Trombose en weer terug paardrijden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Trombose en weer terug paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 11:32

Hallo bokkers,

Misschien kennen enkelen van jullie mij al van de topic: bekken gebroken tijdens paardrijden. Ik heb twee paarden een Spaanse Kruising met redelijk wat pit (nerveus) en een Merens. De eerste keer dat ik hem reed ging het prima. De tweede keer zag hij iets en hoorde honden blaffen. Ik zat toen in galop. Dom genoeg dacht ik dus van ik ga na de galop mijn beugels wel beter op maat doen. Had ik dat maar eerder gedaan. Want hoe ik viel weet ik niet maar ik brak mijn schaambeen omdat hij steeds meer versnelde en ik mijn beugels verloor. Door de vele adreniline voelde ik weinig. Ik heb de paarden door iemand anders op stal laten zetten. Samen zijn we naar boven gelopen. Hij mij ondersteunend.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen in 1.
Hebben jullie behalve grondwerk tips om Camaro (nerveuze paard) rustig te maken? En vraag twee kan ik als ik mijn schaambeen gebroken heb wel met een trombosebeen paardrijden? Ik moet 3 maand bloedverdunners. Maar tegen die tijd is mijn schaambeen genezen en wil ik zachtjes aan terug gaan rijden.


Evelyne79

Berichten: 3992
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Trombose en weer terug paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:34

Mij lijkt dat je dat het beste om dat aan je behandelend arts te vragen wat betreft je trombosebeen

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Trombose en weer terug paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:45

Dit lijkt mij geen vraag voor bokt, benader je behandelend arts.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 11:50

Polly schreef:
Dit lijkt mij geen vraag voor bokt, benader je behandelend arts.


Die zegt ben je wel eens gevallen ja natuurlijk ben ik wel eens gevallen welke ruiter niet.
En dan nog relatief weinig in die 13 jaar.
Ik ben niet van plan mijn lust en leven op te geven alleen omdat ik bloedverdunners slik.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:52

Mirry96 schreef:
Polly schreef:
Dit lijkt mij geen vraag voor bokt, benader je behandelend arts.


Die zegt ben je wel eens gevallen ja natuurlijk ben ik wel eens gevallen welke ruiter niet.
En dan nog relatief weinig in die 13 jaar.
Ik ben niet van plan mijn lust en leven op te geven alleen omdat ik bloedverdunners slik.

Ik snap niet wat je bedoelt hiermee.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:53

Wat verwacht je van bokt? Dat bokkers zeggen negeer lekker het advies van je dokter, en als je dan valt en je hebt blijvend letsel kom je dan hier verhaal halen?

Je arts geeft een advies en wat je daarmee doet is aan jou, niet aan bokt.
Ik ken de risico's en ik zal je nooit adviseren het advies van je arts te negeren en ik hoop oprecht dat er geen een bokker is die hier z'n vingers aan gaat branden.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 11:57

Polly schreef:
Wat verwacht je van bokt? Dat bokkers zeggen negeer lekker het advies van je dokter, en als je dan valt en je hebt blijvend letsel kom je dan hier verhaal halen?

Je arts geeft een advies en wat je daarmee doet is aan jou, niet aan bokt.
Ik ken de risico's en ik zal je nooit adviseren het advies van je arts te negeren en ik hoop oprecht dat er geen een bokker is die hier z'n vingers aan gaat branden.


Dit is nu net de reden dat ik liever geen eigen topic aanmaakte. Ik heb in een topic op bokt die gaat over ruiters met trombose meerdere reacties gelezen dat ze zijn gaan rijden en dat t geen kwaad kon.
Mijn topic mocht niet in dat topic vanwege de andere vraag maar tot nu toe heb ik daar van niemand nog antwoordt op gehad :') Hoe bedoel je trouwens ik ken de risico's? Heb je zelf wel eens een trombosebeen gehad dan?
Laatst bijgewerkt door Mirry96 op 21-05-18 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 11:59

Die zegt ben je wel eens gevallen ja natuurlijk ben ik wel eens gevallen welke ruiter niet.
En dan nog relatief weinig in die 13 jaar.
Ik ben niet van plan mijn lust en leven op te geven alleen omdat ik bloedverdunners slik.[/quote]
Ik snap niet wat je bedoelt hiermee.[/quote]

