Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 21:53

Hoi bokkers!

Misschien een vreemde vraag maar dit komt omdat het daarstraks weer ter sprake kwam en ik wel benieuwd ben naar vergelijkbare verhalen.

Enkele jaren geleden had ik een verzorgpaardje. Wel zadelmak maar nog jong en ze werd weinig gereden. Doodbraaf, heel scheef en balans was er niet. Ik had samen met een vriendin afgesproken om een buitenritje op de zandverstuiving te maken. De eigenaars van het paard mochten een weide gebruiken van mensen die geen paarden meer hadden en deze weide lag dan ook aan hun huis. We waren het paard aan het zadelen, komen die mensen van de weide naar het hek: samen met hun zoon en kleindochter. “Mag (naam kind) ook even op jouw paard zitten?”. Nu was dit voor mij geen probleem en paardje is super braaf, daar maak ik wel even tijd voor, dus even een paar rondjes aan de hand gestapt. :)

Maar nu komt het: de grootouders vragen dan of hun zoon er ook even op mag want hij heeft vroeger nog gereden. Nu ja oke dan, ik kan moeilijk weigeren. Niet mijn paard en weide mochten we gratis gebruiken. De eigenaar van het paard had ook gezegd dat ze de kindjes er wel eens op mochten zetten dus eigenlijk had ik daar niet over te beslissen. Zoals elk normaal mens neem het paard bij de teugels en stap even rond met die man erop. Zegt hij opeens: “ik kan het wel alleen hoor.” Oke zoals jij wilt, als je alleen kan rondstappen, geen probleem.
Opeens begint hij enorm aan de teugels te trekken en daarbij enorm te schoppen. Over zijn houding zullen we maar zwijgen :n . Hij wilde dus galopperen zonder ook maar iets aan mij te vragen. Het zag er zo bagger slecht uit. Paardje snapte er niks van en galop onder het zadel was zo’n enorm werkpunt voor der. En ik kon niets doen -O- terwijl hij dat paard door heel de weide jaagde en sleurde.

De grootouders maar zeggen hoe goed hij het wel niet deed en dat hij vroeger een hengst had en blablabla. Ik wil niet weten wat hij met zijn eigen paard deed als hij dit al met een paard van een ander deed _-:(

Na een dikke 10 minuten di gruwelijk tafereel te moeten aankijken, kreeg hij er genoeg van en kregen we paardlief hevig zwetend en pompen terug. Vriendin en ik waren verbijsterd -O- . Buitenrit konden we op onze buik schrijven: zijn dan maar aan de hand gaan stappen tot paardlief weer normaal kon ademen.


Ondertussen is dit paard van mij en moest iemand dit nu doen. Oh man, ik zou hem er zo af trekken en zelf eens goed de les spellen denk ik. Walgelijk vond ik het -:(-



Dankjewel als je dit ondertussen gelezen hebt :Y)
Hebben jullie zo’n verhalen? Wat deden jullie in die situatie? Ik heb nog altijd spijt dat ik niks gedaan heb toen!
Laatst bijgewerkt door Hawkeye op 19-05-18 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫


DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:57

Jemig wat heftig! Ik snap dat je daar enorm kwaad van wordt. Wat een rare mensen ook :(

Ik heb zelf nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt. Mijn paard is ook doodbraaf en als een klein kind er een rondje op wilt stappen mag dat altijd onder mijn begeleiding. Als meer ervaren ruiters wel een rondje op haar willen doen, prent ik ze altijd in dat ze bokt als je haar hard trapt en gaat steigeren als je aan de teugels trekt, dan weet ik zeker dat ze zachtjes met haar zullen doen :D

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:58

Ja heb bij sommige spijt gehad. Lang niet allemaal hoor. Op mijn huidige pony mag niemand behalve ik rijden :9

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:58

Ik laat gewoon niemand op mijn paarden :Y)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:02

Er kwam een keer een meisje kijken bij Een paard wat ik verkocht. Ze had ervaring met groene paarden zei ze. Hij ging langzaam in draf over uit zichzelf en in plaats van dat ze zegt hooo en gaat zitten, begint ze als een gek aan de teugels te hangen en te rukken en hard STOP!! te roepen.. hij heeft haar in t midden van de bak eraf gebokt :=

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 22:05

DreamGuide schreef:
Jemig wat heftig! Ik snap dat je daar enorm kwaad van wordt. Wat een rare mensen ook :(

Ik heb zelf nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt. Mijn paard is ook doodbraaf en als een klein kind er een rondje op wilt stappen mag dat altijd onder mijn begeleiding. Als meer ervaren ruiters wel een rondje op haar willen doen, prent ik ze altijd in dat ze bokt als je haar hard trapt en gaat steigeren als je aan de teugels trekt, dan weet ik zeker dat ze zachtjes met haar zullen doen :D


Ik was ook nog maar 15 jaar op dat moment, dus ik durfde echt niets te zeggen -O-

Wat jij doet is echt super slim! Dat probeer ik ook altijd toe te passen als mensen vragen om te rijden op mijn paard. Ik geef ze een duidelijke uitleg en dan gaat het eigenlijk altijd wel fijn :) laat ook alleen mensen erop die ik ken.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 22:06

WesternWay schreef:
Er kwam een keer een meisje kijken bij Een paard wat ik verkocht. Ze had ervaring met groene paarden zei ze. Hij ging langzaam in draf over uit zichzelf en in plaats van dat ze zegt hooo en gaat zitten, begint ze als een gek aan de teugels te hangen en te rukken en hard STOP!! te roepen.. hij heeft haar in t midden van de bak eraf gebokt :=


Instant karma :Y)

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:08

Ja, meeste ruiters zijn naar mijn mening wel voorzichtig met andermans paarden hoor, maar ik snap wel dat je er destijds enorm van bent geschrokken!
Ik heb ook al menig ZZ ruiter gedwongen hun sporen af te doen voordat ze mijn merrie mochten 'proberen' *D

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:18

Dochter laat wel eens een vriendin op haar pony rijden, normaal geen probleem.
Mijn dochter had gereden, gesprongen ook, en een vriendin mocht de bezwete pony uitstappen. Ging ze ineens draven en galopperen, en over de balkjes heen. Ook toen dochter er iets van zei ging ze gewoon door. Nou, die komt er dus nooit meer op!

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 22:21

Wijsje schreef:
Dochter laat wel eens een vriendin op haar pony rijden, normaal geen probleem.
Mijn dochter had gereden, gesprongen ook, en een vriendin mocht de bezwete pony uitstappen. Ging ze ineens draven en galopperen, en over de balkjes heen. Ook toen dochter er iets van zei ging ze gewoon door. Nou, die komt er dus nooit meer op!


Ik snap dus echt niet waarom je zo doet met een paard van een ander, zelfs als die ander er iets van zegt :n

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:31

Nee eigenlijk niet... wel 1 die er beter niet meer op gaat. Dat was niet omdat ze het paard een vervelende ervaring heeft bezorgd, maar omdat ze haar niet rondgestuurd kreeg :+
Paard had blijkbaar geen klik met haar als ruiter.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:42

Gelukkig ben ik heel kritisch en laat ik nooit zomaar iemand op mijn paard, vreselijk als je zoiets meemaakt..ik denk wel dat ik diegene wat aangedaan zou hebben. :Y)
Kindjes laat ik er bijv wel eerder op, maar juist mensen die zeggen dat ze goed kunnen rijden liever niet. :')
Ik had een keer met een buitenritje van paard geruild met mijn vriendin, toen viel ze eraf, rende mijn paard weg.
Gelukkig na een achtervolging in galop met z'n tweeën op haar paard hadden we mijn paard ongedeerd weer te pakken, maar dat deed ik dus ook niet weer.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:45

Oh ja herkenbaar. Ik zocht een bijrijder, nou dan weet je niet altijd wat je krijgt. Komt er een heel aardig vrouwtje op stal. Ze gaf aan dat ze vaker bijrijdpaarden had gehad en dat ze veel les kreeg. Dus ik eerst even rijden, daarna zij erop. Ze stapt weg, maar die van mij kon nog wel eens de giraffe uit hangen als er nieuwe mensen op zitten. Wat doet ze, gaat ze helemaal achter in de bak (80 mtr verder) stilstaan en dat beest toch in zn mond lopen trekken. :oo Ik wist niet wat ik zag.
Ik riep dat ze door moest rijden en hem even moest leren kennen, komt ze naar me te en zegt dat ze dit zo moest doen van haar lesgeefmens. Ik heb haar vriendelijk verteld dat ik hier niet van was gediend en heb haar het erf af gestuurd.
Daarna kreeg ik een meid die zo op het eerste oog zo met hem weg reed. Dus haar gekozen als bijrijder. Na een paar weken begon mn paard te veranderen, heel erg duiken, tegen de hand etc. Bleek dus dat zij iedere keer als ze kwam heel vroeg in de ochtend ging rijden en er dan een strakke slof om hing. Toen ik haar er naar vroeg zei ze dat ie zn kop dan maar laag moest houden. :+ Ehhh okeeee, houdoe en niet bedankt, tot ziens, en de groeten van de feestcommissie :+ :Y)

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:49

Ik heb een bijrijdpaard dat nogal wat respect mist naar mensen toe vanaf de grond zodra je erop zit geen probleem. Af en toe nam ik een meisje(12, beginnend puber) mee die graag wilde rijden en ze kent de eigenaresse die er zelf nooit meer komt nouja prima let ik er wel op. Maar nu was ze alleen heen gegaan dus ik had gezegd beter van niet want als hij je zat is keert hij om en rent weg hij is 23, weegt rond de 650kg en zij heeft 0,0 ervaring dus viel me al tegen dat ze zonder iemand te vragen dat gedaan had. Ze zei dat ze het nooit weer zou doen want stel je voor dat er gevaarlijke situaties ontstaan.
Paar week terug kom ik haar moeder tegen (ook geen enkel verstand van paarden) ja ik was met haar naar je pony toe even lekker in de bak bezig geweest aan de hand stap draf em geprobeerd te galopperen :?
Ik was woest.... heb meteen gezegd dat het een levend dier is en niemand iets gevraagd is en het er straks op neer komt dat het mijn verantwoordelijkheid is omdat ze gezegd had dat ze van mij alleen er naartoe mocht. Valt me van de moeder trouwens ook tegen die had mij ook kunnen vragen gezien ze wist dat het een maand ervoor ook niet mocht. %)
Als het mijn eigen was geweest had ik er nooit weer 1 bij gelaten denk ik.

Het gaat gewoon om een levend dier en daar moet je verantwoordelijk mee omgaan of het nou je eigen of die van een ander is. Ongeacht welk dier en leeftijd.

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:01

Ja, zeker spijt gehad. Hij stond op de Uithof voor o.a. rugproblemen en daar had ik aangegeven dat hij met rijden erg sloom was. Niet vooruit te branden en nauwelijks tot niet wilde galloperen.
Ze zouden hem daar even rijden om te kijken of ze iets zouden voelen tijdens het rijden.
Nou, er werd een zweep bij gehaald en diegene die erop zat heeft hem letterlijk de bak door geschopt en gemept -:(-
Niet normaal. Ja, hij liep op een gegeven moment wel en galoppeerde ook een stuk. Daarna kreeg ik hem terug met de mededeling dat hij hard aangepakt moest worden. Hij was gewoon lui en nam me in de maling.

Later heb ik er een dierenarts bij gehad die ook chiropractie erbij deed en thermofoto's maakte. Hieruit bleek dat hij wel degelijk flinke problemen met zn rug had en nog wat andere dingen. Toen dit over was liep hij weer als een zonnetje.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:12

Wat een verhalen zeg! Dat kun je je toch niet voorstellen....
Op mijn pony liet ik er vrij weinig mensen op, die gooide er ze ook gelijk vanaf haha!

Toen ik mijn pony moest verkopen, kwam er een ruitertje kijken, de klik was er zo niet!
Ik wist dat ik weinig in hoefde te grijpen, omdat pony heel eerlijk Was!
Paar tellen later lag ze er naast, geen match dus ;)

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:18

Nee, nooit spijt van gehad en ja bijna iedereen mag mijn pony pakken.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:34

Polly schreef:
Nee, nooit spijt van gehad en ja bijna iedereen mag mijn pony pakken.


Ik had ook nooit moeite als een ander op mijn paard reed, die was bij beginnelingen super braaf en makkelijk, bij goede ruiters kon hij lekker heet worden en donders werken. Ik kan me voorstellen dat het lastiger is als het niet jouw paard is en je dus niet zelf de controle hebt. Als de eigenaar van mijn bijrijpaard er iemand op zou laten die niet goed voor haar is, dan zou ik dat echt heel moeilijk vinden om mee om te gaan. Gelukkig wipt Winnie een vreemde er zo af als ze die persoon niet vertrouwt.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:38

Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo spastisch doen over een ander op je beest, net alsof niemand het ooit beter kan dan jij of dat je paard meteen verpest is.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:42

Hier inderdaad nooit gedacht dat niemand het "beter" kon als mijzelf.
Al was mijn pony na een slechte ervaring wel weer het vertrouwen kwijt in de mensheid.
Dus heb het in datbetreft altijd wel beperkt, maar hij vond het dan ook echt niet fijn een "nieuwe" ruiter, of diegene nou wel of niet vriendelijk reed.

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:47

Voor mij nooit meer bijrijders.

De 1e mocht vier dagen in de week gewoon dressuur rijden. Wou er geen hukpteugels aan en mevrouw moest les nemen. Eerste instantie prima, tot ik na een week weer eens opstapte. Herkende mijn hele paard niet terug, scheef, bokte en sloeg OK de haverklap op hol.
Ik navraag gedaan bij stalhouder, wat bleek. Mijn bijrijder had besloten nadat paardlief de giraf ging uithangen het tijd was voor een slof. Dit is zo gek gegaan dat ze met paard en al over het hek van de bak is gekomen. Die kon dus vertrekken.

2e was opzich niks mis mee tot ik haar op de drukke weg tegen kwam met mijn paard nadat er nadrukkelijk was verboden om alleen buiten te rijden. Heb haar er op het kruispunt nog vanaf getrokken en de haar spullen opgestuurd. Heb me toch een scheldpartij over mij heen gehad.

En de derde die er wel geteld 1 keer heeft opgezeten, zagen, zagen en nog eens zagen. Mijn paard bokt nooit maar gaf daar zowaar een hele rodeo weg. Daar moest nog een slof aan was de opmerking bij het afstappen. Zal haar wel opvoeden. Stond met mijn bek vol tanden. Die kon ook opdonderen.

Nee, sinds ik haar weer helemaal zelf rij is ze met sprongen vooruit gegaan, heb er drie jaar werk aan gehad om haar weer op het juiste pad te krijgen. Maar ik hoef echt nooit meer bijrijders, dan is ze maar een grasmaaier.


Tegenwoordig loopt ze nog een aantal keer per jaar een manege lesje met beginners maar dan loop ik er gewoon naast. Die kinderen zijn zo veel meer dankbaar en voorzichtig.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:48

Nou ik heb wel gehad dat een meisje aan de deur kwam of ik een verzorger zocht voor mijn 4 jarige paint, ik zei nee maar ze mocht wel een keer komen borstelen vervolgens hoor ik van de buren dat ze met 2 vriendinnen hem had proberen te pakken in de wei met een longeerlijn maar hij had hele slechte ervaring met longeren dus hij is met hun de hele wei door geknald. Nee dankje strams gebeuren er ongelukken en dan ben je er zelf niet eens bij.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:49

Polly schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo spastisch doen over een ander op je beest, net alsof niemand het ooit beter kan dan jij of dat je paard meteen verpest is.


Eens! Behalve uitzonderingen (jonge of schuwe paarden) natuurlijk.
Zolang ik weet dat de ruiter respectvol met een paard om gaat mogen ze best een keer een rondje. Alsof m'n paard ineens vergeet hoe ie in galop aan moet springen nadat het iemand minder goed gelukt is. :+

EDIT: Bijrijders kunnen een paard natuurlijk wel enorm verkrachten.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 19-05-18 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Eigenwijs is ook wijs.

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:52

Polly schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo spastisch doen over een ander op je beest, net alsof niemand het ooit beter kan dan jij of dat je paard meteen verpest is.



Nou ik heb toch echt een andere mening, ik heb meerdere bijrijders erop gehad en de een heeft haar nog grondiger verkracht als de ander. Heb echt nog nooit zo krom paard gezien als dat zij aan het rijden was. En dit niet alleen bij mijn paard nadat ik haar eraf getrapt heb. Heb haar nog met verschillende paarden gezien op stal, en was steevast hetzelfde ritueeltje. Ze begon met leasen, binnen een maand of twee stond paard dan krom en begon met protest. Iedere keer lag het aan desbetreffend paard, dan kwamen de hulp teugels, vaak zonder dat de eigenaar hier van wist. En dan was het een poedersuiker paard of werd ze weg gestuurd.

Ik heb dit met lede ogen aan moeten zien voor twee jaar met mijn paard als tweede slachtoffer op deze stal, maar man, man, man nooit weer.



Edit ; over uitstappen of een rondje willen rijden doe ik niet moeilijk als je het netjes vraagt. Zo'n heks ben ik dan ook weer niet :')

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Anastasia24

Berichten: 2680
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:15

Japp, herkenbaar. Mijn vorige paardje net ingereden te hebben ging m'n vriendin erop ( Zonder zadel want zo was hij gewoon véél braver ). Ik neem het der niet kwalijk, want ze hád maanden niet gereden, en ik zei er niks van, maar ze schopte en trok enorm aan de teugels ( Wat ben ik blij dat het met halster was, anders was meneer weggeschoten. ) Hij bokte wel, en dat vond ze maar grappig. Ik stond domweg te kijken; Ga ik hiermee om? En mam vond het er ook wel prima uitzien, vroeg zelfs of ze niet mee kon trainen. Tsk, ik werd best pissig toen, en dat word ik écht niet snel. Maar je blijft van m'n beesten af :o. Heb der erna ook niet meer gesproken, en sinds kort is ze uit het niks verhuist. Oke dan, byee. :wave:

Op m'n huidige merrie moet ik écht niet proberen iemand anders erop te zetten. Écht gewoon niet, beest schiet waarscheinlijk gelijk weg. Maargoed, dit is nog een van de vele puntjes waar we aan moeten werken! :j

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers