Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:25

Sheran schreef:
Ja, denk ik inderdaad ook. Kan het kwaad als je niets hebt?


Tja neen, ze gaan er niet dood van :+ Maar in aandacht zal het wel schelen. Nu is het altijd beetje schipperen, of met allebei redelijk kort, of eentje uitgebreid en de andere heel kort (of soms zelfs niet) en dat zie ik graag anders. Ik wil met de ene pony graag lange wandelingen gaan doen, maar als ik 3u ben gaan wandelen in het bos is de puf er een beetje uit om de andere nog uitgebreid aandacht te geven (en die eerst doen is ook niet zo handig want moet ook beetje op tijd kunnen vertrekken).

Dus op zich, als ik mijn plannen zou bijstellen, kan ik wel wat met allebei doen als ik er ben. Maar dan nooit echt uitgebreid zeg maar. Weet niet of ze dat nodig hebben of niet, kan het niet goed inschatten...


Het is gewoon heel dubbel. Zo ben ik bv. vandaag met hem gaan grazen, dit kan niet (meer) los vanwege het risico dus moet je er bij blijven zitten. Ik doe dat graag als ik tijd heb, maar je moet het maar willen. En ook dan kan er iets gebeuren, zo schrok hij vandaag van 2 fietsers die plots voorbijkwamen en die hij niet had gehoord (en ik had het hem nog gezegd :P ). Nu viel zijn reactie mee, omdat ik hem ken en hij kent mij en weet dat er in principe niks gebeurd, maar het kan ook erger en dan moet je dat wel kunnen handelen. Zou het mezelf niet vergeven als er door zoiets stoms iets gebeurd met paard of verzorger ...


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:12

joyce B schreef:
Ook mijn ervaring Sheran...

Ik hing vroeger ook wel eens een briefje op bij de plaatselijke manege en heb ook wel bekende instructrice gevraagd of zij nog iemand wisten die geschikt was.

En het was fijn als ik eerst eens bij een les kon komen kijken zonder gelijk iedereen op mijn pony te moeten zetten.

Mijn paard is eindelijk herstellende van haar blessure. Ik rijd haar nu ongeveer 3x per week een half uur met stap en draf en af en toe een galopje. Het opstarten loopt ze nog niet lekker maar dat wordt na twee rondjes al veel beter. Van de dierenarts moest ik daar even doorheen rijden tenzij ze er slechter van werd maar dat is niet zo. Heb afgelopen week 2x een half uurtje begeleiding/les gehad en dat hield ze goed vol. Ze stond toen ik een aantal weken geleden begon begon om de haverklap stil, staakte (nu ander zadel en grotendeels opgelost) viel stil in overgangen en wendingen en afgelopen dinsdag ging dat al veel beter en vrijdag kon ik al voltes en slangenvoltes 10 meter draven en voltes van 15 meter gallo-peren.

Nu moet ik alleen gaan nadenken hoe ik het met het meisje ga doen die haar 1x per week verzorgt en met haar stapt onder het zadel.

Ik train dus zelf 3x per week een ander paard en breng hem nu ook uit op wedstrijden. Dat blijf ik ook doen.
Mijn merrie rijd ik dus ook 3x per week. Een keer longeren er bij zou ik ook nog wel redden, maar eigenlijk zou ze nu wel wat vaker wat mogen doen.

Het meisje die haar 1x per week stapt neemt tot nu toe niet zoveel initiatief om vaker te komen en als ze echt mijn merrie moet gaan rijden/trainen Moet ze echt nog veel leren.

Tot nu toe heb ik haar wat geholpen met rijden maar ik zou wel heel graag willen dat ze les gaat nemen als ze ook echt wil gaan rijden. En dan niet 1x per week even komen, beetje poetsen)rijden/uitmesten en weer wegwezen. Ik krijg er geen hoogte van of ze echt een band voelt met mijn merrie.

Mijn paard is nu erg scheef en heeft nog moeite met haar balans en Moet correct getraind worden ivm de blessure. Ik twijfel of ze voldoende goed rijd en ik merk dat ik graag zou willen dat ik voel dat iemand echt voor mijn paard gaat en daar ook in kan en wil investeren. Ze is een KWPN Elite merrie en heeft Z1 dressuur gelopen en erg goed op zit te rijden. Het is de vraag of de revalidatie helemaal gaat lukken en ze weer de sport in kan op hoog niveau maar er zit nu wel duidelijk verbetering in.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen staan?


Als ik dit verhaal lees, heb je haar dan echt nodig? Ik zou het denk ik zonde vinden om tijd te gaan investeren in een ander persoon. Daarnaast vraag ik mij ook af of je hiermee meer ellende op je hals haalt of niet..

Als je haar het initiatief wilt bieden, zou ik eerst zelf het initiatief aanbieden bij haar en afwachten wat voor reactie zij daarop geeft. Dat merk je al gauw genoeg of je hier echt tijd in moet investeren of dat je het liever zelf moet gaan doen/oppakken.

Het kan twee kanten op of je merrie en het meisje groeien of je houdt er ellende aan over ivm niet correct rijden..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:34

Van de verzorgsters kant:
Een goed verzorgpaard vinden is écht onmogelijk.
Ik ben 19 jaar, sta serieus in het leven, al 11 jaar ervaring (zelfs eigen pony gehad 3 jaar), ik heb alle tijd om 2 keer in de week te komen + bijspringen, goede lessen betaal ik zelf, eventueel bijdrage, klusjes ook no problemo. Maar nee...

Het is een kwestie van kiezen voor het paard waar je het minst snel van af ligt.

Of een bijdrage van 100 per maand. Maar ik ben ook maar student + dat geld steek ik liever in lessen

Of een extra paard dat je ook 'mag' (lees: moet) verzorgen en uitmesten, waar je niks mee kan en wat je aanvalt...

Of je mag alleen bijspringen en krijgt helemaal geen vaste dag

Of je mag alleen wandelen ivm blessure

Of er is maar een heeeele kleine rijbak die 9/10 keer te nat is om te rijden.

Of je moet m-niveau hebben. Maar helaas was het te duur om met mijn pony te starten, mede daarom ook de verkoop.

Ik word hier echt droevig van. Mijn pony hebben we moeten verkopen en daarmee is ook mijn mogelijkheid om veilig paard te rijden verkocht.

En dan zegt mijn vader dat ik niet te kritisch moet zijn...
Ben ik niet!
-Soort paard/pony of ras maakt niet uit
-Niveau paard/pony ook niet
-Binnenbak? Ik reedt met mijn pony gewoon in de regen!

Mijn advies aan eigenaren:
Kijk goed naar wat jij de verzorgster kunt bieden. Moet je verzorgster ook nog een extra paard verzorgen waar ze niet op mag rijden? Zoek je iemand die het paard beleerd? Is er weinig luxe en moet je veel klusjes doen? Vraag dan geen heel hoge bijdrage...

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:39

Ik denk dat dat echt aan jou ligt. Ik bied juist een heel veilig paard aan. Ik wil ook dat er veilig mee om gegaan wordt. Veel bijrijders begrijpen dat niet.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:39

Het is voor mij als bijrijder heel simpel: óf ik betaal een bijdrage, óf ik doe stalklussen.
En dan ben ik echt niet de moeilijkste en wil ik met het betalen van een bijdrage echt wel eens een hooinet of twee vullen, of wat paarden van of naar de wei/paddock brengen. Maar ik ga niet 4 stallen uitmesten en dan ook nog flink betalen.

little_birdy
Berichten: 12224
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:42

Ik heb de zoektocht weer opgestart .
Bijrijder 2 dagen per week
50 euro bijdrage per maand .
Dat gaat naar de smid en voer .
Geen klusjes
Braaf leuk paard mag mee gereden worden in buitenbak en na een tijdje ook buiten en op het strand .

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:44

Precies Maanlicht
Soms is het echt niet te volgen hoor.
"Wie wil mijn gevaarlijke arabier inrijden? Veel ervaring is vereist en bijdrage van 50 euro..."
Juist...

Als eigenaar van een goed paard kun je beter geen bijdrage vragen. Waar je voor betaald lijkt meer op een dienst en een dienst kun je eenvoudig stopzetten (nee, ik zal dat niet doen. Maar je hebt ze)

En daarbij: Laat meerdere mensen komen kijken. Keur mensen niet af omdat ze nog geen wedstrijdniveau hebben... Dan vis je in een veel kleiner vijvertje.
Wees ook realistisch: Beloofd de verzorgster teveel en houdt ze een prachtig verhaal? Vraag door. Iemand die heel ver wil gaan fietsen voor jouw paard bijv. houdt dat niet maanden vol.

little_birdy
Berichten: 12224
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:45

Even een edit nog .
Ik verwacht geen niveau van iemand
Als ze maar weten wat ze doen en hoe ze rijden netjes en correct is helemaal prima !

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:47

Ik ben nog steeds blij dat ik t weer helemaal zelf doe.. de winter periode is voor mij lastige periode.. ivm winter depressie.. maar Miss is t juist dan goed als ik gewoon zelf ga ipv verzorger vragen of denken. Ag morgen wordt hij weer door de verzorger/bijrijder gereden dus extra vrij kan geen kwaad.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:48

@little_birdy
Dat lijkt me heel redelijk. Een bijdrage van 50 als je alleen lusten hebt en geen lasten, dat is alleen maar heel logisch!
Succes, jij gaat wel iemand vinden met die instelling ;)

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:59

Hier ook aan het overwegen om toch op zoek te gaan naar een bijrijder/ verzorgster erbij. Naast een pittige baan krijgen onze 2 dames minder aandacht dan ze verdienen. Ze staan op een fijne plek met dito zorg. Ze zijn goed opgevoed& braaf, maar wel karakter. Dus zoek eigenlijk een volwassene. Ik zou iemand willen die een klik met ze heeft, en lekker afwisselend met ze bezig gaat.Zou dat te vinden zijn in de regio Amsterdam?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:02

Volgens mij zijn er veel mensen op zoek naar een bijrijdpaard in de regio Amsterdam, dus is zeker te vinden!

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:02

Regio Amsterdam zeker wel, daar wordt veel gezocht. Maar het aanbod 18plus is erg klein, dus geef dan wel iedereen een kans.
Ik zou inderdaad aanraden om zeker voor 18 plus (evt. 16 plus, maar stel dan kritische vragen om te weten te komen of dit voor langere tijd is. En ga een aantal keer mee om alles af te stemmen) te gaan, of voor een ouder-kind combinatie waar de ouder altijd mee komt

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:28

Wendy_Segaar schreef:
Als eigenaar van een goed paard kun je beter geen bijdrage vragen. Waar je voor betaald lijkt meer op een dienst en een dienst kun je eenvoudig stopzetten (nee, ik zal dat niet doen. Maar je hebt ze).

:7 Gelukkig mag iedere eigenaar zelf beslissen welke eisen die stelt aan een toekomstige bijrijder. Bij een goed paard zullen vaak meer gegadigden zijn die graag willen verzorgen en zullen ook een aantal bereid zijn een bijdrage te betalen (bij niet teveel klusjes).
Genoeg bijrijders die ook stoppen als ze niets hoeven te betalen, bedrag heeft daar meestal niet veel mee te maken.

Ik kan mij goed voorstellen dat het zuur is dat zulke paarden aan je neus voorbij gaan omdat je het niet kan betalen, maar laat dat niet zo blijken in je berichten.

Bedenk dat wat je hier post mogelijk de doorslag voor het wel of niet gunnen kan zijn in de toekomst. ;)

Als iemand reageert op een paard van mij en ik lees voornamelijk negatieve berichten krijg ik ook een negatief beeld van die persoon. ;)

[o]

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:41

@cobiie,
Dat is totaal niet wat ik bedoel.
Een bijdrage is prima en inderdaad ieders eigen keuze.

Mijn doel is alleen om te adviseren om als eigenaar niet té veel te eisen. Daarmee zeg ik ook niet dat iedereen dat doet hoor!
Een bijdrage in de vorm van lessen is daarbij het beste voor het paard zelf, waar het uiteindelijk om gaat vind ik zelf.

Ja, misschien heeft wat ik hier post daar invloed op. Maar één ding houdt ik mij altijd aan vast: Ik ben eerlijk en ik kom voor mijn mening uit. Zo weten mensen wat ze aan me hebben. Kan ook heel positief zijn juist

Edit: Ik ben negatief omdat mijn eigen pony een maand geleden is verkocht. Ik mis hem gewoon.

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:52

Ik verwacht dat een bijrijder zichzelf altijd door middel van lessen wilt verbeteren, dat staat voor mij los van een bijdrage.
Op onze stalling is les op eigen/leasepaard ook goedkoper dan les op een manegepaard (van zelfde instructie).

Aan die lessen hebben bijrijders hun hele leven wat. Daarnaast is vaak het niveau van de “potentiële” bijrijder lager dan van mijn paard, dus duurt het een tijd voordat werkelijk mijn paard verbetert wordt door die lessen. ;)

[o]

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:54

Daar heb je gelijk in. Ik zou willen dat ik zo'n mogelijkheid kon vinden.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:58

Vaak is een bijrijder ook op een ander niveau bezig qua lessen dan de eigenaar.

Ik denk dat je moet beseffen als je op een manege rijdt 1x in de week dat je oom makkelijk 75 euro in de maand kwijt bent om te mogen rijden. Dus dat een bijdrage en verplicht lessen 1x in de 2 weken niet eens zo'n onredelijke eis/vraag is.