Dat als ik t nog een keer krijg ik dan nooit meer op een paard kan stappen,omdat ik dan mijn leven lang aan de bloedverdunners moet. Ik heb ook Ehlers Danlos (over flexibele banden en gewrichten) en dat was juist de manier om mijn spieren op te bouwen en mij te ontspannen. Niks anders kan mij ontspannen :(

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:10

Ik gebruik al jaren bloedverdunners, niets mis mee. Wel snel last van blauwe plekken, maar dat is normaal zolang je ze maar niet spontaan krijgt. Ik moet mijn inr tussen de 3 en 4 zitten, vrij dun dus. ( prik je zelf? Of hoef je niet te prikken? )

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:16

Hier ook al jaren bloedverdunners nav een CVA, Ik rijd gewoon paard.
Hoe groot je risico is hangt af van de dosis die je neemt natuurlijk. Ik heb sneller blauwe plekken en wondjes moet ik in de gate houden (als ze blijven bloeden naar de dokter maar dat geldt voor iedereen. :+).
Als je echt een smakkerd maakt dat je je even niet lekker voelt is het voor iedereen een goed idé om even te laten nakijken.
Ik begrijp eigenlijk niet goed wat je trombose been met je schaambeen te maken heeft. :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 12:17

pipo schreef:
Ik gebruik al jaren bloedverdunners, niets mis mee. Wel snel last van blauwe plekken, maar dat is normaal zolang je ze maar niet spontaan krijgt. Ik moet mijn inr tussen de 3 en 4 zitten, vrij dun dus. ( prik je zelf? Of hoef je niet te prikken? )


Ik zit nu vanwege een gebroken schaambeen thuis dus de thuiszorg komt prikken. Ik moet 10x en daarna 3 maanden aan de tabletten omdat het mijn eerste keer is. Ik hoop ook de laatste. Normaal beweeg ik erg veel maar als je een gebroken schaambeen, bekken of heup hebt dan gaat dat best moeilijk. Daar kan ook geen gips om helaas. Ben je wel eens gevallen toen met die bloedverdunners of niet? Snel last van spontane blauwe plekken heb ik wel maar dat ligt aan mijn andere helaas chronische ziekte Ehlers Danlos.
Inr zal bij mij ook vrij dun moeten zijn denk ik omdat de prop de helft van mijn bloedvat afsloot zeiden ze tijdens de echo.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:19

Heb je trombose of krijg je bloedverdunners om trombose te voorkomen vanwege de breuk?

Bloedverdunners zelf zijn geen reden om niet te kunnen/mogen paard rijden, trombose ook niet.

Meermaals trombose gehad, benen, longen, hersenen en gebruik bloedverdunners. Overigens spuit ik, ben ook niet in te stellen op de sintrom/acenocoumarol (inr onmeetbaar hoog en daarna weer veel te laag met dezelfde dosering). Vanwege risico op spoed operaties (en drain en sensoren in de hersenen) moet het ook een middel zijn dat een anti middel heeft.

Spuit nu twee keer per dag heparine, werk ook nog gewoon met de paarden. Wel overal gigantische blauwe plekken. :+ Maar ben ook niet bepaald voorzichtig haha.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 12:22

Aysha en Pipo hoe doen jullie het met laarzen, chaps etc? Ik heb nu laarzen maar daar ga ik echt niet meer in passen na die 3 maanden door de trombose. Met schoenen rijden vind ik gevaarlijk dus hoe lossen jullie dat op?

Quir schreef:
Heb je trombose of krijg je bloedverdunners om trombose te voorkomen vanwege de breuk?

Bloedverdunners zelf zijn geen reden om niet te kunnen/mogen paard rijden, trombose ook niet.

Meermaals trombose gehad, benen, longen, hersenen en gebruik bloedverdunners. Overigens spuit ik, ben ook niet in te stellen op de sintrom/acenocoumarol (inr onmeetbaar hoog en daarna weer veel te laag met dezelfde dosering). Vanwege risico op spoed operaties (en drain en sensoren in de hersenen) moet het ook een middel zijn dat een anti middel heeft.

Spuit nu twee keer per dag heparine, werk ook nog gewoon met de paarden. Wel overal gigantische blauwe plekken. :+ Maar ben ook niet bepaald voorzichtig haha.


Ik heb trombose door niet genoeg te blijven bewegen door die breuk :( Is ook erg moeilijk want je leunt normaal met je volle gewicht op dat schaambeen als je loopt. -O- Met of zonder krukken maakt bij mij weinig uit kwa leunen wel heb ik dat ik zonder nog niet durf (en niet mag want als ik val oei oei oei) Ik ga wel eerst op mijn Merens voor ik op dat nerveuze paard klim want met haar heb ik minder kans op val gevaar.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:25

Het eerste deel van je vraag: ik zou grondwerk/dubbele lijnen les nemen. Lekker op een goede manier bezig met je paard. Je hebt steeds, of vaak althans, een Profesional erbij voor de tips.

Ik denk dat niemand je kan adviseren over je gezondheid. Ik durf het in ieder geval niet. Het is en blijft jouw eigen beslissing.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:25

Heb je dan geen spuitjes gehad om trombose te voorkomen? Ik moet na een operatie vier weken dagelijks een spuitje in mijn buik zetten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:31

Mirry96 schreef:
Hoe bedoel je trouwens ik ken de risico's? Heb je zelf wel eens een trombosebeen gehad dan?


Gelukkig niet.
Ik werk in de spoedzorg.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 12:31

Percy schreef:
Heb je dan geen spuitjes gehad om trombose te voorkomen? Ik moet na een operatie vier weken dagelijks een spuitje in mijn buik zetten.


Nee helemaal niks maar operatie was dan ook niet nodig bij mij omdat t een breuk was die wel door was maar niet aan beide kanten (alleen voor niet voor en achter) Ze zeiden: ''Veel bewegen op geleide van de pijn.'' Dat doe je dan en dan alsnog is het raak :(

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Trombose en weer terug paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:41

Bij breuken, zeker bekken, had je gewoon moeten spuiten.

Maar als je nog niet eens kunt lopen, zou ik nog niet op een paard gaan zitten...
Eerst dat maar laten herstellen en daarna naar eens kijken.

Heb je steunkous(en)?

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 12:48

Quir schreef:
Bij breuken, zeker bekken, had je gewoon moeten spuiten.

Maar als je nog niet eens kunt lopen, zou ik nog niet op een paard gaan zitten...
Eerst dat maar laten herstellen en daarna naar eens kijken.

Heb je steunkous(en)?


Die krijg ik wel maar t is zo raar gelopen. Niemand heeft mij iets gezegd over spuiten ter preventie (misschien omdat ik maar 22 ben?) niemand over zwachtelen voor t overtollige vocht (thuiszorg, huisarts beide niet) terwijl dat volgens mij een must is bij trombose. Ik ga morgen mijn bloedwaarde laten bepalen en dan spant t erom is die goed of niet. Omdat mijn enkels nog best opgezwollen zijn ga ik uit van niet. Bovenbeen gaat steeds beter, kuit ook en voet ook maar die verdomde enkels grrrrrr..... |( Ik ben ook bang dat ik nog geen steunkous krijg vanwege die enkels.

Ik weet t, t gaat ook meer over dat ik bang was dat als ik weer kon lopen ik niet meer mocht paardrijden maar ervaringen hier zijn gelukkig anders.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:05

Als de breuken straks hersteld zijn is trombose of bloedverdunners echt absoluut geen reden om niet meer te rijden. Wel gewoon voorzichtig zijn met bloedverdunners, zo rij ik nooit alleen, etc. Ook handig dat andere in de directe omgeving weten dat je bloedverdunners gebruikt, als je bijvoorbeeld valt dat ze daar rekening mee kunnen houden. Zo had ik altijd mijn kaart bij toen ik nog naar de trombose dienst ging met de acenocoumarol, daarop kon je ook meteen zien wat er inr ongeveer is.

Leeftijd zegt helaas helemaal niets voor wat betreft trombose. En met een breuk heb je een verhoogd risico ongeacht je leeftijd, zeker een breuk waarbij mobiliteit afgenomen is (zoals een bekken breuk, arm bijvoorbeeld is weer wat anders). De eerste keer toen ik trombose kreeg was ik 23 (en geen risico groep), nu 29 en tig tromboses verder...

Maar bloedwaarden zeggen helaas ook niet zoveel, D-dimeer kunnen ook verhoogd zijn om andere redenen. Ook kan die weer terug laag zijn, zonder dat de trombose weg is. Daarvoor moeten ze echo maken.

En inderdaad achter een steunkous aan gaan, vreselijk oncharmant en in het begin heel vervelend, maar ik heb er echt veel aan gehad. Been werd sneller terug dun en minder pijn.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 13:15

Quir schreef:
Als de breuken straks hersteld zijn is trombose of bloedverdunners echt absoluut geen reden om niet meer te rijden. Wel gewoon voorzichtig zijn met bloedverdunners, zo rij ik nooit alleen, etc. Ook handig dat andere in de directe omgeving weten dat je bloedverdunners gebruikt, als je bijvoorbeeld valt dat ze daar rekening mee kunnen houden. Zo had ik altijd mijn kaart bij toen ik nog naar de trombose dienst ging met de acenocoumarol, daarop kon je ook meteen zien wat er inr ongeveer is.

Leeftijd zegt helaas helemaal niets voor wat betreft trombose. En met een breuk heb je een verhoogd risico ongeacht je leeftijd, zeker een breuk waarbij mobiliteit afgenomen is (zoals een bekken breuk, arm bijvoorbeeld is weer wat anders). De eerste keer toen ik trombose kreeg was ik 23 (en geen risico groep), nu 29 en tig tromboses verder...

Maar bloedwaarden zeggen helaas ook niet zoveel, D-dimeer kunnen ook verhoogd zijn om andere redenen. Ook kan die weer terug laag zijn, zonder dat de trombose weg is. Daarvoor moeten ze echo maken.

En inderdaad achter een steunkous aan gaan, vreselijk oncharmant en in het begin heel vervelend, maar ik heb er echt veel aan gehad. Been werd sneller terug dun en minder pijn.


Domme vraag misschien hoor maar hoe doe je het met een rijbroek en die verschrikkelijke steunkous?
Ik rijd altijd met iemand erbij omdat ik het ene paard nog niet goed ken en de ander een nerveuze stresskip is. Volgende keer als ik iets breek ga ik net zo lang zeuren tot ik een prik tegen trombose krijg denk ik :D Dat laten weten van dat ik bloed verdunners slik hele goede tip!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:17

De vraag van mijn arts was "hoe goed kun je rijden?"
Ik kreeg te horen dat het eigen risico is, net als bijv. skiën (of andere sporten met relatief veel valgevaar). Met de medicatie kun je wel rijden, maar het is gevaarlijker als je valt.
Ik draag nu trouwens een medisch armbandje waar mijn gegevens in gegraveerd zijn incl. de medicatie die ik slik. Hulpdiensten kunnen dan direct de belangrijkste info zien en zo'n pas in je portemonnee heb je misschien niet altijd bij je.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:17

Je hebt nú nog zo'n been. Daar zou ik niet mee rijden (zelfs ik niet.) :) Dat moet je gewoon niet willen doen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:20

Trombose en bloedverdunners is geen reden om niet te rijden.
Zou me meer zorgen maken om dat schaambeen, een van de pijnlijkste botten om te breken :\

[o]


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:21

Die steunkousen zitten zo strak dat daar gewoon je rijbroek over heen kan en als je been straks weer normaal is, gaan laarzen vaak ook weer gewoon goed aan (ook met steunkous, mits laars niet heel strak zit).

Volgende keer als je iets breekt kom je sowieso ook in een andere groep terecht, omdat je namelijk ooit trombose gehad hebt en in het vervolg dus risicovoller bent voor trombose. Maar zodra je mobiliteit afneemt gewoon meteen vragen om profylactische spuitjes. En aangeven dat je al ooit trombose gehad hebt, meestal hoef je er dan niet eens om te vragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Axxy, BeFunny, Bernoe, jilinda, NienkeThella, Rox87 en 119 bezoekers