Fouten in het paspoort

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MimixDaina

Berichten: 207
Geregistreerd: 10-04-18

Fouten in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 10:46

Hey mensen ik heb gemerkt dat er een fout zit in het paspoort van mn pown. Er staat namelijk dat haar vader(Varwick v.d. Nijkamphoeve) Perlino is maar hij is Mushroom :) <3 Hebben jullie dat ook?

Groetjes mij en (_) van Daina


Charaz

Berichten: 24276
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Fouten in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:47

Is dat een officiele kleur dan?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

MimixDaina

Berichten: 207
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 10:51

Charaz schreef:
Is dat een officiele kleur dan?
bdoel je perlino of mushroom?

LoveBodin

Berichten: 4349
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:54

shetje144 schreef:
Charaz schreef:
Is dat een officiele kleur dan?
bdoel je perlino of mushroom?


Ik denk of mushroom een officiële kleur is.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

MimixDaina

Berichten: 207
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 10:55

shetje144 schreef:
Charaz schreef:
Is dat een officiele kleur dan?
bdoel je perlino of mushroom?


Ik denk of mushroom een officiële kleur is.[/quote]
Dat weet ik eigenlijk ook niet _O-

LoveBodin

Berichten: 4349
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Fouten in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:57

Als het geen officiële kleur is, dan is het logisch dat het niet in het paspoort staat.

ALs jij een gestippeld paard een "pippy lankous'' noemt, dan is dat heel leuk, maar gaat dat niet als kleur in het stamboek :).

Overigens, wat ik kan vinden over mushroom is dat het enkel bij shetlanders voorkomt en dat ze er nog helemaal niks over weten. DUs het kan ook goed zijn dat de kleur te 'nieuw' is :).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:59

Mushroom is bij shetlanders volgens mij een officiele kleur.

Dit staat in een bestand van het Nederlands Shetland Pony Stamboek.
Citaat:
Mushroom:
De mushroomfactor heeft alleen effect op de voskleur. De vachtkleur varieert van een
bleke koffiemelkkleur tot een leverachtige kleur. De manen en staart zijn vaak lichter
dan de vachtkleur. Opvallend is dat de kleur geen spoor van rood vertoont wat de vos
zo kenmerkend maakt. Het mushroomgen is een recessief gen, dus een veulen moet
het gen van beide ouders meekrijgen.

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:03

Tja je wilt niet weten hoeveel paarden er rond lopen met de verkeerde kleur in het paspoort, daar kun je niets aan veranderen. :)

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fouten in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:05

Daar kun je wel wat aan laten veranderen, maar de vraag is: hoeveel euro's is dat je waard?
Wijzigingen in een paspoort zijn namelijk niet gratis. Plus: je zult een stamboekfunctionaris officieel de kleur moeten laten vaststellen, ook niet gratis.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jorex

Berichten: 9923
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Fouten in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:08

Ach zo moest een geheel zwarte shet met een paar witte haren door waarschijnlijk een onbekend wit gen van de officials opgenomen worden als moorkopschimmel terwijl ze duidelijk geen roan heeft. Dus het stamboek neemt het gewoon niet erg nauw met kleuren. Mijn beide pony's komen uit die lijn en hebben ook het onbekende wit gen meegekregen.

Alex en Jorie <3


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Fouten in het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:04

Mijn roan stond als schimmel op papier.
En heb een zwartbont veulen gefokt, die is als zwartbruinbont op papier gekomen. Ik kon het de schetser niet aan zijn verstand krijgen dat zwart en bruin nooit tegelijk voor kan komen, paard heeft als basis zwart of bruin. Veulen kan wel wat verbleekte bruinige plekken hebben, maar dat maakt hem nog geen bruine.

Je kan zeker bij de vader van jou pony niets aan doen.
Als de fout om je eigen pony ging kon dat wel, maar dan had dat zeker het nodige gekost.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers