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:02

Klinkt mij ook als hoefbevangenheid in de oren.

Ik zou eerder de da er bij halen dan de smid

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

AstridJ

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:03

Ik denk ook meteen aan (beginnende) hoefbevangenheid. De hoeven en benen zijn niet altijd warm en er is ook niet altijd pulsatie in de kootholte in het begin. Het moeilijk lopen in bochten en bij korte draaien en op eieren lopen is wel echt wat bij hoefbevangenheid past. Hoefbevangenheid kan op deze manier weken duren (vage kreupelheid, dan weer kreupel en dan weer niet) en ineens heel erg worden met gekantelde hoefbeentjes als gevolg. Het 'vlamt' namelijk af en toe op doordat de inname van suiker (fructaan in het gras) niet elke dag hetzelfde is.

Ik zou in ieder geval je paard van het gras afhalen en op een suikervrij dieet zetten.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 21:11

Op hard en zacht is vergelijkbaar, rechte stukken stap en draf goed, bochten niet. Ik heb me aan alle kanten ingelezen, dus ik weet wat me te doen staat mocht het hoefbevangenheid zijn. Bedankt voor de tips!

@ Hevonen, hoe bedoel je 'een andere DA'?

'Gelukkig' zijn jullie het unaniem eens :+ Mooi rot dit.

Anoniem

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:02

Ik wilde ook hoef/spierbevangenheid zeggen Kim :P
Sterkte ermee :) Ik hoop dat het allemaal meevalt :)

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:17

Gaat met een merrie bij ons ook zo en ook niet persee warme hoeven maar toch bevangen. Laat zo snel mogelijk een da komen het is echt spannend

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:38

Mandarijn12 schreef:
Bedankt voor de tip om een dierenarts in te schakelen, zoals je kunt lezen ben ik dat ook absoluut van plan. Echter ben ik benieuwd wat het zou kunnen zijn, of dit hoefbevangenheid kan zijn en/of het iets is waar ik niet bekend mee ben.

Overigens is dat alleen in de bochten iets van van de week, daarvoor liep hij überhaupt 'gevoelig'.

Als een paard gaat opvangen, kan het probleem zich verplaatsen (zie ook het stukje wat ik eerder schreef).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:58

Mandarijn12 schreef:
Op hard en zacht is vergelijkbaar, rechte stukken stap en draf goed, bochten niet. Ik heb me aan alle kanten ingelezen, dus ik weet wat me te doen staat mocht het hoefbevangenheid zijn. Bedankt voor de tips!

@ Hevonen, hoe bedoel je 'een andere DA'?

'Gelukkig' zijn jullie het unaniem eens :+ Mooi rot dit.


Ik had begrepen dat jouw DA had gezegd dat het geen hoefbevangenheid kon zijn omdat hij geen warme (kloppende) benen had. Ik zie nu dat ik me vergiste. Hoe dan ook, sterkte!!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:11

Klinkt voor mij ook als hoefbevangenheid! Ontzettend naar voor je paardje (en voor jou) onze shet had het. Ik zou hem als ik jou was nu van het gras afhalen, hooi geven (ruw grof hooi en niet onbeperkt), ik weet niet of je krachtvoer geeft maar stop met krachtvoer, snoepjes, appels etc. Vermijd alle suikers voor zover je dat kunt. En ga de hoeven koelen. Dit kan helpen bij beginnende hoefbevangenheid. Onze shet hebben we helaas laten inslapen omdat het veel te lang duurde en het echt zielig was. (Was ook nog maar 5) maar jij bent er optijd bij dus probeer zo snel mogelijk een goede dierenarts en een hoefsmid erbij te halen!
Heel veel sterkte!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 08:41

O wauw.

Hij krijgt gelukkig al geen krachtvoer, geen snoepjes, geen zoetigheid. Alleen ruwvoer en gras. We hebben op stal de mogelijkheid om hem op zand te zetten (grote uitloop). Die is alleen bezet, dus vanavond maar even wat regelen. Vanavond komt ook de hoefsmid, die is onwijs ervaren dus ik ben benieuwd wat hij zegt.

Magnesium moet er komen. En is koelen ook iets dan om te doen als er niets warm is?

Ik vroeg me ook af hè: die volle wei is nu niet meer vol. Wat gebeurt er als ik hem daar laat staan? Is gras nu dan überhaupt niet goed of was alleen die volle wei niet best?

josien_m_
Berichten: 2349
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:49

Koelen maakt ook de pijn minder.

Little_Gift
Berichten: 1768
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:00

hoefbevangenheid gaat absoluut niet altijd gepaard met pulsatie of warme hoeven plus in de beginstadia is het typisch dat het enkel in bochten getoond wordt.
Pas een gradatie erger wordt het een algemeen beeld en dus ook bij rechtuit gaan duidelijk.
Direct DA laten komen en hoefsmid! En onmiddellijk butagran opstarten! En van het rijke gras af!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:00

Mandarijn12 schreef:
O wauw.

Hij krijgt gelukkig al geen krachtvoer, geen snoepjes, geen zoetigheid. Alleen ruwvoer en gras. We hebben op stal de mogelijkheid om hem op zand te zetten (grote uitloop). Die is alleen bezet, dus vanavond maar even wat regelen. Vanavond komt ook de hoefsmid, die is onwijs ervaren dus ik ben benieuwd wat hij zegt.

Magnesium moet er komen. En is koelen ook iets dan om te doen als er niets warm is?

Ik vroeg me ook af hè: die volle wei is nu niet meer vol. Wat gebeurt er als ik hem daar laat staan? Is gras nu dan überhaupt niet goed of was alleen die volle wei niet best?

Dat is in iedergeval positief. Ja koelen is altijd goed, het zou kunnen helpen bij beginnende hb en als her dat al niet doet dan verlicht het de pijn iniedergeval en dat is al een heel groot voordeel!

Over de wei, je kunt het best zoveel mogelijk suikers vermijden, en in gras zit nou eenmaal meer suiker als in hooi dus alleen hooi zou een suk beter zijn omdat je de suikerinname gewoon verlaagt. Je zou (in overleg met de dierenarts) ook kunnen kijken voor een graasmasker.

Let ook op dat als je paard eenmaal een keer hoefbevangen geweest is ze het sneller weer krijgen. Je zult dus alrijd voorzichtig moeten blijven met suikers etc.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 17:11

Ik las dat het 6 maanden duurt voordat de hoef volledig is genezen, in de meest positieve situatie. Betekent dat dat hij zolang dan ook niet op gras mag?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steppe, Ubermetrics en 33 bezoekers