Pony steigert bij hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Pony steigert bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 08:46

Nu ben ik toch weer een beetje teleurgesteld in mijn pony helaas.
Ik heb hem nu 3 jaar en zelf min of meer opgeleerd. Ondanks zijn karaktertje, ben ik heel zeker dat hij mij ziet als leider of iemand hoger in rang. Hij zoekt dan ook altijd steun bij mij in moeilijke situaties en respecteert mij.

Voetjes geven kent hij niet zo goed, maar na een weekje erop oefenen ging dat ook weer.
Tot de hoefsmid kwam...
Vanaf dat hij zijn hoefje nam en tussen zijn benen klemde, steigerde mijn pony gewoon (met een heel droog hoofd). Vorige keer had ik hem dan enkele tikken verkocht met het steigeren, maar daar werd hij alleen maar gestresst van. Dus ik wou het dit keer rustig aanpakken.
Dus na enkele pogingen nam ik zelf zijn voetje en dat was niet echt een probleem.
Uiteindelijk zijn voorhoefjes bekapt door ze niet te hoog op te tillen.
Maar achteraan was het een nog groter drama, na één keertje zijn voet vast te nemen begon hij erg gericht te slaan.
De hoefsmid moest nog maar naar hem wijzen en hij begon al flink uit te halen.
Maar vanaf het moment dat ik zijn voetje aanraakte (eerst met een carrot stick, ben m'n leven namelijk niet beu) reageerde hij niet meer en kon ik zo z'n voetje optillen.
Vanaf dat de hoefsmid zijn voet wou aanraken, begon hij weer in het wilde weg te trappen...

Uiteindelijk min of meer bekapt met behulp van een touw, maar dat is toch niet voor herhaling vatbaar.

Ik weet dus niet zo goed hoe ik dit kan trainen omdat hij het bij mij niet doet (hij krijgt ook gewoon een rake klap moest hij het in z'n hoofd halen om naar mij te trappen)

Ook wil ik gewoon van dat gesteiger van af, hij doet het namelijk ook als ik iets in z'n mond wil stoppen (ontworming of een bit). Hij heeft gewoon geleerd dat het een makkelijke manier is om er onderuit te komen, aangezien ik geen van beide zaken dan nog in z'n mond krijg.

daarom heb ik hem ook bitloos geleerd en krijgt hij ontworming in z'n eten :o

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Pony steigert bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:54

Heyhey! Zelf veel blijven oefenen en de benen vast blijven houden zoals de smid dat ook doet. Soms wat hoger optillen en belonen als het goed gaat.

Die van mij had als puber ook van dit soort fratsen en inmiddels kan hij gewoon zonder halstertouw stil blijven staan als het braafste paard.

Ook een andere smid heeft bij mij erg geholpen. Hij werd al wel makkelijker maar sinds deze is het een braaf lammetje. Hij heeft iets rustigs over zich heen ofzo terwijl de vorige een beetje macho was.

Maar bovenal... herhaling herhaling herhaling.. het moet net zo gewoon worden als een halster om doen zegmaar.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Pony steigert bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:17

Waar op het been pakt de hoefsmid de pony vast?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:37

Oliiviia schreef:
Nu ben ik toch weer een beetje teleurgesteld in mijn pony helaas.
Ik heb hem nu 3 jaar en zelf min of meer opgeleerd. Ondanks zijn karaktertje, ben ik heel zeker dat hij mij ziet als leider of iemand hoger in rang. Hij zoekt dan ook altijd steun bij mij in moeilijke situaties en respecteert mij.

Jammer dat je teleurgesteld bent in je pony terwijl jijzelf verantwoordelijk bent voor wat je hem aanleert.


Citaat:
Voetjes geven kent hij niet zo goed, maar na een weekje erop oefenen ging dat ook weer.
Tot de hoefsmid kwam...

Dit begrijp ik echt niet. Als hij dat niet zo goed kent komt dat dus omdat jij het hem niet afdoende aangeleerd hebt, dat weet je zelf ook. Waarom dan teleurgesteld zijn in je pony als jij het niet goed aangeleerd hebt?
En een weekje oefenen is kort en 'het ging weer' klinkt niet alsof het er goed in zit en de pony er helemaal mee vertrouwd is. Daar zou ik dus aan gaan werken.


Citaat:
Vanaf dat hij zijn hoefje nam en tussen zijn benen klemde, steigerde mijn pony gewoon (met een heel droog hoofd). Vorige keer had ik hem dan enkele tikken verkocht met het steigeren, maar daar werd hij alleen maar gestresst van. Dus ik wou het dit keer rustig aanpakken.
Dus na enkele pogingen nam ik zelf zijn voetje en dat was niet echt een probleem.
Uiteindelijk zijn voorhoefjes bekapt door ze niet te hoog op te tillen.
Maar achteraan was het een nog groter drama, na één keertje zijn voet vast te nemen begon hij erg gericht te slaan.
De hoefsmid moest nog maar naar hem wijzen en hij begon al flink uit te halen.
Maar vanaf het moment dat ik zijn voetje aanraakte (eerst met een carrot stick, ben m'n leven namelijk niet beu) reageerde hij niet meer en kon ik zo z'n voetje optillen.
Vanaf dat de hoefsmid zijn voet wou aanraken, begon hij weer in het wilde weg te trappen...

Uiteindelijk min of meer bekapt met behulp van een touw, maar dat is toch niet voor herhaling vatbaar.

Ik weet dus niet zo goed hoe ik dit kan trainen omdat hij het bij mij niet doet (hij krijgt ook gewoon een rake klap moest hij het in z'n hoofd halen om naar mij te trappen)

Ook wil ik gewoon van dat gesteiger van af, hij doet het namelijk ook als ik iets in z'n mond wil stoppen (ontworming of een bit). Hij heeft gewoon geleerd dat het een makkelijke manier is om er onderuit te komen, aangezien ik geen van beide zaken dan nog in z'n mond krijg.

daarom heb ik hem ook bitloos geleerd en krijgt hij ontworming in z'n eten :o

Ik denk dat je het beste gewoon even een goede instructie erbij haalt.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:47

Inderdaad. Voetje optillen hoort hier gewoon bij de opvoeding van jongs af aan. Wij krabben altijd de hoeven uit als we een paard uit de stal meenemen, hoe jong of oud het paard ook is. Elk paard hier op stal is ook braaf daarmee.

Voor jou de tip, consequent oefenen met voetjes optillen. Doet hij dat goed? En met ''goed'' bedoel ik dat jouw paard relaxt blijft staan, hoe hoog je zijn voet ook optilt. Vraag een paar keer of de hoefsmid langs kan komen. Niet om bekapt te worden, maar om te oefenen met voetjes optillen. Zo leert je pony ook dat een hoefsmid geen negatief iets is, anders blijft het problemen veroorzaken. Uiteraard je pony royaal belonen als hij het goed doet. Elk miniscuul dingetje dat hij goed doet mag je belonen. Ben zelf een voorstander om bij slecht gedrag niet meteen een klap te geven, maar even duidelijk ''Hey, dat doen we niet'' oid te roepen. En goed gedrag juist te belonen met ''Braaaafff'' (lage stem) en een aai.

Instructie erbij halen is imo ook geen verkeerd idee.

Succes!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:50

liespower94 schreef:
Waar op het been pakt de hoefsmid de pony vast?

Lijkt het je niet erg onwaarchijnlijk dat dit probleem ligt bij de manier waarop de hoefsmid het been optilt?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony steigert bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:56

Sorry, maar dit moet je toch echt bij jezelf zoeken en niet bij je pony.

Teleurgesteld.... waarin? Dier doet wat hem is geleerd, of in dit geval niet is geleerd.

Hoe vaak is in die 3 jaar de smid geweest dan?

Aan het werk er mee, benen moet je op kunnen tillen, vast kunnen houden, naar voor en achter kunnen bewegen zonder gedoe.
Niet 'een beetje' of 'dat ging wel weer'.

Ik denk dat je gezien je OP weel meer issues hebt als eigenaar met het dier, dan alleen de voetjes geven.

Waarom doe je dit niet wekelijks? Waarom accepteer je dat je hij steigert als hij iets niet wil.
Waarom denk je dat je leider bent terwijl het dier dus vrolijk zijn gang gaat als hem iets niet aanstaat.

Lessen in grondwerk en leiderschap is een prima investering.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pony steigert bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:59

Je ontwijkt nu de problemen terwijl je ze aan zou moeten pakken (je laatste zin).
Investeer er gewoon eens flink tijd in, zonder oefenen zal het niet vlot beter gaan natuurlijk.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:05

Oliiviia schreef:
.

Ik weet dus niet zo goed hoe ik dit kan trainen omdat hij het bij mij niet doet (hij krijgt ook gewoon een rake klap moest hij het in z'n hoofd halen om naar mij te trappen)

Ook wil ik gewoon van dat gesteiger van af, hij doet het namelijk ook als ik iets in z'n mond wil stoppen (ontworming of een bit). Hij heeft gewoon geleerd dat het een makkelijke manier is om er onderuit te komen, aangezien ik geen van beide zaken dan nog in z'n mond krijg.

daarom heb ik hem ook bitloos geleerd en krijgt hij ontworming in z'n eten :o


Ik denk dat je vooral teleurgesteld moet zijn in jezelf. Je spreekt jezelf in de OP heel erg tegen. Je zegt dat hij jou als leider ziet, maar je krijgt hem geen bit in en kan hem geen ontworming via zijn mond geven.

Je geeft hem klappen(op het hoofd?) als hij steigert? Hij steigert niet omdat hij dat leuk vind lijkt me, dus zou je misschien de volgende keer eerst kunnen proberen om het rustig aan te pakken, zonder hem meteen klappen te verkopen. Veel paarden vind en het niet leuk om iets in hun mond te krijgen, en daar moet je gewoon aan werken, veel herhalen en vooral veel belonen!

Waarom heeft je paard geleerd om er onderuit te komen? Dat beschrijf je zelf in je laatste zin ;) Want nu rijd je hem bitloos en geef je de ontworming door zijn voer. Het probleem is dus niet opgelost, je hebt het alleen wat makkelijker voor jezelf gemaakt..

Ook snap ik niet dat als je dit paard al 3 jaar hebt dat je er nu pas achter komt dat hij geen voetjes wil geven.. Is er in die 3 jaar nog nooit een hoefsmid geweest dan? 8)7

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:37

Je hebt je pony nu 3 jaar en voetjes geven kent hij niet zo goed? Hoe heb je de afgelopen 3 jaar de hoeven uitgekrabt en laten bekappen?

Als je pony steigert als je aan zijn mond komt en als je zijn voeten wil optillen. Dan gaat er ergens iets heel erg mis. Zoek hulp en ga dit niet zelf verder uit prutsen!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:43

Kuggur schreef:
liespower94 schreef:
Waar op het been pakt de hoefsmid de pony vast?

Lijkt het je niet erg onwaarchijnlijk dat dit probleem ligt bij de manier waarop de hoefsmid het been optilt?


Ik vraag het niet voor niks :)
Ik heb zelf een hele lieve kleine shetlander, doet nooit iemand iets kwaad, vindt iedereen lief en leuk.
Maar als de hoefsmid komt en de kleine beentjes vastpakt met een deel van de hand in de kootholte flipt hij compleet. Hier zitten veel zenuwen en helemaal bij die kleine pootjes.
Nu de smid hem vastpakt voor bij het hoefje gaat het helemaal goed!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:44

Hij doet t bij jou niet maar ook maar net niet als ik het zo lees. Ga met hem clickeren. Dus voetje geven, click, belonen. En dan steeds langer uitbouwen dat hij leerd zn voet langer omhoog te houden. En uiteindelijk ook dat je zn voet tussen je benen klemt (ook weer clicken). Wanneer hij dit goed doet bij jou kan je wellicht eens een stalgenootje oid vragen zn voeten vast te houden (clicken!) en dan als dit allemaal goed gaat ook tussen het been pakken etc. Een ook even alle "posities" oefenen die de hoefsmid gebruikt

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:49

liespower94 schreef:
liespower94 schreef:
Waar op het been pakt de hoefsmid de pony vast?



Ik vraag het niet voor niks :)
Ik heb zelf een hele lieve kleine shetlander, doet nooit iemand iets kwaad, vindt iedereen lief en leuk.
Maar als de hoefsmid komt en de kleine beentjes vastpakt met een deel van de hand in de kootholte flipt hij compleet. Hier zitten veel zenuwen en helemaal bij die kleine pootjes.
Nu de smid hem vastpakt voor bij het hoefje gaat het helemaal goed!


Uhm, maar waarom zou je de hoef op willen pakken bij de kootholte? Je pakt een been altijd op boven de kogel.. Vind het ook gek dat jou shetlander daar zo heftig op reageert, ik kan mijn paard ook gewoon in zijn kootholte vast pakken als ik dat wil.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:54

CharmingS schreef:
liespower94 schreef:



Ik vraag het niet voor niks :)
Ik heb zelf een hele lieve kleine shetlander, doet nooit iemand iets kwaad, vindt iedereen lief en leuk.
Maar als de hoefsmid komt en de kleine beentjes vastpakt met een deel van de hand in de kootholte flipt hij compleet. Hier zitten veel zenuwen en helemaal bij die kleine pootjes.
Nu de smid hem vastpakt voor bij het hoefje gaat het helemaal goed!


Uhm, maar waarom zou je de hoef op willen pakken bij de kootholte? Je pakt een been altijd op boven de kogel.. Vind het ook gek dat jou shetlander daar zo heftig op reageert, ik kan mijn paard ook gewoon in zijn kootholte vast pakken als ik dat wil.


Laten we t maar houden op een typische bokt reactie :Y)
Succes met je pony ts, je zou het eens kunnen checken of dit werkt :)

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:56

liespower94 schreef:
Ik vraag het niet voor niks :)
Ik heb zelf een hele lieve kleine shetlander, doet nooit iemand iets kwaad, vindt iedereen lief en leuk.
Maar als de hoefsmid komt en de kleine beentjes vastpakt met een deel van de hand in de kootholte flipt hij compleet. Hier zitten veel zenuwen en helemaal bij die kleine pootjes.
Nu de smid hem vastpakt voor bij het hoefje gaat het helemaal goed!

liespower94 schreef:
CharmingS schreef:

Uhm, maar waarom zou je de hoef op willen pakken bij de kootholte? Je pakt een been altijd op boven de kogel.. Vind het ook gek dat jou shetlander daar zo heftig op reageert, ik kan mijn paard ook gewoon in zijn kootholte vast pakken als ik dat wil.


Laten we t maar houden op een typische bokt reactie :Y)




Ik snap deze ook even niet. Of er nu wel of geen zenuwen lopen, het is niet perse gevoeliger bij een shet dan bij een groter dier. De natuur maakt alles op maat namelijk ;)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:13

Citaat:
Laten we t maar houden op een typische bokt reactie :Y)
Succes met je pony ts, je zou het eens kunnen checken of dit werkt :)


Hoezo een typische bokt reactie, is dit de nieuwe hippe zin van de maand ofzo :roll:

Bij een groot paard zitten echt niet meer of minder zenuwen als bij een klein paard...
Daarnaast hoor je een paard zijn been niet op te pakken bij de kootholte, heb dit een hoefsmid ook nog nooit zien doen. En daarbij hoor je ook niet in een paard zijn been te knijpen of aan te trekken om zijn been op te laten tillen.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Pony steigert bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:19

Jij hebt deze pony al 3 jaar en hij kan geen voetje geven en dan geef je de pony nog de schuld ook?!

Ik denk dat je er verstandig aan doet om er iemand met kennis bij te halen.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Pony steigert bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:31

Dus jij loopt je pony te slaan omdat JIJ hem voetje/aanrakingen niet goed geleerd hebt... Lekker baasje ben je, arme pony...


Gewoon rustig dooroefenen, tijd geven, niet lopen slaan, en inderdaad iemand met ervaring en verstand erbij halen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:39

__Elizabeth schreef:
Jij hebt deze pony al 3 jaar en hij kan geen voetje geven en dan geef je de pony nog de schuld ook?!

Ik denk dat je er verstandig aan doet om er iemand met kennis bij te halen.



Waarom meteen iemand er bij halen.. Moet toch niet zo moeilijk zijn om een beetje geduld te hebben en gewoon zijn benen aanraken en duidelijk zijn in wat je wil. Als je dit al niet zonder hulp zou kunnen doen, dan kun je beter helemaal stoppen en het paard verkopen.

@ TS, probeer kalm te blijven in alles wat je doet, vraag je zelf eens af waarom hij steigert. Wanneer een paard zich bedreigt voelt gaat hij steigeren of slaan, en als jij hem dan ook nog eens een rotschop geeft maak je het probleem alleen maar erger.
Probeer eens voor je hem uit de stal haalt zijn hoeven uit te krabben, en wanneer je hem weer terug zet doe je dat weer. En neem je tijd het hoeft niet binnen een week perfect te gaan. Dat je hier 3 jaar geleden al mee had moeten beginnen is denk ik wel duidelijk voor je nu.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:19

Oliiviia schreef:
Vorige keer had ik hem dan enkele tikken verkocht met het steigeren, maar daar werd hij alleen maar gestresst van.


Hier ben je zelf gigantisch de mist ingegaan. De enige in wie je teleurgesteld moet zijn, is dus jezelf.
Ik wens jou en je pony veel rust en geduld toe. Het is oneerlijk om te verwachten dat je pony van de ene op de andere keer netjes zijn benen geeft.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:42

CharmingS schreef:
__Elizabeth schreef:
Jij hebt deze pony al 3 jaar en hij kan geen voetje geven en dan geef je de pony nog de schuld ook?!

Ik denk dat je er verstandig aan doet om er iemand met kennis bij te halen.



Waarom meteen iemand er bij halen.. Moet toch niet zo moeilijk zijn om een beetje geduld te hebben en gewoon zijn benen aanraken en duidelijk zijn in wat je wil. Als je dit al niet zonder hulp zou kunnen doen, dan kun je beter helemaal stoppen en het paard verkopen.

@ TS, probeer kalm te blijven in alles wat je doet, vraag je zelf eens af waarom hij steigert. Wanneer een paard zich bedreigt voelt gaat hij steigeren of slaan, en als jij hem dan ook nog eens een rotschop geeft maak je het probleem alleen maar erger.
Probeer eens voor je hem uit de stal haalt zijn hoeven uit te krabben, en wanneer je hem weer terug zet doe je dat weer. En neem je tijd het hoeft niet binnen een week perfect te gaan. Dat je hier 3 jaar geleden al mee had moeten beginnen is denk ik wel duidelijk voor je nu.


Omdat ze de pony tikken verkoopt voor iets waar ze zelf schuldig aan is. En nu na 3 jaar is het zelf niet gelukt ds gaat er egens iets mis. duidelijk gebrek aan ervaring.

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:47

Een rustige benadering lijkt mij cruciaal. Het gedrag kan misschien verklaard worden door het missen van een stukje ervaring (en/of training) bij de pony. Als hier stress aan toe wordt gevoegd, door een hoefsmid of harde correctie, kan het gedrag heftiger worden, zoals steigeren.

Is er al vaker een hoefsmid geweest of was dit de eerste keer? En misschien kan je een instructeur laten meekijken?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:24

Oei...ik denk dat je paard heel teleurgesteld is in jou... Dat hij je volgt is gewoon omdat hij braaf is, maar vertrouwen lees ik er nog niet echt uit...

Een paard geeft pas voeten zodra hij zich veilig voelt, voeten geven geconditioneerd is en hij vertrouwen heeft. Zonder voeten kan een paard niet vluchten.
Je paard geeft aan dat hij zich niet veilig voelt (niet raar als je hem slaat) en zal voordat hij mept al diverse signalen hebben gegeven, die volledig zijn genegeerd. Door zowel jou als de hoefsmid...

Leer je paard lezen, reageer goed (dus met rust, even een rondje lopen, ademhaling en hartslag rustig! en niet met slaan) op zijn gedrag en leer hem hoe het wel moet. Geef hem vertrouwen, blijf rustig bij alles wat je doet. Straal jij spanning uit, dan leest je paard dat feilloos. Zo zijn paarden geprogrammeerd. Straal jij rust en vertrouwen uit dan zal je paard ontspannen(er) zijn, ook bij enge dingen.
Dat kost tijd, oefeningen doen, herhalen (conditioneren) totdat bijvoorbeeld voetje geven zó vaak is geoefend dat hij ze bij wijze van spreken slapend geeft als je 'voetje' vraagt.
Verdiep je eens in horsemanship en communicatie van en met paarden. Een paard wordt van slaan alleen maar kopschuw.