Ik stond altijd versteld van de eisen die bijrijders hebben als ze reageren op een advertentie. Bij mij was dat meteen een dikke doei.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:59

Zoals ik in je andere topic hebt gezet, zal je in kleine stapjes moeten denken. Sowieso is 2x per week rijden weinig als je werkelijk wilt “doorbreken” in dressuur/springsport. ;)

Kijk eens of je op een grotere pensionstalling een paard kan verzorgen (mogelijk zelfs zonder rijden). Wees op die stalling vriendelijk en behulpzaam voor iedereen, dan krijg je op den duur vaak wel de kans een ander paard te rijden tijdens vakantie/ziekte of zo.
Als dat goed is gegaan kan je weer vaker gevraagd worden en zo bouw je op naar een leuk bijrijdpaard hopelijk.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:03

Wendy_Segaar schreef:
Mijn doel is alleen om te adviseren om als eigenaar niet té veel te eisen.


Daar mogen een behoorlijk aantal bijrijders anders ook wel is mee stoppen, met hun lijsten vol met eisen ;)

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:09

Ik hoef niet door te breken.
Ik wil gewoon slechts leuk paardrijden op een lief paard en veel leren.
Ik mis mijn eigen pony echt heel erg. Van mijn ouder krijg ik maximaal 60 euro in de maand. Dus dan kan ik niet lessen én 50 per maand betalen.

Ik besef mij zelf echt hoe duur een paard is en al zou ik nu geen studie hebben, maar een baan: Dan zou ik echt niet moeilijk doen over bijdrages en lessen. Ik heb al een heel tof paard gezien in Alphen die 100 per maand vraagt, die zou ik super graag willen rijden!

Helaas niet de mogelijkheid om te verzorgen én te werken naast school.

Bedankt voor jullie advies. Het is gewoon niet heel makkelijk, maar ik doe echt mijn best.

En @_dreamer: Ook zeker waar!

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:20

@ Wendy_segaar.

Ik denk dat je probleem is dat je op de eerste rij wilt voor een prikkie.
Dat gaat gewoon niet. Als je een goed verzorgpaard wilt waar je wat mee kunt dan moet je gewoon betalen. Het is wat iemand hier boven ook al schreef. Als je op een manege rijdt zal je ook een aardig bedrag kwijt zijn.
Helaas is de paardensport gewoon erg duur.
Maar ik zeg je ook eerlijk, het is denk ik voor elke paardeneigenaar wel een 'dingetje' om zijn/haar paard uit handen te geven aan een verzorger. Vandaar denk ik ook dat er vaak een aantal fikse eisen zijn.
Als ik mijn paard zou laten verzorgen zou ik zeker een eisen lijst hebben. En ik geloof ook zeker dat er genoeg mensen zijn die hieraan voldoen.

Misschien ben je nu te jong en heb je op dit moment niet de juiste middelen om het nu te realiseren wat je graag zou willen. Wellicht in de toekomst kom jij jouw verzorgpaard wel tegen die afstemt op wat jij biedt :))

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:23

In je vakanties kan je vaak wel leuk extra werken, dan kan je daarmee die 60 euro van je ouders aanvullen tot een wat hoger bedrag.
Daarnaast duurt een studie ook niet eeuwig en kan je dan naast je werk een leuk bijrijdpaard zoeken.

[o]

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:36

Ik heb inderdaad al zitten denken om het gewoon voorlopig uit mijn hoofd te zetten. Over 5 jaar ben ik klaar met studeren en dan kan ik weer rijden.
Dat is misschien beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:44

Mijn paard staat vlakbij de Uni van [plaats], heeel veen studenten gehad die vroegen of ze d'r konden bijrijden maar hadden geen geld voor een bijdrage. No offense, maar ik betaalde d'r volledig zelf tijdens m'n studie. Kwestie van prioriteiten wat je met je vrije tijd doet (werken dus) en waar vervolgens dat geld naartoe gaat.

Nee niet iedereen heeft het even breed, maar een student kan prima genoeg werken om €100 per maand bij elkaar te krijgen voor een bijdrage en de lessen. (Ik volgde gewoon een full-time HBO, ook nog is in een andere stad dus + reistijd) Daar kan ik zò slecht tegen, mensen die student zijn als excuus gebruiken. Nogmaals, kwestie van prioriteiten imo :o

Dus of zelf aan de bak, of je eisen betreft een bijrijdpaard bijstellen ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers