[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:38

Wat super dat je zelf de hoeven wil gaan bijhouden, vooral als je al extra afhankelijk bent daar op een eiland! Welke cursussen ga je volgen? Ik heb zelf de bekapcursus in Koewacht gevolgd vorig jaar en afgelopen weekend nog een 2 daagse cursus van Heleen Davies. Is toch wel erg fijn als je weet hoe alles zit/werkt en niet meer afhankelijk bent. Nu heeft mijn ruin gelukkig hele goede hoeven van zichzelf dus dat is simpel kwestie van bijhouden!


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 09:46

MissWeenie schreef:
Wat super dat je zelf de hoeven wil gaan bijhouden, vooral als je al extra afhankelijk bent daar op een eiland! Welke cursussen ga je volgen? Ik heb zelf de bekapcursus in Koewacht gevolgd vorig jaar en afgelopen weekend nog een 2 daagse cursus van Heleen Davies. Is toch wel erg fijn als je weet hoe alles zit/werkt en niet meer afhankelijk bent. Nu heeft mijn ruin gelukkig hele goede hoeven van zichzelf dus dat is simpel kwestie van bijhouden!


Ik doe eentje van Denken over Paarden (Piet Loof?), en Paard Natuurlijk cursus bij Marlies Sanders. Beide in dezelfde week in augustus wanneer ik in NL op vakantie ben. En ik wil dus ook nog graag die tweedaagse van Heleen Davies volgen maar weet niet zeker of dat dit jaar gaat lukken. Ik ben een beetje afhankelijk van familie die wil oppassen op mijn dochter zodat ik in NL die cursussen kan doen OF ik moet in schoolvakanties gaan en haar meenemen naar NL. Maar laat Heleen nou net geen cursussen in schoolvakanties geven ;) Mijn man is ook veel weg maar we moeten de roosters nog naast elkaar leggen dus wie weet. En Heleen heeft haar schema van November nog niet af.

Dus who knows!
Ik denk ook echt dat het veel zal helpen!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:39

Die van ‘Denken over paarden’ is inderdaad van Piet Loof, deze heb ik dus gedaan in Koewacht! Zowel deze als van Heleen zijn beide echte aanraders! Hopelijk word je lekker enthousiast :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:34

Die van Heleen Davies is inderdaad ook echt een aanrader, een mooie aanvulling op de denken over paarden cursus. Heleen heeft zich net wat meer laten beïnvloeden door verschillende stromingen die ze ook allemaal deels toepast. Die van haar heb ik een maandje geleden gevolgd, en ik ga over drie weken ook op bezoek in Frankrijk *\o/*
Je kan haar misschien een mailtje sturen en haar vragen een cursus te komen geven bij jullie op het eiland als je een groepje bij elkaar kan verzamelen.
De hoeven zien er trouwens prima uit, wel ruimte voor verbetering (maar dat blijft altijd zo ;) ) maar dat gaat met die cursussen zeker goedkomen!

Ik volg trouwens al een tijdje stilletjes mee, en ik vind dat je het echt super aanpakt met hem! En ondertussen zie ik jullie ook regelmatig in de denken over paarden fb groep voorbij komen :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 13:46

Even een foto van het begin van dit topic geplukt en naast de nieuwste foto gezet. Beide links voor.

Afbeelding

En een zijaanzicht. Helaas heb ik geen goede van 2016. Deze was gemaakt nadat er wekelijks ijzers afvielen en we voor lijmijzers kozen. Die er vervolgens ook tweemaal afvielen. Je ziet wel een beetje de ondergeschoven hielen. De voornaamste vooruitgang is de hoefkwaliteit en de grootte. Op dit moment hebben we nog last van flare, en een klein beetje hoefwand seperatie in elke kwartier. En gevoeligheid op steentjes. Ook is de teen nog te lang en te vooruit.

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:43

Wat heb je veel bereikt al met zijn hoeven, ze zien er zo veel beter uit! Heel knap hoor, thumbs op dat je hem ijzerloos hebt gehouden! +:)+ En zo veel geduld geeft om sterke voeten, een sterk lijf en vooral een sterke geest te krijgen. :) Ik volg jullie met plezier.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:06

Juist! Het is idd even geduld hebben, maar met de tijd en juiste bekapping komen de hoeven er zoveel beter uit! Wat een verschil al, dat brokkelige is dan ook opgelost wanneer hij niet meer zo’n lange (ijzer) tenen heeft *\o/* Top!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 22:45

Dank jullie wel :o !

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 18:45

Nog even een foto zonder hoevenvet. Had ze ook weer gevijld, dus vers van de pers :)
Afbeelding

We zijn lekker aan de wandel geweest afgelopen dagen. Hij komt nogal oncomfortabel binnen na een nacht gras eten dus vind het een prettig idee even te lopen met ‘m.

Afbeelding

En ik heb altijd deze spier vrij dik gevonden. Weet iemand toevallig meer hierover :)? Gewoon nieuwsgierig.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag ook wat gewerkt in de nieuwe bak. Hij was best wel heet ervan, overal paarden in de weides eromheen dus hij was in z’n gedachten overal en nergens maar niet bij mij! Hij had ook best wat energie van al dat nieuwe gras sinds vier dagen... Laten we zeggen dat hij flink gerend heeft met z’n staart hoog in de lucht MAAR super licht was op mijn lichaamsstaal en prima midden in de galop kon stoppen om van richting te veranderen, wat ik hem vaak gevraagd heb om zijn focus te verleggen :') hij had ook best mogen stappen hoor... Was wel fijn hem weer voorwaarts te zien, hij kan bewegen als ie wil!

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:18

Ik kom even binnenvallen nadat ik de laatste post van TS gezien heb. Dat van die spier heb ik bij mijn Fries ook... Vraag me ook al een tijdje af wat het is..

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:52

Zijn het niet gewoon vetjes :D
Mijn pony krijgt dat ook zodra hij op het gras komt, is de eerste plek waar het lichaam vet op slaat.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 09:57

Welke zouden jullie doen??
Het is voor het hoofdschudden, hij doet dat af en toe in de wei en stal omgeving sinds dat het zonniger is, maar het is erger met bewegen. Hij schud zegt maar ja, dus verticaal. Echt begonnen sinds dat het lekkerder weer is dus vermoed pollen allergie.

Medium
Afbeelding

Afbeelding

Large

Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:18

Large. :j

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:59

Sluit de large goed aan? Ik heb van dit merk de variant zonder neus en oren, nu zo'n 3 jaar in gebruik. Ik heb een S voor pony met maat cob, zodat de vliegen er niet onder kunnen. Er zit best goede stretch in waardoor het fijn aansluit. In de winkel gaven ze aan dat ze ruim vallen.
Echter gaat het bij jou om pollen, en de L valt veel mooier over de neusgaten. Als hij hem niet af krijgt zou ik dan denk ik toch voor L gaan..

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 13:40

Thanks!
Later bleek dat het hem niet lukte om hooi te eten met dat masker om dus heb het net terug gebracht... maar anders had ik voor de Large gegaan.

Vandaag wat leuks gedaan! Heb ons buiten onze comfort zone meegenomen, en het was super! Zo trots! Op stal hebben we een trail rondom het terrein wat door de weilanden loopt, waar ook een klein vijvertje is en wat boomstronken. Ik ben er vorig jaar enkele keren geweest maar H was altijd best gespannen en druk vanwege alle paarden in de weides er omheen. Vooral als die paarden naar de hekken kwamen rennen om ons van dichtbij te bekijken, dan had ik een dansende hengst naast me.

Dus nu bijna een jaar later weer erheen, heel veel grondwerk en “relatietherapie” :+ verder, ging het met weinig moeite best goed :) aan het begin gewacht tot hij ontspande (foto 1 en 2). Halverwege gewacht tot hij ontspande (foto 3 en 4). Daarna rondgekeken bij de paardjes in de weides eromheen en blijven vragen om aandacht want hij had de neiging mij te vergeten. Na een poosje “ontspande” hij een beetje en konden we samen over de boonstronkjes lopen. Daarna ook weer gewacht op ontspanning en heb ik hem gevraagd erover heen te springen! Dat hebben we drie x gedaan en tussen elke sprong in zette ik hem stil en namen we een relax moment.

Ben zo trots!! Ook een beetje op mezelf want ik had niet verwacht genoeg zelfvertrouwen te hebben. Maar ik probeerde niet teveel na te denken en het een beetje ruimte te geven en te genieten. En dankzij warwick weet ik dat ik de tools heb om problemen te verhelpen.
Erg leuke ochtend gehad!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding





Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:35

Heerlijk he, zijn gezichtsuitdrukking is ook veranderd. Ik heb het verzaakt om na een jaar revalideren met mijn paard grondwerk gaan doen, ik heb het geweten, het vertrouwen was er niet en ik ben flink ervan gevallen. Dus zo snel ik weer fatsoenlijk op de been ben. Gaan we weer grondwerken, basis, basis, basis…

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 22:04

Manadeluca schreef:
Heerlijk he, zijn gezichtsuitdrukking is ook veranderd. Ik heb het verzaakt om na een jaar revalideren met mijn paard grondwerk gaan doen, ik heb het geweten, het vertrouwen was er niet en ik ben flink ervan gevallen. Dus zo snel ik weer fatsoenlijk op de been ben. Gaan we weer grondwerken, basis, basis, basis…


Ach jeetje! Hopelijk was het niet te ernstig?
Basis inderdaad, maar toch banketstaaf. Gelukkig weet je wat er gebeurd is en waarom, en wat je eraan kan doen. Dat voorkomt een herhaling als het goed is :(:) Beterschap!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 22:29

Even een trots momentje delen!

Afgelopen maanden was onze routine dat hij ‘s nachts toegang heeft tot de wei. ‘s Ochtends om half 10 breng ik zijn ontbijt bij z’n uitloop en stal en sluit ik het hek achter hem en blijft hij op de uitloop tot en met vijf uur ‘s middags. Een stalgenoot opent dan het hek en dan kan hij weer de wei in als hij wil tot half 10 ‘s ochtends.

Nu met de zomermaanden en iets drogere weer kan hij wel iets minder lang op een droge uitloop en langer in de wei dacht ik. Ook wil ik een nieuwe stap zetten in de training en hem vanaf nu dus vangen zónder ontbijt.

Dus vandaag was de eerste dag dat ik zijn ontbijt gaf en het hek NIET achter hem sloot. Na zijn ontbijt liep hij ook de wei weer in, wat een verassing. Ik ben toen de wei gaan schoonscheppen met m’n dochtertje, met een kruiwagen, hooivorkding en een schep met emmertje. Harvey vond het allemaal wel boeiend en kwam soms even dichtbij om vervolgens te schrikken en weg te draven als we de schep en emmer aan ‘m lieten zien (actie van m’n dochter “kijk Harvey!” haha). Ook als we ermee liepen maakte het wat herrie en als we dichterbij poep kwamen halen waar hij toevallig stond, ging hij ook gauw aan de kant draven en snuiven. Terwijl ik om de twee dagen de wei uitschep dus het geluid was totaal niet nieuw! Ik moest zeggen dat ik toen wel even dacht van sjonge, wat stel jij je aan vandaag zeg! En ik was benieuwd wat er zou gebeuren als ik hem ging vangen later, want we wilden nog even poetsen en zijn hoeven krabben en daarna moest het hek wel dicht.

Ik heb toen tegen mn dochtertje gezegd dat ze bij de uitloop moest blijven zitten omdat ik niet wist wat Harvey zou gaan doen en als hij zou gaan rennen als ik ‘m ging pakken, dan was ze iig veilig. Vanaf daar kon ze ons ook goed zien en dat rennen vind ze altijd wel leuk. Dus ik loop met het halster en touw op Harvey af, die 10 minuten daarvoor nog snuivend wegstoof van een hobbelende kruiwagen (die hij echt veeeeeeeel vaker heeft gezien) waardoor mijn gevoel zei dat hij “heet” was vandaag. Ik zeg hardop “ga je mee jongen, lekker even poetsen!” en adem diep uit. Ik ben bewust normaal aan het lopen, en voel me goed. Ik ben niet onzeker want ik weet wat ik moet doen als hij weg loopt. Hij kijkt op, lage nek, zachte ogen, ik aai even tussen z’n ogen en over z’n neus, doe het halster om, diepe zucht van hem, hij doet zijn neus tegen mijn wang, ik fluister en aai even wat en hij loopt daarna als een makke lam achter me aan de uitloop in. Vervolgens geparkeerd met mijn dochter voor hem die touwtje vast wilde houden, viel hij al bijna half in slaap terwijl ik een borstel erover gooi. Zijn buurman komt erbij staan (meter afstand maar met hek ertussen) en die begint te hinniken naar een paard verderop. Harvey kijkt niet op of om. Daarna hoeven samen met mn dochter uitgekrabd et voila!

Trots op hem, my “schillered” horse. Allemaal te danken aan Warwick Schiller, zo blij dat ik zijn training gevonden heb. Ik heb zoveel handigheidjes geleerd, zowel in grondwerk technieken als mindfulness en lichaamstaal, zowel bij mij als bij Harvey. Vooral bij mij, to be honest :+
Nog geen jaar geleden deed ik er soms een uur over om hem te vangen als ik zonder eten aan kwam zetten. Ik plande daarom mijn bezoekjes altijd zo dat hij of ontbijt of avondeten kreeg terwijl...

Afbeelding

En met buurmand Risk, een 14 jarige engels volbloed
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 06:24

Wat een mooie overwinning! Heerlijk zeg. :)
De training brengt je echt veel.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 06:17

Een fijne vooruitgang, mooie band zijn jullie aan het opbouwen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 18:19

Hi allemaal :)

Ik ben vandaag bij een nieuwe stal voor H wezen kijken. KIJKEN. Ik weet nog niet zeker of ik het wil.
Ik heb altijd mijn ogen open gehouden vanwege kleine irritatie dingetjes op de huidige stal, maar sinds vorige week is het wat erger en nu twijfel ik dus echt. Ik wil niet weglopen voor problemen die ik kan veranderen. Maar eerlijk gezegd. Ik weet niet hoeveel ik nog veranderen kan! Ik heb het niet over mensen maar over Harvey zijn training ;)

Hierbij een voor en tegen lijstje, speciaal voor jullie haha :D Financieel hoef ik me geen zorgen te maken. Wél maak ik me zorgen over Harvey zijn hoeven en zijn mentale staat.


Afbeelding


Onze problemen met andere paarden in de buurt of gebrek daaraan en Harvey zijn emoties daarbij maken het ons nog steeds lastig alhoewel dat DRASTISCH verminderd is. Hij staat momenteel NIET met andere paarden in de wei, ze staan aan de andere kant van de hekken. Onze huidige stal is druk met verschillende stallenblokken en drie bakken en overal weilandes eromheen, in totaal zo’n 30-40 paarden. Vanuit de wei ziet hij er een paar en vanuit de buitenbakken hebben we ook zicht op paarden. Als we het aangelegde buitenrij pad pakken wat tussen de weilanden loopt, komen er allemaal paarden op het hek af om ons te bekijken.
Ik betaal 45 per week en moet voor de bak 5 of 8 per keer betalen. Ik gebruik die gemiddeld 4x per week dus kan soms wel 80-90 pond per maand extra kosten zijn! Er komt “ooit” een bak die voor ons gratis is, maar wanneer is de vraag. Harvey staat overdag een paar uurtjes in zijn verharde uitloop met stal om zijn hoeven hard te houden, stalgenoot laat hem de wei in in de avond. Op de weg wandelen is lastig vanwege alle paarden er langs, hij gaat geregeld in arabier modus, en het is een smal straatjes waar auto’s 40 / 50 km/h rijden.

De NIEUWE stal is 17,50 voor 24/7 weiland. Er zijn stallen beschikbaar voor 35 per week. Harvey zou in de winter hier dagelijks in moeten als zijn hoeven de natheid niet aankunnen. Het is dus geen uitloop zoals nu. Zijn hoeven zijn trouwens heel goed veranderd en ik weet dus niet hoe dit gaat lopen. Ik kan niet 2x per dag komen dus ik moet iemand betalen om hem terug in de wei te zetten na het binnen opdrogen overdag. Ik ken de andere stallers nog niet, wie weet wil iemand me helpen daarmee.

Hooi moet ik zelf regelen
Hij komt in een kleine kudde, hij kan ze vanaf stal zien. Er is geen bak maar wel een klein kaal weiland en ik mag een draadjeshek plaatsen ergens als ik wil.
Er zijn buitenrij paden plus 30 acre weiland om in te rijden. Geen drukke wegen. Strandje op 10 minuten stappen.

Mijn eigen twijfels:
Het is verder weg, geen goeie bakbodem voor tijdens natte maanden en aangezien we rijden nog niet goed onder de knie hebben vind ik dat wel een dingetje, en een gewone stal ipv uitloop (alhoewel dat echt maar 6 uurtjes per dag is ofzo). En ik ken de andere stallers niet en weet niet of ik goed match. Op dit eiland zijn ze altijd wat skeptisch wat betreft dat natuurlijke gedoe en horsemanship. Een vriendin die ook warwick volgt is bij haar vorige stal weggepest...

Nog wat foto’s van afgelopen week :)


Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 13:53

Na de hele nacht en ochtend nadenken is het enige wat me nog tegen houd dat ik geen goeie bak heb daar.

Wie heeft ervaring met grasbodem qua trainen? Wij moeten rijtechnisch nog heel veel leren, zelfs gewoon rondjes stappen. Laat staan draf en galop met losse teugel. Zou ik echt een bak nodig hebben? We moeten gewoon even de basis leren (met loze teugel), plus stoppen en sturen. En terwijl relaxed blijven. Ik snap dat gras in de winter niet zo netjes blijft en glibberig wordt... dus ik moet nu haast maken nu het nog lekker weer is ;)? Er is naast het kleine vierkante weilandje die ik als bak kan gebruiken ook nog 30 acre grasvlakte (zonder hekken) waarbij ik dus veel rechtuit kan... maar dat is ook veel ruimte waar hij zich als een idioot kan gedragen ;)

Vind het zo lastig! We krijgen er wel veel voor terug zoals een kudde, rust en buitenrijpaden en strand! Maar daarvoor hebben we de rij basis wel nodig...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

PowerPoef

Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:02

Voor de basis vind ik een weiland prima om in te oefenen. :j In de winter is het inderdaad al snel glibberig, maar ik probeer dan vaker buiten te rijden of ik wissel met welke kant van het weiland ik rij.
Als ik een keertje echt serieus dressuur wil rijden huur ik een keer een bak, maar anders voldoet het weiland gewoon. :)

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:57

Ik heb wel ervaring met rijden op een wei met mijn volbloed en dat is niet perse een succes. Nu hoeft dat bij jou natuurlijk niet het geval te zijn en het is ook maar net wat Harvey gewend is natuurlijk. De mijne liep de renwedstrijden op gras, dat betekent ook dat ze gemiddeld heter wordt op gras en dat ik haar dan moeilijker onder controle heb. Op wedstrijd merkte ik dit ook wat, maar we konden in de uiterwaarden ook heerlijk door grote weides rijden en dan werd het nog moeilijker. En ik moet zeggen dat volbloeden vaak een bepaalde souplesse missen. Dus buigen, voltes en achtjes, volte openen en sluiten, daar werd de mijne echt wel beter van. Zodra ik geen bakletters meer heb, en dus geen houvast, vind ik het heel lastig dit netjes te rijden. Dan krijg ik allemaal eieren :'). Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat deze bezwaren ook voor jullie gelden, dat zal uitproberen zijn. Ik weet niet op welke termijn je een beslissing moet nemen? Anders zou je een keer kunnen proefrijden in een wei natuurlijk. Verder weet ik niet de kwaliteit van de wei, als er veel gaten inzitten zou ik er ook voorzichtig mee zijn. En qua "gladheid" als in de zomer de grond erg hard is, is het zo mogelijk nog vervelender rijden. En nat gras kan wat glibberig zijn, hoewel ik dat met de mijne alleen merkte toen we cross hindernisjes gingen springen. In de zomer rijd ik op gras met ijzers zonder kalkoenen warm voor dressuurproefjes (B) en hierbij had ik nooit problemen met wegglijden.
In elk geval succes met je keuze!

Wranglerbutt

Berichten: 10367
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:28

In mijn ervaring is een omheining een heel fijn hulpmiddel als je met WS's ridden exercises begint :j
Zonder omheining, of in een grotere ruimte (zoals wei), zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je lateral flexion en (dus ook) bending to a stop heel goed is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers