Paard aan huis houden; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 10:14

Hoi, hoi!

Ik kon zo snel geen topic vinden, maar ik vroeg me af wat de ervaringen zijn van degenen die hun paarden aan huis hebben? Wat zijn bijvoorbeeld jullie kosten en hebben jullie dan zelf een weide of huur je dat erbij? Op termijn willen ik en mijn vriend zelf paarden houden dus vandaar! :)

Neva
Estrella



Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:30

Ook makkelijk.S'morgens gauw voeren in de pyjama en weer naar bed :) Maar kijk eens in het topic.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:46

Volgens mij is in ieder geval een vrij algemene tendens dat je een stuk minder gaat rijden met je paard als je ze aan huis hebt, omdat je het veels te druk hebt met de algehele verzorging van paard, wei, erf, huis en alles er omheen :')

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:00

pmarena schreef:
Volgens mij is in ieder geval een vrij algemene tendens dat je een stuk minder gaat rijden met je paard als je ze aan huis hebt, omdat je het veels te druk hebt met de algehele verzorging van paard, wei, erf, huis en alles er omheen :')


Ja dat dus :')
En uiteraard afhankelijk van je regio.. maar ik vond het financieel gezien ook niet echt veel goedkoper.. wel iets uiteraard maar als je kijkt hoeveel werk je ervan hebt, hoefde ik het voor t geld ook niet te doen..

Desondanks vond ik het wel heerlijk om ze aan huis te hebben hoor!


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:11

Wij hebben ze aan huis. Wat heeft je vriend met paarden?

We hadden 4600 m2 grond, (incl huis en schuren) dus moesten ieder jaar bij huren. Dat was ieder jaar weer onzeker en dat is echt niet leuk. Nu hebben we een weiland (1.3 ha)!kunnen kopen, heel erg blij mee.

Het is een way of life en dat moet je liggen, voor de kosten kan het nog wel eens vies tegenvallen..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:44

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:47

Achteraf zou ik het nooit meer willen. Het leek altijd zo geweldig en de ultieme droom. Maar het wordt echt onderschat. De kosten, het werk, het onderhoud. Hoe je vast zit als je weg wilt, een dag maar ook vakanties. Voor mij nooit meer in ieder geval.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:52

Ik heb ze sinds 3 jaar aan huis en vind het GEWELDIG, zou echt nooit meer op een andere manier paarden willen hebben.

Het is zoals kamsel zegt, een manier van leven en daar moet je heel bewust voor kiezen.

Ik houd bijv niet van op vakantie gaan, maar zoals Suzanne F. zegt is het een heel geregel als je wel graag op vakantie wil.

Een dag weg is geen enkel probleem vind ik. De kosten zijn voor mij een stuk lager dan toen ik ze nog in pension had. Ik kan ruwvoer van eigen land voeren en dat scheelt ook wel een stuk.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:55

Ik heb ze aan huis, nooit anders geweten dus niet anders gewend. Nu moet ik wel zeggen dat mijn moeder en stiefvader best willen instaan voor de verzorging als ze op vakantie gaan, want dat doe ik ook voor hun.
Qua kosten en onderhoud heb ik geluk dat mijn vriend landbouwer is en dus instaan voor grasmaaien, drogen, rijtjes leggen,... Ik moet gewoon zien dat de stal er netjes bij ligt en het mest wordt weg gebracht met een aanhangwagen.
Ik houdt meer dan genoeg tijd over om te rijden.
Kosten scheelt echt wel ten opzichte van pension. Je betaalt voor ruwvoer, hooi en vloerbedekking zonder de 'winstmarge' die je bij een stal wel hebt.

Cioccolato

Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:57

Veel werk. Altijd werk. Ik woon nog bij mijn ouders en de planning is om bij te bouwen. Dus wij kunnen nog eens de taken delen. Als wij op vakantie willen dat mijn ouders het overnemen.
Maar dat is vooral een struikelblok. Wie doet de zooi als je op vakantie wil? Dagje weg? Etc.

Maar ik zou niet anders willen. Waat een wil is, is een weg dus wij zijn er altijs uit gekomen. Het is veel werk en je bent altijd bezig maar ik vind het heerlijk!!


Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:00

[***] schreef:
Ik heb ze sinds 3 jaar aan huis en vind het GEWELDIG, zou echt nooit meer op een andere manier paarden willen hebben.

Het is zoals kamsel zegt, een manier van leven en daar moet je heel bewust voor kiezen.

Ik houd bijv niet van op vakantie gaan, maar zoals Suzanne F. zegt is het een heel geregel als je wel graag op vakantie wil.

Een dag weg is geen enkel probleem vind ik. De kosten zijn voor mij een stuk lager dan toen ik ze nog in pension had. Ik kan ruwvoer van eigen land voeren en dat scheelt ook wel een stuk.


Wij hebben ze 20 jaar aan huis gehad en ik riep de eerste 10-15 jaar zeker nog dat het fantastisch was en ik nooit meer anders zou willen. Maar nu ik achteraf kijk besef ik pas wat den enorme impact het heeft gehad en wat een geld het heeft gekost. Niet eens het hooi, stro en voer. Maar vooral de faciliteiten en het onderhoud daarvan. Wat een werk en wat een geld heeft het gekost.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:04

Ik heb ze ook aan huis en vind het prima zo.
Heb een wei van de boer achter ons in gebruik. De termijn daar van is wel nog onzeker. Kan een jaar zijn maar ook jaren zijn. Weide is 1,3 hectare.
Een dag weg is hier ook geen probleem en als we een weekend weg zouden willen o.d. zijn er genoeg mensen in de buurt die ze wel even willen voeren en water willen geven. Dat scheelt wel een hoop!
We hebben ook al 2 honden die we dan of mee zouden moeten nemen of waar we iemand voor moeten zouden hebben. Mensen komen dan al graag bij ons in huis en als ze er dan toch zijn :P.
Scheelt wel dat ze hier 24/7 in de wei staan. Ook behoorlijk in werk.

De kosten zijn hier ook lager dan ze in pension te hebben. Maar nu is er nog genoeg gras. Voor de winter is dat nog afwachten hoe veel er bij gevoerd moet worden :).

Ik tel dan wel de investeringen niet mee. Het grasveld moest nog afgezet worden bijv. en er wordt een stal in de tuin gebouwd. Maar indien we de paarden niet meer zouden hebben zou deze alsnog voor kippen of geiten o.d. gebruikt worden. Dit zie ik dan dus ook als een investering in het huis en niet puur voor de paarden.

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:07

Wij hebben ook 5paarden aan huis. Altijd gehad. Voordeel is dat je het zelf kan bepalen, betreft voer weidegang enzovoort. Dat werkt gewoon het fijnst, je leert je eigen paard steeds beter kennen. En voelt steeds beter aan wat zijn/haar behoeften zijn, voer, dekens enz. Maar normaal op stal (ergens anders gestald) zal het minder tijd kosten dan thuis. Als je thuis hebt staan. Kun je moeilijker weg. Altijd goed goed regelen. En kost dus veel meer tijd! Betreft kosten.. wij zijn alleen betreft voer en strooisel. €100 per paard wel kwijt( 4x per dag ruwvoer 2/3x per dag krachtvoer) 2 balen schoon zaagsel in de week per paard. Ze komen hier ( al zeg ik zelf) niks te kort!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:10

Ik heb de mijne aan huis, terwijl ik dit typ,kijk ik op de weide en dat zou ik niet anders willen :-)

Het is inderdaad wel veel werk, je bent zelf voor alles verantwoordelijk (eten geven, weide + stal uitmesten, maar ook het onderhoud van de weides, zoeken naar goed hooi, stro, ..). Waardoor werken er hier soms wel over schiet inderdaad, want met mijn dagelijkse klusjes (uitmesten + voederen + binnen en buiten zetten) ben ik al snel een uur bezig als ik het goed wil doen...

Langs de andere kant, als mijn vriend wat langer bezig is buiten op de boerderij, vind ik niets zo heerlijk dan gezellig nog een half uurtje gaan poetsen en knuffelen. Dat zou ik minder kunnen als ik ze niet aan huis had staan. De tijd die je met ze spendeert wordt anders ingevuld denk ik :)

Qua kosten valt het hier reuze mee...
Maar goed, ik heb makkelijk praten, met weiland aan huis wat ik gratis kan gebruiken, stro hebben we sowieso nodig voor de koeien en mag ik ook gratis mee gebruiken, hun korrels koop ik bij mijn ouders en hooi hebben we 3/4 van het jaar van eigen land ... De rest van mijn hooi koop ik aan, maar dat komt mee met de fourage van het stro, dus opzich betaal ik daar ook niet de hoofdprijs voor ...

Je hebt er veel werk mee, maar krijgt er ook veel van terug :)
Al is de aanpassing hier wel minder groot denk ik, aangezien wij door de boerderij al veel verantwoordelijkheid aan huis hebben, wat een dagje weg of op vakantie sowieso een geregel maakt. Maar het is niet onmogelijk hoor :)

Edit:
Wat stalMP zegt klopt ook inderdaad! Je leert je paard écht kennen als je er 100% voor verantwoordelijk bent :) De mijne is heel gesteld op zijn routines, ook bij kleine dingen, zoals het binnen en buiten halen, eten geven, ... dat ontdek je pas echt als je er dagelijks mee bezig moet zijn :) !
Laatst bijgewerkt door s_v op 19-05-18 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:10

Wat betreft op vakantie gaan of een dagje weg gaan, ik zie toch met enige regelmaat pensionstallen die ook 'vakantieopvang' aanbieden en misschien is er ook wat te regelen met de dichtsbijzijnde pensionstal om enkele keren per dag langs te gaan voor voer en controle? Of valt dat tegen?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:17

Ik heb mijn haf aan huis staan, samen met de IJslander van mijn vriendin, ik woon aan het ene uiterste van de wei en zij aan het anderen. Ik vind het ideaal. Ik merk juist dat ik een stuk meer rijdt. Algehele verzorging vind ik best meevallen, ze staan 24/7 buiten met schuilstal, s'ochtends dus hooi in de hooiruif gooien (in de zomer een stuk gras bijgeven ipv. hooi), s'middags rijden e.d dan even uitmesten en dan weer voeren. That's it. En het scheelt dat ik het samen doe, dus zij voert ze s'ochtends ik s'avonds, en ik combineer dat dan vaak met rijden, dat ik rond 6 uur terugkom van rijden en dan naverzorgen en dan voeren. Ik vind het heerlijk dat ik ze de hele dag door kan zien en er eventjes heen kan lopen. Met vakantie's hebben wij het altijd goed geregeld dat we elkaar kunnen overnemen.

Maar ik weet dat zij voordat ik mijn paard hier had staan of de buren vroegen om te voeren, en met langere vakanties hadden ze dan wel eens mensen die hun vakantie dan in hun huis doorbrachten en dan voor de paardjes zorgde, maar dat moet je dan wel fijn vinden natuurlijk.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:24

Ik heb de paarden 7 jaar aan huis.Ze lopen 24/7 buiten en ze gaan bijna nooit binnen staan.Hooi enz van eigen land.Nu zijn het voor ons wel hobbelpaarden als ze een keer een week stil staan is het ook goed.Wel hebben we een afspraak met de buurboer.Hj onderhoud het land voor een bedrag per jaar.Hij zet soms ook een paar pinken erbij en een tweede hooi oogst mag hij ook hebben. Maar als we het onderhoud zelf zouden moeten doen hadden we geen paarden genomen.Te veel werk met het onderhoud.We hebben bijna 1 hectare.Denk daar ook goed over na of je er tijd en zin in hebt.Of een buurboer zoeken.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:30

Ik heb ze 12 jaar aan huis gehad, maar sinds dik een jaar weer in pension en het bevalt me uitstekend :D
Paarden aan huis betekent heel veel werk, alles zelf regelen en meer gebonden zijn aan huis.
Wij gaan ook vrij veel op vakantie dus dan moest ik ze toch al wegbrengen.
Natuurlijk zijn er ook veel voordelen, maar op de stal waar ik nu sta heeft mijn paard het prima, dus voor de verzorging hoef ik het niet te doen.
Zeg nooit nooit, maar zoals ik er nu in sta begin ik er niet meer aan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:42

Qua onderhoud is het ook maar net waar je terechtkomt en hoe hoog je standaard is zeg maar :j

Kom je op een perfect, duurzaam aangelegd stuk met automatische drinkbakken en alles goed voor elkaar, waar je alleen nog maar je paard naartoe hoeft te brengen en de buurman houdt het verder voor je bij, dan heb je er weinig werk meer aan dan uitmesten en hooi geven +:)+

Moet je alles zelf nog afrasteren, aanleggen en bijhouden dan kost dat al een boel tijd en geld.
Zelf alles onderhouden kost ook veel tijd. Althans als je wilt dat het er een beetje netjes bij ligt :)
Dan ben je toch al snel aardig wat tijd kwijt met maaien, bosmaaieren, paddock / bak glad houden, afrastering goed houden, onderhoud van grasmat qua bemesting / inzaaien / onkruidbestrijding.

En dan nog zoeken naar goed hooi / strooisel, en dat spul ook goed af kunnen voeren. Dat je wel ergens elke keer een kar met stront goed kwijt kan en leeg staat te scheppen bvb :P

Moet je ook handmatig water bijvullen en bakken ijsvrij houden dan heb je ook alweer meer werk.
Of als je dagelijks meerdere keren hooi wilt geven ipv. via een slowfeeder systeem te werken.

Of je nu alles in moet kopen als particulier voor de volle prijs, en alles zelf moet doen.
Of je kan het mee pakken van de buren of van het bvb melkveebedrijf dat je toch ook al aan huis hebt.
Of je nu zelf alle machines en land beschikbaar hebt om te hooien, 2 euro per dag betaalt voor een baal hooi voor 2 paardjes, of 6 euro voor zo'n zelfde baal hooi.

Of je nu een wei huurt of in eigendom hebt. En huurprijzen verschillen ook enorm :=

Wij huren een stuk wei bij van de buurman en moeten hooi inkopen. Al het onderhoud zelf doen.
Hebben 2 D-ponies hier staan. Om alle kosten de dekken leggen we daarvoor per pony per maand 150 in. Echt goedkoop is dat niet := En dan hebben we niet eens een echte rijbaan... wel paddock en een stuk gras van ruim 20x60m in het midden van de wei.

Die 150 euro die Rena me per maand kost, is dan nog exclusief de kosten die we maken doordat we hier zijn neergestreken. Aankoop van vrijstaand huis is duurder en de vaste lasten daarna dus ook. We hebben zelf een stalletje gemetseld. Zelf paddock en afrastering en alles gedaan. Het water dat ze drinken, het licht dat je aandoet, het stroomverbruik van het schrikdraad. Benzine om voer te halen en mest af te voeren. Diesel, onderhoud en aankoop van mini-trekkertje om mee te maaien enzo.

En dan alle uren die je aan het zwoegen bent... en nee dat is zeker niet leuk voor de hobby maar helaas noodzakelijk kwaad...als je dat als baantje zou doen en ervoor betaald zou krijgen... :P

Al met al zou het in ons geval voordeliger zijn om Mareentje lekker elders onder te brengen maar het alles zelf in de hand hebben en zelf kunnen bepalen, en het heel dichtbij hebben maken het toch de kosten en moeite waard vind ik :)

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:42

Voor mij geldt ook dat ik niet meer anders zou willen... Wij houden van het buitenleven en alles wat daar bij hoort, het mooie is dat dat ook nog eens te combineren is met mijn hobby: paarden.
Sinds we hier wonen hebben we al wel veel veranderd, vooral ook met het doel om de verzorging van de paarden makkelijker te maken. En nu in de zomer kost dat weinig werk, maar in de winter eigenlijk ook niet meer.
Als ik deze hobby niet had gehad, hadden we ook wel buitenaf gewoond, alleen dan met minder grond. Maar als ik het vergelijk met mijn ouders vroeger, mijn schoonouders nu en mijn schoonzus nu (wonen of woonden ook allemaal buitenaf op een groot perceel) dan valt de hoeveelheid extra werk en verantwoordelijkheid eigenlijk best wel mee.
Zeker als je nagaat dat we geen kinderen hebben. Het enige waar wij voor hoeven te zorgen zijn wijzelf en onze dieren. Als we op vakantie gaan kan ik de zorg voor de dieren vrij makkelijk uitbesteden, of aan mijn moeder, of aan iemand die hier een week (of meer) vakantie wil komen houden.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:31

Ik vind het fantastisch om ze aan huis te hebben. Je leert je paard echt goed kunnen. Je ziet ook de dagindeling van je paard. Wat doet ze de hele dag?
Ik vind het ook gezellig dat ze altijd bij het hek staan te kijken als we in de tuin zijn. Bbq kampvuur of aan het werk. Ze kijken altijd mee. Zelfs mijn niet paarden vrienden vinden onze paarde gezellig.
In de zomer valt het mee. Lekker buiten met schuilstal en volop gras. In de winter is het meer werk. Vooral bij vorst. Dan zijn de leidingen buiten afgesloten. Emmers water en steeds het ijs breken. Paarden hebben ook meer voer nodig. Dus je dan per dag 30-45 min bezig. Water geven, hooi geven, drollen uit de stal, brokjes geven en binnen en buiten zetten.
Mijn paarden moeten wel leren flexibel te zijn. Ben ik een avondje uit dan worden ze later 23.00 uit of juist heel vroeg 17.00 al op stal gezet. Ligt er aan wat mij het beste uit komt. Voeren doe ik maar 2 keer. S Ochtends en s avonds.
Ik heb weinig tijd om te rijden. Maar op pension had ik dat ook niet. Mijn paard momenten buiten het verzorgen om moet ik echt inplannen.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:34

Dat is inderdaad zo.Je leert de gewoonte van je paard kennen.Ik kan bv aan de houding van mijn ruin zien als hij bezig is in slaap te sukkelen.Dat soort dingen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:56

Suzanne F. schreef:
[***] schreef:
Ik heb ze sinds 3 jaar aan huis en vind het GEWELDIG, zou echt nooit meer op een andere manier paarden willen hebben.

Het is zoals kamsel zegt, een manier van leven en daar moet je heel bewust voor kiezen.

Ik houd bijv niet van op vakantie gaan, maar zoals Suzanne F. zegt is het een heel geregel als je wel graag op vakantie wil.

Een dag weg is geen enkel probleem vind ik. De kosten zijn voor mij een stuk lager dan toen ik ze nog in pension had. Ik kan ruwvoer van eigen land voeren en dat scheelt ook wel een stuk.


Wij hebben ze 20 jaar aan huis gehad en ik riep de eerste 10-15 jaar zeker nog dat het fantastisch was en ik nooit meer anders zou willen. Maar nu ik achteraf kijk besef ik pas wat den enorme impact het heeft gehad en wat een geld het heeft gekost. Niet eens het hooi, stro en voer. Maar vooral de faciliteiten en het onderhoud daarvan. Wat een werk en wat een geld heeft het gekost.

Tja, achteraf..... Daar kan ik natuurlijk niets over zeggen.

Daarbij heb ik vooruit ook allang bekeken dat het een grote investering is en waarschijnlijk altijd zal zijn, maar ik kijk er waarschijnlijk iets anders tegenaan. Het is hobby en hobby's kosten geld, mogen ook geld kosten in mijn ogen.

Daarbij is eea ook nog afhankelijk of je ruwvoer moet kopen of zelf kan maken, in welk gebied je woont, wat de aankoop van je huis+grond is, staan er al stallen, rijbak enz enz.

Hoe wil je je paarden houden? Vindt je luxe hardhouten stallen een must? Of kunnen ze in een schuilstal met een paddock? Wat voor bodem wil je in je rijbak? Hoeveel land, grond vindt je voldoende? Wat voor omheining, is schrikdraad voldoende of wil je een hardhouten omheining? En zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan.

Ik kan nu natuurlijk ook niet zeggen hoe ik er over 20 jaar over denk :D , misschien heb ik dan wel dezelfde gedachte als jij.

Op dit moment ben ik zeker goedkoper uit dan een pensionstal. Maar eerlijk gezegd interesseert geld mij helemaal niets :o (en dat betekent niet dat ik onbeperkt geld tot mijn beschikking heb, maar het is maar net waar je prioriteiten liggen).

Voor nu ben ik zo blij dat ik kan voeren wat ik wil, zoveel ik wil, dat ik licht kan laten branden zolang ik wil, dat ze op het land gaan wanneer ik het wil, dat ik bepaal of de mest word opgeruimd en wanneer, dat ik niet afhankelijk ben van een pensionhouder die bepaalt of een beetje "muf" ruwvoer nog wel gegeven kan worden enz enz. En wat ik ook nog eens heerlijk vind, is dat er niemand tegen me loopt te kletsen als ik lekker in mijn pyama een rondje tussen mijn paarden doe <3 <3 <3 .

Heerlijk!

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:03

Het is ook geen verloren geld.
Als je bv binnen 50 jaar geen paarden meer hebt en daarom beslist te verhuizen,krijg je gewoon een mooi bedrag voor een goed onderhouden huis met land enzo.
Als je na 50 jaar de pensionstal verlaat,krijg je niets.

Maar idd,veel werk die vaak onderschat wordt.
Verzorging van stallen,terrein,hooi,stro,...aanvoeren,mest kwijtraken,weides kalken,bemeste,n,onkruid bestrijden,omheining onderhouden,....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anselma, Geralda1994, GrapeshotBot, Poldermenner en 134 bezoekers