Heel nare keelontsteking (met zweren)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Heel nare keelontsteking (met zweren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 17:51

Ik maak dit topic even omdat ik op zoek ben naar lotgenoten en mensen met ervaring en tips.

Eerder maakte ik al een topic omdat ik me al een langere tijd niet lekker voelde.
Bleek mijn immuunsysteem me een beetje in de steek gelaten te hebben waardoor er verschillende infecties de kans kregen. Sinds vorige woensdag is dit een bacterie geweest, en zit sindsdien dus thuis met echt een verschrikkelijke keelontsteking. Amandelen ook helemaal ontstoken, gevuld met bloed en etter. En dan sinds vrijdag met zweren. Ik had eerder al cortisone en antibiotica genomen maar deze sloeg niet aan. Omdat het vrijdag echt niet meer te houden was van de pijn zijn we op aanraden van de huisarts naar het ziekenhuis gereden, waar ik een KNO heb gezien. Die heeft een zwaardere antibiotica (3x per dag, Augmentin) voorgeschreven en zwaardere pijnstilling in combinatie met ibuprofen 400mg en ontstekingsremmers. Verder het advies gekregen om mijn amandelen te laten verwijderen, zowel van de KNO als van beide HA's aangezien dit al de 4de-5de keelontsteking dit jaar is. Maar dat gaat pas 4 weken na de laatste infectie. Helaas werd de pijn alleen maar erger en heb ik sinds zondag morfine voorgeschreven gekregen, en zelfs hier kwam de pijn nog door dit zou vooral door de zweren komen.

Nu is de ontsteking op zich al minder, minder etter en bloed en ziet minder rood. De zwelling daarin tegen is nog niet echt verminderd, mijn amandelen 'puilen' er langst een kant nog een beetje uit en ook de klieren in mijn nek zijn nog heel dik. De aft/zweer is ook enkel uitgebreid, deze begonnen ongeveer op 4-5mm en heeft nu een doorsnede van ongeveer 1-2cm. Woensdag had ik dan ook nog koorts gekregen en nu loop ik nog altijd met een verhoging. Praten en eten ging van donderdag tot deze woensdag niet. Slikken al helemaal niet. Nu kan ik toch al kleine beetjes eten maar praten gaat nog altijd zeer moeizaam. Het voelt nu alsof er constant een brok in mijn keel zit, die ik niet krijg weggeslikt.
Op internet vind ik echt amper iets over zweren die groter zijn dan het gemiddelde, want deze is echt heel groot. Waar ik vooral mee zit is hoe lang het nog gaat duren vooraleer die zweren volledig genezen, mijn antibiotica heb ik sinds vandaag helemaal uit genomen.
Ik heb er wat foto's bij gestoken, maar die zijn niet bepaald smakelijk dus even linkje over.

Dit was zaterdag (al een duidelijke verbetering bij mijn amandelen, die puilde ervoor nog meer uit en zagen bloedrood met heel veel witte plekken)
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/s2048x2048/32372790_1774296929275777_868755425942568960_n.jpg?_nc_cat=0&_nc_eui2=AeFrDQl4ZdYBhWlWDqWVcq8dvRbTCJUJINwJHlDBM9pbQ-GeFj1wROG85yhx4dnBLKcbmKVHbJeF7gDYOGM_5ZxT8LAGg5YMaQ-2TOyFnfCorw&oh=9a935a53eaec8dc32f817005368c14c8&oe=5B921C05

Dit was maandag
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/s2048x2048/32863835_1779996335372503_4809525943091593216_n.jpg?_nc_cat=0&_nc_eui2=AeHkSpM9lvkX9jefMTYTDxwHaDZX_sR1c1c6HSQT248ukSwMw5CRYWCKdpYcwGzLsD9zzfPMagI4uqHQsduGT_xwaXcB0FRUe6OPzvd_nLDtEw&oh=2f43494d8dab845d40cc3505c972b354&oe=5B818EC7

En dit is vandaag
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/s2048x2048/32507954_1779994138706056_6966656667458994176_n.jpg?_nc_cat=0&_nc_eui2=AeEwbSplxxveOFOL4pqH0B5TVXYOIAFxbWQE5u1o0N--_Y9S0tYUF9ZTL-v1DBNYLMpyE6hxkZIu61tWilL_SBY23Xp4XY-MrcUSdMD76l3zpg&oh=87d6b09b9aca5829d78b9802cf606fd1&oe=5B87D8D7

Iemand die dit herkent?

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:57

Ja! :j
4 jaar geleden zijn mijn amandelen getrokken.
Na een jaar keelontstekingen, zweren, gezwollen amandelen, klierkoorts en streptokokken.

Heel pijnlijk jaar geweest. Mijn amandelen hebben ze getrokken toen ze nog deels ontstoken waren.
Achteraf gezien was dit zeker niet te vroeg. Mijn amandelen vormde al necrose.
Ben echt een maand ziek geweest van ze te verwijderen.
Maar nu heb ik eigenlijk nooit geen keelpijn ofzo meer.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 18:12

E_D_E schreef:
Ja! :j
4 jaar geleden zijn mijn amandelen getrokken.
Na een jaar keelontstekingen, zweren, gezwollen amandelen, klierkoorts en streptokokken.

Heel pijnlijk jaar geweest. Mijn amandelen hebben ze getrokken toen ze nog deels ontstoken waren.
Achteraf gezien was dit zeker niet te vroeg. Mijn amandelen vormde al necrose.
Ben echt een maand ziek geweest van ze te verwijderen.
Maar nu heb ik eigenlijk nooit geen keelpijn ofzo meer.

Dus uiteindelijk wel blij dat ze eruit zijn? Had je dan ook zulke grote zweren?
Kan vooral zeggen dat dit ook zoveel pijn doet, heb wel al eens een breuk gehad en appendicitis en ook geopereerd maar vind dit echt stukken pijnlijker.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:14

Heel herkenbaar, alleen bij mij de ontsteking alleen en geen zweren! Ziet er wel echt uit als een nare diepe zweer zeg...

Als je de meest onsmakelijke foto ooit wil zien ....

Afbeelding


Ik had dit op en gegeven moment maandelijks, toen uiteindelijk wilde dokter antibiotica voorschrijven, binnen twee dagen al de helft minder en binnen een week weg. Is twee jaar geleden gebeurd en daarna nooit meer gehad gelukkig!

Edit: mijn amandelen zijn niet verwijderd btw

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:26

CalipsoLover schreef:
E_D_E schreef:
Ja! :j
4 jaar geleden zijn mijn amandelen getrokken.
Na een jaar keelontstekingen, zweren, gezwollen amandelen, klierkoorts en streptokokken.

Heel pijnlijk jaar geweest. Mijn amandelen hebben ze getrokken toen ze nog deels ontstoken waren.
Achteraf gezien was dit zeker niet te vroeg. Mijn amandelen vormde al necrose.
Ben echt een maand ziek geweest van ze te verwijderen.
Maar nu heb ik eigenlijk nooit geen keelpijn ofzo meer.

Dus uiteindelijk wel blij dat ze eruit zijn? Had je dan ook zulke grote zweren?
Kan vooral zeggen dat dit ook zoveel pijn doet, heb wel al eens een breuk gehad en appendicitis en ook geopereerd maar vind dit echt stukken pijnlijker.



Uiteindelijk wel blij ja :j
Heb toen alle soorten antibiotica gekregen, niks hielp.
Omdat ze al een soort van aan het afsterven waren was het natuurlijk logisch dat er niks hielp.

Ik weet het gevoel nog, alsof je constant een hoop naalden/messen inslikt.
Maar na het verwijderen, die ene maand was het nog pijnlijker hoor.
Op 3weken tijd -15kg :=

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Heel nare keelontsteking (met zweren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 00:03

Het zijn echt wansmakelijke foto's haha +:)+
xJennifx: bij mij zag het er gelijkaardig uit vorige week woensdag, alleen maar langst een kant en niet zo dik. Verschil was nog dat het echt bloedrood zag, als ik in de buurt kwam met een wattenstaafje kwam er ook veel bloed uit, ik vond het er bij nog wansmakelijker uitzien vanwege het bloed. >;)

E_D_E: nog pijnlijker? Oh god... :evaw: ik heb nu echt al zo afgezien, gelukkig is de pijn sinds vandaag een pak lichter, maar heb van zaterdag op zondag echt liggen huilen van de pijn. Met morfine ging het gelukkig al wat beter. Ik betwijfel ook dat die antibiotica zijn werk heeft gedaan, en het niet meer vanzelf aan het genezen is. Dit zijn nu ook streptokokken dus geen idee of dat zelfs vanzelf kan weggaan. Heeft klierkoorts er iets mee te maken?

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Heel nare keelontsteking (met zweren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:40

Mijn huisarts zei toen dat streptokokken niet zo snel vanzelf verdwijnt.
Omdat het een bacterie is dat in je bloed rondgaat. En ook al voelde ik mij beter, ik echt 2weken niks mocht doen. Volgens hem kon die bacterie ook naar je hart enz gaan als je je niet verzorgde.
Vond dat toen nog al overdreven :o

Ik ben helemaal geen kleinzerige maar na de operatie is echt niet te onderschatten.
Eerste 5dagen viel mee als ik op tijd mijn medicatie nam. Na die 5dagen was hel |o
Vriendin van mij heeft ze vorige maand om dezelfde reden laten verwijderen. En die heeft ook 2 weken echt afgezien.

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:48

Gelukkig hoeft het niet zo erg te zijn als bij Ede. Ik vond het geen “hel”.

Quote uit een ander topic:
Doubtless schreef:
ik heb het in september laten doen. Zou het zo weer laten doen, want ben tevreden met het resultaat & het herstel was te doen, maar was wel zwaar.

Na een paar dagen lijk je op te knappen omdat er goede korstjes op zijn gekomen, maar die vallen er na een paar dagen af & dan krijg je een terugval. Ik had toen hele erge oorpijn (schijnt normaal te zijn).

Tips: laat iemand voor je zorgen, sla 30 verschillende soorten waterijsjes in (sorbet oid prikte vreselijk) & koop genoeg icepacks (van die soepele) om constant af te wisselen. Helpt de eerste paar dagen tegen de zwelling (als ijskraag) & daarna tegen de oorpijn.

Ik heb 2 weken vrij genomen. Kon na 2 weken ook pas weer eten (je gaat veel afvallen en je héél slap voelen).

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Heel nare keelontsteking (met zweren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:52

Veel kamillethee drinken. Blijven spoelen. En idd er uit er mee. Lucht zo enorm op.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Heel nare keelontsteking (met zweren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 10:40

E_D_E: Ik heb nu antibioticum voor streptokokken gekregen dus normaal gezien moet dat wel goed komen dan. En vroeger stierven mensen aan streptokokken, zoals Mozart, dus zo overdreven is dat nog niet :=

Ik ben nog altijd vast beraden ze eruit te laten nemen, mijn moeder niet. :') Hoor ook dat het twee weken even heel erg afzien is maar daarna iedereen zo blij is dat ze weg zijn. Denk dat ik dat ook ga zijn. 1x afzien en weten hoe lang/waaraan je begint is denk ik fijner dan nog 3x afzien en telkens afvragen wanneer het stopt.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Heel nare keelontsteking (met zweren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:56

Ik heb 1,5 jaar geleden mijn keelamandelen laten verwijderen. Bij mij alleen met een andere oorzaak. Ik heb heel veel oorontstekingen en oorproblemen. Al vanaf klein meisje. Maar elke oorontsteking betekende ook elke keer keelontsteking.

Sinds mijn keelamandelen eruit zijn gehaald, heb ik al 1,5 jaar geen keelontsteking gehad en bijna niet meer gehoest (Nh eigenlijk voor het eerst sinds 1,5 jaar tijd weer dat ik als zeehond kan solliciteren bij Pieterburen).

De operatie, vooral erna, was 2 welen echt een hel: niet kunnen eten en slikken was verschrikkelijk. Maar daarna ging het herstel snel en heb ik er geen last meer van gehad. En ik ben zooo blij dat ik al 1,5 jaar zonder keelosnteking leef. Nu die eeuwige oorontstekingen nog eens laten verdwijnen...

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:54

Denise_Storm schreef:
Nu die eeuwige oorontstekingen nog eens laten verdwijnen...


Oren eraf :D

Grapje!

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:02

CalipsoLover schreef:
E_D_E: Ik heb nu antibioticum voor streptokokken gekregen dus normaal gezien moet dat wel goed komen dan. En vroeger stierven mensen aan streptokokken, zoals Mozart, dus zo overdreven is dat nog niet :=

Ik ben nog altijd vast beraden ze eruit te laten nemen, mijn moeder niet. :') Hoor ook dat het twee weken even heel erg afzien is maar daarna iedereen zo blij is dat ze weg zijn. Denk dat ik dat ook ga zijn. 1x afzien en weten hoe lang/waaraan je begint is denk ik fijner dan nog 3x afzien en telkens afvragen wanneer het stopt.


Nu heb ik inderdaad nog amper keelpijn.
Vorige week was eigenlijk de 1ste x echt keelpijn in 4j. Nu heb ik vaak in de winter het gevoel dat je ziek/verkouden gaat worden maar het breekt nooit volledig door. Dan neem ik 1x paracetamol en het is over, vroeger moest ik een hele apotheek innemen :')

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:33

Doubtless schreef:
Denise_Storm schreef:
Nu die eeuwige oorontstekingen nog eens laten verdwijnen...


Oren eraf :D

Grapje!


_O- _O- _O-

Hoe vaak ik dat al niet tegen mojn KNO-arts heb geroepen! “Dokter, haal die oren er maar gewoon af!” :=

Tot op heden vindt hij dat helaas nog geen oplossing... :')